HUB Jyväskylä osuuskunnan perustamiskokous pidetään tänään 31.1.2010 klo 16:00 osoitteessa Hannikaisenkatu 18. Kokoukseen toivotaan mahdollisimman laajaa osanottoa kaikilta HUB-meinigistä kiinnostuneilta siinäkin tapauksessa, että ei olisi halukas lähtemään osakkaaksi osuuskuntaan tässä vaiheessa.
Ks. lisää:
Esityslista
Säännöt
Perustamiskirja
Itse en kokoukseen pääse, mutta koska peukutan kympillä Hubia jaan tiedon blogissani :).
Pages
▼
Monday, January 31, 2011
Friday, January 21, 2011
@minitreasures somessa
Huutelen ihmisiä jakamaan some-caseja, joten tottahan toki mun pitää olla itsekin esimerkkinä. Eli tässä tarina siitä miten ja miksi Mini treasures wikini on mennyt someen. Jos tästä puuttuu jotain olennaista, niin saa toki kysyä lisääkin :).
Sinut on haastettu some-talkoisiin!
Olemme varmaan kaikki samaa mieltä siitä, että Suomi tarvitsee hyviä esimerkkejä siitä, että yritysten ja muiden organisaatioiden oikeasti kannattaa mennä someen. Miten voimme kerätä näitä tarinoita yhdessä? Maanantaina päivitin sosiaalinenmedia.org:iin aika monta casea ja huokuttelin mukaan muitakin. Viikko taisi olla aika kiireinen, sillä muut eivät ehtineet vielä talkoisiin, siksi jatkan haastetta taas :).
Eli sinut on nyt haastettu: jos tiedät jonkun hyvän (tai edes kelvollisen) esimerkin someilusta, niin käypä lisäämässä se wikiimme. Alla lisätietoa siitä, voit päivittää sitä myös anonyymisti.
Ja nyt, hyvää viikonloppua!
PS. Noita ylläolevia kalvoja saa vapaasti upottaa ja käyttää missä vaan, kunhan ei nappaa mun nimeä niistä pois :).
Eli sinut on nyt haastettu: jos tiedät jonkun hyvän (tai edes kelvollisen) esimerkin someilusta, niin käypä lisäämässä se wikiimme. Alla lisätietoa siitä, voit päivittää sitä myös anonyymisti.
Ja nyt, hyvää viikonloppua!
Sosiaalinenmedia.org
View more presentations from Johanna Janhonen.
PS. Noita ylläolevia kalvoja saa vapaasti upottaa ja käyttää missä vaan, kunhan ei nappaa mun nimeä niistä pois :).
Friday, January 14, 2011
Tiesitkö, että by @yle
Tiesitkö, että kelkka on kääntynyt... Olen jakanut tästä asiasta aiemmin videon, mutta tässä vielä kalvotkin. Kirjoittelen täällä muuten yhtä hauskaa tekstiä, joten tänään en taida ehtiä bloggaamaan - hauskaa viikonloppua vaan kaikille, etenkin Protomoon, jossa kävin tällä viikolla somettamassa, pistettiin pystyyn mm. Twitter-tili.
Tuesday, January 11, 2011
DiViA Sosiaaliset toimintamallit 15.9.2010 Mikko Eerola / @avaus
Tämä Avaus oli mulle uusi tuttavuus, mutta tykkäsin tässä matskussa siitä, että siinä oli tuotu somen mahdollisuuksia aika monipuolisesti läpi. Eli some ei ole yhtä kuin markkinointi, kuten niin usein valitettavasti ajatellaan.
Ideasta innovaatioksi - Avoin innovointi käytännössä by @hrry
Aamulla valittelin Facebookissa Diasporan bugista ja eräs kaverini ihmetteli, että kuinka monessa some-palvelussa sitä muka ehtii oikeasti olemaan mukana. Vastasin, että ei niin kovin monessa, itse käytän viikossa kaiketi noin kymmentä palvelua - mutta lisäsin, että niiden käyttäminen on kyllä osa työtäni. Sosiaalinen media kun lasketaan usein vain huvitteluksi (syytetään siitä vaikka Facebookia ja lampaiden heittelyä). Mutta ei nämä some-palvelut ole sen kummenpia kuin muutkaan työkalut, minulle nyt vain on luontevampaa laittaa hyvät kalvoesitykset talteen blogiini sen sijaan, että käyttäisin selainkohtaisia kirjanmerkkejä -ehkäpä mun suosikeista on hyötyä muillekin. Ja on mulle taas tullut yhteydenottoja some-tutuilta, jotka ovat päivityksistä huomanneet, että olen aloittanut TTY-tutkijana ja ehdotelleet tapaamisia eri asioiden tiimoilta. Eli kannattaa pitää ääntä itsestään - voisikohan tämäkin olla "avointa innovointia", sitä että ajattelee "ääneen"...
No, olipas pitkä alustus... Etsiskelen tässä hyviä esimerkkejä siitä, miten B2B-yritykset ovat käyttäneet somea innovoinnissa ja surffatessani törmäsin tähän Harrin matskuun avoimesta innovoinnista :). Meillä on sitten monet kerrat mennyt polut ristiin Harrin kanssa ja niin tässä taas on käynyt, terkkuja vaan, eiköhän me kohta törmätä ;).
Mutta jos sinä siis tutkit sosiaalista mediaa jostain kulmasta, kerro siitä minulle! :)
No, olipas pitkä alustus... Etsiskelen tässä hyviä esimerkkejä siitä, miten B2B-yritykset ovat käyttäneet somea innovoinnissa ja surffatessani törmäsin tähän Harrin matskuun avoimesta innovoinnista :). Meillä on sitten monet kerrat mennyt polut ristiin Harrin kanssa ja niin tässä taas on käynyt, terkkuja vaan, eiköhän me kohta törmätä ;).
