Pages

Thursday, September 26, 2013

Jimmy Wales Jyväskylässä

Arvatkaapa harmittaako, etten ole juuri nyt Nordic Business Forumissa? Siellä puhuu nimittäin pian suuri idolini Jimmy Wales, Wikipedian perustaja. No, onneksi sain sentään kuulla mitä pressiroomissa puhuttiin. Ensimmäiseksi Jimmyltä, Jimbolta, kysyttiin, onko hän käynyt ennen Suomessa. Tämä on ehkä 3. tai 4. kerta, hän kertoi, ja muisteli paitsi Nokialle pitämiään esityksiä myös talvista kylpylävierailua - ulkoallas oli tehnyt vaikutuksen. Kun häneltä kysyttiin oliko hän lukenut Jyväskylä-artikkelia Wikipediasta minua alkoi hymyilyttää.

@jjanhone :-) thanks!
Häneltä kysyttiin mitkä ovat Wikimedian suurimpia uutisia ja hän mainosti paitsi WikiVoyage-projektia (matkaopas netissä) myös visuaalisesta muokkaimesta (visual editor, wysiwyg-muokkain), jota parhaillaan kehitetään Beta-vaiheessa. Jokin aika sitten harmittelin sitä, ettei ko. ominaisuutta ole vielä otettu käyttöön suomenkielisessä Wikipediassa, mutta blogikommentin kautta Susanna Ånäs valisti minua siitä, että saahan sen käyttöön jos haluaa. Monessa suhteessa vanha muokkain on vielä parempi, mutta jos haluat kokeilla uutta, saat sen käyttöön seuraavasti:

1. kirjaudu Wikipediaan
2. Valitse Asetukset-Muokkaus
3. Laita ruksi Visuaalinen Muokkain -kohtaan ja Tallenna.


Muokkaimen tarkoitus on houkutella Wikipediaan ihmisiä, joilla on tietoa, mutta ei haluja opetella aluksi vaikealta näyttävää wikikoodia. Toivottavasti hanke onnistuu! Muita tärkeitä projekteja on Wikipedian vieminen ja tukeminen kehittyvissä maissa. Siinä missä länsimaissa Wikipedia on suppilo, joka suodattaa suuren tietomäärän tiiviiseen muotoon esimerkiksi Afrikan maissa asia on toisin: siellä Wikipedia voi olla ainoa jostain asiasta omalla kielellä kertova nettisivu. Tuollaisella humanitäärisellä työllä Jimmy vei aikanaan sydämeni ja teki minusta ahkeran wikipedistin - Gdanskin Wikimaniassa katselimme elokuvan Truth in Numbers-ensiesityksen ja siinä, Jimbo matkaa ympäri maailmaa viemässä ihmisille Wikipediaa mm. cd-levyille poltettuna. Vapaaehtoisten muodostaman verkkoyhteisön johtamista hän pitää hyvin haasteellisena. Wikipedian kiistoista ja väärsitymisestä hän kertoi pari esimerkkiä:

  • ihmiset kiistelevät siitä, miten ajatusviivaa ja tavuviivaa käytetään (ks. Dash)
  • englanninkieliset anime- ja manga-artikkelit ovat yltiöpositiivisia, sillä ne, joita aihe kiinnostaa, kirjoittavat positiivisia juttuja, eivät niinkään kriittisiä näkökulmia (sama aihe toistuu muissakin niche-aiheissa)

Jimmy suhtautui hyvin positiivisesti median tulevaisuuteen, sillä AppStore-malli mahdollistaa sen, että ihmiset voivat maksaa helposti haluamastaan sisällöstä. Esimerkiksi hän oli tilannut pitkästä aikaa muutaman lehden, sillä hän oli ostamassa autoa ja halusi siksi lukea autolehteä. Aiemmin hän olisi ehkä ostanut jonkun irtonumeron ja unohtanut sitten koko asian, nyt hänen oli helppo tilata sähköinen lehti, jota voi lukea säännöllisesti.

Jimmyn mielisivu Wikipediassa on Inherently_funny_word, hassuja sanoja ja huomenna hän menee vierailemaan Roviolla, onhan hän suuri Angry Birds -fani. :) Ja nyt hyppään seuraamaan, mitä Twitter hänen puheestaan kertoo. Kiitos vielä Nordic Business Forumin porukalle, joka toi Jimmyn Suomeen ja jakoi pressitilaisuuden avoimesti netissä. :)

MUOKS: jatkoa tarinaan Wikimedia Suomen blogissa, eli mistä Jimmy sitten puhui.

