Pages

Friday, November 29, 2019

Osallistujien aktivointi tapahtumamarkkinoinnissa, case #CMADFI & Innoduel

Avasimme CMADFI-tapahtuman ilmoittautumisen keskiviikkona kello 8. Kymmenen tuntia myöhemmin tapahtuma tuli täyteen.

Miten tämä oli mahdollista, kun tapahtuman markkinointiin ei käytetty euroakaan maksettua näkyvyyttä?

No tietysti tapahtumallamme on omat vannoutuneet faninsa, jotka tulevat sinne vuodesta toiseen. Heidät vetää paikalle hyvä ohjelma ja verkostot.

Poimin pari lainausta viime kerran palautteesta:

Kyllä tämä nyt alkaa olla vuotuinen perinne. Mukava paikka sparrailla tekemisiään ja ajatuksiaan.

Yleensä annista jää jotain käteen


Alan kehitys kiinnostaa ammatillisista syistä. [CMADFI on] Paras tapa saada yleiskäsityksen sitä, missä nyt mennään verkkoyhteisöjen kanssa.

Hyvää settiä ja porukkaa joka vuosi.


Kiinostavat aiheet. Hyvä kokemus edelliseltä vuodelta. Hyvä lokaatio tänä vuonna.

Tänä vuonna olemme kyllä mahdollisimman keskeisellä paikalla, Helsingin yliopiston Tiedekulmassa.

Mutta miten siis tavoittaa asiasta kiinnostuneet ilman rahaa?



  1. Kerron CMADFI-uutisia uutiskirjeessäni pitkin vuotta
  2. Kerron CMADFI-uutisia myös somessa. Meillä on Facebook-sivu, Twitter-tili, Instagram-tili, Telegram-lista... (katso linkit)
  3. sen lisäksi meillä on myös ryhmiä. LinkedInissä on reilun 500 henkilön Community Managers in Finland -ryhmä, Facebookissa Yhteisömanagerit-ryhmä, CMADFI-tapahtuman suunnitteluryhmä sekä viime kerralla CMADFI-risteilyllä olleiden ryhmä. Kerron CMADFI:sta myös monessa muussa Facebook-ryhmässä.
  4. ja tällä kertaa meillä oli myös kaksi eventtiä, LinkedInissä ja Facebookissa.

Se, tavoittaako viestini jonkun sometilin seuraajan tai jonkun ryhmän jäsenen on kuitenkin vähän arpapeliä. Algoritmi jyrää ja ihmiset vierailevat sometileillään satunnaisesti ja näkevät vain murto-osan sisällöistä. Monena vuonna olemme yrittäneet aktivoida osallistujat ja tapahtuman järjestäjät osallistumaan omalta osaltaan tapahtumamarkkinointiin. Teimme sen taas, mutta nyt meillä oli käytössä  myös ihan uusi työkalu, suomalainen Innoduel (= yksi tapahtuman kahvituntisponsoreista). Innoduelia käytetään ennen CMADFI-tapahtumaa ja myös tapahtuman aikana osallistujien aktivointiin. Haastoin yhteyshenkilömme Jussi Simolinin: voisimmeko hyödyntää työkalua jo ilmoittautumisen yhteydessä? Ja näinhän siinä kävi. :)

Innoduelia käytetään anonyymisti – ei siis mitään GDPR-hässäköitä tässä työkalussa, jes!

Kun osallistuja oli ilmoittautunut tapahtumaan, hän sai Innoduel-linkin.


Linkin takana odotti kysymys: mikä markkinoinnillinen toimenpide olisi mukava tehdä juuri nyt?



Vastaajalle esiteltiin erilaisia vaihtoehtoja pareittain. Näistä hänen piti valita aina parempi vaihtoehto, eteenpäin ei päässyt, jos valintaa ei tehnyt. Lopuksi (tai matkan varrella) vastaaja sai kertoa myös omat markkinointi-ideansa.



Tähän mennessä ääniä on annettu 330 kappaletta ja ehdotuksia lisätty 26 kappaletta. Palvelussa on vierailtu 40 kertaa, eli kun tapahtumaamme mahtui 170 henkilöä, heistä keskimäärin joka neljäs kävi tutustumassa palveluun. 