Mutta jos sinä siis tutkit sosiaalista mediaa jostain kulmasta, kerro siitä minulle! :)
Sosiaalinen media - Mitä se on? by @satuluoma
Satullakin on kivat kalvot ja mulle uusia esimerkkejä. :)
Saturday, January 8, 2011
Vuoden 2010 sanat by @suomenkuvalehti
Mun kännyllä kirjoittaa mieluummin twiittejä kuin blogitekstejä, mut uhraudun nyt, mut kirjoitustyyli tällä kertaa a la sms.
sk listasi viime vuoden sanat, joista minä poimin someen liittyvät:
*digirunous = tehty tietokoneella, kokeellinen runous
*digitaalinen jalanjälki = verkkonäkyvyys (myös kirja, tykkäsin)
*facebook-ahtaaja = maaliskuun ahtaajalakon aikana fb:n kautta töihin värvätyt
(tästä syntyi kiitos-henkilöstöpalvelu)
*kanooppi = konserttitalon muunneltava kattorakenne (helsingin musiikkitalo valitsi fb-nimikisassa voittajaksi sointilatvuksen)
*kliktivismi = tehoton asioihin vaikuttaminen netissä klikkailemalla
*paljastussivusto = esim wikileaks
*sosiaalinen media = "erit netin yhteisöpalveluista (fb,youtube ym)" - tää kuuluu musta 2009 sanoihin
*toisiopalvelin = peilipalvelin välittää toisen palvelimen tietoja, wikileaksilla satoja
*vertaislaina = otetaan netin kautta yksityishenkilöiden välillä
*yhteisöpalvelu = palvelu, jonka jokin yhteisö tuottaa, esim fb, wikipedia
sk listasi viime vuoden sanat, joista minä poimin someen liittyvät:
*digirunous = tehty tietokoneella, kokeellinen runous
*digitaalinen jalanjälki = verkkonäkyvyys (myös kirja, tykkäsin)
*facebook-ahtaaja = maaliskuun ahtaajalakon aikana fb:n kautta töihin värvätyt
(tästä syntyi kiitos-henkilöstöpalvelu)
*kanooppi = konserttitalon muunneltava kattorakenne (helsingin musiikkitalo valitsi fb-nimikisassa voittajaksi sointilatvuksen)
*kliktivismi = tehoton asioihin vaikuttaminen netissä klikkailemalla
*paljastussivusto = esim wikileaks
*sosiaalinen media = "erit netin yhteisöpalveluista (fb,youtube ym)" - tää kuuluu musta 2009 sanoihin
*toisiopalvelin = peilipalvelin välittää toisen palvelimen tietoja, wikileaksilla satoja
*vertaislaina = otetaan netin kautta yksityishenkilöiden välillä
*yhteisöpalvelu = palvelu, jonka jokin yhteisö tuottaa, esim fb, wikipedia
Friday, January 7, 2011
ja @mashable-finalistit
Teenpä vielä toisen postauksen samasta aiheesta, ja poimin viiden kärjet muutamasta mielenkiintoisimmasta sarjasta:
Best Social Media Management Tool
* HootSuite
* TweetDeck
* Who Unfollowed Me
* UberVu
* WildFireApp
Itse käytän lähinnä Twitterfeediä somen hallinnassa ja palveluiden linkittämisessä ja koska olen ollut siihen niin tyytyväinen, muitten käyttö on jäänyt. Kesällä yritin käyttää HootSuiten ilmaisversiota, mutta se tökki pahasti (en esim. voinut ajastaa kuin yhden päivityksen), joten se jäi sillä erää. Tänään tein kuitenkin uuden yrityksen, katsotaan toimisiko se yhden kinkkisen syötteen kanssa paremmin kuin Twitterfeed. TweetDeckiä olen kokeillut myös, mutta koska käytän Twitteriä usealta koneelta, TD ei sovellu tarpeisiini. Twitterin käyttöliittymät sekä läppärillä ja mobiilisti ovat niin käytettäviä, etten muita työkaluja edes kaipaa seuraamiseen, toista se tietty olisi, jos tekisin töitä jollekin isolle brändille. Noi Kuka ei enää seuraa minua -palvelut tuntuvat kyllä vähän hassuilta, minä seuraan niitä, joilla on mielenkiintoiset jutut, en niitä jotka seuraavat minua. Tosin kyllähän minäkin olen välillä Friend or Follow -palvelua käyttänyt katsoessani ketä minun kannattaisi seurata... UberVu ja WildFireApp ovat mulle vieraita, täytyypä joskus tutkaista nekin.
Best Social Media Service for Small Business
* SocialMediaMagic
* RSS Graffiti
* UberVu
* Twimbow
* ReachCast
Nämäkin pitää joskus katsastaa, ihan jo oman firmanikin tarpeita ajatellen...
Kuten myös nämä startupit:
* Quora
* Badgeville
* Instagram
* GetAround
* PSGive.org ,
joista Quora on viime aikoina herättänyt paljon kuohuntaa lähihörhöissäni. Se on siis palvelu, jossa kysytään kysymyksiä eri aiheista ja joissa saadaan tavallisia palveluita laadukkaampia vastauksia. Katso Quorasta esim. kannattaako Ovi-sovelluksia tehdä.
Lokaatiopalveluista voitti Foursquare, muita ehdokkaita olivat:
* Waze (waze )
* Gowalla (Gowalla)
* Hotlist
* SCVNGR
Foursquare on noista ainoa, jota olen kokeillut, mutta olen kaiketi vähän vanhanaikainen, kun se ei oikein innosta - en halua jakaa sijaintitietojani koko maailmalla (tai edes 50 hörhökaverilleni) enkä kisata siitä, kuka pääsee kantapaikkani pormestariksi. Ainoa lokaatiopalvelu, josta olen innostunut on Googlen Latitude, jossa voi jakaa sijainnin reaaliaikaisesti nokialaisestakin kännystä esim. omalle puolisolle.
