Pages

Monday, March 30, 2020

Miksi joku tilaa Wikipedia-päivityksiä

Kirjoitin viime viikolla LinkedIniin isojen organisaatioiden viestintäihmisille ja merkittäville yksityishenkilöille suunnatun avoimen kirjeen, jossa kerroin, että teen Wikipediaan kaupallisia päivityksiä.

Miksi joku sitten maksaa kaupallisista päivityksistä, kun kuka tahansa voi itsekin päivittää Wikipediaa? 


No ehkä samoista syistä, kun sinä käytät hammaslääkärin, asianajajan, rakentajan, graafikon tai kampaajan palveluita: ammattilaisen työnjälki eroaa amatööristä, asiat hoituvat nopeammin, lopputulos näyttää paremmalta ja on kerralla oikein. Pinnan alle ei jää pommeja, joiden räjähtämistä saat pelätä.

Wikipedian lukijat eivät tiedä käytännöistä, joita sisällöntuotantoon liittyy. Aiheiden pitää olla merkittäviä, asiat pitää esittää neutraalisti ja luotettavia lähteitä käyttämällä, eikä tekijänoikeuksia saa rikkoa. Ja omaan työhön (tai lähipiiriin) liittyvistä päivityksistä pitää ilmoittaa, piilomainonta on kiellettyä. Etenkin englanninkielisellä puolella säännöistä ollaan hyvin tarkkoja.

Ja vaikka kuka tahansa saakin Wikipediaa päivittää, uudet käyttäjät ovat lähtökohtaisesti epäilyttäviä ja heidän päivityksiään seurataan erityisen tarkasti. Esimerkiksi englanninkielisessä Wikipediassa uudet wikipedistit eivät voi luoda uusia artikkeleita, vaan heidän luomansa artikkelit joutuvat käymään läpi erityisen hyväksymisprosessin, johon saattaa kulua useita kuukausia.

Ja koska uudet käyttäjät eivät vielä tunne Wikipedian käytäntöjä, heidän luomuksensa joutuvat suurella todennäköisyydellä hylätyksi. 


Ja jos uusi käyttäjä ei heti luovuta, vaan yrittää, yrittää ja yrittää ja lankeaa samalla erilaisiin virheisiin, lopulta voi käydä niinkin hurjasti, että artikkelin aihe lukitaan ja uuden artikkelin aiheesta voi kirjoittaa vain ylläpitäjä! Ylläpitäjiä on Wikipediassa aika vähän ja todennäköisyys siihen, että hän tarttuisi sinun haluamaasi aiheeseen on pieni.

Suomenkielisellä puolellakin uusien (tai kirjautumattomien) käyttäjien muokkaukset ns. seulonnan keskeisiin artikkeleihin joutuvat seulojien haaviin, eli niitä ei heti julkaista.

Minä en ole ylläpitäjä (enkä haluaisi olla, kaikella kunnioituksella heidän tekemälleen massiiviselle työlle!), mutta suomenkielisessä Wikipediassa kuulun seulojiin ja englanninkielisessäkin Wikipediassa minulla on niin pitkä historia, että voin julkaista uusia artikkeleja ns. suoraan.

Käänny siis ammattilaisen puoleen mieluummin ennemmin kuin myöhemmin. 


Se, että joudun selittämään edellisten päivittäjien tekemiä virheitä, ei ole mitenkään otollinen lähtökohta minullekaan, ja jos sotku on jo valmiiksi iso, kieltäydyn edes yrittämästä.


Koska LinkedInillä on tapana piilottaa vanhat päivitykset, otan postaukseni talteen tähän:






Ilahduin paitsi kaikista tykkäyksistä, mysö siitä, miten moni vanha asiakkaani suositteli minua sanallisesti ja laitan nekin tähän näkyviin. Huomaa muuten, että suosittelijoiden nykyinen organisaatio ei ole välttämättä se, jolle olen päivityksiä tehnyt.

Upe Nykänen: Suosittelen Johannaa :)

Reidar Wasenius: SUOSITTELEN! Johanna tekee hyvää työtä Wikipedia-artikkelien kirjoittajana. Olin aikoinaan asiakkaana ja oikein tyytyväinen. :-)

Erika Appelström: Suosittelen! Etenkin jos yrityksestänne löytyy artikkeleita ja olette aktiivinen mediassa, kannattaa Johannan kanssa hoitaa linkkaukset kuntoon.