Kuukauden suosituin bloggaus tehtiin julkkisten avulla

Takalan Hanna kyseli Zenton blogissa lukijoiden suosituinta bloggausta viimeisen 30 päivän ajalta. Suosiota voi mitata monella tapaa, mutta tyydyn helpoimmin mitattavaan, eli luetuimpaan bloggaukseen. Siinä jaoin Twitter-vinkin, jonka avulla pääsin eroon Arman Alizadin retwiiteistä.

Hanna kaipasi myös analyysiä siitä, mikä on bloggauksen suosion takana, joten tässä muutama pointti:

Vinkki on ollut minulla mielessä pitemmän aikaa, mutta tarvitsin esimerkkiini paksunahkaisen tyypin ja julkkikset ovat arvosteluun tottuneempia kuin normi-twiittaajat. Kun @titmeister sitten innostui yksi aamu retwiittaamaan löysin kaipaamani casen, jonka jaoin ensin Facebookissa ja sitten blogissani.

Juttua jaettiin paljon somessa sillä:
  • vinkkiä pidettiin hyödyllisenä, ko. ominaisuus oli toisille uusi, toiset taas olivat jo ehtineet unohtaa sen olemassaolon
  • bloggauksessa oli myös tiettyä hauskuutta Armanin ansiosta
Lukijoita bloggaukselle toi etenkin Mikael Jungner, joka retwiittasi linkin bloggaukseen 24 000 seuraajalleen.
Lisää lukijoita postaus sai vielä tälläkin viikolla, kun Juho Lehtinen kertoi 5 ärsyttävää tapaa Twitterissä mainiten kohdassa 5 "miten päästä eroon RT-spämmistä" -ohjeeni.

Miten siis toistan kyseisen menestyksen? Parhaiten kai kirjoittamalla jatkossakin ohjeita, joista on ihmisille hyötyä ja jotka saattavat samalla myös nostaa hymyn huulille.

Wednesday, September 25, 2013

Syyskuun suosituimmat nettisivut Suomessa

Onko somessa tapahtunut muutoksia viimeisen kuukauden aikana? Kurkataanpa taas Alexaan.

Kymmenen suosituinta sivustoa:


  1. Google.com (+1)
  2. google.fi (-1)
  3. YouTube
  4. Facebook
  5. Wikipedia
  6. Iltalehti
  7. Ilta-Sanomat
  8. Yahoo!
  9. YLE - Yleisradio
  10. LinkedIn (+2)
Elokuun jälkeen Google.com on ohittanut Google.fi:n. Olisikohan Suomessa 3 viimeisen kuukauden aikana vierailleilla turisteilla osuutta asiaan? Sadan suosituimman sivun joukosta löytyi muitakin viitteitä turisteihin: 

sijalla 36 MihanBlog  (Powerful Blogging Tool with the following features: statistic, poll , sticky and future posts)
sijalla 70 PersianBlog 
sijalla 75 odnoklassniki.ru Russian classmates and old friends reunion site

Toinen muutos kärkikymmenikössä oli se, että LinkedIn tiputti Blogspotin viimeiseltä sijalta.

Suomalaisten suosimat some-palvelut ovat siis järjestyksessä:

  1. YouTube (3)
  2. Facebook (4)
  3. Wikipedia (5)
  4. LinkedIn (10)
  5. Blogspot/Blogger (12)
  6. Blogfa (sijalla14, nousua viime kuusta 45)
  7. Suomi24 (15)
  8. Twitter (18)
  9. Imgur (21)
  10. WordPress.com (27)
Kymmenen suosituimman some-palvelun joukkoon ei mahdu kuvapalveluita, mutta kurkataanpa silti missä ne ovat.

Hesari kertoi perjantaina erityisesti nuorten suosimasta kännykkäsovellus Instagramista, jolla on jo 400 000 käyttäjää Suomessa. Alexa ei mittaa kännykkäsurffailuja, mutta myös tietokoneilla voi Instagramia käyttää ja se löytyy sijalta 50. Hyvin lähelle tulevat Pinterest-linkkienjakopalvelu (51) ja Flickr (53).

