Jo pidemmän aikaa olen tässä blogissakin valitellut Facebookin Edge Rankia, joka piilottelee minulta ja muiltakin asioita, joista olen kiinnostunut. Viime aikoina tilanne on vain pahentunut. Käytän esimerkkinä Mini treasures wikiä, jolla on Facebookissa yli 800 fania (joista yhdestäkään en ole muuten maksanut ja onneksi en ole, sillä nyt tuntuisi siltä, että Facebookin heitetyt rahat menevät kaivoon).
Elokuussa aloin huolestua, kun tilastot näyttivät siltä, että paraskin päivitys saavutti vain 3/8 faneista ja suurin osa päivityksistä näytettiin vain joka kahdeksannelle. Epäilin, että Facebook on alkanut rangaista
a) Twitterfeedin kautta tulevista automaattipäivityksistä ja
b) siitä, että päivityksiä tulee sen mielestä liikaa, eli useita päivässä
mutta en ehtinyt asiaan silloin paneutua.
Elokuussa Talking about -mittari näytti 15 henkeä, mutta nyt se on
tippunut senkin alle, vaikka Mini treasures wikin fanit ovat olleet
yleensä todella innokkaita sekä kommentoimaan että peukuttelemaan. Enää
he eivät voi sitä olla, sillä he eivät juurikaan näe päivityksiä, sillä
en ole alkanut kehotuksista huolimatta päivitysten näkyvyydestä
maksamaan, vaikka vain 4 euroa maksamalla voisin satunnaisesti taas
tavoittaa MTW:n fanit.
Tilanne oli siis jo elokuussa huolestuttava, mutta Facebookin ahneus kasvaa kasvamistaan. Ja nyt minulle on selvinnyt muiden blogikirjoittelusta (linkit niihin lopussa) myös se, ettei tämä ole vain minun ongelmani.
Tänään vastaava tilasto näyttää tältä:
Paras päivitys on siis näytetty enää alle 20% faneista ja esimerkiksi eilisen ainoa päivitys on näytetty vain 46 hengelle ja maanantainen kahden peukun päivitys sekin vain 106:lle.
Itse asiassa Talking About This -mittari ei ole niin rajusti muuttunut viime kuukausina, sen sijaan Viral Reach on tippunut kuin lehmän häntä. Facebook ei halua näyttää kaikkea dataansa minulle, joten näen vain 3 kuukautta taaksepäin.
Kesäkuussa asensin Mini treasures wikiin Snoobi-seurantapalvelun. Ihmettelin silloin, miksi sielläkin pitää olla Facebook-statistiikat: "eikös nämä näe Facebookistakin". Nyt siis minullekin paljastui, miksi Snoobin kannattaa kerätä dataa: se näyttää koko historian, ei vain sitä, mitä Facebook suostuu näyttämään. :)
Eli siinä missä viikolla 15 MTW:n Facebook-sivu tavoitti lähes 2300 ihmistä, viime viikolla tavoitettiin enää reippaat 300. Aikamoinen menetys lyhyessä ajassa! Sisällöntuotannossa ei tänä aikana ole merkittäviä muutoksia tapahtunut.
Se, miten Facebook-sivu tukee varsinaista sivua, Mini treasures wikiä, tuomalla sinne liikennettä, on muuttunut näin:
Kesäkuun jälkeen Facebookin kautta on siis tullut paljon vähemmän käyntejä. Voisin tietysti selittää vähenemistä myös kausivaihtelulla, että kesällä nukkekotiharrastajat tekevät jotain muuta, mutta toinen suosittu sosiaalisen median palvelumme Flickr ei sellaista näytä:
Lokakuun aikana liikennettä on tullut eniten Pinterestistä. Pinterestissä Mini treasures wikin suosituimmalla taululla on lähes puolet vähemmän seuraajia (434) kuin mitä Facebook-sivulla on tykkääjiä (827), mutta silti se tuo liikennettä yli kolme kertaa enemmän (93 vs 358). Eipä tarvitse siis paljon miettiä, kumpaan palveluun käytän ne muutamat minuutit, jotka minulla päivässä asiaan liikenee...
