Pages

Tuesday, May 12, 2020

Päivi Vesala ja väritettävät kehykset someen

 Näin koronakeväänä minulla on ollut aikaa kehittää verkkokauppaani, erityisesti visuaalisia sisältöjä on kertynyt kauppaan jo varsin mukava määrä. Kaupastani löytyy nyt niin valokuvia, sometarroja, Instagram-palapelejä kuin kehyksiäkin. Suurin osa kauppani kehyksistä on Päivi Vesalan suunnittelemia ja muihin kehyksiin verrattuna niissä on yksi tosi makea juttu: niitä saa tuunata luvan kanssa omaan brändiin sopiviksi: kuvat voi nimittäin värittää. Värittäminen on yksi lempiharrastuksistani, joten innostuin tästä mahdollisuudesta kovasti. Mutta sitten säikähdin: ehkä kaikki eivät ole niin innoissaa siitä? Siksi väritin kaikista kehyksistä kolme vaihtoehtoa Päivin luomien mustilla ja valkoisilla ääriviivoilla tehtyjen kuvien rinnalle: yhdet harmaat ja kahdet värikkäät. Ja se oli ehkä yksi hauskimpia töitäni ikinä: sain värittää asiakkaiden puolesta :). Jos valitsemani värisävyt eivät ihan miellytä, niin ei hätää, jos kehyksiä käyttää Canvassa, niin filttereiden ja läpinäkyvyyden avulla kehyksistä saa aika nopeasti juuri sellaiset kuin haluaa. 

Tässä esimerkki Teatterikehyksistä ja siitä miten niitä voisi käyttää:


Mutta kuka tämä Päivi Vesala sitten on? Otetaanpa selvää!




Hei Päivi Olen seurannut sinua jo jonkin aikaa Instagramissa ja ihaillut tekemiäsi värityskuvia. Värittäminen on hyvin rentouttavaa puuhaa ja värityskuvien käyttäminen yritysviestinnässä on tuore idea. Kauanko olet sitä tehnyt ja mistä idea sai alkunsa? 

Olen piirtänyt värityskuvia yrityksille muutaman vuoden ajan. Piirsin ja julkaisin kolme värityskirjaa (Mielikuvia vol 1-3) , joista ensimmäinen vuonna 2015. Värityskirjamarkkinoilla on tosi vaikea erottua, joten mietin että miten muuten voisin hyödyntää värityskuviani. Minulla on parinkymmenen vuoden kokemus markkinoinnista, joten tuntui luontevalta yhdistää nämä kaksi minulle mieluista asiaa - värityskuvat ja markkinointi. Ensin aloin hyödyntämään olemassa olevia värityskuviani postikorteissa, joita yritykset voivat käyttää markkinointiinsa tai lahjakortteina. Sitten keksin Logovärityskuva-konseptin, jossa piirrän yrityksen logon ympärille värityskuvan tilauksesta, toiveiden mukaan. Ja viimeisimpänä on tullut Värityskuvakauppa.fi, josta yritykset voivat ostaa pikkurahalla värityskuvatiedostoja monenlaiseen markkinointikäyttöön. 


Mitä muuta sinä tarjoat? 

Graafista suunnittelua, yritysilmeiden suunnittelua, kuvittamista 

Entä millainen olisi unelmiesi toimeksianto? 

Rakastan erilaisten hyvinvointiaiheisten tehtävien ja kaavioiden “kaunistamista”, ja niiden muokkaamista väritystehtäviksi. 

Mistä saat inspiraatiota töihisi? 

Erilaiset kulttuurit kiehtovat. Luonto on aivan ehtymätön aarreaitta inspiraation suhteen; kasvillisuus, sääilmiöt, maisemat.... Myös mikrokosmos ja makrokosmos ovat tosi mielenkiintoisia, ja tästä teemasta saa paljon visuaalisia ideoita. 

Kun kysyin sinulta, tekisitkö verkkokauppaani tarroja ehdotit heti somekehyksiä ja minä innostuin ajatuksesta. Sinulla oli jo ennestään vähän vastaavanlaisia tuotteita kaupassasi, mutta nyt teit niistä uudet versiot someen Keille kaikille kehykset sinusta sopivat ja miten niitä voisi hyödyntää? 

Kehykset sopivat varsinkin pienyrittäjille, koska tällä tavoin heillä on mahdollista saada todella edullisesti omaan markkinointiinsa uutta ulottuvuutta, iloa ja kauneutta. Kehyksiä voi käyttää monenlaisissa somepostauksissa. Varsinkin jos somekuva on pelkkää tekstiä (esim. tarjous, mainos tai informatiivinen asia) niin silloin kaunis kehys antaa kivasti ilmettä. Kehyksellä voi myös koristella valokuvaa. 


Tässä kaikki kymmenen kehystä, mun suosikkini ovat, sattuneesta syystä, nuo viimeiset:

Päivi Vesalan kehykset by jjanhone Olen kysellyt aiemmissa haastatteluissani koronan vaikutuksesta graafikoiden työhön, miten se on sinun vaikuttanut sinun työhösi? 