Tässä siis kooste vastauksista, toivottavasti siitä on apua, kun sinä olet järjestämässä seuraavaa tapahtumaasi! (Vinkki: laita tämä blogipostaus talteen vaikka bookmarkkeihin tai Pinterestiin, niin löydät sen jatkossakin.)


Mikä CMADFI 2020 -tapahtuman onnistumista edistävä markkinoinnillinen toimenpide on mukava toteuttaa saman tien? (Vastauksen perässä oleva luku on win rate %, eli kuinka usein vastaus voitti sen toisen annetun vaihtoehdon)


  1. Tykkään kaikista #cmadfi-aiheisista postauksista, jotka osuvat silmiini ja vaikutan siten algoritmiin. 79 
  2. Jaan ilmoittautumislinkin tuttavalle, jolle kerroin joskus aiemmin CMADFI-tapahtumasta. 77 
  3. Jaan somessa aiemmasta tapahtumasta tekemäni sisällön (kuvan, blogipostaus tms) ja muistelen, miten kiva tapahtuma oli. 71 
  4. Laitan #cmadfi :n seurantaan ja tykkään ainakin 10 postauksesta + kommentoin ainakin kolmea. 67 
  5. Laitan chatissa viestiä kollegalle - ilmoittaudu sinäkin mukaan! 65 
  6. Lähetän twiitin: Ilmoittauduin CMADFI -2020 tapahtumaan, tule sinäkin! #cmadfi @tiedekulma @jjanhone @helsinkiuni @cmadfi cmad.fi 65 
  7. Linkitän LinkedInissä CMADFI-eventtiin ja kehotan tuttaviani ilmoittautumaan ennenkuin paikat viedään käsistä. 64 
  8. Jaan FB:ssa ilouutisen, että ilmoittauduin CMADFI 2020 tapahtumaan ja pyydän muita mukaan. Jaan www.cmad.fi -linkin. :) 61 
  9. retviittaus 56 
  10. Jaan omaan tiimiin Teamsissa 53 
  11. Tviitti :) 50 
  12. Omalla työpaikalla ei ole muita ihan just samoja hommia tekeviä, joten some-kanavat siksi luontevin vaihtoehto. Esim. tykkäys + retweet 50 
  13. Lähetän IGssä: Tule säkin! #cmadfi kokoaa yhteisö- & somemanagerit 27.1.2020 @tiedekulma @universityofhelsinki 💓 @jjanhone @cmadfi 45 
  14. Nopea on kommentoitu retweetti 43 
  15. Teen LI-postauksen yhteisömanageriuden tärkeydestä ja liitän kommentteihin kehotuksen ilmoittautua tapahtumaan www.cmad.fi -sivulla. 42 
  16. Jaan ilmoittautumislinkin salaisessa haippiringissäni. 40 
  17. Tviitti :-) 40 
  18. Lisään tiiserin seuraavaan uutiskirjeeseemme. 40 
  19. Huikkaan naapurihuoneeseen, että ilmoittautuminen on nyt auki. 39 
  20. Pingaan Twitterissä tyypin, jonka haluaisin nähdä CMADFI:ssa. 33 
  21. Soitan vanhalle työkaverille ja kysyn, joko hän on ilmoittautunut. 30 
  22. Kaivan esiin jonkun vanhan Instagram-postauksen CMADFI:sta ja jaan sen Instagram-stoorissani. 29 
  23. Mainitsen asian omassa blogissani. 27 
  24. Jaan https://cmad.fi/ - osoitetta 10 kontaktille ja pyydän ilmoittautumaan CMADFI 2020 -tapahtumaan. 23 
  25. Face-jako omasta ilmoittautumisesta. - 
  26. Vastasin omalle verkostolleni toisen jakamaan postauksen CMAD-tapahtumasta, että minäkin olen tulossa. - 
Seuraavan kerran, kun joku kysyy sinulta, mitä hän voisi tehdä tapahtumamarkkinointinne eteen, vilauta hänellä tätä listaa. :)

Ja tämä listahan teki tehtävänsä, näin omin silmin, miten osallistajat suorittivat listan tehtäviä. :)

Tuleeko sinulle vielä mieleen asioita, joita listalle voisi lisätä?