Summa summarum: mieti kuinka paljon aikaa ja rahaa sinun kannattaa panostaa Facebookiin, joka haluaa toki tehdä palvelullaan rahaa. Olisiko joku toinen palvelu sinullekin tuottoisampi vaihtoehto? Eniten liikennettä Mini treasures wikiin tässä kuussa toi tietysti Google (9 208 kpl) ja se, miten sain Googlen rakastamaan sivustoani onkin jo ihan toinen tarina, mutta sosiaalisella medialla oli ratkaiseva merkitys...
Lue myös muita Facebookiin liittyviä bloggauksia:
Dangerous Minds: I want my friends back
Vapa: Facebook kirjoitti kaikkien aikajanalle: maksa tai sinua ei huomata
Outi Lammi: Paranna sivusi näkyvyyttä kuratoimalla kiinnostavaa Facebook-listaa
Kulutusjuhla: Facebook-seuraaja: varmista päivitysten näkyminen lisäämällä sivu kiinnostuksesi kohteeksi
Pages
▼
Wednesday, October 31, 2012
Tuesday, October 30, 2012
MindTrekistä, bloggailusta ja yhteisöistä
Johanna South Park -hahmona | , kuvitusta kuvituksen vuoksi ;) |
Kolmannen community manager -aiheisen haastattelun sain itävaltalaiselta Tassilo Pellegriniltä, joka kertoi ajatuksiaan yhteisöjen merkityksestä tulevaisuudessa, jossa meitä koettelevat mm. erilaiset luonnonmullistukset. Haastattelun löydät Hidden treasure 2.0 -blogistani, johon pyrin keräämään englanninkielisen sisältöni, kun taas tässä blogissa puhutaan lähinnä suomea.
Ja kun tässä nyt muita bloggauksiani aloin mainostamaan, niin kurkkaahan Nörttityttöihinkin, jossa kerroin muutama viikko sitten Pinterestistä. Nörttitytöt on mielenkiintoinen bloggaajien yhteisö, johon olen kuulunut lähes sen ensimetreistä asti. Blogissa esitellään erilaisia nörttien mielenkiinnon kohteita, minä olen kertonut siellä community managerin ammatista ja aikuisten naisten miniatyyriharrastuksesta. Kesällä keräsin yhteisöllisesti 101. postauksen kunniaksi listan 101 asiasta, jotka meitä silloin innostivat. On hauskaa kirjoittaa asioista, jotka eivät omiin blogeihin sovi eikä se, että Nörttitytöillä on jättimäinen yleisö tee asiasta yhtään vähemmän kiinnostavaa. :) Mutta parasta Nörttitytöissä on kuitenkin Facebookissa oleva takahuoneemme, jossa avaudumme mielenkiintoisista aiheista. Nörttityttökollegat ovat opettaneet minulle paljon uutta mm. pelikulttuurista. Joulukuussa blogissamme pyörii joulukalenteri, jota odotan jo innolla! Jos sinulla on erikoisia mielenkiinnon kohteita, olet tervetullut nöräilemään kanssamme! Mainostan muuten uusia nörttityttöbloggauksia sekä Twitter-tililläni että Facebookissa henkilökohtaisella fanisivullani, jonka perustin ennenkuin oli mahdollista tilata vieraiden ihmisten päivityksiä.
Mitäs mieltä olit muuten tällaisesta jutustelevasta bloggaustyylistä, jossa ei ollut yhtä selkeää aihetta? Upposiko vai kehotatko pysymään aihe/bloggaus-tyylissäni? Kuvitusta tällaiseen tajunnanvirtaan ei ollut helplpoa valita, joten nappasin aristosta South Park -avatarini, jota olen täällä joskus aiemminkin käyttänyt.
Monday, October 29, 2012
Nettikätilö Pauliina Mäkelä kertoo työstään yhteisöjen parissa
Jatkoa viime viikolla alkaneelle community managereiden haastatteluille seuraa tänään, kun päästään ääneen vanhan kaverini Pauliina Mäkelän, joka tekee töitä mm. nettiyhteisöjen parissa. Oman Kinda-yrityksensä lisäksi hän tekee töitä Hämeenlinnan kaupungin
Nomadiohjaajana ja Suomen eOppimiskeskuksen Projektipäällikkö-nettikätilönä.