Entisenä nokialaisena hieman harmittaa, ettei vanhalla Pohjolan jätillä ole viiden kärkeen mitään asiaa:
* iPhone
* Droid X
* HTC Desire
* Samsung Galaxy S
* BlackBerry Torch ,
kuten ei myöskään tälle listalle:
Best Mobile Platform
* iOS
* RIM
* Android (Android)
* WebOS
* Pyxis Mobile .
Best Social Media Management Tool
* HootSuite
* TweetDeck
* Who Unfollowed Me
* UberVu
* WildFireApp
Itse käytän lähinnä Twitterfeediä somen hallinnassa ja palveluiden linkittämisessä ja koska olen ollut siihen niin tyytyväinen, muitten käyttö on jäänyt. Kesällä yritin käyttää HootSuiten ilmaisversiota, mutta se tökki pahasti (en esim. voinut ajastaa kuin yhden päivityksen), joten se jäi sillä erää. Tänään tein kuitenkin uuden yrityksen, katsotaan toimisiko se yhden kinkkisen syötteen kanssa paremmin kuin Twitterfeed. TweetDeckiä olen kokeillut myös, mutta koska käytän Twitteriä usealta koneelta, TD ei sovellu tarpeisiini. Twitterin käyttöliittymät sekä läppärillä ja mobiilisti ovat niin käytettäviä, etten muita työkaluja edes kaipaa seuraamiseen, toista se tietty olisi, jos tekisin töitä jollekin isolle brändille. Noi Kuka ei enää seuraa minua -palvelut tuntuvat kyllä vähän hassuilta, minä seuraan niitä, joilla on mielenkiintoiset jutut, en niitä jotka seuraavat minua. Tosin kyllähän minäkin olen välillä Friend or Follow -palvelua käyttänyt katsoessani ketä minun kannattaisi seurata... UberVu ja WildFireApp ovat mulle vieraita, täytyypä joskus tutkaista nekin.
Best Social Media Service for Small Business
* SocialMediaMagic
* RSS Graffiti
* UberVu
* Twimbow
* ReachCast
Nämäkin pitää joskus katsastaa, ihan jo oman firmanikin tarpeita ajatellen...
Kuten myös nämä startupit:
* Quora
* Badgeville
* GetAround
* PSGive.org ,
joista Quora on viime aikoina herättänyt paljon kuohuntaa lähihörhöissäni. Se on siis palvelu, jossa kysytään kysymyksiä eri aiheista ja joissa saadaan tavallisia palveluita laadukkaampia vastauksia. Katso Quorasta esim. kannattaako Ovi-sovelluksia tehdä.
Lokaatiopalveluista voitti Foursquare, muita ehdokkaita olivat:
* Waze (waze )
* Gowalla (Gowalla)
* Hotlist
* SCVNGR
Foursquare on noista ainoa, jota olen kokeillut, mutta olen kaiketi vähän vanhanaikainen, kun se ei oikein innosta - en halua jakaa sijaintitietojani koko maailmalla (tai edes 50 hörhökaverilleni) enkä kisata siitä, kuka pääsee kantapaikkani pormestariksi. Ainoa lokaatiopalvelu, josta olen innostunut on Googlen Latitude, jossa voi jakaa sijainnin reaaliaikaisesti nokialaisestakin kännystä esim. omalle puolisolle.
Entisenä nokialaisena hieman harmittaa, ettei vanhalla Pohjolan jätillä ole viiden kärkeen mitään asiaa:
* iPhone
* Droid X
* HTC Desire
* Samsung Galaxy S
* BlackBerry Torch ,
kuten ei myöskään tälle listalle:
Best Mobile Platform
* iOS
* RIM
* Android (Android)
* WebOS
* Pyxis Mobile .
@mashable palkitsi viime vuoden menestyjiä
Tämän päivän yksi tärkeimmmistä uutisista somessa on nettilehti Mashablen jakamat palkinnot. Suomalaisiakin onnisti, Angry Birds pääsi listalle, mutta keitäs muita palkittiin?
Otin taas apuun Googlen translatorin, tässä "pikasuomennos" palkintojenjaosta.
Mashable Awards on vuosittainen kilpailu, jossa palkitaan parhaita teknologia/web-sovelluksia ja tänä vuonna ääniä annettiin netissä yli 1,3 miljoonaa, uusi ennätys.
Paras sosiaalisen median hallintatyökalu: HootSuite HootSuite on suunnattu lähinnä ammattilaisille, jotka käyttävät Twitteriä ja Facebookia liiketoimintatarpeisiin. Se tukee Facebookia, Twitteriä, LinkedIniä, Foursquarea, MySpacea, PingFm:ää ja WordPressiä.
Luovin some-kamppis: Stand Up For WWE Kampanjassa käytettiin somea ja videoita, joissa esiintyi mm. Barack Obama.
Paras some-asiakaspalvelu: Eurail.com Eurail.com on sivusto, jossa myydään ei-eurooppalaisille lippuja Eurail-juniin. Asiakkaita palvellaan myös Twitterissä ja Facebookissa.
Paras netti-meemi: Bed Intruder "Bed Intruder Song" oli YouTuben eniten katseltuja videoita viime vuonna (47,5 miljoonaa). Video innoitti satoja vastineita, eli uusia versioita samasta aiheesta.
Paras musiikinhakupalvelu: Fizy Fizy on Turkista peräisin oleva kansainvälisen musiikin sivusto, joka suunniteltiin yksinkertaiseksi ja helppokäyttöiseksi. 75 miljoonan kappaleen joukosta on helppoa mm. etsiä kappaleita ja luoda soittolistoja. Sivusto tukee 26 kieltä ja näyttää myös musiikkivideoita, jos niitä on saatavilla.
Paras API: Qwitter Client Qwitter käyttää Twitterin rajapintaa ilmoittaakseen, kun joku lopettaa sinun seuraamisesi.