Elina Hiltunen: Lämpimät suosittelut Johanna Janhonen 🗞️ palveluille !

Anne Kalliomäki: Hyvä aika kehittää omaa näkyvyyttä. Itse ostin Johannalta päivityksen Wikipediaan, ja hyvä niin. Näin ei joudu siellä poistolistalle, vaan kaikki linkit ja muut kunnossa Wikipedian tarkkojen sääntöjen mukaan. Tsekkaa Johannan Wikipediaan tekemät päivitykset . Oma esittelyni Wikipediassa Johannan tekemänä.

Ville Tolvanen: Suosittelen!

Sunday, March 29, 2020

Mattamusta tekee brändäystä ja sometarroja

Lanseerasin vastikään verkkokaupassani Erika Appelströmin koronatarrat ja eilen niille tuli jatkoa, kun pistin eetterin Mattamustan kevättarrat.

Saatat ihmetellä, että miten näitä tarroja käytännössä käytetään. Ladattuasi kuvat voit lisätä niitä kuviesi päälle kuvankäsittelyohjelmilla, mutta Canva saattaa olla kaikista kätevin työkalu niiden hyödyntämiseen. Katso vaikka itse eilen tekemäni video-ohjeen tarrojen käyttämiseen Canvalla:


Eikös ollutkin helppoa? Jos et siis ole vielä ottanut Canvaa haltuun, niin ehkä nyt olisi hyvä aika! Minulta löytyy siihenkin koulutusta.



Entä kuka sitten on tämä Kirsikka Heimonen Mattamusta-yrityksen takana?

Otetaanpa selvää!





Hei Kirsikka! Olen seurannut sinua jo jonkin aikaa Instagramissa, mutta en tiedä vielä mitä kaikkea sinä tarjoat? 
Hei vaan Johanna! Minä olen sillä tavalla kätevä tapaus, että olen näppärä niin visuaalisessa puolessa kuin kirjoittamisessakin. Pystyn siis suunnittelemaan vaikkapa logon, visuaalisen ilmeen, PowerPoint-pohjan, käyntikortin, esitteen tai nettisivujen ulkoasun. Kirsikkana kakun päälle voin myös auttaa tekstisisältöjen luomisessa kaikkiin edellä mainittuihin tai vaikka tekemään
somepäivityksiä.

Hih, Kirsikka kirsikkana. Entä millainen olisi unelmiesi toimeksianto? 

Unelmien toimeksianto olisi sellainen, jossa pystyisin hyödyntämään osaamistani mahdollisimman monipuolisesti. Hiukan ehkä haaveilen myös kirjan kansien ja ulkoasun suunnittelusta.

Teit verkkokauppaani kevättarroja, jotka ideoimme yhdessä ja nyt kun luin esittelysi nettisivuiltasi, minua nauratti. Kerroit siis, että

"Olen kolmen korkeakoulututkinnon nainen; tradenomi (2004), medianomi (2010) ja taiteen maisteri (2016). Vaimo ja äiti. Uneksin romaanin kirjoittamisesta, pidän kermasta kahvissa, osaan neuloa villasukat ja rypyttää karjalanpiirakat, harrastan bloggaamista, valokuvaamista ja lukemista, olen kotoisin Imatralta mutta hukannut murteen matkalle, saan voimaa keväästä ja valosta, rakastan kauniita lauseita."

Kuinkas sattuikaan, että pyysin sinulta nimenomaan kevättarroja! :D Oliko ne helppo tehdä ja mistä sait inspiraatiota? Entä mikä sinussa on keväässä parasta? 


Oli todella mahtavaa, että pyysit tekemään tarroja! Se oli mukava projekti ja sikäli hyvin sopiva, että kevät on aina ollut lempivuodenaikani. Olen myös syntynyt toukokuussa. Tarrojen piirtäminen oli loppujen lopuksi aika helppoa. Aloitin valitsemalla keväisen valoisan väripaletin ja se vähän kuin itsestään johdatti aiheiden pariin. Sinulta sain myös muutaman tosi hyvän vinkin! :) Parasta keväässä on valo ja tunne siitä, että elämä on alussa. On ihanaa seurata luonnon heräämistä, jättää toppatakki naulakkoon ja laittaa jalkaan kevyemmät kengät.

