Pages

Tuesday, February 27, 2018

Case: Mitä marjatilojen kannattaa tehdä somessa

Yritänpä kerrankin olla nopea blogini kanssa: kävin juuri pitämässä somebriiffiä keskisuomalaisille marjatilallisille siitä, miten he voisivat hyödyntää sosiaalista mediaa markkinoinnissaan. Aihe oli hyvin herkullinen ja koska ajattelin, että setistä voisi olla inspiraatiota muillekin aloille, jaan tässä siitä nyt pätkän.



Esityksessä käytetyt infografiikat löydät muuten kokonaisina nettisivuiltani:

Suomalaiset somessa

ja

7 yleisintä syytä alkaa seurata yritystilejä Instagramissa.

Ja Instasta puheenollen, tässä kuvasarja, jonka itse koulutuksesta tein. Sattuipa hauskasti, että tänään on kansallinen mansikkapäivä! Hyvää mansikkapäivää siis sinullekin ja tsemppiä markkinointiisi!


Monday, February 26, 2018

Twitter-chatin kooste, case #cmadfi

Tänään #cmadfi-Twitter-chatissa puhuttiin mm. tapahtumista somettamisesta. Yleensä olen tehnyt Storify-koosteita, mutta koska Storify lopettaa toimintansa toukokuussa, en jaksa enää stoorittaa. En ole keksinyt Storifyn tilalle mitään järkevää vastinetta, joten pyysin osallistujia käyttämään reply-nappulaa, jolloin vastaukset ketjuuntuvat kysymysten alle. Kysymykset kokosin alla olevaan Momentsiin, joka on Twitterin "köyhän miehen Storify".

Tässä muutamia nostoja twiiteistä.






Kurkkaa loput kesksutelut alta. Vastaukset saat näkyviin, kun klikkaat kysymystwiitissä olevaa Time posted -linkkiä.



Onko sinulla joku kätevä tapa koostaa tapahtuman tai Twitter-chatin twiitit? Kerro!

Friday, February 23, 2018

Tehdään nopeasti somevideoita

Yksi hauskimmista koulutustuotteistani on Somen avaimet: Tarinavideot -työpajapäivä, jonka toteutan yhdessä Toni Nummelan ja Anne Kalliomäen kanssa. Seuraava avoin Tarinavideot-koulutus on Jyväskylässä entisellä harmoonitehtaalla perjantaina 6.4.

Anne, tarinallistaja kun on, kuvaili koulutusta vastikään näin lennokkaasti:


Tarinavideot-koulutuksessa vedetään mutkat tekemisen moottoritieksi, oman videosarjan punainen lanka suoraksi, tehdään sinusta oman videotuotantosi auteur, vähennät rönsyilemistä ja valitset itsellesi sopivan teknisen toteutustavan, otat sen haltuun, ja sitten kohti Oscareita 😜 No, tätä ihan viimeistä emme voi taata.

Olen täällä valitellut, miten CMAD-tapahtuman järjestäminen syö kovasti aikaa omalta sisällöntuotannoltani. Löysinkin Bloggerista julkaisemattoman blogidraftin viime syksyltä (!), jossa kerroin Digijohtajaksi-hankkeen järjestämästä työpajasta, jossa tehtiin mobiililaitteilla videoita someen. Katsotaanpa mitä silloin ajattelin:





"Koulutuksen veti Somecon Antti Valtari. Olin toivonut hankkeeseen videokoulutusta, joten oli mukava, että sellainen järjestettiin ja aihe keräsi paikalle mukavasti muitakin asiasta kiinnostuneita. Vaikka pidän itsekin somekoulutuksia, on antoisaa nähdä muiden koulutuksia, se on hyvä tapa pitää yllä omaa osaamista ja saada uusia ideoita.

Koulutus alkoi oikeastaan jo viime viikolla, jolloin Antti kertoi meille webinaarissa somevideoista ja antoi meille ennakkotehtävän: kuvatkaa video, jota voimme sitten työpajassa muokata. Jätin itse ennakkotehtävän teon *hieman* viime tippaan, ja kuvasin sen vasta juuri ennen koulutuksen alkua. Kysyin muilta koulutettavilta - ja Antilta - kaksi kysymystä:

Mitä somepalvelua olet viimeksi käyttänyt ja millaisia videoita siellä tuli vastaan videoita?

