Sisältöstrategia on yksi verkkoympäristöjen kasvavista ajattelu- ja toimintamalleista. Verkkoon keskittyvän sisältöstrategian käytännöt nousivat markkinoinnin ja viestinnän kentälle kunnolla sosiaalisen median yleistyttyä 2000-luvun alussa ja se tunnistetaan osaksi käyttäjälähtöistä verkkonäkyvyyttä. Sisältöstrategia on tapa jolla luodaan tarkasti kohdennettua, vaikuttavaa ja sisällön tuottajalle tuloksellista verkkonäkyvyyttä. Sisältöstrategia syntyi kun suuryritykset tarvitsivat uusia prosesseja ja tomintamalleja uusien julkaisukanavien ja sosiaalisen median yleistyttyä.Keväällä luin aiheeseen liittyvän kirjan, Ida Hakolan ja Ilona Hiilan Strateginen ote verkkoon ja tein kirjan innoittamana yhden koulutuskalvon. En kuitenkaan ollut tyytyväinen siihen (siinä oli ihan liikaa tekstiä), joten uudistin kalvon ja niin yhdestä kalvosta tuli yhdeksän :).
Pages
▼
Tuesday, July 30, 2013
Mitä on sisältöstrategia
Nyt kun sosiaalisesta mediasta ei jakseta enää vaahdota vanhaan malliin, onhan sitä tehty jo vuosikausia, puheenaiheeksi on otettu sisältöstrategia. Wikipediassa se on määritelty näin:
Monday, July 29, 2013
Google Analytics vs Blogger Stats
Blogger-blogien hallintapuolella on kätevä ominaisuus Stats, joka näyttää mm. kuinka paljon lukijoita blogissa on. Statsia on helppo käyttää esim. mobiilisti: pikavilkaisulla näkee, mitkä bloggaukset ovat suosituimpia. Statsin keräämää tietoa käytetään myös blogin widgeteissä, esim. blogini oikeassa alareunassa näkyy kuukauden luetuimmat postaukset.
Keväällä blogissani alkoi tapahtua jotain kummallista: luetuimmaksi bloggaukseksi nousi yhtäkkiä yli vuoden vanha postaus, jossa Linda neuvoo visuaalisten muistiinpanojen tekemistä iPadin avulla. Ensin luulin, että ITK:ssa vierailevat opettajat ovat innostuneet sankoin joukoin iPad-muistiinpanoista, sittemmin tajusin, että konferenssivierailijoiden sijasta asialla ovat botit, etenkin spammaavat sellaiset. Syy, miksi ne alkoivat yhtäkkiä vierailla juuri tuossa kirjoituksessa on pieni arvoitus. Ehkä sana iPad kiinnitti huomion, ehkä postaus oli tarpeeksi vanha - osa bloggaajistahan ei välttämättä seuraa kommentteja ja niin ehkä etenkin vanhempiin kirjoituksiin voi eksyä spammikommentteja. Sain vähennettyä lukukertojen määrää hulluimmista päivistä ottamalla käyttöön sanavahvistuksen.
Bloggerin mukaan ko. postaus on kaikkien aikojen luetuin kirjoitukseni:
Niin kätevä kuin Stats onkin, en onneksi kuitenkaan ole pelkästään sen tietojen varassa.
Google Analytics näyttää aivan toisenlaista tilannetta:
Aika huima ero: lähes 3700 lukukerran sijasta Analytics löysi vain 150 kertaa!
Miten kaksi Googlen omaa palvelua voi näyttää näin erilaisia tietoja?
Siinä missä Google Analytics kerää tietoa cookieiden avulla, Bloggerin stats laskee kaikki sivujen katselut, myös botit ja spammibotit. Osa boteista on hyödyllisiä, ne keräävät tietoja hakukoneita varten, toiset taas etsivät sähköpostiosoitteita ja paikkoja, joihin jättää spammikommentteja. Bloggerin luvuista saa muuten piirun verran luotettavammat, kun poistaa laskuista omat sivuvierailut.
Suosittelen siis kaikkia bloggaajia
a) ottamaan käyttöön Google Analyticsin
b) myös käyttämään sen tietoja säännöllisesti, jotta blogista tulee entistä lukijaystävällisempi.
Mikä se blogini oikeasti suosituin bloggaus sitten on?
Analyticsin mukaan se käsittelee suomalaisten LinkedIn-käyttöä, Bloggerin mukaan se 3. luetuin. Ja siinä missä Bloggerin mukaan 2. suosituin postaukseni Facebookin EdgeRankista on Analyticsin mukaan vasta 5. luetuin.