Must-seurattava persoona: Super Junior Super Junior on korealainen pop-poikabändi, jossa on 13 jäsentä ja vahva some-presenssi mm. Facebookissa ja YouTubessa .
Paras pienen yrityksen some-palvelu: ReachCastReachCast on somen hallintatyökalu pienyrityksille, joka on erikoistunut löytämään paikallisia asiakkaita sosiaalinen media markkinointiin ja maineenhallintaan mukautettujen työkalujen avulla. Palvelu tarjoaa sisällönjulkaisua, raportteja, seurantaa ja sosiaalisen median integraatioita.
Vuoden yrittäjä: Doug Walker Doug Walker on yksi That Guy With the Glasses -webbisivuston perustajista. Sivusto esittelee sisältöä elokuvaharrastajille ja videopelaajille. Ennen sivustoa Walker hankki mainetta satiiristen leffa-arvosteluvideoiden tekijänä YouTubessa.
Paras uusi laite: iPad On vaikea uskoa, että Applen iPad ei ole vielä vuodenkaan vanha. Applen arvioidaan myyneen 13,3 miljoonaa iPadiä viime vuonna.
Lupaavin uusi yritys: PSGive.org PSGive.org on sivusto keskittyy tietoisuuden lisäämiseen ja rahoituksen keräämiseen ei-voittoja tavoitteleville tahoille antamalla käyttäjien osallistua tapahtumiin verkossa, se on kuin nettihyväntekeväisyyshuutokauppa.
Must-Seuratta ei-voittoa tavoitteleva taho: @ TWLOHA To Write Love On Her Arms (TWLOHA) on voittoa tavoittelematon yhteisö, joka tuo toivoa ja apua ihmisille, jotka kamppailevat masennusta, itsensävahingoittamista, riippuvuuksia ja itsemurha-ajatuksia vastaan. Se käyttää ihmisten tavoittamiseen useita some-palveluita.
Paras sijaintiin perustuva palvelu: Foursquare Foursquare on matkapuhelinpohjainen paikannuspalvelu, jolle vuosi toi valtavasti kasvua, joka tasoitti tietä muillekin sijaintiin perustuville palveluille (mm. Facebook Places). Palvelu on äskettäin ylittänyt 5 miljoonan käyttäjän rajan.
Paras online-peli: "Farmerama" Farmerama on ilmainen nettipeli (samanlainen kuin Facebookin Farmville), jossa keskitytään tekemään maatilatöitä (mm. maanmuokkaus, puiden istutus...). Pelissä on yli 20 miljoonaa rekisteröitynyttä käyttäjää.
Paras verkkosivuston käytettävyys: Gaia Online Gaia Online on animeen keskittynyt sosiaalisen verkostoitumisen sivusto, jolla on 23 miljoonaa rekisteröitynyttä käyttäjää. Sivustoon liittyy virtuaalisiä maksuvälineitä: Gaia Gold (jota jaetaan palkinnoksi käyttäjille) ja Gaia Cash (jota voi ostaa oikealla rahalla). Sivusto sisältää erilaisia minipelejä ja virtuaalimaailmoja, kuten Gaia kaupungit, joissa käyttäjät voivat olla vuorovaikutuksessa toistensa kanssa.
Läpimurtava web-design: Twitter Twitter toi uuden version web-käyttöliittymästään syyskuussa. Uusi käyttöliittymä tarjoaa tukea multimediaan, pikanäppäimiin ja tekee erilaisten sisältöjen kuluttamisen helpoksi.
Paras nettivideo: Jay Park Jay Park on Korean-amerikkalainen näyttelijä, laulaja ja tanssija, joka aloitti soolouransa 2010. Sitä vauhdittaakseen hän lähetti YouTubeen cover-version BoB:n “Nothin' On You” -biisistä, ja sai sille ensimmäisen vuorokauden aikana 1,5 katselukertaa.
Must-seurattava brändi: AllKPop AllKPop:sta löytää uusimmat Korean pop-kulttuurin uutiset ja juorut. Vuonna 2007 perustettu sivusto tavoittaa yli 3 miljoonaa kuukausittaista lukijaa.
Paras mobiililaite: iPhone Vuonna 2010 Apple julkaisi uusimman version iPhonesta, jota myytiin 1,5 miljoonaa ensimmäisenä päivänä.
Paras mobiilipeli: “Angry Birds” Angry Birds on yksinkertainen, mutta erittäin koukuttava kännykkäpeli, joka on saanut yli 50 miljoonaa latauskertaa (80% käyttäjistä ei poista sitä kännykästään muiden pelien tieltä). Rovion Peter Verterbackan mukaan peliä pelataan 200 miljoonaa minuuttia päivässä. Peli on tulossa myös muihin laitteisiin: Wii, Xbox 360 ja PS3.
Paras mobiilisovellus : DriveSafe.ly DriveSafe.ly on mobiilisovellus, joka lukee tekstin ja sähköpostiviestit ääneen reaaliajassa ja vastaa niihin ilman, että kuljettajan pitäisi koskettaa tai katsoa puhelimeensa. Se siis auttaa sinua ajamaan turvallisesti. Sovellus on saatavissa Blackberry- ja Android-laitteissa, mutta se on pian on tulossa myös iPhone- ja Windows Mobileen.
Paras mobiili-platformi: Android Android on Googlen mobiili käyttöjärjestelmä, vuoden 2010 myydyin älypuhelimen käyttöliittymä. Android-pohjaisia laitteita myytiin enemmän kuin iPhonea ja tulevaisuus näyttää valoisalta, kun Android kasvattaa suosiotaan käyttäjien ja kehittäjien keskuudessa.
Paras mobiilikäytettävyys: eBuddy eBuddy on mobiili- ja web viestinyritys. Sen teknologia mahdollistaa käyttäjille, jotka käyttävät eri keskusteluihin erilaisia chatteja (AOL, Google Talk, MSN, Facebook) yhden yhteisen mobiilikäyttöliittymän. Mobile Messenger on saatavilla mobiiliverkkoselaimille ja iPhone- ja Android-sovelluksina.
