Pages

Sunday, June 27, 2010

Miten suhtautua työntekijöiden someiluun by @digijalanjalki

@pimpmycontent & @AnttiIsokangas
eli Riku Vassinen ja Antti Isokangas kirjoittavat tuoreessa Digitaalinen jalanjälki-kirjassaan siitä, että yrityksillä on 5 vaihtoehtoista tapaa suhtautua työntekijöidensä someiluun. Minusta tämä on niin mainio yleistys, joten jaan sen tässä teillekin:
  1. he voivat sulkea silmänsä, eli antaa työntekijöiden tehdä mitä tahtovat - "me luotamme työntekijöihimme"
  2. he voivat sitoa työntekijöiden kädet, eli estää someilun työajalla - dadaa - kerätäänkö kännykätkin työpaikalla pois, vai miten tätä valvotaan?
  3. he voivat nimittää markkinointi- tai viestintäpäällikön some-vastaavaksi - muut pitäköön suunsa supussa
  4. he voivat kasata somen erikoisjoukon, jotka saavat luvan kanssa edustaa organisaatiota somessa
  5. he voivat päästää kaikki halukkaat someen organisaation nettimainetta rakentamaan, - annetaan työntekijöille ohjeet ja päämäärä, tukea ja kannustusta
Olen Antin ja Rikun kanssa samaa mieltä siitä, että mikään näistä tavoista ei ole muita parempi, vaan kaikki riippuu siitä, millaisia tavoitteilla yrityksellä on somen suhteen ja muutenkin.
Kirjoitin aiheesta myös Ambientian blogissa.

Saturday, June 19, 2010

Sosiaalinenmedia.org

Sosiaalinenmedia.org on kaikille avoin wiki, josta löytyy paljon tietoa sosiaalisesta mediasta ja johon lukijat voivat itsekin päivittää esimerkkejään sosiaalisen median käytöstä (myös anonyymisti).

Kesäkuussa virallisesti julkaistu palvelu toimii tietolähteenä niin kouluttajille, tutkijoille kuin kenelle tahansa sosiaalisesta mediasta ja sen eri käyttötavoista kiinnostuneelle.

Sivuston kohderyhmiin kuuluvat mm.

  • ihmiset, jotka pohtivat someen astumista tai haluavat oppia lisää
  • asiantuntijat, jotka haluavat käyttää sosiaalisen median ratkaisuja työssään mm. sisäiseen ja ulkoiseen kommunikointiin ja ovat kiinnostuneita penkkimerkkaamaan hyviä some-käytäntöjä
  • opettajat, jotka miettivät miten somea voi käyttää opetuksessa
  • kunnan päättäjät, jotka haluavat vuorovaikutukseen kuntalaisten kanssa uusilla välineillä
  • some-tutkijat, jotka haluavat tietää meneillään olevista hankkeista ja rakentaa tutkijaverkostoaan
  • some-kouluttajat ja -konsultit, jotka etsivät kohdeyleisölleen sopivia esimerkkejä ja haluavat jakaa casepankin ylläpitämisen yhdessä muissa yrityksissä olevien kollegoidensa kanssa (ennenkuulumaton ajatus kerätä tietoja kilpailijoiden kanssa?)
  • some-yrittäjät, jotka haluavat mainostaa toteuttamiaan ratkaisuja
Lue lisää Ambientian blogista tai eOppimiskeskuksen tiedotteesta ja seuraa wikin muutoksia esim. Twitterissä.

Thursday, June 10, 2010

Tapahtuu tapahtuu

Kiirettä pidellessä - työkiireiden, #taskubileiden ja Tekesin tilaisuuksien lisäksi olen käynyt viime aikoina parissa erityisen mielenkiintoisessa tapahtumassa.

Mieleenpainuva oli yhteisöllisesti järjestetty Sometime2010 – Suomen Twitter- ja some-aktivistien massatapaaminen 22.5.2010 Aalto yliopiston Design Factorylla. Siellä sain kasvot monelle Twitter-kamulleni, olipa se hauskaa. :)

Seuraavalla viikolla kävin Porissa Inforten digitaalisen innovoinnin workshopissa, jossa tapasin jenkkiproffien lisäksi myös suomalaisia tutkijoita. Heiltä sain uusia ajatuksia, joita aion käyttää paitsi oman Mini treasures wikini kehittämisessä myös asiakkaideni some-ratkaisuja ja yrityswikejä miettiessäni. Uutta minulle oli ainakin se, että yritysten virtuaalitiimit voivat innovoida hyvinkin luovasti, vaikka ihmiset eivät olisi koskaan tavanneetkaan - nythän tuntuu olevan vallalla sellainen ajatus, että ainakin ensimmäisellä kerralla ihmisten pitäisi olla nokitusten.

Toivon mukaan ehdin joskus palata vielä tarkemmin Inforten-tutkimusten antiin, sillä ajatukset ovat liian hyviä omille papereilleni jätettäväksi.