Päätän tämänkertaisen katsaukseni söpösti turkulaisen Benjamin Peltosen kuvaan. Hän on yksi Suomen seuratuimpia Instagramin käyttäjiä lähes 90 000 seuraajallaan ja perjantain jälkeen hän on saanut taas noin 7000 uutta seuraajaa!

Friday, September 20, 2013

Kotikonttorin plussat ja miinukset

Twitterissä ilakoitiin aamulla siitä, että Helsingin tiet olivat niin tyhjiä, että töihin ajeli tavallista nopeammin ja toivottiin, että kansallisia etätyöpäiviä olisi useammin.

Mutta entäs jos jokainen päivä olisi etätyöpäivä? Ja mikä yleensä on etätyön määritelmä?

Minun konttorini on kotona, töitä teen myös asiakkaiden luona, teenkö siis etätöitä kotoa vai silloin, kun olen asiakkaan luona poissa konttoriltani?




Muitakin etätyön käsite mietityttää:




Olen harkinnut Hubissa työskentelyä, joka olisi varmasti minullekin antoisaa, mutta suurimmaksi esteeksi on tullut lähtemisen vaiva. Lähin Hubi kun on Jyväskylässä ja työmatkoihin ovelta ovelle menisi yhteensä 40-60 minuuttia päivässä. Etätyöpäivän kunniaksi mietin siis...

Kotikonttorin etuja ja haittoja


Plussaa:

+ työmatkaan ei mene aikaa, kivaa varsinkin talvella
+ työmatkani eivät maksa tai saastuta luontoa. Henkisen työmatkan teen kurkkimalla aamulla Twitteristä mitä muut tekevät työmatkallaan.
+ töitä voi tehdä myös mökillä, anoppilassa, autossa jne
+ pystyn keskittymään töihini paremmin, kun ympärillä ei ole avokonttorin hälyä
+ myös puheluita on helpompi soittaa, kun ei tarvitse pelätä "seinillä olevia korvia" tai varoa muiden häiritsemistä, eikä kukaan huuda taustalla omia puheluitaan
+ työvälineeni eivät pääse unohtumaan konttorille. TTY:llä työskennellessäni unohdin kerran työläppärin laturin Tampereelle, enkä voinut tehdä kaikkea omalla läppärilläni.
+ ei kuluja konttorin vuokraan tai parkkimaksuihin, lounaskin on halvempi
+ olen käytettävissä, jos joku perheenjäsen tarvitsee apua ja saan muutenkin viettää aikaani enemmän perheeni kanssa kuin jos kävisin muualla töissä
+ jos olen kipeä, en tartuta tautia muille
+ ja jos väsyttää, voin ottaa torkut vaikka kesken päivän (vartin tirsat muuten parantavat työtehoa 10%)
+ ei mene aikaa meikkaamiseen

Miinusta:

- työ- ja vapaa-aika sotkeutuvat toisiinsa, kun työt eivät jää odottamaan konttorille
- kahvituntiseuraa joutuu etsimään netistä, eivätkä virtuaalikohtaamiset ole niin antoisia kuin fyysiset kohtaamiset, joten pakotan itseni välillä ihmisten ilmoille erilaisiin verkostoitumistilaisuuksiin (esim. #taskujkl-lounaat, yrittäjien tapaamiset jne). Toisaalta kotona ehtii ehkä kurkkia useampaa keskustelua kuin konttorissa, kuulun esimerkiksi noin 50 Facebook-ryhmään, joista saan paljon hyvää tietoa
- minun pitää olla aktiivinen netissä, jotta ihmiset muistaisivat minun olemassaoloni. Jos tapaisin heitä konttorilla päivittäin, voisin olla passiivisempi.
- olen vähän pihalla yleisistä keskusteluista,  minun pitää esimerkiksi kurkata netistä mitä "töissä perseily" tarkoittaa
Mitä asioita sinä lisäisit listoilleni? Varmaan siitä puuttuu monia itsestäänselvyyksiä, joita en enää tajua, kun olen tehnyt etätöitä jo vuodesta 2005.

Wednesday, September 18, 2013

Facebookista Twitteriin (SJL-kolumni)


Tämä kirjoitus on julkaistua alunperin Suur-Jyväskylän Lehdessä 18.9.2013.