Luovin sosiaalista hyväntekoa -kamppis: Twitchange Twitchange on innovatiivinen hyväntekeväisyyshuutokauppa, jossa voit tehdä tarjouksen päästäksesi kosketuksiin julkkiksen kanssa. Käyttäjät lahjoittavat rahaa saadakseen julkkikset seuraamaan itseään, mainitsemaan heidät twiiteissä tai retweettamaan omia juttujaan. Rahat käytetään aHomeInHaiti.org:iin.
Suurin yhteiskunnallinen vaikuttaja : John Cena John Cena on WWE-henkilö ja näyttelijä, joka hyödyntää julkisuuttaa tehdäkseen hyvää. Hän käyttää some-läsnäoloaan kannustaakseen ihailijoitaan osallistumaan säätiön rahoittamiseen.
Otin taas apuun Googlen translatorin, tässä "pikasuomennos" palkintojenjaosta.
Mashable Awards on vuosittainen kilpailu, jossa palkitaan parhaita teknologia/web-sovelluksia ja tänä vuonna ääniä annettiin netissä yli 1,3 miljoonaa, uusi ennätys.
Paras sosiaalisen median hallintatyökalu: HootSuite HootSuite on suunnattu lähinnä ammattilaisille, jotka käyttävät Twitteriä ja Facebookia liiketoimintatarpeisiin. Se tukee Facebookia, Twitteriä, LinkedIniä, Foursquarea, MySpacea, PingFm:ää ja WordPressiä.
Luovin some-kamppis: Stand Up For WWE Kampanjassa käytettiin somea ja videoita, joissa esiintyi mm. Barack Obama.
Paras some-asiakaspalvelu: Eurail.com Eurail.com on sivusto, jossa myydään ei-eurooppalaisille lippuja Eurail-juniin. Asiakkaita palvellaan myös Twitterissä ja Facebookissa.
Paras netti-meemi: Bed Intruder "Bed Intruder Song" oli YouTuben eniten katseltuja videoita viime vuonna (47,5 miljoonaa). Video innoitti satoja vastineita, eli uusia versioita samasta aiheesta.
Paras musiikinhakupalvelu: Fizy Fizy on Turkista peräisin oleva kansainvälisen musiikin sivusto, joka suunniteltiin yksinkertaiseksi ja helppokäyttöiseksi. 75 miljoonan kappaleen joukosta on helppoa mm. etsiä kappaleita ja luoda soittolistoja. Sivusto tukee 26 kieltä ja näyttää myös musiikkivideoita, jos niitä on saatavilla.
Paras API: Qwitter Client Qwitter käyttää Twitterin rajapintaa ilmoittaakseen, kun joku lopettaa sinun seuraamisesi.
Must-seurattava persoona: Super Junior Super Junior on korealainen pop-poikabändi, jossa on 13 jäsentä ja vahva some-presenssi mm. Facebookissa ja YouTubessa .
Paras pienen yrityksen some-palvelu: ReachCastReachCast on somen hallintatyökalu pienyrityksille, joka on erikoistunut löytämään paikallisia asiakkaita sosiaalinen media markkinointiin ja maineenhallintaan mukautettujen työkalujen avulla. Palvelu tarjoaa sisällönjulkaisua, raportteja, seurantaa ja sosiaalisen median integraatioita.
Vuoden yrittäjä: Doug Walker Doug Walker on yksi That Guy With the Glasses -webbisivuston perustajista. Sivusto esittelee sisältöä elokuvaharrastajille ja videopelaajille. Ennen sivustoa Walker hankki mainetta satiiristen leffa-arvosteluvideoiden tekijänä YouTubessa.
Paras uusi laite: iPad On vaikea uskoa, että Applen iPad ei ole vielä vuodenkaan vanha. Applen arvioidaan myyneen 13,3 miljoonaa iPadiä viime vuonna.
Lupaavin uusi yritys: PSGive.org PSGive.org on sivusto keskittyy tietoisuuden lisäämiseen ja rahoituksen keräämiseen ei-voittoja tavoitteleville tahoille antamalla käyttäjien osallistua tapahtumiin verkossa, se on kuin nettihyväntekeväisyyshuutokauppa.
Must-Seuratta ei-voittoa tavoitteleva taho: @ TWLOHA To Write Love On Her Arms (TWLOHA) on voittoa tavoittelematon yhteisö, joka tuo toivoa ja apua ihmisille, jotka kamppailevat masennusta, itsensävahingoittamista, riippuvuuksia ja itsemurha-ajatuksia vastaan. Se käyttää ihmisten tavoittamiseen useita some-palveluita.
Paras sijaintiin perustuva palvelu: Foursquare Foursquare on matkapuhelinpohjainen paikannuspalvelu, jolle vuosi toi valtavasti kasvua, joka tasoitti tietä muillekin sijaintiin perustuville palveluille (mm. Facebook Places). Palvelu on äskettäin ylittänyt 5 miljoonan käyttäjän rajan.
Paras online-peli: "Farmerama" Farmerama on ilmainen nettipeli (samanlainen kuin Facebookin Farmville), jossa keskitytään tekemään maatilatöitä (mm. maanmuokkaus, puiden istutus...). Pelissä on yli 20 miljoonaa rekisteröitynyttä käyttäjää.
Paras verkkosivuston käytettävyys: Gaia Online Gaia Online on animeen keskittynyt sosiaalisen verkostoitumisen sivusto, jolla on 23 miljoonaa rekisteröitynyttä käyttäjää. Sivustoon liittyy virtuaalisiä maksuvälineitä: Gaia Gold (jota jaetaan palkinnoksi käyttäjille) ja Gaia Cash (jota voi ostaa oikealla rahalla). Sivusto sisältää erilaisia minipelejä ja virtuaalimaailmoja, kuten Gaia kaupungit, joissa käyttäjät voivat olla vuorovaikutuksessa toistensa kanssa.