7 minuutin aineistosta sain kasaan videon, jonka pituus on 1:15. Mitä enemmän videoita tekee, sen helpompaa on noudattaa Annen ja Tonin Tarinavideot-koulutuksessa jakamaa ohjetta: "kill your darlings" - mitä enemmän videosta jättää pois, sitä parempi siitä tulee.



Videon toteutin Power Director -appsilla, jota olemme käyttäneet myös Tarinavideot-koulutuksissa. Antin koulutuksessa oli paljon tuttua asiaa, mutta myös näkökulmia, joita en itse ole tullut ajatelleeksi:
  • jos haastattelua kuvataan useammalla kameralla, kuvakulman muutoksessa ei saa olla liian pientä tai liian isoa muutosta, kannattaa pysytellä 20-60 asteen sisällä
  • kuvituskuvaa kannattaa kuvata riittävän pitkä pätkä, 10 sekuntia, mutta lopullisessa videossa sen pituus riippuu siitä, kuinka tuttu aihe on katsojalle entuudestaan. Omenaa voi vilauttaa, mutta uutta työkalua pitää katsella pidempi aika."




Ja humps, takaisin tähän hetkeen.

Tuon koulutuksen jälkeen olen taas oppinut uusia juttuja, vaikka tekemään tekstivideoita Lumen5:n avulla. Mutta miten tekstivideoilla kerrotaan tarinoita ja kannattaako jokaiseen uuteen hömpötykseen lähteä mukaan - miten yrityksen viestintä pysyy tunnistettavana? Somekouluttajana voin leikkiä ja kokeilla, mutta kannattaako kaikkien yritysten sitä tehdä?

Suosituimmilla tubettajilla tahti on kova: yli video viikossa. Millaiset yritykset pysyvät tahdissa mukana?

Mm. näistä asioista jutellaan seuraavassa koulutuksessa. Innolla odotan, millaisia uusia oivalluksia minun, Annen, Tonin ja osallistujien kohtaamisista tällä kertaa syntyy. :)

Tervetuloa mukaan!

Wednesday, February 21, 2018

Suomalaiset somessa vuonna 2017

CMADFI-tapahtuma ja siihen liittyvä blogi aiheuttivat sen, että minulla on vähän kirittävää oman blogini sisällöntuotannon kanssa. Päivitin Tilastokeskuksen viimevuotisen somekyselyn perusteella omat Somen käyttö Suomessa -diani jo joulukuussa, mutta vasta nyt ehdin upottaa ne tänne. Kääk!




Olen päivittänyt tuota kalvosarjaa jo vuodesta 2013 ja hyödynnän sitä osana somekoulutuksiani ja -työpajojani. En minä toki aina koko settiä vedä, vaan napsin mukaan tapaukseen parhaiten soveltuvat osat. :)

Noin pitkän diasetin rinnalle tarvitaan myös vähän kevyempi välipala. Nyt kun olen innostunut infografiikoiden teosta Canvan avulla, päätin havainnollistaa suomalaisten somen käyttöä uudella tavalla. Lähteenä käytin Harto Pöngän somekatsauksen sivua 3, joka pohjautuu tähän Teoston tutkimukseen (s.39).




Lumen5 tekee blogikirjoituksesta videon, case #cmadfi-chat

Sisällöntuotanto someen on kovaa työtä, siksi kannattaa hyödyntää jo olemassa olevia sisältöjä. Viime päivinä vastaani on tullut monia Lumen5-videoita ja halusin tietysti itsekin testata sellaisen tekoa. Lumen5:n idea on yksinkertainen: valitaan joku (blogi)kirjoitus ja tehdään siitä video. Ai miten?

No näin:


  1. Mene Lumen5-sivustolle ja kirjaudu sinne
  2. Tee video eli valitse Create video
  3. Anna linkki haluamaasi blogikirjoitukseen
  4. Maalaa blogikirjoituksesta haluamasi lauseet. Muokkaa lauseita tarvittaessa. Jokaisesta lauseesta tulee oma sivu
  5. Valitse jokaiselle sivulle joku kuvitus. Lumen5:sta löytyy paljon valmista sisältöä, jota voit hyödyntää, mutta toki voit ladata sinne omiakin sisältöjä. Yritä valita mahdollisimman samankaltaisia sisältöjä, jotta kokonaisuudesta tulee harmoninen
  6. Valitse videossa käytettävä musiikki 
  7. Renderöi video
  8. Renderöinnin valmistumisesta tulee sähköposti. Jaa videosi haluamiisi paikkoihin.