Keille kaikille tarrat sinusta sopivat ja miten niitä voisi hyödyntää? 

Minusta tarrat sopivat heille, jotka haluavat piristystä omaan someviestintäänsä sekä hiukan itse tehtyä, lämmintä ulkonäköä. Itse näen, että tarrat toimivat erityisen hyvin Instassa, myös stooreissa.

Niin sopivatkin ja siinä sinä näytät itse hyvää esimerkkiä! Tämä kevät on hyvin erikoinen, joten kertoisitko vielä, miten korona on vaikuttanut sinun työhösi?

Tämä erityislaatuinen kevät on vaikuttanut elämääni oikeastaan siten, että jouduin palaamaan askeleen taaksepäin. Nuorempi lapseni aloitti helmikuun alussa päivähoidossa eli minulla ehti olla kuukausi aikaa tehdä päivisin töitä. Nyt kun lapseni ovat kotona ja puolisoni tekee etätöitä kotona, jouduin palaamaan ilta- ja viikonlopputyöläiseksi. Hetken aikaa valoisalta näyttänyt yksinyrittäjän tulevaisuus onkin taas täynnä kysymysmerkkejä.




Avoimia kysymyksiä todellakin riittää! Mutta palataan visuaaliseen viestintään. Mitä ylipäätään pitäisi ottaa huomioon somepostausten ulkonäössä ja brändäyksessä?

Tämä on kulunut sanonta, mutta tärkeintä on olla oma itsensä. Myös somessa. Trendejä ja muoteja voi seurata, mutta minusta kannattaa tehdä itsensä näköistä sisältöä. Ei voi brändätä itseään sellaiseksi mitä ei ole. Itse esimerkiksi haaveilen eteerisen vaaleasta ja ilmavasta instafiidistä, mutta ei se onnistu, sillä en ole sellainen. Turha edes yrittää.

Entä millaisia neuvoja annat sometarrojen käyttöön, liittyykö niihin jotain vaaran paikkoja?

Sometarrojen kanssa olisin sillä tavalla tarkkana, että ei pelkästään niiden varaan voi rakentaa. Paitsi siinä tapauksessa, jos päätyy teettämään oman ilmeen mukaisen setin vain omaan käyttöön. Mikä muuten olisi aika mahtava projekti päästä toteuttamaan!

Todellakin! Minullahan on ollut alusta asti "omat tarrat" käytössä, Linda Saukko-Raudan piirtämät, ja ne ovat olleet tärkeä osa Piilotetun aarteen brändiä ja auttaneet minua erottumaan muista firmoista. Suosittelen siis hyvin lämpimästi muitakin miettimään, voisivatko he erottua omien kuvien avulla!

Mutta antaisitko vielä jotain vinkkejä pienille yrityksille tai henkilörändeille, jotka eivät ole  miettineet brändiään? Mistä kannattaa lähteä liikkeelle?

Brändin rakentaminen ei onnistu illassa eikä kahdessa ja ihan ensimmäisenä pitää miettiä oman olemassaolon syy. Kun se on tiedossa, voi lähteä miettimään visuaalista puolta. Graafikkona luonnollisesti suosittelen ottamaan viimeistään tässä vaiheessa ammattilaisen avuksi. Aloittavilla yrityksillä ja yrittäjillä on monta rahareikää, mutta uskallan väittää, että hyvin muotoiltu ilme ei ole se, missä kannattaa säästää. Esimerkiksi logon piirtäminen itse voi tuntua kivalta ajatukselta, mutta lopputulos ei välttämättä ole paras mahdollinen. Se taas voi näkyä suoraan kassalippaassa kun asiakkaille ei synny mielikuvaa ammattitaitoisesta tekijästä.

Mitä vielä haluat sanoa blogini lukijoille?
Nykypäivän visuaalisuuden keskellä tuntuu välillä vaikealta erottautua. Uskon kuitenkin, että jokaiselle löytyy se oma yleisö ja yhteisö, kunhan vain tietää mitä on tekemässä ja uskoo omaan juttuunsa. Nauttikaa keväästä ja pysykää terveinä!