Läpimurtava web-design: Twitter Twitter toi uuden version web-käyttöliittymästään syyskuussa. Uusi käyttöliittymä tarjoaa tukea multimediaan, pikanäppäimiin ja tekee erilaisten sisältöjen kuluttamisen helpoksi.
Paras nettivideo: Jay Park Jay Park on Korean-amerikkalainen näyttelijä, laulaja ja tanssija, joka aloitti soolouransa 2010. Sitä vauhdittaakseen hän lähetti YouTubeen cover-version BoB:n “Nothin' On You” -biisistä, ja sai sille ensimmäisen vuorokauden aikana 1,5 katselukertaa.
Must-seurattava brändi: AllKPop AllKPop:sta löytää uusimmat Korean pop-kulttuurin uutiset ja juorut. Vuonna 2007 perustettu sivusto tavoittaa yli 3 miljoonaa kuukausittaista lukijaa.
Paras mobiililaite: iPhone Vuonna 2010 Apple julkaisi uusimman version iPhonesta, jota myytiin 1,5 miljoonaa ensimmäisenä päivänä.
Paras mobiilipeli: “Angry Birds” Angry Birds on yksinkertainen, mutta erittäin koukuttava kännykkäpeli, joka on saanut yli 50 miljoonaa latauskertaa (80% käyttäjistä ei poista sitä kännykästään muiden pelien tieltä). Rovion Peter Verterbackan mukaan peliä pelataan 200 miljoonaa minuuttia päivässä. Peli on tulossa myös muihin laitteisiin: Wii, Xbox 360 ja PS3.
Paras mobiilisovellus : DriveSafe.ly DriveSafe.ly on mobiilisovellus, joka lukee tekstin ja sähköpostiviestit ääneen reaaliajassa ja vastaa niihin ilman, että kuljettajan pitäisi koskettaa tai katsoa puhelimeensa. Se siis auttaa sinua ajamaan turvallisesti. Sovellus on saatavissa Blackberry- ja Android-laitteissa, mutta se on pian on tulossa myös iPhone- ja Windows Mobileen.
Paras mobiili-platformi: Android Android on Googlen mobiili käyttöjärjestelmä, vuoden 2010 myydyin älypuhelimen käyttöliittymä. Android-pohjaisia laitteita myytiin enemmän kuin iPhonea ja tulevaisuus näyttää valoisalta, kun Android kasvattaa suosiotaan käyttäjien ja kehittäjien keskuudessa.
Paras mobiilikäytettävyys: eBuddy eBuddy on mobiili- ja web viestinyritys. Sen teknologia mahdollistaa käyttäjille, jotka käyttävät eri keskusteluihin erilaisia chatteja (AOL, Google Talk, MSN, Facebook) yhden yhteisen mobiilikäyttöliittymän. Mobile Messenger on saatavilla mobiiliverkkoselaimille ja iPhone- ja Android-sovelluksina.
Luovin sosiaalista hyväntekoa -kamppis: Twitchange Twitchange on innovatiivinen hyväntekeväisyyshuutokauppa, jossa voit tehdä tarjouksen päästäksesi kosketuksiin julkkiksen kanssa. Käyttäjät lahjoittavat rahaa saadakseen julkkikset seuraamaan itseään, mainitsemaan heidät twiiteissä tai retweettamaan omia juttujaan. Rahat käytetään aHomeInHaiti.org:iin.
Suurin yhteiskunnallinen vaikuttaja : John Cena John Cena on WWE-henkilö ja näyttelijä, joka hyödyntää julkisuuttaa tehdäkseen hyvää. Hän käyttää some-läsnäoloaan kannustaakseen ihailijoitaan osallistumaan säätiön rahoittamiseen.
Wednesday, January 5, 2011
City-lehden Facebook-kysely
Bloggasin äsken Hidden treasureen City-lehden loppuvuonna tehdystä a Facebook-kyselystä. Haluan päästä helpolla, joten käytin Googlen kääntäjää bloggauksen kääntämisessä, vähän vaan viilaan...
He saivat yli 500 vastausta, 94% heistä käyttää Facebookia, 65% oli naisia ja mediaani-ikä oli 28.
10%:lla oli keksitty Facebook-nimi
4% oli valittanut esimiehestään Facebookissa
2% halusi lähteä Facebookista
68% oli käyttänyt Facebookia humalassa - ja 13% piti sitä valitettavana ;)
Facebook profiilissaan
69% kertoi ikänsä
43% koulutuksensa,
39% niiden suosikkielokuvansa,
37% heidän puolisonsa,
35% työnantajansa,
28% suosikkikirjansa,
23% uskontonsa
20% niiden sijainti
10% poliittisen näkemyksensä ja
7% kotiosoitteensa
Kuka sai nähdä heidän Facebook-profiilinsa?
89% heidän puolisonsa
74% kollegat,
72% vanhemmat,
45% isovanhemmat,
44% pomo
Sukupuolivertailu:
oli poistanut ystäviä 86% (N) vs 49% (M),
oli piilotannut kavereiden päivityksiä 52% (N) vs 43% (M),
oli löytänyt Facebookista seksikumppanin 9% (N) vs 13% (M)
Olisi varsin mielenkiintoista nähdä, jos tulokset vaihtelevat paljon maittain:).
He saivat yli 500 vastausta, 94% heistä käyttää Facebookia, 65% oli naisia ja mediaani-ikä oli 28.
10%:lla oli keksitty Facebook-nimi
4% oli valittanut esimiehestään Facebookissa
2% halusi lähteä Facebookista
68% oli käyttänyt Facebookia humalassa - ja 13% piti sitä valitettavana ;)
Facebook profiilissaan
69% kertoi ikänsä
43% koulutuksensa,
39% niiden suosikkielokuvansa,
37% heidän puolisonsa,
35% työnantajansa,
28% suosikkikirjansa,
23% uskontonsa
20% niiden sijainti
10% poliittisen näkemyksensä ja
7% kotiosoitteensa
Kuka sai nähdä heidän Facebook-profiilinsa?