Koesisällöksi valikoitui eilinen postaus vuoden ekasta #cmadfi-chatista ja videoon poimin chattiin tulevat kysymykset. Valitsin kuvitukseksi erilaisia ikoneita ja valitsin videon värit (taustan ja tekstin värin CMADFI-logon värimaailmasta). Ei olisi kannattanut: varsinkin pinkki väri leviää ikävästi. En jaksanut säätää tekstienkorostusten kanssa, vaan annoin mennä oletusarvoilla.

Aikaa säätämiseen meni ehkä 20 min, jatkossa homma luultavasti nopeutuu, kun toiminnot ovat jo tuttuja.

Katso valmis video:








Joko sinä olet tehnyt Lumen5-videoita ja mitä olet oppinut niiden tekemisestä?

Muoks klo 19.20:
Minä olen tähän mennessä oppinut, että sama video eri somepalveluihin ladattuna käyttäytyy ja uppotutuu eri tavalla desktopissa ja mobiilisti. Ongelmia on havaittu niin Facebookin kuin Twitterinkin kanssa. Tutkin asiaa...

Myös Miia ja Liisa innostuivat Lumen5:sta :).




Tuesday, February 20, 2018

Vuoden eka #cmadfi-Twitter-chat ma 26.2. klo 14-15

Kesällä tulee kuluneeksi jo kolme vuotta siiten, kun aloitin some- ja yhteisömanagereille suunnatut #cmadfi-chatit Twitterissä. Chatit pidetään joka kuun 4. maanantai kello 14-15. Aika tulee CMAD-teemapäivästä, joka pidetään joka vuoden 4. maanantai. Edellisen chatin pidimme marraskuussa, joulukuisen chatin jätin väliin, kun 4. maanantai oli joulupäivä (joku roti mullakin sentään) ja tammikuun 4. maanantai taas oli yhtä isoa chattia, kun meillä oli silloin tapahtuma.

Tapanani on jakaa chatin kysymykset etukäteen. Tämän kerran kysymykset pohjautuvat paitsi cmad-tapahtumaan myös siitä saatuun palautteeseen. Kysymykset on kuitemkin suunniteltu niin, että niihin voi vastata vaikkei olisi tapahtumaan osallistunutkaan.

1. Kuka olet, mistä tulet ja oletko joskus osallistunut #cmadfi-tapahtumaan? (14.00)
Olimme pyytäneet Marko Pyhäjärven CMADiin puhumaan Facebookin algoritmeista. Algoritmien sijaan Marko piti esityksensä vähän eri aiheesta. Mark Zuckerberg ilmoitti tammikuussa suuresta algoritmimuutoksesta:

...yhtiö aikoo mullistaa palvelunsa uutisvirran lähiviikkoina. Se aikoo näyttää palvelunsa yli kahdelle miljardille käyttäjälle enemmän ystävien, sukulaisten ja tuttujen päivityksiä ja vähemmän ammattimaisten julkaisijoiden – kuten Ylen – postauksia. – Viime aikoina olemme saaneet palautetta, että julkinen sisältö – yritysten, brändien ja joukkoviestimien päivitykset – ovat syrjäyttämässä henkilökohtaiset tuokiokuvat, jotka yhdistävät meitä toinen toisiimme, Zuckerberg perustelee Facebook-päivityksessään 

Lähde: Yle

Joten aika vaikeahan Markon olisi ollut asiasta puhua. Mutta nyt, kun muutoksesta on kulunut noin kuukausi, on aika katsoa takapeiliin, ja...

2. Oletko huomannut muutoksen FB-fiidissäsi ja onko se vaikuttanut jollain tavalla omaan sisällöntuotantoosi? (14.05)

Aiempina vuosina olemme käyttäneet tapahtumassa Zoomph:n someseinää, mutta tällä kertaa otimme käyttöön Flocklerin someseinän.