Viime viikolla Twitter ilmoitti pörssiinmenosta, joten nyt on oiva hetki kurkistaa palveluun. Viime vuonna listautunut Facebook oli monelle se ensimmäinen sosiaalisen median palvelu, mutta nyt myös Twitteriin on liitytty ennätysvilkkaasti. Facebookissa on noin kaksi miljoonaa suomalaista, Twitterissä puoli miljoonaa.

Twitter-viesteihin eli twiitteihin mahtuu vain 140 merkkiä, joten sanomisissaan pitää olla napakka. Siinä missä Facebookista löytyy ominaisuuksien kirjo peleistä ryhmiin ja valokuvakansioista chatteihin, Twitterissä ominaisuudet ovat hyvin sidoksissa twiitteihin: valokuvat liitetään twiitteihin ja yksityisviestit ja #aihesanat korvaavat chatin. Käyttäjät keksivät myös itse omat ”pelinsä”. Kesällä #1kirjainpoiskirjannimestä viihdytti, kun ihmiset vääntelivät tuttujen kirjojen nimiä. Matti Markkolan (@markkola) lohkaisuun: ”Viisikko joutuu nsaan - Yhdysvaltojen turvallisuusvirasto ottaa nokkelan lapsiryhmän tarkkailuunsa” yhdistyi kesän toinen kuuma Twitter-puheenaihe NSA.
Facebook-kavereiksi otetaan yleensä reaalimaailman tuttuja, mutta Twitteriin kerätään ihmisiä, joihin halutaan tutustua, esimerkiksi  mielipidevaikuttajia ja oman alan osaajia. Twitter onkin oiva väline pysyä kärryillä maailman tapahtumista. Esimerkiksi ulkomaankauppaministeri Alexander Stubb (@alexstubb) pitää Twitteriä päivittäisuutistensa tärkeimpänä lähteenä. Kokeile itse ja kirjoita Twitterin hakukenttään #jyvaskyla, niin näet mitä kaupungissa tapahtuu - tai ainakin millainen säätila on. Me laukaalaiset taas saamme kurkistaa kunnanjohtajamme elämään, kun Jaakko Kiiskilä (@jaakkokiiskila) alkoi twiitata elokuun alussa.



Stubb twiittaa matkoistaan, EU:sta, kivoista ruokapaikoista ja treeneistään. Uuden twiittaajan kannattaakin alkuun miettiä, mistä asioista puhuu Facebookissa kavereiden kesken ja mitkä asiat taas jaetaan ”koko maailman” kanssa Twitterissä, se kun vaikuttaa ainakin siihen esiintyäkö Twitterissä omalla nimellä vai nimimerkillä.

Facebookissa on niin paljon kuhinaa, että se on päättänyt näyttää meille vain osan kavereidemme ja seuraamiemme sivujen sisällöstä. EdgeRank-algoritmin avulla meille näytetään herkemmin sitä, mitä ystävämme Facebookissa puuhaavat kun taas hyvänpäiväntutuilta näemme vain suuret uutiset. Twitter sen sijaan näyttää kaiken mitä seuraamme, mikä saa meidät helposti myös lopettamaan seuraamisen, jos twiittien sisältö ei miellytäkään.

Jännityksellä odotan, millaisia myllerryksiä pörssiinmeno Twitterissä vielä aiheuttaakaan!

Wednesday, September 11, 2013

Some-katsaus by @hponka

Harto Pönkä julkaisi eilen some-katsauksen, joka aiheutti pöhinää somessa ja sai huimat 1440 katselukertaa. Kiitos Harto, mielenkiintoisia juttuja olit mukaan poiminut!

Muutama poiminta:
  • Harton mukaan Google+:ssa on alle 48 000 rekisteröitynyttä käyttäjää Suomessa, vähemmän kuin Foursquarella (74 600).
  • siinä missä Twitter on Suomessa vasta nousussa, Amerikassa sen suosio on tippunut vuodessa 25%

    Suomalaisten tärkeimmät palvelut (rekisteröityneiden käyttäjien mukaan) ovat Harton listassa
  1. Facebook, 
  2. Suomi24, 
  3. IRC-Galleria, 
  4. LinkedIn, 
  5. Twitter, 
  6. Foursquare ja 
  7. Google+  