Töitä on riittänyt normaalisti. Nyt koronan aikana on tullut selvästi enemmän värityskuvien tilaustöitä, yritykset haluavat ilahduttaa asiakkaitaan, työntekijöitään tai yhteistyökumppaneitaan rauhoittavalla ja rentouttavalla tekemisellä.

Kiva kuulla! Visuaalinen viestintä on siis sun juttu. Mitä ylipäätään pitäisi ottaa huomioon somepostausten ulkonäössä ja brändäyksessä? 

Kannattaa muistaa, että somepostaukset ovat brändäystä parhaimmillaan, ja ilmaista sellaista. Eli pidä postaukset brändisi mukaisina, niin ulkonäöllisesti kuin sisällöllisesti. Määrittele haluttu värimaailma ja tunnelma, ja pidä siitä kiinni. Jokaisen postauksen ei tietysti tarvi olla samanvärinen, mutta samaa värimaailmaa. 

Ja millaisia neuvoja annat somekehysten käyttöön, liittyykö niihin jotain vaaran paikkoja? 

Somekehyksiä voit pienentää ja suurentaa; laittaa vaikka samaan kuvaan neljä kehystä joiden jokaisen sisällä on yksi asia kirjoitettuna, tai suurennettu niin että käytät kehyksen reunaa kuvassa alapalkkina tai yläpalkkin. Käytä luovuutta! Somekehykset ovat aika isokokoisia, mutta ole tarkkana ettet suurenna niin isoksi että kuva pikselöityy. 

Kiitos, täytyytypä testata! :) Anna vielä jotain vinkkejä pienille yrityksille tai henkilörändeille, jotka eivät ole miettineet brändiään? Mistä kannattaa lähteä liikkeelle? 

Jokaisella yrityksellä on brändi, oli sitä suunniteltu ja mietitty tai ei. Jos et kiinnitä asiaan huomiota ollenkaan, brändisi on hyvin sekava, eikä se jää mieleen ainakaan positiivisella tavalla. Kaikista helpoimmat ja tärkeimmät keinot brändinhallinnassa ovat seuraavat: 

Yksinkertainen logo, joka on aina samanlainen ja samanvärinen 
Käytä samoja värejä kaikessa viestinnässä, markkinoinnissa ja mainonnassa 
Käytä samoja fontteja kaikessa viestinnässä, markkinoinnissa ja mainonnassa 

Amen! Mitä vielä haluat sanoa blogini lukijoille? 

Somekehyksiä voit käyttää myös muissa markkinointimateriaaleissa, esim. tulostettavissa hintakylteissä tai vaikka asiakkaille lähetettävissä kirjeissä. Tulostettavina somekehykset toimivat myös värityskuvina!

Kiitos Päivi! Ja nyt taidan värittää yhdet kehykset :). Jos et osaa päättää, mitkä kehykset sinulle parhaiten sopisivat, osta ne kaikki tästä

Wednesday, May 6, 2020

Kiinnostavimmat suomalaiset brändit globaalisti vuonna 2020



Hupsista! Bloggeri on näköjään muuttanut editoriaan ja olenkin vähän hukassa, mitenkäs tätä nykyään käytetäänkään? No ei auta muuta kuin kokeilla. Tällä viikolla olen tutkaillut
suomalaisia brändejä englanninkielisessä Wikipediassa. 

Huhtikuun 20 eniten luettua brändiartikkelia olivat: 

Mutta se, mitkä ovat tämän hetken luetuimpia brändiartikkeleita ei tietenkään kerro koko totuutta. Tilastotieteilijänä minua kiehtoo myös muutos.  Siksi vertailin sitä, miten paljon artikkeleita luettiin alkuvuonna 2020 verrattuna samaan ajankohtaan viime vuonna. 

Se, jos sijoitus muuttu 2 pykälää suuntaan tai toiseen ei ole vielä kovin iso muutos, joten jätin nämä muuotokset huomioimatta. 

Eniten sijoitus oli noussut seuraavilla brändeillä (suluissa tämänhetkinen sijoitus):

46 sijaa: Karhu (beer) (59) - huh mikä nousu!
21 sijaa: Orion Corporation (41)  
13 sijaa Oras (company) (53), Ponsse (76)
12 sijaa: Klubi (cigarette) (85) 
11 sijaa: VR Group (38)
8 sijaa: Elisa (company) (29)
7 sijaa: The Qt Company (28), Tunturi (50)
6 sijaa: SATEL (74), Lojer (88), 
4 sijaa: Wolt (10), Panda (Finnish company) (72), 
3 sijaa: F-Secure (12), Neste (14), UPM (company) (18), Polar Electro (20),  Konecranes (24), Sampo Group (35), Umbra (3D technology company) (58), Amphion Loudspeakers (66), Finlayson (company) (68), Kaslink Foods (92)