Törmäilen Pauliinan kanssa milloin missäkin verkostossa, sillä meillä on mm. yhteinen tausta Hatanpään Nokiasta, olemme Ystäväyrittäjiä ja suunnittelemme yhdessä CMAD-tapahtumaa. MindTrekissäkin teimme samantapaista työtä: Pauliina raportoi tapahtumaa Facebookin MindTrekkers-ryhmässä, kun taas minä keskityin twiittaamaan Soita-projektin tilille. Istuimme monessa sessiossa vierekkäin, mistä olin paljon apua kummankin liveraportoinnissa. :)
Yhdellä tauolla onnistuimme löytämään tyhjän tilan ja silloin tein tämän haastattelun, jossa Pauliina esittelee omaa työtään verkostojen parissa.
Kiitos kaunis viimeisestä aina yhtä ystävälliselle Pauliinalle (Kinda ei suotta kehu itseään Suomen kilteimmäksi yritykseksi :).
Yhdellä tauolla onnistuimme löytämään tyhjän tilan ja silloin tein tämän haastattelun, jossa Pauliina esittelee omaa työtään verkostojen parissa.
Kiitos kaunis viimeisestä aina yhtä ystävälliselle Pauliinalle (Kinda ei suotta kehu itseään Suomen kilteimmäksi yritykseksi :).
Friday, October 26, 2012
Community managereista by @jukkaeklund
Pari viikkoa sitten tein MindTrekissä paitsi liveraportointia Soitan Twitter-tilille (tapahtuman aikana onnistuin tuplaamaan tilimme seuraajien määrän) myös haastatteluja CMAD-tapahtuman markkinointia varten.
Tässä niistä ensimmäinen, jossa Jukka Eklund, mies mm. Jollan Twitter-menestyksen takaa, kertoo community managereista ja siitä, mikä hommasta tekee hänen mielestään hauskaa. Olemme muuten Jukan kanssa nettituttuja vuosien takaa, mutta vasta MindTrekissä näimme toisemme ensimmäistä kertaa livenä :).
Löydät lisää tietoa CMAD-tapahtumasta Soitan sivulta.
Monday, October 22, 2012
Miksi kannattaa maksaa LinkedIn-käytöstä, osa 1
Minulta kysytään aina välillä, onko minulla LinkedIn:in maksullinen Premium-tili. Ei ole, sillä ainoa juttu mikä minua on tähän mennessä kiinnostanut on se, ketkä profiiliani kurkkivat, ja siitä ilosta en ole valmis 7€ kuukaudessa maksamaan (näenhän sentään 5 viimeisintä kurkkijaa ilmaiseksi joka päivä).
Nyt minulla on tuore esimerkki siitä, mihin maksullista tiliä voi käyttää. Sain nimittäin viime viikolla LinkedIn InMailin kautta personoidun kutsun Tanskassa järjestettävään sosiaalisen median seminaariin. Kutsu oli varsin houkutteleva:
Onko sinulla maksullinen LinkedIn-tili ja mihin sinä sitä käytät?
PS. Jos joku teistä innostuu menemään Tanskaan tämän bloggauksen seurauksesta, kerro siitä!
Nyt minulla on tuore esimerkki siitä, mihin maksullista tiliä voi käyttää. Sain nimittäin viime viikolla LinkedIn InMailin kautta personoidun kutsun Tanskassa järjestettävään sosiaalisen median seminaariin. Kutsu oli varsin houkutteleva:
Hello Johanna,Kiinnostuin asiasta sen verran, että tutkin mm. seminaariohjelmaa, vaikken ehdi nyt Tanskaan lähteä. Maksullinen Premium-tili siis mahdollistaa InMailien lähettämisen tuntemattomille ihmisille. Ne ovat paljon tehokkaampia kuin tavalliseen sähköpostiin lähetetyt viestit, sillä ne ovat harvinaisempia eikä niitä lähetetä turhaan. Siitä pitää huolen LinkedIn: Business-tilillä (alk 18,40€/kk) tuollaisia maileja voi lähettää kuukaudessa vain kolme kappaletta ja BusinessPlus-tililläkin vain (alk 36,84€/kk) kymmenen.