Muista siis, että Bloggerin tiedot ovat vain suuntaa-antavia.
Keväällä blogissani alkoi tapahtua jotain kummallista: luetuimmaksi bloggaukseksi nousi yhtäkkiä yli vuoden vanha postaus, jossa Linda neuvoo visuaalisten muistiinpanojen tekemistä iPadin avulla. Ensin luulin, että ITK:ssa vierailevat opettajat ovat innostuneet sankoin joukoin iPad-muistiinpanoista, sittemmin tajusin, että konferenssivierailijoiden sijasta asialla ovat botit, etenkin spammaavat sellaiset. Syy, miksi ne alkoivat yhtäkkiä vierailla juuri tuossa kirjoituksessa on pieni arvoitus. Ehkä sana iPad kiinnitti huomion, ehkä postaus oli tarpeeksi vanha - osa bloggaajistahan ei välttämättä seuraa kommentteja ja niin ehkä etenkin vanhempiin kirjoituksiin voi eksyä spammikommentteja. Sain vähennettyä lukukertojen määrää hulluimmista päivistä ottamalla käyttöön sanavahvistuksen.
Bloggerin mukaan ko. postaus on kaikkien aikojen luetuin kirjoitukseni:
Niin kätevä kuin Stats onkin, en onneksi kuitenkaan ole pelkästään sen tietojen varassa.
Google Analytics näyttää aivan toisenlaista tilannetta:
Aika huima ero: lähes 3700 lukukerran sijasta Analytics löysi vain 150 kertaa!
Miten kaksi Googlen omaa palvelua voi näyttää näin erilaisia tietoja?
Siinä missä Google Analytics kerää tietoa cookieiden avulla, Bloggerin stats laskee kaikki sivujen katselut, myös botit ja spammibotit. Osa boteista on hyödyllisiä, ne keräävät tietoja hakukoneita varten, toiset taas etsivät sähköpostiosoitteita ja paikkoja, joihin jättää spammikommentteja. Bloggerin luvuista saa muuten piirun verran luotettavammat, kun poistaa laskuista omat sivuvierailut.
Suosittelen siis kaikkia bloggaajia
a) ottamaan käyttöön Google Analyticsin
b) myös käyttämään sen tietoja säännöllisesti, jotta blogista tulee entistä lukijaystävällisempi.
Mikä se blogini oikeasti suosituin bloggaus sitten on?
Analyticsin mukaan se käsittelee suomalaisten LinkedIn-käyttöä, Bloggerin mukaan se 3. luetuin. Ja siinä missä Bloggerin mukaan 2. suosituin postaukseni Facebookin EdgeRankista on Analyticsin mukaan vasta 5. luetuin.
Muista siis, että Bloggerin tiedot ovat vain suuntaa-antavia.
Thursday, July 25, 2013
Suosituimmat nettisivut Suomessa heinäkuussa 2013
Kävin taas läpi Suomen suosituimmat nettisivut Alexasta. Kesäkuusta kymmenen kärki ei ole kovin paljon muuttunut. Paikkoja vaihtoivat Google.fi ja Facebook, Iltalehti ja Amazon ja Blogspot ja Windows Live.
Top-10:
Muutenkin muutokset ovat aika pieniä, sadan suosituimman joukossa yli 5 sijaa liikkuivat vain seuraavat kaksi some-palvelua:
Nousussa:
48. Instagram (+6)
90. Flickr (+7)
Sadan joukkoon palasivat
92. Vauva.fi (vuoden paras sijoitus oli tammikuussa 68. Helmikuussa se tippui sijalle 76 ja maaliskuussa 88, minkä jälkeen se tippui sadan joukosta.)
98. Wikimedia (tammikuusta maaliskuuhun se piti sijaa 93 noustakseen huhtikuussa sijalle 88, minkä jälkeen se tippui sadan joukosta)
Suomalaisten suosimat some-palvelut ovat siis järjestyksessä:
Google+:n sijoitus on pienoinen arvoitus, sillä sen luvut sisältyvät muihin Googlen palveluihin, mutta eiköhän se kärkikymmenikköön kuulu.
Jos haluat, että sinunkin surffailusi vaikuttavat listan luontiin, lataa itsellesi Alexa toolbar.