89% heidän puolisonsa
74% kollegat,
72% vanhemmat,
45% isovanhemmat,
44% pomo
Sukupuolivertailu:
oli poistanut ystäviä 86% (N) vs 49% (M),
oli piilotannut kavereiden päivityksiä 52% (N) vs 43% (M),
oli löytänyt Facebookista seksikumppanin 9% (N) vs 13% (M)
Olisi varsin mielenkiintoista nähdä, jos tulokset vaihtelevat paljon maittain:).
Vaatiiko työelämä kaiken?
Käytän Twitteriä nykyään omiin muistiinpanoihin ja nappaanpa sieltä nyt talteen jutut, jotka kirjoitin joulukuussa. Siivosin silloin papereitani ja törmäsin nippuun, joka oli peräisin Osmo Soininvaaran "Mistä ammennan elämänenergiani, vaatiiko työelämä kaiken?" -luennolta 7.10.08. Historiallinen löytö sanoisin tänä kertakäyttökulttuurin aikana ;).
Osmolla oli paljon hyviä ajatuksia.
Yrittäjänä saan päättää mihin aikani käytän ja milloin ja missä työni teen. Se on tänä päivänä aikamoinen ylellisyys. :)
Mutta työntekijäkin voi tehdä valintoja omaan ajankäyttöönsä liittyen. Nykyiset työkalut (läppärit, kännykät, mokkulat, pikaviestimet, wikit, blogit jne) mahdollistavat etätyönteon. Nokialla työskennellessäni tein kolme etäpäivää viikossa ja kuukaudessa sain kokonaiset kaksitoista tuntia omaa aikaa, joka muuten olisi kulunut autossa, perhe kiitti :). Pomoani ei kiinnostanut istunko Jyväskylässä vai kotona, hän itse kun oli Tokiossa ja muu organisaatiomme ympäri maailmaa. Wikien kautta pysyin hyvin perillä siitä, mitä mikin tiimi puuhaili ja minulta pyydettiin usein neuvoa chatin kautta, mikä tuntui melkein juttelulta. Koulutuksia pidin esim. Intiaan videoneukkarista - ihanaa ettei tarvinnut matkustaa päiväkausia parin tunnin koulutuksen takia :). Kahvituntiaika oli tietysti vähän yksinäistä, mutta silloin luin sisäisistä blogeista ja mikroblogeista mistä eri puolilla Nokiaa puhuttiin - ja loin arvokkaita verkostoja Jyväskylän ulkopuolelle ihmisiin, joihin en töideni kautta olisi törmännyt, mutta joihin tänä päivänäkin pidän aktiivisesti yhteyttä.
Yrittäjän työn väitetään olevan yksinäistä, mutta Facebookin ja Twitterin kautta saan paitsi viihdykettä pakollisiin taukoihin myös uutisia, ideoita ja apua, enkä todellakaan tunne olevani yksin. Ja mikä parasta, iso osa näistä ihmisistä jakaa intohimoni sosiaaliseen mediaan :).
Joten mietipä uuden vuoden kunniaksi omaa työtäsi ja sitä mitä elämältäsi haluat... Itse vannon leppoistamisen nimeen :).
Osmolla oli paljon hyviä ajatuksia.
Hän kaivoi esiin kansantaloustieteilijän sadan vuoden takaa ja mietti, mitä hän olisi kuvitelllut saatuaan tietää, että tuottavuus 14-kertaistuu. Olisiko hän voinut kuvitella, että olemme niin ahneita, että teemme yhtä paljon töitä kuin silloinkin? Teollisuudessa tehdään toki nyt paljon vähemmän tunteja kuin sata vuotta sitten, mutta valtion virastoissa tehdään vastaavasti enemmän!
Työntekoa on tehostettu tehostamistaan, tauot on rationalisoitu pois, mutta nyt ne pitäisi suunnitella takaisin.
Kolmen vuoden aikana palkat nousivat keskimäärin 9%. Huomasimmeko sitä edes? Mutta olisimmeko huomanneet kuukauden loman... Arvostammeko enemmän vapaata vai rahaa? No esimerkiksi 68% toimihlöunionista halusi mieluummin viikon vapaata kuin 2 prosentin palkankorotuksen. Kumman sinä ottaisit?
Siinä missä akavalaisten työaika pitenee, SAK:laisten työaika lyhenee - onkos tämä nyt reilua? Kilpailu osaamisesta pidentää korkeasti koulutettujen päivää.
Lopuksi Osmo vielä muistutti, että parhaimmillaan ihminen työskentelee innostuneesti, eikä luovaa työtä voi yleensä tehdä kuin max 4 tuntia vuorokaudessa. Mitä niillä lopuilla tunneilla sitten tehdään? Istutaan palavereissa ja luetaan sähköposteja...
Yrittäjänä saan päättää mihin aikani käytän ja milloin ja missä työni teen. Se on tänä päivänä aikamoinen ylellisyys. :)
Mutta työntekijäkin voi tehdä valintoja omaan ajankäyttöönsä liittyen. Nykyiset työkalut (läppärit, kännykät, mokkulat, pikaviestimet, wikit, blogit jne) mahdollistavat etätyönteon. Nokialla työskennellessäni tein kolme etäpäivää viikossa ja kuukaudessa sain kokonaiset kaksitoista tuntia omaa aikaa, joka muuten olisi kulunut autossa, perhe kiitti :). Pomoani ei kiinnostanut istunko Jyväskylässä vai kotona, hän itse kun oli Tokiossa ja muu organisaatiomme ympäri maailmaa. Wikien kautta pysyin hyvin perillä siitä, mitä mikin tiimi puuhaili ja minulta pyydettiin usein neuvoa chatin kautta, mikä tuntui melkein juttelulta. Koulutuksia pidin esim. Intiaan videoneukkarista - ihanaa ettei tarvinnut matkustaa päiväkausia parin tunnin koulutuksen takia :). Kahvituntiaika oli tietysti vähän yksinäistä, mutta silloin luin sisäisistä blogeista ja mikroblogeista mistä eri puolilla Nokiaa puhuttiin - ja loin arvokkaita verkostoja Jyväskylän ulkopuolelle ihmisiin, joihin en töideni kautta olisi törmännyt, mutta joihin tänä päivänäkin pidän aktiivisesti yhteyttä.