Given your remit and experience, I thought you might find our international conference for digital professionals interesting. It takes place November 6-8 in Aarhus, Denmark.
Some relevant, cutting-edge presentations about Social Media:
http://aarhus12.jboye.com/tag/social-media/
If you would like to attend – please follow this link for pricing info and registration:
http://aarhus12.jboye.com/sign-up/
Feel free to contact me for additional info.
See you at the conference!
Best regards,
Jesper Seiersen
J. Boye
jboye.com
Onko sinulla maksullinen LinkedIn-tili ja mihin sinä sitä käytät?
PS. Jos joku teistä innostuu menemään Tanskaan tämän bloggauksen seurauksesta, kerro siitä!
Tuesday, October 16, 2012
SlideSharen etusivulla Pinterest-upotusta opettamassa
Viikonloppuna sain yllättävän sähköpostin SlideSharesta: he olivat päättäneet nostaa yhden esitykseni pääsivulleen. Tätä ei usein satu, sillä vasta kerran aiemmin olen etusivulla ollut, esitys taisi silloin olla Sosiaalinenmedia.org:in esittely ja koska sitä jaettiin kohtuullisesti Facebookissa, se päätyi sivulle kohtaan Hot on Facebook. Sillon en ehtinyt käydä tilannetta ikuistamassa, esitykset kun vaihtuvat noin 20 tunnin välein. Nyt pääsin näkyvämmälle paikalle, tosin huonompana päivänä (vai katseleeko joku SlideShare-esityksiä nimenomaan lauantaina?).
No mikä se esitys sitten oli? Rautalankaohje valokuvien upottamiseen Mini treasures wikiin Pinterestin avulla. En kuvitellut ohjeen kiinnostavan muita kuin Mini treasures wikin (ja ehkä myös muiden Pbworks-wikien) käyttäjiä, mutta koska se nyt pääsivulle tällättiin, jaan sen sitten täälläkin. Etusivunäkyvyys toi esitykselle alle vuorokauden aikana noin 600 katselukertaa, joten taitaa siellä SlideSharessa sentään jokunen käyttäjä lauantainakin olla ;).
No mikä se esitys sitten oli? Rautalankaohje valokuvien upottamiseen Mini treasures wikiin Pinterestin avulla. En kuvitellut ohjeen kiinnostavan muita kuin Mini treasures wikin (ja ehkä myös muiden Pbworks-wikien) käyttäjiä, mutta koska se nyt pääsivulle tällättiin, jaan sen sitten täälläkin. Etusivunäkyvyys toi esitykselle alle vuorokauden aikana noin 600 katselukertaa, joten taitaa siellä SlideSharessa sentään jokunen käyttäjä lauantainakin olla ;).
Monday, October 15, 2012
LinkedIn-endorsements eli uusi helppo tapa suositella kontaktien osaamista
Noin 10 päivää sitten Suomen LinkedIn:iin tuli endorsaus-ominaisuus. Olemme miettineet ominaisuudelle suomennosta: kauneuskisat, taitojen suosittelu tai kuittailu, ammattitaidon allekirjoitus ovat joitain esimerkkejä, joita on heitelty ilmaan Twitterissä ja LinkedIn:ssä.
Omassa tuttavapiirissäni on paljon sosiaalisen median aktiiveja, joten ei ihme, että he ovat uutta ominaisuutta olleet ensimmäisten joukossa kokeilemassa.