Top-10:
- Google Suomi (+1)
- Facebook (-1)
- YouTube
- Iltalehti (+1)
- Amazon.com (-1)
- Ilta-Sanomat
- Wikipedia
- YLE - Yleisradio
- blogspot.fi (+1)
Muutenkin muutokset ovat aika pieniä, sadan suosituimman joukossa yli 5 sijaa liikkuivat vain seuraavat kaksi some-palvelua:
Nousussa:
48. Instagram (+6)
90. Flickr (+7)
Sadan joukkoon palasivat
92. Vauva.fi (vuoden paras sijoitus oli tammikuussa 68. Helmikuussa se tippui sijalle 76 ja maaliskuussa 88, minkä jälkeen se tippui sadan joukosta.)
98. Wikimedia (tammikuusta maaliskuuhun se piti sijaa 93 noustakseen huhtikuussa sijalle 88, minkä jälkeen se tippui sadan joukosta)
Suomalaisten suosimat some-palvelut ovat siis järjestyksessä:
- YouTube
- Wikipedia
- Blogspot/Blogger
- Suomi24
- WordPress.com
- Tumblr
- Imgur
Google+:n sijoitus on pienoinen arvoitus, sillä sen luvut sisältyvät muihin Googlen palveluihin, mutta eiköhän se kärkikymmenikköön kuulu.
Jos haluat, että sinunkin surffailusi vaikuttavat listan luontiin, lataa itsellesi Alexa toolbar.
Wednesday, July 24, 2013
Julkkis vastoin tahtoaan (SJL-kolumni)
Tämä kirjoitus on julkaistu alunperin Suur-Jyväskylän Lehdessä 24.7.2013
Moni nuori haaveilee nykyään julkisuudesta, ihan kuin julkkiksena oleminen olisi jokin ammatti. Tosi-tv:n ja sosiaalisen median aikakaudella julkisuuteen voi päästä helpostikin, vaikka keksimällä jotain omituista tai jakamalla hyvin avoimesti elämäänsä. Mutta kaikki eivät kuitenkaan ole julkisuudessa omasta halustaan.
Olipa kerran pieni poika, jonka kirjailijaisä inspiroitui kovasti lapsensa touhuista ja käytti tarinoissaan mm. tämän tokaisuja, leikkejä ja pehmoleluja. Lapsena poika oli innoissaan isänsä kirjoituksista, mutta koulussa häntä alettiin kiusata niiden takia. Kuuluisuus vainosi häntä jatkuvasti, olihan isä lainannut (tai varastanut, kuten poika itse ajatteli) kirjoihinsa myös hänen nimensä. Kuuluisuudesta oli toki myös hyötyä hänen urallaan kirjakauppiaana ja myöhemmin kirjailijana – kirjoissaan Christopher Robin Milne kertoi elämästään Risto Reippaana (engl. Christopher Robin) – mutta vielä vanhana miehenäkin Christopher vihasi Nalle Puh -kirjoja ja -faneja ja koki isänsä hyväksikäyttäneen hänen lapsuuttaan.
Aloin miettiä Risto Reippaan kohtaloa keväällä, kun Facebook-virrassani tuli vastaan Valiota mainostava keskosvauva. Vain 875-grammaisena syntynyt tyttö mainosti monta muutakin firmaa kerätessään rahaa Lastenklinikalle. Risto Reipas tulee mieleeni myös silloin, kun joku kertoo somessa lapsensa touhuista ja sattuvista sanonnoista. Valistuneet bloggaajat, kuten esimerkiksi Saksan suosituin äitibloggaaja, Turussa asuva Karen Fey, ovat antaneet lapsilleen salanimiä (tyyliin neiti ja herra Hiiri), jotta heitä ei voisi googlettaa, mutta Internet ei unohda ja kiusaajat kyllä löytävät porsaanreiät ihmisten yksityisyysasetuksista.
Beverly Hills 90210 -tv-sarjan Donna eli Tori Spelling oli aikanaan myös lapsijulkkis: hän aloitti näyttelemisen 6-vuotiaana. Vielä nelikymppisenäkään hän ei ole saanut tarpeekseen julkisuudesta, jota hän hakee kirjoittamalla elämästään kirjoja ja tekemällä tosi-tv-ohjelmia. Hän myös bloggaa lähes päivittäin mm. siitä, millaista on kasvattaa neljää pientä ja kuvankaunista lasta. Haluaako Tori huomiota vai onko hän kenties todennut, että sitä mitä ei voi paeta kannattaa käyttää hyväkseen?
Kouluvuoden taas pian alkaessa haastan kaikki lasten vanhemmat ajattelemaan, mitä nettiin laitatte (eli millaisia aseita lastenne kiusaajille annatte). Miettikää samalla myös sitä, voiko kiusaamista ylipäätään estää ja opettakaa sitten lapsenne käyttämään nettiä viisaasti.