Ja eniten sijoitus oli taas tippunut seuraavilla brändeillä (suluissa tämänhetkinen sijoitus):

9 sijaa: Ferratum (62)
8 sijaa: Kismet (chocolate bar) (89)
7 sijaa: Finlandia (vodka) (26), Tekla (37), Lapin Kulta (54), Rautaruukki (55), Twig Com (75), Solifer (80)
6 sijaa: Nokian Tyres (17) Jolla (32), Silja Line (39), Sanitec (70), Baltic Yachts (78)
5 sijaa: Koskenkorva Viina (34), Planmeca  (56), Apteekin Salmiakki (61), Sailfish Secure (91) Circular Devices (93)
4 sijaa: Vaisala (44),  Turun sinappi (63), Tupla (chocolate bar) (64), Nauticat Yachts Oy (67), KWH Group (71), Helkama (82), Golla (company) (86), Koistinen Kantele (94), Planmed (95), Movax (96), HyTest Ltd (97), JuriNet (105)
3 sijaa: Suunto (13), Stora Enso (15), Marimekko (19), Nautor's Swan (46), Valio (47), Arabia (brand) (48), Colt (cigarette) (77), Ström Vodka (90), Tillander (106)


Tässä vielä koko lista:

Sijoitus tällä hetkellä | Brändin nimi | Muutos viime vuoteen verrattuna, 0 = ei muutosta, nousussa olevat boldattu ja laskussa olevat ovat punaisella

1 Nokia 0
2 Supercell (video game company) 2 
3 HMD Global -1 
4 Finnair -1 
5 Wärtsilä 2 
6 Alcatel Mobile -1 
7 Habbo 1 
8 Sailfish OS -2 
9 Kone 0 10 Wolt 4 
11 Fiskars 2 
12 F-Secure 3 
13 Suunto -3 
14 Neste 3 
15 Stora Enso -3 
16 Tieto 2 
17 Nokian Tyres -6 
18 UPM (company) 3 
19 Marimekko -3 
20 Polar Electro 3 
21 Metso -1 
22 Fazer 0 
23 Valmet Automotive 2 
24 Konecranes 3 
25 Karhu (sports brand) -1 
26 Finlandia (vodka) -7 
27 Valtra 1 
28 The Qt Company 7 
29 Elisa (company) 8 
30 Outokumpu 1 
31 Koho (company) 1 
32 Jolla -6 
33 Huhtamäki 1 
34 Koskenkorva Viina -5 
35 Sampo Group 3 
36 Cargotec 0 
37 Tekla -7 
38 VR Group 11 
39 Silja Line -6 
40 Iittala -1 
41 Orion Corporation 21 
42 Ahlstrom-Munksjö -1 
43 Genelec -1 
44 Vaisala -4 
45 Sulake 1 
46 Nautor's Swan -3 
47 Valio -3 
48 Arabia (brand) -3 
49 Salora (Finnish company) 1 
50 Tunturi 7 
51 Artek (company) 1 
52 Hartwall 2 
53 Oras (company) 13 
54 Lapin Kulta -7 
55 Rautaruukki -7 
56 Planmeca -5 
57 Paulig -2 
58 Umbra (3D technology company) 3 
59 Karhu (beer) 46 
60 Bittium (company) -2 
61 Apteekin Salmiakki -5 
62 Ferratum -9 
63 Turun sinappi -4 
64 Tupla (chocolate bar) -4 
65 Sisu (candy) 0 
66 Amphion Loudspeakers 3 
67 Nauticat Yachts Oy -4 
68 Finlayson (company) 3 
69 Tikkurila (corporation) 1 
70 Sanitec -6 
71 KWH Group -4 
72 Panda (Finnish company) 4 
73 Ruokangas Guitars 2 
74 SATEL 6 
75 Twig Com -7 
76 Ponsse 13 
77 Colt (cigarette) -3 
78 Baltic Yachts -6 
79 Jenkki -2 
80 Solifer -7 
81 Horze -2 
82 Helkama -4 
83 Leijona watch 0 
84 Exel Composites 0 
85 Klubi (cigarette) 12 
86 Golla (company) -4 
87 Kristina Cruises -2 
88 Lojer 6 
89 Kismet (chocolate bar) -8 
90 Ström Vodka -3 
91 Sailfish Secure -5 
92 Kaslink Foods 3 
93 Circular Devices -5 
94 Koistinen Kantele -4 
95 Planmed -4 
96 Movax -4 
97 HyTest Ltd -4 
98 Työmies (cigarette) -2 
99 Anki (Finnish company) 0 
100 Form (cigarette) -2 
101 Signum Priset 1 
102 Northern Tribe -2 
103 Framery (lisätty huhtikuussa 2020) 
104 North State 2 
105 JuriNet -4 
106 Tillander -3


Ja jos tahdot apua Wikipedia-artikkelisi kanssa, ota yhteyttä!