Taitopeukutuksia voi tehdä LinkedIn:in ohjauksessa, eli käydä läpi sen tarjoamia ihmisiä ja heidän taitojaan tai suoraan jonkun ihmisen profiilista, jonne suosittelut myös kertyvät tähän tyyliin:
Uusi ominaisuus on tuonut mukanaan "lieveilmiön": ihmisten on pakko alkaa päivittää profiilin avainsanoja monen vuodenkin tauon jälkeen, että suositukset tulisivat niille taidoille, joita oikeasti haluaa mainostaa. Minulla on esimerkiksi paljon vanhoja Nokian työkavereita, joiden tärkeimmät työtaidot liittyvät kännykkäteknologiaan vaikka he nykyään puuhailevatkin ihan eri asioiden kanssa.
Joten mars matkaan, käykääpäs sekä päivittämässä avainsananne että pistämässä LinkedIn-endorsauksia eteenpäin.
Zenton Hanna Takala bloggasi LinkedIn-suositteluista viime viikolla ja mainitsi LinkedIn-koulutuksesta myyjille. Myös minä olen löytänyt LinkedIn:in hyödyt myyntityössä, joko sellaisenaan, tai asiakashallintaohjelman tukemana. LinkedIn kertoo esimerkiksi sen, jos avainasiakkaasi on vaihtanut työpaikkaa tai saanut ylennyksen, sen, ketkä ovat sinun ja potentiaalisen uuden asiakkaasi yhteiset tutut ja sen, miten parhaiten "luikertelet" sisään firmaan x ;).
Omassa tuttavapiirissäni on paljon sosiaalisen median aktiiveja, joten ei ihme, että he ovat uutta ominaisuutta olleet ensimmäisten joukossa kokeilemassa.
Taitopeukutuksia voi tehdä LinkedIn:in ohjauksessa, eli käydä läpi sen tarjoamia ihmisiä ja heidän taitojaan tai suoraan jonkun ihmisen profiilista, jonne suosittelut myös kertyvät tähän tyyliin:
Kontaktini ovat äänestäneet ykköstaidokseni wikit |
Uusi ominaisuus on tuonut mukanaan "lieveilmiön": ihmisten on pakko alkaa päivittää profiilin avainsanoja monen vuodenkin tauon jälkeen, että suositukset tulisivat niille taidoille, joita oikeasti haluaa mainostaa. Minulla on esimerkiksi paljon vanhoja Nokian työkavereita, joiden tärkeimmät työtaidot liittyvät kännykkäteknologiaan vaikka he nykyään puuhailevatkin ihan eri asioiden kanssa.
Joten mars matkaan, käykääpäs sekä päivittämässä avainsananne että pistämässä LinkedIn-endorsauksia eteenpäin.
Zenton Hanna Takala bloggasi LinkedIn-suositteluista viime viikolla ja mainitsi LinkedIn-koulutuksesta myyjille. Myös minä olen löytänyt LinkedIn:in hyödyt myyntityössä, joko sellaisenaan, tai asiakashallintaohjelman tukemana. LinkedIn kertoo esimerkiksi sen, jos avainasiakkaasi on vaihtanut työpaikkaa tai saanut ylennyksen, sen, ketkä ovat sinun ja potentiaalisen uuden asiakkaasi yhteiset tutut ja sen, miten parhaiten "luikertelet" sisään firmaan x ;).
Hieno Prezi-esitys inspiraatioksi kouluttajille ja muile esitysten tekijöille
Viime viikolla kävimme koulutuksessa läpi erilaisia esitysohjelmia, joita netti tarjoaa. Prezin pääsivulta löysimme tämän ja halusin laittaa sen itselleni talteen tänne blogiin ja samalla jakoon muillekin, esitys kun on jotenkin niin hieno: kauniit kuvat, hyvä juoni/kuvakulmat ja sopiva pituus. Tästä kannattaa ottaa oppia!
Friday, October 12, 2012
Pinterestin alkeet, eli #linkittalteen
Maanantaina kyselin somessa siitä, miten kukin kerää linkkejään talteen. Itse olen edelleen kovin innostunut Pinterestistä, johon liityin joulukuussa, kerään sinne nykyään osan tärkeistä linkeistäni, osa sen sijaan menee Twitteriin, Facebook-sivuille, blogeihin ja wikeihin.