Moni nuori haaveilee nykyään julkisuudesta, ihan kuin julkkiksena oleminen olisi jokin ammatti. Tosi-tv:n ja sosiaalisen median aikakaudella julkisuuteen voi päästä helpostikin, vaikka keksimällä jotain omituista tai jakamalla hyvin avoimesti elämäänsä. Mutta kaikki eivät kuitenkaan ole julkisuudessa omasta halustaan.
Olipa kerran pieni poika, jonka kirjailijaisä inspiroitui kovasti lapsensa touhuista ja käytti tarinoissaan mm. tämän tokaisuja, leikkejä ja pehmoleluja. Lapsena poika oli innoissaan isänsä kirjoituksista, mutta koulussa häntä alettiin kiusata niiden takia. Kuuluisuus vainosi häntä jatkuvasti, olihan isä lainannut (tai varastanut, kuten poika itse ajatteli) kirjoihinsa myös hänen nimensä. Kuuluisuudesta oli toki myös hyötyä hänen urallaan kirjakauppiaana ja myöhemmin kirjailijana – kirjoissaan Christopher Robin Milne kertoi elämästään Risto Reippaana (engl. Christopher Robin) – mutta vielä vanhana miehenäkin Christopher vihasi Nalle Puh -kirjoja ja -faneja ja koki isänsä hyväksikäyttäneen hänen lapsuuttaan.
Aloin miettiä Risto Reippaan kohtaloa keväällä, kun Facebook-virrassani tuli vastaan Valiota mainostava keskosvauva. Vain 875-grammaisena syntynyt tyttö mainosti monta muutakin firmaa kerätessään rahaa Lastenklinikalle. Risto Reipas tulee mieleeni myös silloin, kun joku kertoo somessa lapsensa touhuista ja sattuvista sanonnoista. Valistuneet bloggaajat, kuten esimerkiksi Saksan suosituin äitibloggaaja, Turussa asuva Karen Fey, ovat antaneet lapsilleen salanimiä (tyyliin neiti ja herra Hiiri), jotta heitä ei voisi googlettaa, mutta Internet ei unohda ja kiusaajat kyllä löytävät porsaanreiät ihmisten yksityisyysasetuksista.
Beverly Hills 90210 -tv-sarjan Donna eli Tori Spelling oli aikanaan myös lapsijulkkis: hän aloitti näyttelemisen 6-vuotiaana. Vielä nelikymppisenäkään hän ei ole saanut tarpeekseen julkisuudesta, jota hän hakee kirjoittamalla elämästään kirjoja ja tekemällä tosi-tv-ohjelmia. Hän myös bloggaa lähes päivittäin mm. siitä, millaista on kasvattaa neljää pientä ja kuvankaunista lasta. Haluaako Tori huomiota vai onko hän kenties todennut, että sitä mitä ei voi paeta kannattaa käyttää hyväkseen?
Kouluvuoden taas pian alkaessa haastan kaikki lasten vanhemmat ajattelemaan, mitä nettiin laitatte (eli millaisia aseita lastenne kiusaajille annatte). Miettikää samalla myös sitä, voiko kiusaamista ylipäätään estää ja opettakaa sitten lapsenne käyttämään nettiä viisaasti.
Wednesday, July 3, 2013
Piilotettu aarre auttaa kuntia someen ja somessa
Sain äsken inspiraation kerätä #kuntasome-tuotteisiini liittyvät linkit yhteen paikkaan. Harkitsin myös Pinterestiä ja Bitlyn Bundlea, mutta totesin sitten, että Storify taitaa sopia tarkoitukseen paremmin.
Ai mikä on Bundle? No siihen törmäsin Rauhalan Mervin twiitissä:
Ai mikä on Bundle? No siihen törmäsin Rauhalan Mervin twiitissä:
@jjanhone Tässä Bit.ly-bundle ammatilisista http://t.co/EUzBlUzKc9 Piilotettu aarrekin on listalla :) Osaa ei ole ehtinyt lukea aikoihin.Asiakkaina kunnat ovat siitä mukavia, että voin usein jakaa asiakkaiden kokemuksia toisissa kunnissa, sillä kunnat eivät kilpaile keskenään niin verisesti kuin esimerkiksi yritykset. Nyt olisi kiva kuulla tuoreita ja onnistuneita esimerkkejä siitä, miten kunnat ovat ottaneet somea haltuun. :)
— Mervi Rauhala (@MerviRauhala) June 27, 2013