Twiittaamiseen voisi yrittää enemmän kannustaa. Flocklerin someseinä oli hieno. Siihen vaan olisi pitänyt tulla enemmän twiittejä.
On vaikea seurata keskittyneesti samaan aikaan puheenvuoroja, Twitter-seinää sekä piirroskuvia. Tapahtuman luonteeseen kuuluu myös, että olisi suotavaa itsekin somettaa samalla. Aivot ovat solmussa, ja keskittyminen kärsii.
Harmi, että piirrokset eiät tulleet saman tien digitaalisiksi ja someen jakoon - mielelläni olisin jakanut saman tien.
Livepiirtely oli kiva lisä. Toki hetkellisiä haasteita tuli kun yritti seurata samaan aikaan kaikkia kolmea skriiniä ja vielä puhujaa. Mutta hyviä juttuja silti.


Kokeilimme myös ensimmäistä kertaa Facebook Livejä tapahtumien tauoilta.

Hyvä lisä tapahtumaan, toimii!

3. Miten se, miten sinä sometat tapahtumista on muuttunut, kun vertaat vaikka parin vuoden takaiseen tilanteeseen? (14.15)

4. Miten yleisöä kannattaa mielestäsi aktivoida tapahtumasomettamiseen? (14.22)

5. Millaisia vinkkejä sinä annat eri tapahtumista somettaville? (14.29)

Usko tai älä, mutta tapahtuman aikataulutus ei ole ihan helppoa – kaikkia ei voi koskaan miellyttää.

CMADFI:ssa on muute joskus annettu sponsoreille pidemmät puheenvuorot kuin muille. Se aiheuttaa kuitenkin haasteita aikataulutukseen, jos joku haluaa vaihtaa esityksensä paikkaa tai jos joku jää pois. Nyt kun kaikki esitykset olivat vartin mittaisia, puheiden paikkoja oli helppo vaihtaa. Jotkut huomasivatkin, että aikataulussa oli draaman kaarta, eli esityksiä, jotka liittyivät edelliseen esitykseen.

Tässä joitakin nostoja palautteista.

Todella hyvin ryhmitelty ohjelma, tauot hyvissä väleissä
Konsepti toimii kokonaisuudessaan todella hyvin. Pidän ajatuksesta ettei ole ladattu ns. keynote -puhujia vaan ihmiset tulevat aidosti osallistumaan koko tapahtumaan. 
Taisi olla paras CMAD tähän mennessä! Respect!
Aikataulu olisi voinut olla hieman väljemmällä kädellä tehty että olisi ehtinyt verkostoitua. Olisin myös kaivannut pidempiä kokonaisuuksia ja syvällisempää tietoa.
Kahvitauoille voisi vielä jotenkin keksiä jotain ihmisten "törmäyttämistä" :)
Briifit turhan pitkä. Pitkä kahvipaussi tarjosi hedelmällisen keskustelun paikan
Kaikki esiintyivät hyvin oman pariminuuttisensa
Kahvitunti oli liian pitkä. Olisiko kahvituntisponsorit tuoda jotenkin muuten näkyvästi esiin niin, ettei esittelylle menisi turhaa aikaa? Tietenkin niin, että sponsorit olisivat myös tyytyväisiä sillä ymmärretään, että he ansaitsevat näkyvyyttä kun ovat tulleet sponssaamaan.
Hyvin toimiva ja aika sopivan mittainen breikki.
liian pitkä esittely mutta lienee pakollinen hoitaa..
Hmmm... ansaitsivat puheenvuoronsa, kun olivat sponsoreita.
Yleisö voisi aktiivisemmin myös tutustua toisiinsa - nyt vaikutti taas siltä että ihmiset juttelivat vanhojen tuttujensa kanssa, eikä tutustumista uusiin ihmisiin juuri tapahtunut.

CMADFI-tapahtuman asiakkaita ovat oikeastaan sponsorit. Siksi en ole lähtenyt keksimään kahvitunnille ohjattuja verkostoitumisleikkejä, jotka kilpailisivat ständiajan kanssa. Päivän mittaan verkostoitumiselle oli varattu aikaa seuraavasti:

bussimatkat mennen tullen / paikalle jääville jatkot (6h, 8h tai 4h)
ilmoittaumistunti aamulla 9-10 (1h)
ruokatunti (65 min)
kahvitunti (reilut 60 min tässäkin)

Eli esim. 7 h aikaa verkotoitumiseen niille, jotka osallistuivat jatkoille.
Esityksille taas oli varattu aikaa 5,5h.