Tässä siis perjantain piristykseksi Pinterestin alkeet, ehkä sinäkin innostut viikonloppuna pinnailemaan. :)
Pidä varasi, ettet jää koukkuun ;).
PS. Kirjoitin Pinterestistä myös Nörttitytöt-blogiin.
Tässä siis perjantain piristykseksi Pinterestin alkeet, ehkä sinäkin innostut viikonloppuna pinnailemaan. :)
Pidä varasi, ettet jää koukkuun ;).
PS. Kirjoitin Pinterestistä myös Nörttitytöt-blogiin.
Tuesday, October 9, 2012
Piilotettu aarre - 1. Prezi-esitykseni
Jo vuosia ;) on ollut tarkoitus kokeilla Prezi-esityksen tekoa, mutta olen kaiketi tehnyt siitä itselleni isomman asian kuin mikä se onkaan. Valmistautuessani koulutukseen, jossa käydään läpi mm. erilaisia Internetin esityspalveluja (kuten SlideShare, Storify ja YouTube) kokeilin myös Prezin tekemistä. Siitä tuli Piilotetun aarteen yritysesittely.
Mikäs se on tässä prezejä tehdessä kun on käytössä Lindan piirtämät hyvät kuvat :).
PS. Huomasin vasta eilen Lindan "ain laulain työtäs tee" - vitsin karttakuvasta ;).
Mikäs se on tässä prezejä tehdessä kun on käytössä Lindan piirtämät hyvät kuvat :).
PS. Huomasin vasta eilen Lindan "ain laulain työtäs tee" - vitsin karttakuvasta ;).
Monday, October 8, 2012
Somen tietoähky kuriin, osa 4: linkkien käsittely
Someähkynvälttö-koulussa pureudumme tänään linkkien käsittelyyn, säilytykseen ja löytämiseen.
Valmistelen nimittäin aineistoa koulutukseen, jossa käymme läpi tärkeimpiä linkkienjakopalveluja. En halunnut tukeutua vain omiin kokemuksiini ja mielipiteisiini, joten viikon alkajaisiksi ulkoistin koulutusmatskujeni tekoa some-tuttavilleni Facebookissa ja Twitterissä ja tällaista jälkeä saimme aikaan: Toivon lisää kommentteja myös sinulta, joten kerrothan miten sinä linkkejäsi hallinnoit?
Valmistelen nimittäin aineistoa koulutukseen, jossa käymme läpi tärkeimpiä linkkienjakopalveluja. En halunnut tukeutua vain omiin kokemuksiini ja mielipiteisiini, joten viikon alkajaisiksi ulkoistin koulutusmatskujeni tekoa some-tuttavilleni Facebookissa ja Twitterissä ja tällaista jälkeä saimme aikaan: Toivon lisää kommentteja myös sinulta, joten kerrothan miten sinä linkkejäsi hallinnoit?
Wednesday, October 3, 2012
Mistä löydät sä työntekijän? (SJL-kolumni)
Tämä kirjoitus on alunperin julkaistu kolumnina Suur-Jyväskylän lehdessä 3.10.2012
Veikkaan, että olet
todennäköisemmin työn hakija kuin tarjoaja, mutta sen sijaan, että
etsit itse töitä, voit tulla löydetyksi. Miten? Harva sinua
kotoa etsii, pitää mennä ihmisten ilmoille. Sen sijaan, että
vietät päiväsi Matkakeskuksessa satoja ohikulkijoita seuraten,
sosiaalisessa mediassa käymäsi ammattilliset keskustelut kuuluvat
kauemmaksi ja kauemmin.
Siirrytään siis
hetkeksi työnantajan housuihin. Löytääkseen mahdollisimman
pätevän työntekijän hän voi ostaa tilaa sunnuntain
Keskisuomalaisesta toivoen, että ”täydellinen kandidaatti”
lukee lehteä oikeana päivänä hyppäämättä rekrytointisivujen
yli. Lisäksi hän toivoo, että tämä huomaa ilmoituksen,
kiinnostuu siitä tarpeeksi lukeakseen sen useampaankin kertaan ja
innostuu sitten niin paljon, että vaivautuu lähettämään
hakemuksen halutulla aikataululla. Myös netti-ilmoittelussa on
paljon sijaa jossitteluille, sillä some-rekrytoinnin parissa
työskentelevä Maria Rajakallio kertoo, ettei 79% työvoimasta
hae aktiivisesti töitä.