  8. Elokuisesta Alexa-listauksessani taas mitataan sivustoilla käytettyä aikaa
  1. YouTube, 
  2. Facebook, 
  3. Wikipedia, 
  4. Blogspot/Blogger, 
  5. LinkedIn, 
  6. Suomi24, 
  7. Twitter


Sinänsä hauska yksityiskohta on se, että Harto on nostanut esityksensä kanteen Wikipediasta tutun palapelipallon, mutta jättää kuitenkin itse Wikipedian raporttinsa ulkopuolelle. Rekisteröityneitä Wikipedia-käyttäjiä on Suomessa  242 000 ja suomenkielisessä Wikipediassa käydään yli satatuhatta kertaa tunnissa, joten paikkansa sekin olisi toki raportissa ansainnut.

MUOKS: Harto lisäsi Wikipedian settiinsä (s. 16) tämän bloggauksen nähtyään :).

Mikä sinulla pisti silmään Harton katsauksessa?

Tuesday, September 10, 2013

Twitter-vinkki virran hiljentämiseen case @titmeister

Päivän Twitter-vinkki liittyy virrassa näkyvien twiittien vähentämiseen. Seuraat ehkä jotain hyvää tyyppiä, joka retwiittaa mielestäsi vähän liikaa. Twitter näyttää virrassasi kaiken (toisin kuin Facebook, joka karsii EdgeRankin avulla huonoimmat päivitykset näkymättömiin).

Toimi näin päästäksesi eroon jonkun retwiiteistä:
1) avaa ko. tyypin Twitter-tili
2) valitse kohta Turn Off Retweets

Mannekiinikseni pääsi tällä kertaa Arman Alizad, joka puffasi aamuista radiohaastatteluaan mielestäni pikkuisen liikaa (31 twiittiä 3 tunnissa, joista retwiittejä 17). Vaihdettuani asetukset näen virrassani enää Armanin itse kirjoittamat twiitit.


Jakaessani vinkin Facebookin kautta lisäsin siihen Armanin Twitter-tunnuksen @titmeister, sillä en halunnut puhua hänestä "selän takana". Arman huomasikin sen ja minä (tai Piilotettu aarre) sain 15 sekuntia julkisuutta ;).

Friday, September 6, 2013

Vizify tekee Twitter-tilistä videon ja kokoaa yhteen some-profiilit


Kurkkasin äsken Pauliina Mäkelän esityksen miten näkyä verkossa ja sain siitä inspiraation tehdä itselleni tilin Vizify-palveluun. Vastaavanlaisia omia nettiprofiileita (some-tilejä ja muita nettisivuja) yhteen kokoavia palveluita on paljonkin ja aikojen kuluessa minäkin olen avannut (ja hyvin pian unohtanut) "nettisivuprofiileja" erinäisiin yhteenvetopaikkoihin.

Aiemmista profiilipalveluista Vizify erosi siinä, että se tuntui helpolta ja visuaaliselta, jo pelkän wizardin avulla sai ihan näyttävän sivun aikaiseksi. Yhdistin siihen vasta Twitter-tilini, katsotaan nyt innostunko vielä muitakin (tällä hetkellä tarjolla on Facebook, LinkedIn, Foursquare ja Instagram) lisäämään.

Kenelle Vizify sopii?

Suosittelen Vizifytä aktiivisille some-käyttäjille ja blogggaajille, joilla ei ole omaa kotisivua, johon kaikki tärkeät linkit voisi koota. Yksinyrittäjät yleensä kokoavat työnsä kannalta oleelliset linkit kotisivuilleen, mutta työnantajat eivät useinkaan tarjoa työntekijöilleen vastaavaa tilaisuutta koota omaa nettipresenssiä käyntikortiksi organisaation sivulle, vaikka ehkä kannattaisi!

Vizifyn Twitter-statistiikkaa

Tämä Twitter-video oli kyllä kiva (harmitelin vain sitä, ettei sitä voi upottaa tänne, palvelu haluaa meitä vierailemaan sivuilleen ymmärtämättä, että upottamisen salliminen voisi tuoda heille paljon enemmän näkyvyyttä). Video tehtiin automaatin avulla kokoamalla siihen suosituimpia twiittejä ja twiiteissä olevia kuvia. Siinä oli mukana myös statistiikkaa, joka paljasti minulle uudella tavalla Paperli-lehtien merkityksen nettinäkyvyyteeni: kolme eniten minun kanssani kommunikoivaa twiittaajaa ovat ihmisiä, jotka kiittelevät minua Paperli-maininnoista monta kertaa viikossa.