6. Miten sinä aikatauluttaisit 8,5 tunnin tapahtuman, paljonko aikaa antaisit esityksiin, paljonko taukoihin? Millä tavoilla sponsoreille voisi antaa näkyvyyttä?(14.39)

CMADFI:n jälkeisenä päivänä meillä oli ensimmäistä kertaa epäkonferenssi #CMADFIE.


Osallistujat olivat hyvin tyytyväisiä ja siksi järjestämme epäkonferenssin myös ensi vuonna. Epäkonferenssissa kuka tahansa saa aloittaa työpajan haluamastaan aiheesta. Omaa aihetta voi promota etukäteen, tai sen voi vetää hihasta ad hoc. Epäkonffassa on hyvin aikaa myös verkostoitumiseen ja vertaisoppimiseen. Kirsimarjan organisoimassa tutkijoiden epäkonffassa oli alustukset eri aiheista ja sen jälkeen keskustelut. Me muut taas keskustelimme edellisen päivän aiheista ilman sen kummempia uusia alustuksia.

7. Millaisia odotuksia tai kokemuksia sinulla on epäkonferensseista? Mitä sinä haluaisit saada esim #cmadfie(tai jostain muusta)-epäkonffasta? (14.44)

Joku palautteenantaja ehdotti:

Jatkoa ajatellen tekisin cmad-tapahtuman jonkun toisen tapahtuman rinnalle, niin paikalle tulisi ehkä vielä enemmän sellaisia wanna be- yhteisömanagereja.

CMAD-tapahtuma on sidottu vuoden 4. maanantaihin. Mutta ehkä CMADFI-jengiä voisi houkutella mukaan johonkin toiseen tapahtumaan siipeilemään. Olen avoin ehdotuksille :).

8. Mihin inspiroivaan tapahtumaan olet viime aikoina osallistunut? Millaisia ideoita sait sieltä
A omaan työhösi tai
B tapahtumien järjestämiseen? (14.50)


9. Mistä aiheesta sinä haluaisit puhua seuraavassa #cmadfi-chatissa? (14.57)

Ohjeita chattiin: 


  • jos ehdit, niin voit kirjoittaa (tai jopa aikatauluttaa) vastauksia valmiiksi
  • kaikkiin kysymyksiin ei tarvitse vastata. Merkitsi twiittiisi vastauksesi numero: V1, V2, V3 ... V8A, V8B, V9
  • käytä jokaisessa chatin twiitissä #cmadfi-tunnusta

Tervetuloa mukaan! Ja jotta saadaan kiinnostuneet liikkeelle, auta sinäkin osaltasi chatin markkinoinnissa ja houkuttele joku tuttavasi mukaan! :)

Friday, February 16, 2018

Mitkä syyt saavat ihmiset seuraamaan yritystilejä Instagramissa?

Jo usean vuoden ajan olen kysellyt ihmisiltä siitä, miten he käyttävät Instagramia. Viime kuussa kävin kertomassa tutkimuksistani Ylen Ykkösen uudessa ohjelmassa, Kulttuuriykkösessä.


Haastattelua varten kävin pitkästä aikaa läpi vastaukset ja päivitin aiheeseen liittyvät diani.



Olen nyt valmistelemassa Canva-koulutusta, jossa esittelen Canvan mahdollisuuksia. Canvalla voi tehdä vaikka kivoja Instagram-kuvia, mutta myös paljon muuta, kuten vaikka infografiikoita.

Koulutusta varten tarvitaan tietysti esimerkkejä. Canvan vahvuus on helppokäyttöisyydessä ja nopeudessa, ja plussaa saa kai siitäkin, ettei koneelle tarvitse asentaa mitään, kuvaeditori kun sijaitsee joko netissä tai appsissa. Somekuvia pystyy tekemään muutamassa minuutissa, mutta infograafin tekoon saa varata pidemmän ajan, onhan siinä paljon enemmän mietittävää, lähtien nyt vaikka siitä, minkä asian haluaa visualisoida, miksi ja kenelle.