Vuonna 2010
työnantajista 40% käytti Marian mukaan some-verkostoja
rekrytoinnissa, sittemmin luku lienee noussut. Työnantajaa ei
oikeastaan kiinnosta se, etsiikö täydellinen kandidaatti töitä
samaan aikaan kun hän niitä tarjoaa - halutessaan parasta mitä
rahalla saa, hän etsii itse. Omat verkostot otetaan käyttöön:
kerrotaan työkavereille, Facebook-ystäville ja
LinkedIn-kontakteille rakennusalan rautaisen ammattilaisen
tarpeesta. Some-verkostojen hyödyntäminen ei tietenkään onnistu,
jos ei ole huomannut niitä kerätä. Silloin otetaan tarkasteluun
keskustelut esim. blogeissa, Twitterissä tai LinkedIn:in ryhmissä.
Ehkä sieltä nousee esiin kiinnostavia ihmisiä, joita voidaan alkaa
houkutella omiin leipiin. Työnhakijoista ei saa kerätä
hakukoneilla tietoa päätöksentekoon, mutta jos työpaikka ei ole
virallisesti auki, googlaamista on vaikea kieltää.
Ystäväni,
mestariverkostoituja, pisti omat verkostonsa laulamaan ja sai
viikossa kolme houkuttelevaa tarjousta, joista valitsi sitten yhden.
Pääset samaan, kun huolehdit omista verkostoistasi ja kerrot
tutuillesi osaamisestasi ja siitä, millaisia paikkoja haet. Täytä
siis LinkedIn-profiilisi ja tee työnhaustasi näkyvää (muttei
epätoivoista!), jotta sinusta osataan vinkata oikeille ihmisille.
Pidä huoli siitä, että hakukone löytää sinusta paitsi hyvää
sanottavaa mielellään myös ammattitaitoosi liittyviä asioita,
täytä profiilitietosi siis myös Googleen. Verkostojen merkitys
rekrytoinnissa ei ole mikään uusi asia, mutta some-verkostot
moninkertaistavat mahdollisuudet olla oikeassa paikassa oikeaan
aikaan. Onnea matkaan, olit sitten hakija tai haettava!
Tuesday, October 2, 2012
Somen tietoähky kuriin, osa 3: LinkedIn:in tiedotteet
Eilen kirjoitin LinkedIn:in uudesta notifikaatio-ominaisuudesta, mikä mahdollistaa LinkedInin lähettämien päivitysviestien karsimisen. Aiemminhan ainoa mahdollisuus seurata esim. LinkedIn-ryhmien keskusteluja oli
Sosiaalisen median palveluihin kirjautumisen yhteydessä kysytään aina sähköpostiosoite. Se ei ole sattuma, sillä palvelut tarvitsevat sitä pitääkseen huolen siitä, ettemme unohda heidän palveluaan. Siksi oletusasetusten mukaan saamme niiltä säännöllisesti sähköpostia, jotta ryntäisimme palveluun katsomaan lisää. Jos luotat itseesi, eli siihen että joka tapauksessa käytät ko. palvelua säännöllisesti, et tarvitse ylimääräisiä muistutuksia (jotka sinulle ovat itse asiassa turhaa roskapostitusta).