Ja tässä se Pauliinan esitys:

Missä sinun nettikotisi sijaitsee? 

Minulla on se Piilotettu aarre. ;)

Thursday, September 5, 2013

Yritys hyvä yksitoista #yrittäjänpäivä

Tänään on yrittäjänpäivä ja sen kunniaksi jaan teille 11 yrittämiseen ja yrityksiin liittyvää linkkiä.

Siis "yritys hyvä yksitoista" olkaa hyvä:
  1. Mikä ihmeen yrittäjänpäivä: "Yrittäjän päivää on vietetty vuosittain syyskuun 5. päivänä vuodesta 1997 alkaen. Säätiön anomuksesta 5.9. on merkitty almanakkaan merkkipäiväksi."
  2. Yrittänyttä ei voiteta: "yrittäjäystäväni ovat onnellisempia kuin suurin osa palkkatyössä olevista kavereistani. Rajaton intohimo omaan tekemiseen on kompensoinut yrittämiseen liittyvää epävarmuutta. "
  3. Yrittäjänä Suomessa: ajatuksia viiden vuoden jälkeen: "Vaikka olisi minkälainen liikeidea, joka turvallisessa työpaikassa tuntuu räjähtävältä, on yksin yrittämisen aloittaminen todella pudotus kylmään veteen. Jos on nauttinut jonkinlaisesta asemasta, jossa on valmis organisaatio kaikkine tukitoimintoineen laki-, markkinointi-, myynti-, tuotekehitys- talousosasto jne. tulee varsin erikoinen tilanne kun enää puikoissa olet vain SINÄ. "
  4. Ehkäpä uuden yrittäjän olisi siis hyvä saada vähän apua vanhemmilta yrittäjiltä? Apua tarjoaa mm. Yrityskummit.
  5. Somestakin yrittäjät löytävät vertaisiaan, ystäväyrittäjiä. Rautasillan Eero Leppänen lanseerasi jo vuosia sitten käsitteen Friendtrepreneur, ystäväyrittäjät toimivat mm. Facebookissa (sivu voisi taas vähän aktivoitua, aiemmin siellä oli vuoroviikoin joku yrittäjä keskustelua johtamassa)
  6. Kiitos kaikesta Nokia: "Jotkut jeesustelevat, että Nokian menetyksestä pitäisi suorastaan iloita, koska nyt on tilaisuus ruveta rakentamaan sen tilalle uutta. Mitä iloitsemista on siinä, että yksi suomalainen menestystarina on tullut tiensä päänsä ja tuhannet ihmiset ovat todennäköisesti pian vailla työtä? Tietenkin on pakko keksiä muuta, mutta antakaa meidän herranjumala ensin surra. [...] Sain uskomattoman kontaktiverkoston, joka on jo levittäytynyt ykkösketjun yrityksiin Suomessa ja muualla ja pitää edelleen tiukasti toistensa puolta." - tätä postausta todella moni entinen työkaverini jakoi somessa - Nokia is still connecting people. 
  7. Onko elämää Nokian jälkeen? kyselin itsekin viime vuonna. Todistetusti on. Piilotettua aarrettakaan ei olisi, ellei Nokiaa olisi alasajettu Jyväskylästä 2009. Nokian rauniolta on noussut todella monta hyvää yritystä, olisi kiva jos joku listaisi ne kaikki :).
  8. Uusia some-yrityksiäkin on taas syntynyt ja syntymässä. Alamme toimijoita on listattu mm. Yritysrekisteri-wikissä ja 
  9. Google Drive -dokumentissa.
  10. Yksi mielenkiintoisimpia on Arttu Silvastin Yhteisömanageri.fi. "tarkoituksenani on auttaa yrityksiä tai toimijoita olemaan paremmin vuorovaikutuksessa omien asiakkaidensa kanssa ja ottamaan tästä dialogista kaikki mahdollinen hyöty irti.  Pyrin keskittymään kotimaisiin musiikki-, media- ja pelialan yrityksiin tai toimijoihin."
  11. Ja loppuun vielä vähän oman hännän nostoa: Piilotettu aarre, pian 3 vuotta vanha yritykseni auttaa mielellään uusia ja vanhoja yrityksiä someen liittyvissä asioissa koulutusten, sisällöntuotannon ja työpajojen avulla. Tieken mukaan vain 5% pk-yrityksistä käyttää sosiaalista mediaa, joten työsarkaa riittää.
Hyvää yrittäjänpäivää kaikille! Kauniin päivän saimme, juhlitaan sitä työn merkeissä. 