No esimerkiksi valikoitui nyt osa Instagram-kyselyä, eli se, mitkä ovat vastaajien mielestä tärkeimmät syyt yritystilien seuraamiseen Instagramissa. Jos vertaat sitä, miten olen kertonut saman asian yllä olevassa esityksessä ja miten sen esitän tässä, huomaat varmaan sen, mikä infografiikan vahvuus on.


Ja jos kiinnostuit
a) Instagram-kyselyni tarkemmista tuloksista
b) kyselyyn perustuvista koulutusistani tai työpajoistani
c) Canva-koulutuksesta tai
d) infografiikkatyöpajasta,

tiedät kyllä mitä tehdä. :)

Sunday, February 11, 2018

Neuvoja somen sisällöntuottajille

Viime kesänä sain mailin Jonna Nikulalta, joka teki OAMK:ssa opinnäytetyötä someammattilaisista.

Hei,
Olen 23 vuotias Business Information Technology opiskelija Oulun ammattikorkeakoulusta ja teen (opinnäytetyötäni varten) tutkimusta sosiaalisesta mediasta ammattina suomessa. Pää metodina tiedonkeräämisessä tutkimuksessani/opinnäytetyössäni toimiii alle linkattu kysely. Kyselyyn vastataan anonyymisti ja arvostaisin
todella paljon, jos voisitte käyttää muutaman minuutin siihen vastaamiseen.
Opinnäytetyöni tuloksista kiinnostuneille, työn tulokset ovat luettavissa
syksyllä suomen ammatikorkeakoulujen yhteisestä theseus palvelusta (http://theseus.fi/), jossa valmis opinnäytetyöni julkaistaan. Opinnäytetyöni otsikko, jolla sen voi syksyllä theseus palvelusta löytää on Creating content for social media as a profession in Finland.

Kiitos jo etukäteen ja hyvää kesää,Jonna NikulaOAMKBusiness Information Technology

Aloin miettiä, joko opinnäytetyö olisi valmis ja löysinkin sen. Opparista selvisi, että Jonna oli pyytänyt vastauksia seuraavista yrityksistä: Kuulu, Someco, Splay Suomi, Sometek, Aller Media, Someworks, Somevaikuttajat, Viestintä Piritta, Piilotettu Aarre, Hehku marketing, Creative gorilla, Paper planes ja Suomen digimarkkinointi. Itse haastoin myös Yhteisömanageri-ryhmän jäseniä vastaamaan. Koska vastaukset annettiin anonyymisti, se, ketkä ovat vastanneet ei kyselystä selviä, mutta yhteensä Jonna oli saanut 29 vastausta.

Minusta mielenkiintoisin kysymys oli se, jossa kysyttiin

Millaisia neuvoja antaisit jollekulle, joka harkitsee ammattia sosiaalisen median sisällöntuottajana


Oppari oli enkuksi, joten käänsin vastaajien vinkit Google translaten avulla suomeksi.


  • On tärkeää, että olet kiinnostunut siitä, mitä teet (6 vastaajaa)
  • Ole aktiivinen somessa (4 vastaajaa)
  • Opettele jatkuvasti uusia asioita ja kehitä taitojasi somessa (4 vastaajaa). 
  • Omasta blogista voi olla apua (3 vastaajaa) 
  • Tuo oma persoonallisuutesi esiin sosiaalisessa mediassa (3 vastaajaa)
  • Rakenna ympärillesi verkosto (3 vastaajaa)
  • Ole utelias (3 vastaajaa)
  • Kokeile uusia asioita (2 vastaajaa)
  • Seuraa aktiivisesti sitä, mitä somessa tapahtuu (2 vastaajaa)

  • Rajoita somen käyttöä, ettet polta itseäsi loppuun 
  • Älä keskity vain seuraajiesi määrän laskemiseen
  • Opi vetämään rajat julkisen ja yksityisen somen käyttösi väliin
  • Ole kärsivällinen 
  • Älä kopioi muita
  • Muista, että ammattimainen sisällöntuottaminen someen on hyvin erilaista kuin se, miten yksityishenkilöt käyttävät sosiaalista mediaa. 
  • Opi analysoimaan kohderyhmääsi.

Millaisia neuvoja SINÄ antaisit somen sisällöntuottajille?