LinkedIn:in asetukset olivat aika haasteelliset päivittää, sillä ihan heti ei ole selvää, mitä mikin viestityyppi tarkoittaa ja osaa viestityypeistää en ole koskaan itse saanut. Mutta haluan saada ihmisten minulle LinkedIn:in kautta lähettämät viestit niin pian kuin mahdollista, sen sijaan LinkedIn:in omia viestejä en tarvitse. Sähköposti-ilmoitukset otin pois käytöstä seuraavilta:
- tilata sähköpostitiedotteet uusista kommenteista tai
- käydä tarpeeksi usein ryhmissä viestejä tutkimassa
Sosiaalisen median palveluihin kirjautumisen yhteydessä kysytään aina sähköpostiosoite. Se ei ole sattuma, sillä palvelut tarvitsevat sitä pitääkseen huolen siitä, ettemme unohda heidän palveluaan. Siksi oletusasetusten mukaan saamme niiltä säännöllisesti sähköpostia, jotta ryntäisimme palveluun katsomaan lisää. Jos luotat itseesi, eli siihen että joka tapauksessa käytät ko. palvelua säännöllisesti, et tarvitse ylimääräisiä muistutuksia (jotka sinulle ovat itse asiassa turhaa roskapostitusta).
LinkedIn:in asetukset olivat aika haasteelliset päivittää, sillä ihan heti ei ole selvää, mitä mikin viestityyppi tarkoittaa ja osaa viestityypeistää en ole koskaan itse saanut. Mutta haluan saada ihmisten minulle LinkedIn:in kautta lähettämät viestit niin pian kuin mahdollista, sen sijaan LinkedIn:in omia viestejä en tarvitse. Sähköposti-ilmoitukset otin pois käytöstä seuraavilta:
- Notifications Digest eli notifikaatioilta (näen ne nyt LinkedIn:in notifikaatio-osiosta)
- LinkedIn Today -uutispalvelun tiedotteet (ko. otsikot näkyvät palvelun yläosassa)
- Activity notifications, eli uudet kommentit viestiketjuissa, joihin olen LinkedIn:in ryhmissä osallistunut (näkyvät myös notifikaatio-osiosta).
Monday, October 1, 2012
LinkedIn ja viimeaikaiset muutokset: notifikaatiot
Kesällä olin kovin iloinen siitä, että LinkedIn:in viestivirrasta siivottiin twiitit pois. Moni kontaktini oli linkittänyt Twitterinsä LinkedIn:iin, jolloin kaikki heidän päivityksensä tulivat sinne. Osa niistä liittyi heidän töihinsä, osa ei, vai kuinka monen työnkuvaan kuuluu esimerkiksi lenkkeily tai S-marketissa asioiminen? Koska itse laitan LinkedIn:iin vain ammatillisista sisältöä, minua ärsytti lukea näitä "mitä sattuu -päivityksiä" LinkedIn:stä, sillä useimpia kontaktejani seuraan Twitteristä, jossa seuraan "silloin kun minulle itselle sopii mitä sattuu - sisältöä mielenkiintoisilta ihmisiltä". LinkedIn:ssä odotin näkeväni erilaisia asioita.
LinkedIn ei asiasta niin innostunut, sillä heitä pelotti se, että etusivun viestivirrta hiljenee. Ehkä he ovat siksi alkaneet panostaa Facebookista tuttuihin ominaisuuksiin. Reilu viikko sitten bongasin notifikaatiot (löytyvät lipun kuvan alta palvelun yläosasta) jotka auttavat minua seuraamaan sitä, mitä LinkedIn:ssä on viime aikoina tapahtunut, esim:
Odottelen myös uutta Endorsements-ominaisuutta LinkedIn:iin, mutta sitä ei kaiketi ole vielä Suomessa lanseerattu.
LinkedIn ei asiasta niin innostunut, sillä heitä pelotti se, että etusivun viestivirrta hiljenee. Ehkä he ovat siksi alkaneet panostaa Facebookista tuttuihin ominaisuuksiin. Reilu viikko sitten bongasin notifikaatiot (löytyvät lipun kuvan alta palvelun yläosasta) jotka auttavat minua seuraamaan sitä, mitä LinkedIn:ssä on viime aikoina tapahtunut, esim:
- kuka on vieraillut profiilissani
- kuka on kommentoinut päivityksiäni tai tykännyt niistä
- mitä LinkedIn-ryhmien viestiketjuissa tapahtuu
- kuka on hyväksynyt kontaktipyyntöni
Odottelen myös uutta Endorsements-ominaisuutta LinkedIn:iin, mutta sitä ei kaiketi ole vielä Suomessa lanseerattu.