Yrittäjän työn väitetään olevan yksinäistä, mutta Facebookin ja Twitterin kautta saan paitsi viihdykettä pakollisiin taukoihin myös uutisia, ideoita ja apua, enkä todellakaan tunne olevani yksin. Ja mikä parasta, iso osa näistä ihmisistä jakaa intohimoni sosiaaliseen mediaan :).
Joten mietipä uuden vuoden kunniaksi omaa työtäsi ja sitä mitä elämältäsi haluat... Itse vannon leppoistamisen nimeen :).
Monday, January 3, 2011
SOITA - tutkitaan somea yrityksissä
Tänään toteutui pitkäaikainen haaveeni: jatkan opintojani kymmenen vuoden tauon jälkeen. Valmistuin maisteriksi Tampereen yliopistolta pääaineenani tilastotiede ja vaikka suoritinkin opintoni nopeasti, silloin ei tullut mieleenikään opiskella yhtään sen enempää. Pari vuotta sitten, joululomalla, kuitenkin tajusin haluavani tehdä jatko-opintoja sosiaalisen median työkaluihin liittyen. Yliopistosta tai laitoksesta minulla ei ollut hajuakaan, voidaanhan somea lähestyä niin monesta näkökulmasta.
Pian minulle tuli kuitenkin muutakin mietittävää, Nokia ilmoitti lähtevänsä Jyväskylästä ja minä aloin keskittyä uuteen uraani, hyppäsin Protomon kautta Ambientiaan ja sieltä omaan yritykseeni. Taustalla haudoin kuitenkin koko ajan opiskeluhaavettani ja aloin rampata alan seminaareissa (mm. Mindtrek, DCL ja ITK). Viime keväänä Jyväskylän yliopiston järjestämän Inforte-seminaarin aiheena oli digitaalinen innovointi, ja kappas - siihen minun jatko-opinnotkin nyt keskittyvät. Olenpa onnekas, että nykyinen työnantajani (lue: allekirjoittanut) suhtautuu erittäin myönteisesti kouluttautumiseen, ja tarjoaa siihen käyttöön puolet viikon työtunneista ;).
Tänään siis aloitin projektipäällikkönä Tampereen teknillisessä yliopistossa tiedonhallinnan ja logistiikan laitoksella ns. SOITA-hankkeessa (SOsiaalinen media Innovaatioprosessin Tukena Asiakasrajapinnassa). Kaksivuotinen TEKES-hankkeemme keskittyy B2B-yrityksiin ja yksi tavoitteistamme on paitsi luoda hyviä käytäntöjä ja kannustavia esimerkkejä myös levittää niistä tietoa laajalti suomalaisiin organisaatioihin. Joten enköhän minä tästä asiasta jatkossakin bloggaile ja muutenkin somessa huutele :).
Ja jos nyt alkoi kellot soimaan siinä mielessä, että tiedät joitain muita samantapaisia hankkeita tai olet itse kiinnostunut asiasta niin ota ihmeessä yhteyttä! Hankkeessa voisi vielä olla tilaa käsiparille... Minut tavoittaa somesta, mutta myös uudesta osoitteestani johanna piste janhonen (a) tut piste fi.
Onnea uudelle vuodelle, toivottavasti sinäkin pääset toteuttamaan unelmiasi :).
Pian minulle tuli kuitenkin muutakin mietittävää, Nokia ilmoitti lähtevänsä Jyväskylästä ja minä aloin keskittyä uuteen uraani, hyppäsin Protomon kautta Ambientiaan ja sieltä omaan yritykseeni. Taustalla haudoin kuitenkin koko ajan opiskeluhaavettani ja aloin rampata alan seminaareissa (mm. Mindtrek, DCL ja ITK). Viime keväänä Jyväskylän yliopiston järjestämän Inforte-seminaarin aiheena oli digitaalinen innovointi, ja kappas - siihen minun jatko-opinnotkin nyt keskittyvät. Olenpa onnekas, että nykyinen työnantajani (lue: allekirjoittanut) suhtautuu erittäin myönteisesti kouluttautumiseen, ja tarjoaa siihen käyttöön puolet viikon työtunneista ;).
Tänään siis aloitin projektipäällikkönä Tampereen teknillisessä yliopistossa tiedonhallinnan ja logistiikan laitoksella ns. SOITA-hankkeessa (SOsiaalinen media Innovaatioprosessin Tukena Asiakasrajapinnassa). Kaksivuotinen TEKES-hankkeemme keskittyy B2B-yrityksiin ja yksi tavoitteistamme on paitsi luoda hyviä käytäntöjä ja kannustavia esimerkkejä myös levittää niistä tietoa laajalti suomalaisiin organisaatioihin. Joten enköhän minä tästä asiasta jatkossakin bloggaile ja muutenkin somessa huutele :).
Ja jos nyt alkoi kellot soimaan siinä mielessä, että tiedät joitain muita samantapaisia hankkeita tai olet itse kiinnostunut asiasta niin ota ihmeessä yhteyttä! Hankkeessa voisi vielä olla tilaa käsiparille... Minut tavoittaa somesta, mutta myös uudesta osoitteestani johanna piste janhonen (a) tut piste fi.
Onnea uudelle vuodelle, toivottavasti sinäkin pääset toteuttamaan unelmiasi :).