Thursday, November 21, 2019

Miten tehdään Facebook-sivun badge

Kun on kirjoittanut johonkin blogiin ikuisuuden, ei huomaa aina korjata asioita, jotka menevät rikki aikojen kuluessa. Näin kävi minullekin: en ollut lainkaan huomannut, että vuosia sitten blogiini laittama badge oli hajonnut.

Ai mitä tarkoitan sillä, että badge on "hajonnut"?

No katso itse, näyttikö sivuni oikeassa laidassa oleva lätkä hyvältä?


Jos sinulle on käynyt samoin, tai haluat luoda uuden lätkän, neuvon sinulle nyt miten se tehdään.

Tältähän sen pitäisi näyttää:


Eli

1.Mene osoitteeseen https://facebook.com/badges
2. Valitse haluamasi badge eli plugari


3. Minua kiinnosti tuo Page Plugin, joten klikkasin siitä.

4. Jos olet usean sivun ylläpitäjänä, kirjoita haluamasi sivun url oikeaan kohtaan.




Jos haluat vaihtaa laatikon mittoja tai muita ominaisuuksia, aseta oikeat arvot.


Kun olet valmis, klikkaa alakulman sinistä Get Code -nappulaa ja kopioi saamasi koodi nettisivullesi tai blogiisi. Jos et osaa, pyydä apua nettisivusi ylläpitäjältä.

Kuten ehkä ylläolevasta kuvasta huomasit, badgeja voi tehdä myös Facebook-ryhmille. Tein sellaisen Yhteisömanagerit-ryhmälle:





No, tässähän kävi niinkuin siivouksissa usein: tekee mielenkiintoisia löytöjä. :)

Wednesday, November 20, 2019

Millaiset valokuvat toimivat somessa?


Myyn uudessa verkkokaupassani myös muiden osaamista: piilotettuja aarteita, joista olen itse innoissani. Pääsen siis taas vähän lähemmäksi alkuperäisen piilotetun aarteen ideaa. Tammikuussa 2008 perustin nimittäin Nokian intraan Hidden treasure -nimisen blogin, johon keräsin ohjeita ja vinkkejä sisäisten somepalveluiden käyttöön, osa oli minulta, osa muilta. Olen siis blogannut työasioista pian 12 vuotta – huimaa!

Ensimmäisenä tuotteensa kauppaani sai lvngroomin Laura Johansson, johon olen tutustunut ensin Twitterissä ja Sometimessa, mutta erityisesti CMADFI:n valokuvaajana. Ostin hänen Valokuvien valtiaaksi -verkkokurssinsa viime vuonna ja suosittelin sitä omille asiakkaillenikin. Kun huomasin, ettei sitä ole tällä hetkelä myytävänä missään, pyysin kurssia omaan kauppaani ja siellä se nyt on :). 
Uuden yhteistyömme merkeissä pyysin Lauraa blogiini vieraaksi, kertomaan siitä, millaiset kuvat somessa ja erityisesti Instagramissa menestyvät.

Annetaanpa siis puheenvuoro hänelle. 

**************************************

Laura Johansson
On oikeasti mahdotonta sanoa, että tietyn tyyppiset kuvat toimivat aina ja toisen tyyppiset kuvat ovat yksinkertaisesti huonoja verkkoon. Kaikki on siitä kiinni, mitä haluat viestittää kuvillasi.

Toki teknisesti hyvin toteutetut kuvat ovat parempia, kuin suttuiset ja esimerkiksi vauhdissa otetut kuvat. Mutta toisaalta joskus tilanne vaatii nopeutta ja suttuinenkin kuva voi olla parempi kuin jäädä kokonaan ilman kuvaa.