Wednesday, September 4, 2013

Mitä jokaisen pitäisi tietää CC-lisensseistä

Valmistelen koko päivän kestävää Wikipedia-koulutusta. Kaikkien Wikipediaa päivittävien, kuten myös sen tietoja käyttävien, tulisi tietää Creative Commons -lisenssien pääperiaatteet ja siksi tein vapaaseen jakoon tämän esityksen CC-lisensseistä.



Ladatessani esitystä SlideShareen löysin myös Matleena Laakson samasta aiheesta tekemän esityksen, jossa näkökulmana on erityisesti opetusmateriaalit.

 

Monday, September 2, 2013

Mitä ovat Paper.li-lehdet

Some-tuttuni Johanna Hurmerinta etsii töitä (käypä kurkkaamassa hänen profiilinsa, jos etsit viestinnän osaajaa). Viime viikolla hän twiittasi linkit LinkedIn- ja Pinterest-tileihinsä ja minä laitoin twiitin eteenpäin:
Retwiittissäini linkit jatkoivat matkaansa ja päätyivät Urapolkuja ja #Työpaikkoja (#Rekry) -nimisen Paper.li-lehden pääuutiseksi:
Johanna erehtyi pitämään ko. lehteä minun lehtenäni ja kiitteli minua vuolaasti tänä aamuna. Korjasin erehdyksen ja kiitin sitten vuorostani Johannaa hyvästä bloggausideasta.

Mitä nämä Paper.li-lehdet siis ovat?


Edellä mainittuun lehteen jutut kerätään twiiteistä, joissa on mainittu sana #jobs ja jokin linkki, lehti siis "kerää Twitteristä työpaikkailmoituksia, mm. hashtageilla #rekry, #työpaikka, #duuni".

Minä kuratoin itse The Mini treasures Daily -lehteä. Minun lehteeni tulee uutisia vain valitulta joukolta, olen kerännyt MTWpeople-nimiselle Twitter-listalle joukon Twitter-tilejä, jotka twiittailevat etupäässä nukeista ja mineistä. Joskus he jakavat toki muitakin linkkejä, jolloin lehteeni päätyy aiheeseen liittymättömiä linkkejä. Lehteni on ilmestynyt jo muutaman vuoden ja sinä aikana sitä on jaettu 1600 kertaa, mutta katsottu vain 2260 kertaa ja sillä on vain 13 tilaajaa.

Julkaisen lehteä tehdäkseni Mini treasures wikiäni tunnetummaksi ja saadakseni sinne lukijoita. Ja miten onnistun? Vuoden aikana lehdestä on tullut wikiini kokonaista 6 vierailijaa (esim. Pinterestistä vierailijoita tuli noin 8300)! Täysin epäonnistunut hanke siis? No en nyt ihan niinkään sanoisi. Ihmiset, joiden linkit lehteen päätyvät kiittävät maininnoista ja retwiittaavat lehtilinkkiä eli tuovat minulle Klout-mainetta (hah) ja uusia seuraajia. Välillä myös innostumme keskustelemaan MTW:n kehittämisestä, esimerkiksi viime viikolla kyselin siitä, mitä valokuvapalveluja he minikuvien jakamisessa käyttävät. Lehden pystyttämisen jälkeen en ole käyttänyt juurikaan aikaani siihen (en edes sen lukemiseen! Asiat täytyy priorisoida nääs.), joten ei se ota jos ei juuri annakaan. :)

Olisi kiva kuulla Paper.li-lehdistä, jotka ovat menestyneet omaani paremmin. :)

Paper.li itse antaa tällaiset esimerkit siitä, mihin sitä voisi käyttää:

Niche publishing 

Cover all the relevant news for your town or community, on an industry or event, or any topic you find fascinating.

Content marketing

Easily publish relevant, curated content daily to engage your community, build relationships and attract the right visitors to your brand.

Web monitoring

Automatically listen to signals from millions of sources to help identify influencers, competitors, experts and conversations around your brand.