Itse naureskelen usein, että useimmiten kännykkä on se paras kamera, koska se on aina kaikilla mukana. En minä ainakaan jaksa kanniskella järkkäriäni mukana kaikkialla. Otan sen mukaan tasan tarkkaan silloin, kun tiedän tarvitsevani sitä. Se on painava kapistus ja se voi mennä rikki, jos sen ottaa mukaan vääriin tilanteisiin. Tässä oikeastaan syy, miksi tein verkkokurssin kännykkäkuvauksesta. Kännykällä voidaan tehdä upeita valokuvia, varsinkin jos opettelee vähän kuvankäsittelyä!

Mielestäni parhaat kuvat ovat niitä, jotka kertovat tunnelmasta ja tilanteesta. 

Ne ovat teräviä, hyvin valaistuja ja niissä on ajatusta takana. Mutta jos katsoo Instagram-tilastoja, voit saada paljon enemmän tykkäyksiä esimerkiksi hienosta (tai jopa keskinkertaisesta) auringonlaskukuvasta kuin vaikka loistavasta tilannekuvasta.



Lauran tykätyin auringonlaskukuva tältä vuodelta


Itse tsekkasin 10 vuoden 2019 (tähän mennessä) suosituinta Instagram-kuvaa @laurakatriina-tililläni ja se puhuu kyllä karua kieltä siitä, miten vaikeaa Instagramissa on lähteä toteuttamaan markkinointia: seitsemän näistä oli maisema- ja luontokuvia ja kolmessa oli ihmisiä. Yhtään näistä kuvista ei sisältänyt mitään työhöni liittyviä elementtejä (paitsi tietenkin valokuvat itsessään, koska teen valokuvausta työkseni).



@Laurakatriinan vuoden tykätyin kuva

Tämän vuoksi toivonkin, että mietittäisiin määrän sijasta laatua.

Ketkä sinä haluat tavoittaa tällä kuvalla? 
Ja mitä sinä haluat sanoa tällä kuvalla? 


Mieti tätä, kun lähdet viestinnässäsi ottamaan kännykkäkuvia. Lisäksi panosta siihen, että kuvaushetkellä pohdit myös, miltä kokonaisuus näyttää.

Tärkein asia kuvassa on aina valo. Jos sitä ei ole riittävästi, tulee kuvasta auttamattomasti rakeinen ja heikkolaatuisempi. Mene ikkunan ääreen kuvaamaan tai jopa ulos valoon (okei, tajuan, nyt on marraskuu ja ulkona on jatkuvasti pimeää – hakeudu sitten kylmään keinovaloon, eli käytä ledejä). Katso huoneesta valoisin paikka ja kuvaa siellä.

Lisäksi rajaa nätisti. Verkkokurssini kertoo tästä aika paljon. Miten rajaat ja sommittelet kuvan siten, että tärkein osa kuvasta oikeasti on keskiössä. Älä laita sitä pääjuttua keskelle kuvaa, se ei välttämättä toimi kovinkaan hyvin (paitsi ehkä joskus Instagramissa). Jalkazoomilla saat laadukkaampaa jälkeä, kuin rajaamalla kuvaa raivokkaasti jälkikäsitellessäsi kuvaa. Siirry, liiku, liikuta kuvattavaa tarvittaessa…


Lauran tykätyin ihmiskuva tältä vuodelta esittää häntä itseään. 


Kuvaa editoidessa Snapseedin löytäneillä menee HDR-intoilu usein ”hieman” yli. Yritä siis pitää kuva luonnollisen näköisenä. Yleensä kuvasta saadaan parempi tuomalla lisää valoa ja kontrastia sekä mahdollisesti lisäämällä jonkin kevyen suodattimen (esimerkiksi Vintage) siihen. Mitä vähemmän kikkailet, sen parempilaatuisen kuvan saat.

Toisaalta, jos haluat leikkiä enemmän, Snapseed taipuu myös siihen. Sillä saa tehtyä vaikka mitä hauskaa!






A post shared by Laura Johansson some+valokuva (@laurakatriina) on

Tässä vielä kooste Lauran parhaista kuvista vuodelta 2018.

************************

Jos haluat kuulla lisää Lauran kuvausvinkkejä, löydät hänen verkkokurssinsa täältä.
Suosittelen lämpimästi, kuten varmasti arvasitkin! :)

Saturday, November 9, 2019

Lokakuun 2019 luetuimmat Wikipedia-artikkelit

Olen saanut paljon palautetta päivittäin julkaisemistani Wikipedian luetuimmat artikkelit -listoista. Ja onhan se totta, että ne paljastavat paljon suomalaisten mielenkiinnon kohteista.

Se, ketkä olivat lokakuun kiinnostavimmat henkilöt yllätti ainakin minut:


Wikipediaan ei tietenkään kuka tahansa "pääse", mutta se, mikä tekee ihmisestä merkittävän, on tietysti vaikea ymmärtää, jos ei ole perehtynyt Wikipedian periaatteisiin. Tästä esimerkkinä keskustelu, jollaisia käyn tämän tästä ulkomaalaisten somejulkkisten kanssa:

 Jos sinä haluat tietää, voisiko sinusta kirjoittaa artikkelin, tutustu Minustako Wikipedia-artikkeli -tuotteeseeni.

Mutta kurkataan nyt tuore lista:




Lopuksi toivotan vielä:


Jos satut voittamaan, voin tehdä sinulle vaikka tunnin ilmaista Wikipedia-päivitystä valitsemastasi merkittävästä aiheesta :). Palkintojen joukossa on toki myös monia verkkokauppani tuotteita.

Saturday, November 2, 2019

Hyviä esimerkkejä työntekijälähettiläistä ja heidän somesisällöistään

Kyselin Twitterissä firmoista, joilla on erityisen hyviä työntekijälähettiläitä. Sain paljon vastauksia ja esittelen vastaukset teillekin.

Hanna Takala asuu Tampereella ja seuraa kiinnostuneena ratikan tuloa kaupunkiin:

Tässä esimerkki Sarin twiitistä:
 Viestintä-Piritan Piritta on seurannut Meltwaterin työntekijöiden LinkedIn-viestintää ilolla:


Tässä tuorein Sennin LinkedIn-päivitys, joka on kerännyt hurjasti huomiota:





LähiTapiolan somemanagerina toimiva Jari Viljemaa näkyy hyvin myös itse Instagramissa #elämänturvaajat-häsän top-sisältöjen joukossa:


Entäs Jarin mainitsema AdvanceB2B?

Nettisivujen mukaan heillä on 26 työntekijää ja LinkedIn-haun mukaan he käyttävät kaikki myös LinkedIniä. Yhtä työntekijää en sieltä kyllä löytänyt, mutta Maj kumppaneineen on kuitenkin twiitannut jo vuoden verran:
En muuten muista nähneeni minkään firman työntekijöitä näin ahtaissa paikoissa:


Twitteristä löysin muuten @advanceb2b-henkilöhaulla vain 11 twiittaavaa henkilöä, joten LinkedIn on selkesti yritykselle Twitteriä tärkeämpi väline.



Kurkkasin Riitan vinkin perusteella @hemppah:n ja @petrasi:n top-twiitit:

sekä


Myös Hanna on vakuuttunut Goforen someilusta:
Lämpöpumppumies Matti Perkkiö nosti esiin Visman toimitusjohtaja Jukka Holmin ja Seidatin Nooran Halttusen:

Jukka Holmiin liittyvistä top-twiiteistä poimin tämän:



Jukka on muuten ehdolla myös vuoden bisnesvaikuttajaksi:
Jari Viljemaa huomautti, että Noora toimii erityisesti LinkedInissä, joten kävin kurkkaamassa hänen profiilinsa sieltä. Nooralla on uniikki titteli, presentaatioprinsessa.


Nooralta poimin mukaan tunteita täynnä olevan tarinallisen tekstipäivityksen:



Someviestinnällä on merkitystä, kuten tämä twiitti ehkä kiteyttää:


Minkä firman työntekijöiden sometusta sinä seuraat mielenkiinnolla?

Hups: tämä vastaus unohtui kyydistä: