Pages

Wednesday, December 27, 2017

Vuoden 2017 luetuimmat bloggaukset

Perinteiseen tapaan julkaisen taas listan vuoden luetuimmista bloggauksistani. Ja perinteiseen tapaan tälläkin kertaa listalla on monia klassikoita vuosien takaa, mikä todistaa blogin pitkän hännän. Kuka muka lukee Facebook-päivityksiä, joita olen tehnyt vuosia sitten? Bloggaukset eivät kuitenkaan vanhene samalla tavalla kuin muut somesisällöt.

Vuoden suosituin bloggaus ei yllättäen liity someen, vaan nytkin ajankohtaiseen bullet journal-kalenteriin. Mainostin bloggauksessa bujoiluun liittyvää Pinterest-tauluani, johon on tainnut bloggauksen ansiosta muutama seuraaja tulla.



>Seuraavaksi suosituin postaus on sen sijaan jo lähes 5 vuotta vanha (!) ohje siitä, miten LinkedInissä kurkitaan salaa muiden profiileja. En muuten itse suosittele salaa kurkkimista. Bloggauksen suosiota selittää varmaan se, että tänä vuonna tuli vihdoin täyteen miljoonan suomalaisen LinkedIn-käyttäjän raja, eli uusia käyttäjiä riittää vieläkin.

Tilastokeskuksen uuden selvityksen mukaan LinkedIn on erityisesti korkeakoulutettujen ihmisten palvelu:



Kolmanneksi suosituin kirjoitus neuvoo, miten Instagramissa saa seuraajia. Kyseiseen bloggaukseen on upotettu Instagram-kysely, johon on vastannut jo 1255 ihmistä. Tapaninpäivänä kyselyyn vastasi 20-29-vuotias nainen, joka seuraa siellä yrityksiä ja julkisuuden henkilöitä saadakseen inspiraatiota. Inspiraatiota moni muukin vastaaja Instagramista hakee ja sitä minäkin siellä haluan jakaa, ja tuntuu siltä, että olen siinä myös onnistunut.

 
Repostaan ja jaan muiden tuottamaa inspiroivaa sisältöä yritystililläni #piilotettuaarrehyväksyy-häsällä. Repostaamisetiketistä kerronkin seuraavaksi luetuimmassa postauksessani, sitä seuraavassa taas siitä, miten Instagramiin perustetaan yritystili. Yritystili ei muuten maksa mitään, mutta edellyttää sitä, että perustajalla on aiheeseen liittyvä Facebook-sivu. Yritystilin omistaja pääsee käsiksi statistiikkaan (ks. yllä), mutta epäilen, että Instagram myös rankaisee yrityssivuja pienemmällä näkyvyydellä.

Seuraavaksi luetuin postaus käsittelee myös tilin perustamista, mutta sitä, miten se tehdään Twitteriin ja millainen tunnus sinne kannattaa valita. Tunnusta voi muuten myöhemminkin muuttaa, jos aluksi on tullut valittua huono nimi. Suosittelen sitä, että Twitterissä ja Instagramissa olisi sama tunnus, minulta löytyy molemmista @jjanhone ja @piilotettuaarre-tilit.

Top-10-listan lopusta löytyy myös lisää ohjeita:
miten LinkedInissä jaetaan linkki
8 vinkkiä hyvään LinkedIn-profiilikuvaan
21 vinkkiä Snapchatiin

Alexa-tilastoja tutkitaan Suomen suosituimmat nettisivut -postauksessa. Alexa muutti tänä vuonna toimintaansa niin, että entisen sadan suosituimman sivun sijaan se näyttääkin vain 50. Pah! No, jjatkan silti asian seuraamista.

Ensi vuonna luvassa taas lisää ohjeita ja muita somepostauksia. Onnellista uutta vuotta sinulle, blogini lukija!

Friday, December 15, 2017

Miten tehdään Facebook Live -lähetys

Pidin viime kuussa Keski-Suomen Leader-ryhmien Sykettä-viestintähankkeen kautta visuaaliseen viestintään keskittyneitä työpajoja Jyväskylässä, Jämsässä, Toivakassa ja Viitasaarella. Kolmen tunnin sessioissa opettelimme kännykän hyödyntämistä kuvien ja videoiden ottamisessa ja muokkaamisessa ja opimme erilaisista tutkimustuloksista sen, millaista sisältöä someen kannattaa tehdä.

Illat hupentuivat Facebook Live -lähetyksiin, joita tein tilaajan, eli Jenni Tiaisen toivomuksesta. Olen hyödyntänyt livestriimauksia itse aika vähän, mutta nyt sain hyvän syyn harjoitella sitäkin.

Käytännön vinkkejä Facebook Live -lähetyksiin:


Kerroin osallistujille, että livetkin pitää suunnitella ja käsikirjoittaa siinä missä muutkin videot. Sovin siis tauon aikana, ketä tai keitä haastattelen illan päätteeksi, jotta heillä oli mahdollisuus valmistautua kysymyksiin henkisesti jo hyvissä ajoin. Kerroin myös sen, mitä videossa tulee tapahtumaan: kysyn ensin missä olemme, vilautan yleisöä ja kysyn sitten, mitä ihmiset olivat saaneet illoista irti. "Terve, olen kouluttamassa näitä ihmisiä" -päivitykset eivät mielestäni anna katsojille kovinkaan paljon, joten halusin, että videoissa on jotain sisältöä, josta olisi aidosti hyötyä sivuni tykkääjille: vinkkejä, ajatuksia tai oivalluksia.

Kun livestriiimin aika sitten koitti, pyysin haastateltavat luokan eteen ja kerroin myös yleisölle mitä seuraavien minuuttien kuluessa on luvassa ja kerroin, että he voivat seurata lähetystä Facebook-sivuni kautta. Pyysin heitä laittamaan äänet pois kännyköistään, jotta videon äänet eivät ala kiertämään tilassa. Kerroin myös, että kuvaan myös yleisöä, jotta halukkailla oli mahdollisuus piiloutua striimauksen ajaksi. Videon kuvauksen olin kirjoittanut Facebook-sivulleni tauon aikana, joten saatoin vain käynnistää lähetyksen. Päätimme pysyä erossa Facebookin tarjoamista naamioista, joilla striimaajat voivat halutessaan piilottaa kasvonsa.

Facebookin ohjeiden mukaan live-tilaan siirrytään näin:
  1. Klikkaa uutisten yläosassa Live-video.
  2. Kirjoita live-videostasi jotain.
  3. Klikkaa Siirry live-tilaan.

Tein videot pystymoodissa sen enempiä ajattelematta. Jälkikäteen ajateltuna vaakamuoto olisi kätevämpi, sillä siihen mahtuisi paljon enemmän asiaa, nyt jouduin menemään vähän turhan kauas haastateltavista silloin kun heitä oli kaksi.




Koska illoissa oli paljon osallistujia, joille Facebook live oli uusi juttu ja somekoulutus harvinaista herkkua videot saivat kohtuullisen paljon katselu- ja jakokertoja.

Työpajat näkyvät muuten myös mukavina pompsauksina Facebook-tykkääjieni määrissä:



Saturday, November 11, 2017

Miten Instagramin Huippujulkaisut toimii?

Maanantaina alkoi Suomi-kuvahaaste, jossa jaetaan Suomeen ja suomalaisuuteen liittyviä kuvia somessa. Haaste näkyy erityisesti Instagramissa, jossa on nyt jo yli 400 aiheeseen liittyvää julkista kuvaa. Haasteen myötä olen kuullut mielenkiintoisia tarinoita eri organisaatioiden taustoista ja erityisesti museot ovat olleet kovasti esillä.

Halusin nostaa esiin parhaimpia sisältöjä ja ensimmäisenä päivänä tein tällaisen koosteen Instagramin Huippujulkaisujen avulla.

Huippujulkaisut?

Instagram ei ole itse paljastanut, miten top-sisällöt valitaan. Ohjeissa se kertoo näin: 

Joidenkin avainsanojen ja paikkasivujen yläosassa Viimeisimmät-kohdan yläpuolella voi olla osa Huippujulkaisut. Suosituissa avainsanoissa ja paikoissa näkyy huippujulkaisuja, jotka esittävät joitakin suosittuja julkaisuja, joissa on kyseinen avainsana tai paikka.
Ei siis syitä siihen, miksi joku sisältö nousee huippujulkaisuihin... Later-blogissa Top Post -algoritmia kuvattiin kesällä näin:



Like the Explore Page, top posts are chosen algorithmically based on several factors, including how much engagement your post receives (likes and comments), the popularity of the hashtag, and how quickly your post receives its engagement. However, while the Explore Page is different for each user, when you browse a hashtag on Instagram, every Instagram user sees the exact same top posts!
Eli suomeksi: top-kuvien joukkoon pääsee, kun saa nopeasti reaktioita kuvaansa. Minä näin kyllä kesälläkin vähän eri kuvat eri tileillä, mutta suurin osa kuvista oli samoja. 


Seuraavana päivänä vähän hämmennyin, kun Huippukuvien joukossa oli kahdelta tililtä kaksi kuvaa.


Tämä toistui myös myöhemmin, samat tilit dominoivat Top-kuvissa ja joltain tililtä mukaan oli päässyt jo kolme kuvaa.

Kaiken huippu oli, kun katsoin torstaina Huippujulkaisuja @jjanhone-tilillä ja näin pelkästään itse julkaisemiani kuvia:



Pyysin muita kertomaan, mitä he huippujulkaisuissaan näkevät ja Erja Hanelius-Torila tarttui haasteeseen.

Tässä näkymät, jotka hän näki yritystilillään ja henkilökohtaisella tilillään:




Erjan näkymissäkin 6/9 oli minun julkaisemia kuvia, joten ehkä osa minun kuvistani oikeastikin kuului päivän Huippujulkaisuihin.

@Susumu74 kommentoi tilannetta näin:

  • Näyttää siltä, että tuo "huippujulkaisut" ei enää näytä kyseisen aiheen suosituimpia ja tykätyimpiä kuvia, kuten aiemmin, vaan kuvia, joista muutaman kymmenen minuutin aikana on tykätty. 
Myös @kaisa_nikkila ja @maitokahviperhonen kertoivat, ettei top-kuvissa näytetä oikeasti suosituimpia kuvia. 

Aiemmin huippujulkaisut näytti enemmän suosittuja kuvia, mutta laittoi niiden joukkoon joitakin tuttujen ottamia kuvia tai tilin omia kuvia. Nyt näyttää kuitenkin siltä, että ns. tuttujen tilien kuvia suositaan aiempaa huomattavasti enemmän.

Jatkoin testailujani ja uusin havaintoni on, että Huippujulkaisut räätälöidään myös laitekohtaisesti. 

@piilotettuaarre -till näkee mobiilinäkymästä nämä kuvat:


ja läppärillä nämä kuvat:


Vaikka käytettävä tili oli sama, huippukuvien joukossa ei ollut yhtään samaa kuvaa! Otaksun, että Desktop-näkymässä käytetään vielä vanhaa algoritmia ja mobiilissa taas suositaan ns. tuttujen tilien tekemiä sisältöjä.

Aiemmin top-kuvat pysyivät samoina pitkiäkin aikoja, mutta esimerksi #Napapiiri-häsän kuvat ovat kaikki alle kuukauden ikäsiä ja suurin osa tällä viikolla otettuja. Desktopissa siis. Mobiilisti näin sen sijaan pari vuotta vanhoja kuvia, Splay Suomi -jengin tekemästä Napapiiri-kiertueelta, josta bloggasin tuoreeltaan.

Kerro millaisia kokemuksia sinulla on Top-kuvista!

Friday, November 10, 2017

Kohtaa CMADFI-puhujia Twitter-chatissa 27.11.

Järjestämme 7. CMADFI-tapahtuman ensi tammikuussa, 22.1.2018, paikkana Lappeenrannan teknillinen yliopisto. Ilmoittautuminen tapahtumaan on tässä kuussa (aikaisintaan viikolla 47).

Yritämme saada tämän kuun Twitter-chattiimme

ma 27.11 klo 14-15

mukaan mahdollisimman monta CMADFI-puhujaa. Puhumme heidän kanssaan tapahtuman teemoista ja toivomme, että sinäkin osallistut keskusteluun.

Chattiohje:

  • käytä jokaisessa twiitissäsi #cmadfi-häsää
  • aloita vastauksesi kysymyksen numerolla (V1, V2,...)
  • chattia voit seurata esimerkiksi Twitter-haun avulla
Kysymykset

  1. Kuka olet, mistä tulet? (14.00)
  2. Oletko tulossa #cmadfi-tapahtumaan tai oletko osallistunut niihin aiemmin? (14.05)
  3. Kannattaako yhteisön toimintaa mitata? Mistä asioista lähtisit liikkeelle mittaamisessa? (14.10)
  4. Miten sinä näet yhteisöjen tulevaisuuden? Mikä muuttuu, mikä pysyy? (14.18)
  5. Kerro esimerkkejä hyvästä sisältömarkkinoinnista! (14.26)
  6. Miten kannustaisit työntekijöitä somen hyödyntämiseen työssä? (14.34)
  7. Miten eri tavoin yhteisöä voi motivoida tai palkita käytännössä? (14.42)
  8. Tuotatko sinä visuaalisia sisältöjä verkkoon? Mitä, miksi ja miten? (14.50)
  9. Mistä muusta kuin em. asioista sinä haluat puhua seuraavassa #cmadfi-tapahtumassa? (14.58)
Muoks: kooste chatista lisätty

Kooste on helpointa katsoa Storifystä, mutta tässä sama Slideshow-moodissa:


Tuesday, October 24, 2017

Suomalaisten suosikkisomet ja -appsit

Twiittasin viikonloppuna AudienceProjectin elokuisesta tutkimuksesta, jossa se on selvitellyt Pohjoismaiden, UK:n ja Yhdysvaltojen suosituimpia somepalveluita ja mobiiliappseja. Jotteivät tiedot jää piiloon twiittieni joukkoon, bloggaan luvut talteen tännekin.

Kyselyn mukaan 75% suomalaisista käyttää Facebookia, toiseksi suosituin on WhatsApp (69%) ja kolmanneksi YouTube (66%).

Miesten eniten käyttämät somepalvelut ovat

Facebook & YouTube 70%
WhatsApp 65%
Instagram 30%
Twitter 23%
LinkedIn & Snapchat 22%
Pinterest 6%
Reddit 4%
Periscope & Tumblr 3%

Naisten eniten käyttämät somepalvelut ovat

Facebook 80%
WhatsApp 73%
YouTube 62%
Instagram 41%
Pinterest 25%
LinkedIn & Snapchat 17%
Twitter 15%
Tumblr 3%
Periscope 2%
Reddit 1% 

15-25-vuotiaiden eniten käyttämät somet:

Whatsapp 93%
Facebook 85%
YouTube 84%
Instagram 60%
Snapchat 46%
Twitter 26%
Pinterest 21%
LinkedIn 14%

26-35-vuotiaiden eniten käyttämät somet:

Facebook 83%
WhatsApp 82%
YouTube 74%
Instagram 47%
LinkedIn 24%
Twitter 22%
Pinterest 19%
Snapchat 13%

36-45-vuotiaiden eniten käyttämät somet:

Facebook 77%
WhatsApp 72%
YouTube 70%
Instagram 36%
LinkedIn 26%
Twitter 20%
Pinterest 16%
Snapchat 9%

46-55-vuotiaiden eniten käyttämät somet:

Facebook 67%
YouTube 62%
WhatsApp 58%
Instagram 24%
LinkedIn 21%
Twitter 14%
Pinterest 14%
Snapchat 4%

Yli 56-vuotiaiden eniten käyttämät somet:

Facebook 62%
WhatsApp 46%
YouTube 45%
Twitter 14%
Instagram 13%
LinkedIn 12%
Pinterest 8%
Snapchat 1% 

Käyttäjiltä kysyttiin myös siitä, mihin tarkoituksiin he eri somepalveluita käyttävät.

Ammatillisten verkostoitujen vahvistamiseen käytetään eniten

LinkedIniä (91% palvelun käyttäjistä)
Twitteriä (26%)
Facebookia (13%)
WhatsAppia (8%)
Pinterestiä (7%)
Instagramia (6%)
YouTubea (4%)
Snapchatia (2%)

Yrityksiä ja brändejä taas seurataan eniten

Instagramista (31% palvelun käyttäjistä)
Pinterestistä (25%)
LinkedInistä, Twitteristä ja Facebookista (23%)
YouTubesta (11%)
Snapchatista ja Tumblrista (10%)
WhatsAppista (1%)
Tutkimuksen mukaan
30% suomalaisista on asentanut kännykkäänsä 1-10 appsia,
30% 11-20 appsia
13% 21-30 appsia
13% ei tiedä asentamiensa appsiensa määrää ja
6% ei ole asentanut yhtään appsia.

Suosituimmat appsit Suomessa ovat:

WhatsApp 39%
Facebook 30%
Spotify 16%
Instagram 14%
YouTube 9%
Google Maps 7%
Gmail, Messenger, Snapchat ja YLE Areena 6%

Kyselyssä kysyttiin myös mitkä näistä appseista ovat tärkeimpiä.

Suomalaisille miehille tärkeimmät appsit ovat:

Whatsapp 34%
Facebook 23%
Spotify 16%
YouTube 11%
Instagram 9%

Suomalaisille naisille tärkeimmät appsit taas ovat:

Whatsapp 44%
Facebook 37%
Instagram 19%
Spotify 16%
YouTube 8%

15-25-vuotiaille tärkeimmät appsit ovat:

Whatsapp
Instagram
Facebook
Spotify
Snapchat

26-35-vuotiaille tärkeimmät appsit ovat:

Whatsapp
Facebook
Spotify
Instagram
Messenger

36-45-vuotiaille tärkeimmät appsit ovat:

Whatsapp
Facebook
Spotify
YouTube
Instagram

46-55-vuotiaille tärkeimmät appsit ovat:

Facebook
Whatsapp
Google Maps
Spotify
Google
Messenger

Yli 56-vuotiaille tärkeimmät appsit ovat:

WhatsApp
Facebook
Google Maps
Google
Iltasanomat

Friday, October 20, 2017

Vlogi vs blogi - kumpi valita?

Ensi viikon maanantaina on jälkeen CMADFI-chatin aika ja tällä kertaa mietimme sitä, kannattaako yritysten tai asiantuntijoiden vlogata vai blogata.

Vietän itse yksityiselämässäni parhaillaan varsin hektistä aikaa, joten joudun priorisoimaan tekemäni asiat aika tarkasti. Siksi bloginikin on ollut hiljaa poikkeuksellisen pitkään, minullahan on ollut kauan käytössä "vähintään 1 bloggaus viikossa" -tahti, mutta nyt olen tinkinyt siitä.

Yksi syy kiireisiini on CMADFI-tapahtuman järjestelyt. Tällä viikolla perustimme sivustolle blogin, vuosien tauon jälkeen. Ennen kuin kerroimme blogista julkaisimme kolme bloggausta.

Minä kerroin mm. siitä, keitä bloggaajat tulevat olemaan ja mistä aiheista kirjoitamme.
CMADFI-tapahtuman virallinen livepiirtäjä Linda Saukko-Rauta taas kertoi siitä, mistä livepiirtelyssä on kyse


Ja uuden blogimme päätoimittaja Marja Keränen kertoi ajatuksiaan somekuvaamisesta

Blogit olivat monille yrityksille ensimmäisiä somepalveluita, joissa saattoi kertoa omista asioista. Nyt väyliä on paljon muitakin ja etenkin visuaaliset sisällöt korostuvat, kun esimerkiksi videoita voi julkaista varsin monessa paikassa. Kannattaako yritysten siis vielä käyttää aikaa bloggaamiseen vai pitäisikö vain vlogata?

Otamme mm. tästä selvää ensi maanantain Twitter-chatissa, ma 23.10.17 klo 14-15!

MUOKS 24.10.17: Twitter on muuttanut hakujansa siten, ettei Twitter-koosteiden teko ole enää helppoa Storifyssä tai edes Twitterin omissa Momentseissa. Siksi kooste tulee tällä kertaa suoraan blogiin.

Chatin kysymykset:


K1 Kuka olet, mistä tulet (14.00)



  • Heli Järvenpää, Algol-konsernin viestintäpäällikkö, aikuistubettaja ja bloggaaja @jarvenpaa
  • Juha, Tamperetyylillä #cmadfi-seikkaillut vuodesta 2014. Kiinnostunut joukkoistus-, kehitys- ja sisältömeiningeistä @juhajalone 
  • Petra Tampereelta. Mukana #cmadfi-järjestelyissä toista kertaa. täällä myös ollaan. Minä kirjoitin vastaukset jo valmiiksi luonnoksiin. @pheikkari 
  • Olen Johanna, #cmadfi-tapahtuman pääjärjestäjä ja tämän chatin emo. Tällä hetkellä olen kouluttamassa, joten aikataulutin koko chatin! En siis pääse tällä kertaa toivottamaan teitä henkilökohtaisesti tervetulleiksi vaan palaan twiitteihin vasta koulutuksen jälkeen. @jjanhone

K2 Kun haet jostain aiheesta asiantuntijanäkemystä katsotko mieluummin videon vai luetko blogia? (14.05)


  • luen plokia. @terolahtinen 
  • Työhön liittyen luen blogia, mutta jos asia koskee tekemistä kuten kalan perkausta tai hiusten letittämistä katson videon 😀. @sanna_varis 
  • Molempia. Mutta jotain vaikeampaa aihetta mielummin luen tekstinä. @roosa_blom 
  • Itse aina sanon et blogi mut nyt viime aikoina on tullut katsottua vlogeja. Molemmissa varmaan puolensa. @nordlundelina
  • ehdottomasti lukemiseen. Sisällöt ovat parhaimmillaan silloin kun ne toimivat ilman hilavitkuttimia :) @juhajalone
  • Näkemyksiä:Artikkeleista, seminaareista ja live- keskusteluista. Koko ajan opin lisää video-ja blogien hyödyntämisestä.@pheikkari 
  • Tykkään silmäillä tekstiä, kun hahmotan kokonaisuuksia. Videota katson mielelläni esim. opetellessani ohjelmistojen käyttöä. @jarvenpaa
  • Valitsen tekstin, koska sitä on helpompi silmäillä nopeasti. @jjanhone luen blogia. 
  • Kiinnostuin viimeksi Periscope asiantuntija lähetyksistä, mutta videologeja en nyt seuraa @juhajalone

K3 Miten arvioit sisällönkulutustasi, käytätkö enemmän aikaa asioiden lukemiseen vai katsomiseen? (14.10)


  • Sisällönkuluttajana edelleen jako luen/ katson 70 /30. Hienoista siirtymää myös katson-puolelle esim. Livestriimausten osalta. @pheikkari
  • Luen asiaoista enemmän, videoita katson, kun haluan ohjeita, esimerkiksi oppia käyttämään jotain videoeditoria. @jjanhone 
    • Tärkeä pointti tuo käytännön tekeminen. Näihinhän videot ovat todella toimivia. @pheikkari

K4 Blogataanko teidän organisaatiossanne, bloggaatko sinä itse tai oletko joskus blogannut? (14.15)


  • olen blogannut ja monet tuntemani henkilöt ovat tehneet yritysblogia. Nyt en bloggaile, mutta kiinnostusta on @juhajalone 
  • Minulla on omaan yrittäjyyteeni liittyvä blogi ja teen postauksia myös firman blogeihin. Lisäksi vloggaan. @jarvenpaa 
  • Minulla ei ole omaa blogia. Tarkoitus kirjoittaa eka oma blogikirjoitus tässä cmadfi-vauhdissa. @pheikkari 
  • Olen blogannut työasioista tammikuusta 2008 lähtien, sisäisesti Nokialla, julkisesti Ambientia & TTY & @Piilotettuaarre. @jjanhone

K5 Vlogataanko teidän organisaatiossanne, vloggaatko sinä itse tai oletko joskus vlogannut? (14.20)


  • Firmalla on useampia tubekanavia, mutta sisältö enemmänkin asiakasreferenssejä. Vloggaan itse, myös työhön liittyviä juttuja. Olen tietääkseni Suomen eka vloggaava viestintäpäällikkö, ekat tubevideot tuli ulos jo 4 vuotta sitten. @jarvenpaa
  • Täällä vlogataan, omassa yrityksessä 👌🏻🤗 @jarjestysvinkit 
  • ei ole vlogattu, periscopea käytin viime vuonna ja sen jälkeen hiljaista @juhajalone 
  • Kokeilin vloggaamista Piilotetun aarteen YouTube-kanavalla, mutta ei se oikein lähtenyt. Tykkään enemmän haastatteluista. @jjanhone 
  • Minulla ei ole omaa vlogia. Minulle täysin vielä uusi maailma. Ken tietää vielä. @pheikkari

K6 Mikä tekee blogista hyvän? (14.25)


  • Blogiin liene odotusarvona säännöllisyys on kovempi kuin vlogissa vai mitä mieltä olette? @pheikkari 
  • Näkemys, näkökulmat, kyky tiivistää olennainen. @jarvenpaa 
  • kantava teema tai ajatus mikä yhdistää tekstejä, silloin voi tulla myöhemminkin lukemaan ja tuntee edes jotain tuttua tunnetta @juhajalone
  • Hyvään blogiin tulee säännöllisesti persoonallista ja mielenkiintoista sisältöä. @jjanhone 
  • blogin hyvyys: tarkoituksenmukaisuus, ytimekkyys ja jatkumo eli menee varmasti sinne tarinallisuuteen osaksi. @pheikkari

K7 Mikä tekee vlogista hyvän? (14.30)


  • Kyky tiivistää olennainen, persoonallisuus, näkemyksellisyys. @jarvenpaa
  • Vlogivideo saisi olla napakka. Mieluusti vaikka pätkii pitkän tai vaikean asian jaksoihin kun yrittää yhtä pötköä tehdä @juhajalone
  • Vlogin hyvyys: tässä nostaisin ajankohtaisiin asioihin tarttumiskyvyn, ytimekkään pohdinnan ja kysymyksen asettelun. Oma arvio. @pheikkari 
  • Hyvässä vlogissakin on jatkuvasti persoonallista ja mielenkiintoista sisältöä, mutta videossa korostuvat tunteet. @jjanhone

K8 Mikä bloggaamisessa on vaikeinta? (14.35)


  • Ajan löytäminen. @jarvenpaa
  • vaikeinta aloittaminen ja ajan ottaminen tekemiselle. En koe julkaisun kynnyksen enää olevan ongelma, saa olla omanlaista otetta @juhajalone
  • ei vielä kokemusta blogaamisesta. Vaikeinta liene aloittaminen ja pelon voittaminen. @pheikkari
  • Minulle vaikeinta bloggaamisessa on ajan löytäminen, ideoita ja kirjoitusta kyllä syntyy, kun on aikaa. @jjanhone

K9 Mikä vloggaamisessa on vaikeinta? (14.40)


  • Kuvittelee olevan helppoa vaan eipä olekaan. Vaikeaa tulla löydetyksi. Täältä lisää. @jarvenpaa
  • videolla tärkeää olla tekniset asiat kunnossa (kuva, ääni, valaistus) ja sitten kiinnostusta herättävä sisältö. Puhuva pää tylsä? @juhajalone
  • ei vielä kokemusta vlogaamisesta. Vaikeinta liene aloittaminen & pelon voittaminen. Itsensä täysillä peliin laittaminen. Tunteet! @pheikkari 
  • Mulla menee enemmän aikaa vloggaamiseen (tai videoiden julkaisuun) kuin kirjoittaiseen, joten videokynnys on aika korkealla. @jjanhone 
    • Vloggaamisessa varmasti tuo suunnittelu vie myös aikaa. Tähän olisikin hyvä saada näkemyksiä, miten aika jakautuu @pheikkari

K10 Asiantuntijaystäväsi pyytää apua, kertoako osaamisesta vlogissa vai blogissa. Mitä neuvot? (14.45)


  • Blogi on kyllä helpompi. Ja osuu hakukoneeseen videota paremmin. Video, jos haluaa näyttää jotain mikä liikkuvaa kuvaa vaatii. @jarvenpaa
  • voi kokeilla molempia. Kirjoittaa blogin ja tekee siitä lyhyitä vlogeja, seuraa kumpi kantaa paremmin? @juhajalone 
  • vlogi vai blogi. Tässä tärkeää varmasti, millaista aihealuetta käsitellään. Voiko käsitellä lyhyesti vai ei. @pheikkari 
  • Kysyn, onko hänestä helpompi kirjoittaa vai puhua ja voiko osaamista esitellä visuaalisesti (vrt virkkaus) @jjanhone
    • Tämä on myös oleellinen eli juurikin kumpiko näistä tuntuu itselle luontevammalle. Harrastuksissa video on varmasti aika top. @pheikkari

K11 Entä mitä alustaa hänelle suosittelet? (14.50)


  • alustan osalta ei ole kokemuksia laajasti, http://blogger.com toiminut ja http://youtube.com myös @juhajalone
  • en pysty tähän vastaamaan.Mielenkiinnolla odottelen tietoa tämän asian osaajilta. @pheikkari
  • Googlen alustat, YouTube ja Blogger, ovat helppoja käyttää ja nousevat esiin Google-hauissa. @jjanhone

K12 Ketkä ovat suosikki(b/v)loggaajiasi ja miksi? (14.55)


  • Blogit: Kasper Strömman ja Katleena Kortesuo, Vlogit: Timo Wilderness, Hanna Pakarinen ja Tapio on the Move @jarvenpaa 
  • blogeista Isomieli (@markosuomi ) on suosikki, muita seuraan satunnaisesti #cmadfi @juhajalone 
  • ei ole blogaaga/ vlogaagasuosikkeja mulla vielä. @pheikkari

Osallistu chattiin käyttämällä kaikissa vastauksissasi vastauksen tunnusta (V1, V2, ...) ja chatin tunnusta #cmadfi.

PS. Jos kaipaat apuja siihen, miten sinä voisit tuottaa nopeasti tarinallisia videoita mobiililaitteilla, tsekkaa Somen avaimet: Tarinavideot -koulutuksemme.

Monday, September 25, 2017

Mitä sinä odotat #cmadfi-puheenvuoroilta? Vastaa Twitter-chatissa!

Toimin yhteisöllisesti järjestettävän CMADFI-tapahtuman pääveturina. Tapahtuman tiimoilta järjestämme kerran kuukaudessa Twitter-chatin, joka kuun neljäs maanantai. Viime aikoina kalenterini on täyttynyt perheasioista ja siksi tämän kuun chatin markkinointi on jäänyt tekemättä. Mutta ei se mitään, sillä se antoi minulle hyvän syyn kokeilla chattiin vähän uudenlaista formaattia. :)

Chatissa puhutaan tällä kertaa seuraavan tapahtuman teemoista, jokta valitsimme kaksivaiheisella kyselyllä.

Puheita päivään mahtuu 18 kpl:

  • neljännen yhteisö- ja somemanagerikyselyn tulokset
  • enintään 10 sponsoreiden valitsemaa puheenvuoroa (2 puhetta / sponsori)
  • vähintään 7 kutsuttua puhujaa
Sponsorit saavat valita puheidensa otsikot koko listalta ja heidän tehtyä valintansa, kutsumme puhujia suosituimmille puheenaiheille. Tässä vaiheessa tiedämme siis sen, että puheita tulee varmasti näistä 7 aiheesta:


1. Yhteisön toiminnan mittaaminen käytännössä 52% 
2. Tulevaisuuden tutkijan näkemys yhteisöjen tulevaisuudesta 46%
    Miten tehdään sisältömarkkinointia käytännössä 46%
    Organisaation henkilökunnan aktivointi somen hyödyntämiseen 46%
5. Yhteisön motivointi ja palkitseminen käytännössä 44%
    Uudet visuaaliset sisältömuodot 44%
7. Mitä yhteisö/somemanagerin pitää tietää GDPR:stä? 43% 


Niiden lisäksi listalle nousee vielä 10 aihetta tältä listalta (todennäköisesti siis 10 ekaa, mutta ei välttämättä):

8. Somen rooli organisaation strategian jalkauttamisessa 40%
9. Jonkun somepalvelun algoritmien ymmärtäminen ja hyödyntäminen käytännössä 39%
    Käytännön esimerkki kriisiviestinnän hoitamisesta 39%
11. Mielipidevaikuttajien rooli sisällön levittämisessä 37%
12. Osallistava työkalu ja sen käyttö 36%
 Somemanagerointi käytännössä 36% 

14. Tarinallistamisen hyödyntäminen sisällöntuotannossa 35%
      Datan käyttö ja somemainonta käytännössä 35%
      Tekijänoikeudet yhteisöjen sisältöjen jakamisessa 35%
17. Joku sisällönhallintatyökalu ja miten sitä käytetään hyvin 33%
18. Miten ennakoivaa viestintää tehdään käytännössä? 32%
19. Tietojohtaminen yhteisö/somemanagerien työn johtamisessa 30%
      Yhteisömanagerointi käytännössä 30%
21. Parhaat käytännöt haastavien asiakaskohtaamisten hoitamisessa 26%
      Miten suomalaiset käyttävät somea nykyään? 26%
22. Millä eri tavoin voi ylläpitää hyvää henkeä yhteisössä 25%
23. Yhteisö/somemanagerin henkilöbrändi 22%
24. VR:n merkitys yhteisöissä (virtual reality) 21%
      Vaikuttava esiintyminen 21%
26. Fyysisen yhteisön vuorovaikutus somen avulla 19%
27. AR:n merkitys yhteisöissä (augmented reality) 17%
     Case: uuden työkalun käyttöönotto yhteisön viestinnässä 17%
29. Yhteisö- ja somemanagerin työhyvinvointi 16%
30. Voiko robotti korvata yhteisömanagerin? 14%
31. Case: pelialan yhteisömanagerointi 9%

Chatissa juttelemme nyt noista 7 varmasta aiheesta. Sen sijaan, että kävisimme keskustelua perinteiseen tapaan maanantaina kello 14-15, jutteluaikaa onkin nyt 24 tuntia. Ja sen sijaan, että minä tekisin koosteen chatista, kooste syntyy itsestään, kunhan vain seuraatte ohjeita.

Ohje chattiin:

  • Chatin kysymykset alkavat kysymyksen numerolla K1, K2 jne. Vastaa kysymyksiin painamalla reply-nappulaa, jolloin vastaukset ketjuuntuvat kysymyksen alle. 
  • Selkeyden vuoksi voit käyttää myös #cmadfi-häsää ja vastauksen numeroa (V1, V2), mutta se ei ole nyt pakollista.

Ja tässä kysymykset.







Ja nyt saa alkaa vastailemaan! Jännä nähdä, miten tämä uusi Twitter-chat-konsepti toimii. :)

Monday, September 18, 2017

Instagramin shadowban ja miten siitä pääsee eroon

Törmäsin viikonloppuna Instagramissa uuteen termiin: shadow ban. Se tarkoittaa sitä, että jonkun tilin julkaisemat julkaisut eivät näy niillä avainsanoilla, joita kuvaan tai videoon on liitetty. Tai näkyvät vain niille tileille, jotka seuraavat ko. tiliä jo entuudestaan.

Tänään päätin tutkia asiaa vähän lisää ja tässä vinkkini teillekin.


Onko shadowban Instagramin keksintö?

Ei, vaan esimerkiksi Twitter on harrastanut sitä piilottamalla ns. häiritseviä twiittejä. Muista palveluista poiketen Twitter ilmoittaa käyttäjille bannista, muut tekevät sen salaa. Siitä termi shadow. Instagram otti shadowbannin käyttöön ilmeisesti helmikuussa 2017.

Mistä tiedät, onko sinut shadowbannattu Instagramissa?

  • julkaisujesi interaktio pienenee, etkä enää tavoita uusia seuraajia niiden avulla
  • jos sinulla on useita tilejä, voit testata kuvan julkaisun jälkeen, näkyykö se käyttämilläsi häsillä. Voit myös pyytää tuttuasi, joka ei seuraa tiliäsi tarkistamaan, näkyykö kuvasi tietyllä häsällä vai ei.

Mikä Instagram-bannin aiheuttaa?

Bannaus on Instagramin tapa pitää palveluaan siistinä.

Voit saada bannin, jos
  • käytät usein samaa [suosittua] häsää
  • käyttäytymisesi vaikuttaa Instagramin silmissä spämmäämiseltä tai muuten vain arveluttavalta. Instagram kieltää bottien ja joidenkin automaattisten julkaisusysteemien käytön
Olen huomannut, että Instagram on alkanut taistelemaan aiempaa aktiivisemmin pornoa vastaan. Niinpä se kiittää käyttäjiään niiden tekemistä raporteista aiempaa paremmin ja motivoi heitä näin raportoimaan enemmän arveluttavista sisällöistä.Itse törmäsin pornovideoihin avainsanalla #pasta.



Botit ovat kätevä tapa saada aikaan interaktiota Instagramissa. Ihmisiä yleensä kiinnostaa, kuka heitä on alkanut seuraamaan, kuka kommentoi heidän kuviaan tai kuka tykkää hänen kuvistaan ja menevät katsomaan uuden tuttavuuden tiliä. "Kiitollisuuden velka" saa heidät usein myös seuraamaan kyseistä tiliä. Hyvin monet jenkkitilit jättävät kuviini yleisiä kommentteja tyyliin "sinulla on upeaa sisältöä", "nice!" jne. Amerikan pikkujulkkikset tai somekonsultit eivät kuitenkaan oikeasti ole ihastuneet kuviini vaan haluavat vain saada minusta itselleen uuden seuraajan.



Suomalainen esimerkki botin käytöstä: tämä käyttäjä tykkäsi vuosia vanhoista kuvistani parin tunnin välein monta viikkoa putkeen. Eikä tätä tapahtunut ainoastaan yhdellä tililläni, vaan ainakin kolmella tilillä. Tyyppi sai kyllä huomioni täyttämällä ilmoitusfiidini, mutta hyvin pian minua alkoi ärsyttää tämä käytös. Botin käytöllä ko. tilille on kerätty jo tuhansia seuraajia.

Vai tuntuuko sinusta uskottavalta, että esimerkiksi nettimarkkinointiin erikoistunut Jeff Bullas, jolla on Instagramissa lähes 16,5K seuraajaa olisi kiinnostunut seuraamaan siellä juuri minun päivityksiäni? "Seuraa, niin sinua seurataan" on hänelle varmasti tuttu strategia myös Twitteristä, jossa hänellä on 553K seuraajaa. 


Voiko jotenkin estää sen, että joutuu Instagramissa shadowbannatuksi?

Yleensä shadowbanniin joutuvat bottien käyttäjät ja muuten vain spämmäävät. Banni voi kuitenkin osua myös ns. tavallisen tilin kohdalle, kuten alussa käyttämäni esimerkki Happydaysfactory-tililtä, jolla on Instassa noin 6000 seuraajaa (ja ihanaa sisältöä).

Tässä joitakin vältettäviä asioita
  • älä käytä botteja, joilla haetaan uusia seuraajia esimerkiksi automaattisten tykkäysten, kommenttien tai seuraamisten avulla. 
  • älä myöskään ajasta Instagram-sisältöjä jonkun toisen palvelun kautta. Pasi Viinamäki huomautti, että "ajastaminen luotettujen, IG:n APIa sääntöjen mukaan käyttävien toimijoiden kautta on ok. Mutta suoraan Instaan julkaisevien kolmansien osapuolien sovellusten käyttö tuo bannia. Eli Hootsuite, Later, Sprout ja vastaavat ovat edelleen turvallisia. Näissä julkaisu tapahtuu edelleen käsin IG:n omalla sovelluksella, kuten pitääkin." 
  • älä ole Instagramissa liian aktiivinen. Rajat ovat kuulemma yksilöllisiä ja muuttuvat ajan kuluessa, mutta tässä nyrkkisääntöjä: voit joutua ongelmiin, jos yhden tunnin aikana 
    • tykkäät yli 150-200 sisällöstä, 
    • kommentoit yli 60 kertaa, 
    • seuraat yli 60 tiliä tai 
    • lakkaat seuraamasta yli 60 tiliä. 
  • älä luo sisältöjä, jotka saavat muut käyttäjät raportoimaan sinusta
  • älä käytä ns. kiellettyjä tai rikkinäisiä häsiä. Jos kuvassasi on yksikin tällainen häsä, se ei näy millään muillakaan käyttämilläsi häsillä.
Esimerkkejä ns. rikkinäisistä häsistä (osa näistä on taas avattu), joukossa yllätyksiä kuten vaikka #books. Esimerkiksi #fmsphotoaday-häsä on ollut niin suosittu, että sitä on välillä bannattu.

The number of #bannedhashtags has grown! #piilotettuaarrehyväksyy? #somefi . 📵 📵 📵 @Regrann from @ragemediaglobal - #Repost @naijastartups ・・・ Thanks to @naijabrandchick we did some research on this. Here's what we found (read more below) . (Source: Plannthat) . ARE YOU ACCIDENTALLY USING BANNED HASHTAGS ON INSTAGRAM? . Did you know that by using ONE banned #hashtag in your #Instagram post, currently makes ALL of your hashtags undiscoverable for that post? Yikes! . . The best thing to understand is why #Instagram are on a banning rampage (they’ve recently banned over 60,000 hashtags!), how to know what they are, examples of banned #hashtags and how to work out quickly if you need to swap out any of yours with new ones! Let’s dive into WHY they’ve been banned, and how to quickly spot a bad egg – and what to do if you’ve accidentally used one recently. 
A post shared by Johanna Janhonen (@jjanhone) on


Rikkinäisellä häsällä esitellään ns. huippukuvia, eikä lainkaan tuoreita kuvia. Häsän tunnistaa tällaisesta tekstistä.


Mitä sitten tehdä, jos on jo joutunut bannatuksi Instagramissa?

Tässä tapoja, joilla jotkut ihmiset ovat päässeet eroon bannistaan:
    • pidä 2-3 päivää Instagram-tauko, jolloin et edes loggaudu palveluun
    • odota 2-3 viikkoa, niin tilanne menee itsestään ohi
    • vaihda tilisi yritystilistä tavalliseksi tiliksi
    • voit raportoida ongelmasta Instagramin tekniseen tukeen, "Report a problem" - "Something isn't working".

    Oletko sinä törmännyt Instagramin shadowbanniin? Miten siitä selvisit?


    Lähde: 

    Thursday, September 14, 2017

    Tarinoita ja videoita someen - vertaistuki auttaa oppimaan

    Julkaisimme Tarinakoneen Anne Kalliomäen ja videoguru Toni Nummelan kanssa tällä viikolla uuden avoimen Somen avaimet: Tarinavideot -koulutuksen ajankohta: torstaina 30. marraskuuta Helsingissä.

    Anne tiivisiti koulutuksen verkostolleen näillä sanoin:

    "Miten luot videotuotannollesi tarinaformaatin? Mikä herättää kiinnostuksen? Miten kerromme ydinviestin elävästi, kiinnostavasti ja tiiviisti? Miten yllätämme positiivisesti?"

    ja näin:

    "Pari kertaa vastaava koulutus tehty Johannan ja Tonin kanssa ja ainakin itselle hyvä fiilis jäänyt erityisesti siitä, että sekä me kouluttajat että osallistujat olemme samassa veneessä, siten on syntynyt paljon hyvää vertaistukityyppistä keskustelua ja tuen jakamista puolin ja toisin. Omalla kohdallani se, että olen tehnyt ammattimaisissa tv-tuotannoissa töitä kameran takana kymmenisen vuotta ei tunnu ainakaan yhtään auttavan tätä omien videoiden tekemisen asiaa :D matka kameran takaa kameran eteen on pitkä."

    Minä taas kerroin siitä mm. näin:

    "Videot ovat tätä päivää markkinoinnissa, siitä ollaan varmaan kaikki samaa mieltä? Mutta miten tehdään videoita, jotka erottuvat joukosta, ja joita voi toteuttaa nopeasti vaikka mobiililaitteilla. ... Koulutus on siitä kiva, että osallistujat saavat vaikuttaa käytännönläheisen koulutuksen sisältöön ennakkotoiveiden avulla ja koulutuksen jälkeen kokemusten vaihto jatkuu ryhmäläisten kanssa salaisessa Facebook-ryhmässämme."

    Videoiden teossa pitää ottaa huomioon paljon erilaisia asioita, eikä kaiken omaksuminen ole helppoa. Olen kyllä julkaissut jo reilut sata videota, mutta oppimista riitää vielä. Vertaisoppiminen onkin yksi tärkeimpiä syitä siihen, miksi näitä Somen avaimet -koulutuksia järjestän. Keväällä 2014 järjestimme ensimmäiset YouTube-koulutukset Tonin, Eetu Eeddspeaks Pesosen ja Biisonimafian Kaitsu Rinkisen kanssa. Olin aika pihalla siitä, mistä SuomiTube-kulttuurissa on kyse, mutta yhteisten koulutusten jälkeen pääsin asiasta aika hyvin jyvälle.

    Tänä vuonna olen käyttänyt aikaa videoiden tekoon luvattoman vähän, mutta viime viikolla pääsin taas itse asiaan: kävin haastattelemassa Laukaan Ekokoulun projekti-insinööri Pauliina Saarelaista. Ensimmäisessä Tarinavideot -koulutuksessa mietimme sitä, miten haastatteluista voi saada elävämpiä pelkkien "puhuvien päiden" sijaan. Viime viikkoon mennessä olin ehtinyt jo unohtaa monet Annen ja Tonin vinkit, mutta jotain oli sentään pysynyt mielessä.

    Katsotaanpa ensin kyseinen haastis:



    Jaoin pätkän salaisessa ryhmässämme näillä saatesanoilla:

    "En ole kauheasti ehtinyt videoita tehdä tänä vuonna, mutta nyt haastattelin Laukaan Ekokoulun projekti-insinööriä. Muistin ottaa mukaan myös kuvituskuvaa ja leikkasin matskua ankaralla kädellä, 14 minuutin haastattelusta Tubeen pääsi 4:25. Vielä on hiomista rytmityksen kanssa (mulla on taipumus laittaa liian lyhyitä kuvitusosioita, mistä saan pyyhkeitä mieheltäni), mutta siihen olen tyytyväinen, miten rennoksi sain haastateltavani, jonka tapasin vasta ensimmäistä kertaa. Onko teillä vinkkejä miten leikata puheesta asioita pois luontevasti?" 

    Toni antoikin minulle mm. seuraavat hyvät vinkit:


    1. Leikkauksen voi piilottaa kuvituskuvan "taakse" jolloin hyppy ei tuollaisessa "ohi kameran" -haastattelussa häiritse oikeastaan yhtään. Jos pitää leikata paljon eri sanomista yhteen, niin koko lausunnon voi piilottaa kuvituskuvan taakse. 
    2. Vlogimaisen "dokumentaarisen" sisällön leikkaaminen toimii suorilla leikkauksilla yleensä paremmin kuin paikallaan olevan haastattelun, koska siihen on totuttu, eli kokeilisin lähteä jonnekin liikkeelle kävelemään ja ehkä että ollaan myös itse siinä kameran edessä. 
    3. Monilla on kohtelias tapa "kompata" ääneen "joo", "mm." jne haastateltavalle vastauksia. Sillä on haastateltavalle rentouttava vaikutus, mutta se hankaloittaa noiden leikkausten tekemistä, koska joudut katkomaan lisäksi omia reaktioitasi. Itsekin teen tätä välillä vahingossa, mutta oon yrittänyt opetella "sanattoman komppaamisen", joka on mahdollisimman lähellä tuota, mutta siinä en pidä ääntä vaan tavallaan elehdin ne reaktiot. Siis jos oon pois kameran edestä itse.
    Haluatko sinä saada minun, Annen ja Tonin vinkkejä omiin videoihisi? Esimerkiksi 
    • miten video käsikirjoitetaan etukäteen tai vasta silloin, kun materiaali on jo valmiina
    • millaisia tarinallisia elementtejä videoihin voi tuoda
    • mitä videoiden julkaisupaikan valinnassa kannattaa huomioida ja miten pääkanavaa markkinoidaan muiden somekanavien avulla
    • miten haastatteluun luodaan rento tunnelma
    • millaisia asioita kannattaa kuvata ja miten kuvataan käytännössä (esim. hyvät kuvakulmat) 
    • millaisia teknisiä "leluja" on olemassa ja miten niitä käytetään
    • miten tv- ja somevideot eroavat toisistaan
    • mikä tekee videosta "hyvän"
    Bonuksena opit asioita myös muilta kurssilaisilta.Ilmoittaudu siis koulutukseen nyt! Koulutukset ovat joka kerran hieman erilaisia, sillä suunnittelemme ne osallistujien toiveiden mukaan. 

    Wednesday, September 6, 2017

    Suomi-kuvahaaste eli #suomikuvahaaste

    Jo parin vuoden ajan olen osallistunut Instagramissa australialaiseen #fmsphotoaday - (nykyään lyhyesti #fmspad) kuvahaasteeseen. Sunnuntaina aloin miettiä, että näin itsenäisyyden juhlavuonna "jonkun" pitäisi haastaa suomalaiset jakamaan Suomeen liittyviä kuvia vastaanvanlaisella haasteella. Ja mistä se ideoiden toteuttaja löytyisi, ellei  peilistä?

    #suomikuvahaaste on konseptiltaan hyvin samanlainen kuin esikuvansa: 31 päivää ja päiväkohtaiset teemat. Ja jotta osallistujat näkevät muidenkin kuvat, kuviin liitetään avainsana, #suomikuvahaaste. Haasteeseen voi osallistua joka päivä tai vain silloin tällöin.Siinä missä #fmskuvapäivässä-haaste pyörii etupäässä Instagramissa ja Facebookissa, Suomi-kuvahaasteessa somekanavat saa valita ihan itse. Ja vaikka tämä onkin kuvahaaste, niin kukapa sitä estää tekemästä vaikka aiheeseen liittyviä videoita? En minä ainakaan.

    Ehkä sinua kiinnostaa myös se, mistä nämä päiväkohtaiset teemat tulivat?

    Osan teemoista ideoin Wikipedian avulla, osa löytyi kalenterista, esimerkiksi
    6.11. on ruotsalaisuuden päivä,
    12.11. isänpäivä,
    24.11. Lempin nimipäivä * ja
    2.12. Unelman nimipäivä *

    * Lempi ja Unelma olivat mummojeni nimiä, halusin muistaa haasteessa heitäkin.

    Pyysin ja sain kommentteja myös siskoiltani ja kavereiltani, jotka ovat osallistuneet #fmspad-haasteeseen. Koska konsepti oli heillle jo tuttu, he osasivat kertoa, mitkä aiheet tuntuivat vaikeilta. Kommenttien perusteella laajensin aiheita, esimerkiksi presidentistä tulikin johtaja, isästä sukulainen ja yrityksestä organisaatio. Eräs kavereistani ehdotti, että osallistuisin haasteellani Suomi 100 -ohjelmaan. Ohjeista huomasin, ettei vielä ollut suinkaan liian myöhäistä hakea mukaan ja eilen sain tietää, että haasteeni on osa Suomi 100 -ohjelmaa. Ihailtavan nopeaa toimintaa toimikunnalta, arvostan!

    Haastan sinut nyt miettimään sitä, millaisia asioita Suomi sinulle merkitsee ja osallistumaan itse haasteeseen marras-joulukuussa. Rakennetaan yhdessä tuoretta Suomi-kuvaa someen!

    Tuesday, September 5, 2017

    CMADFI 2018 teemat ja koulutusta yhteisömanagereille

    CMADFI-tapahtumaa järjestetään yhteisöllisesti, mikä tarkoittaa muun muassa sitä, että tapahtuman puheenaiheet tulevat suoraan yhteisöltä. Ehdotuksia kerättiin elokuun ajan yhtenä osana cmkyselyä (johon saa muuten yhä vastata), vastauksia oli 51 kpl.

    Ehdotusten joukosta löytyvät esimerkiksi:
    • "Vieläkö on yhteisömanagereita ja mitä he todella tekevät?"
    • "Community Managerin toiminta eri aloilla, olisi hauska jotenkin jopa vertailla mikä on alakohtainen tilanne ja sen suhden toisiin aloihin."

    Näihin ehdotuksiin ajattelin vastata CMAD:issa itse cmkyselyssä saadun datan avulla. Data kertoo sen, mitä some- ja yhteisömanagereiden päivittäisiin, viikottaisiin ja kuukausittaisiin taskeihin kuuluu sekä sen, millä titteleillä he oikeasti toimivat.

    Alakohtaista vertailua ajattelin tehdä suurimpien toimialojen välillä. Tällä hetkellä, kun vastaajia on 53, suurimpia aloja ovat informaatio ja viestintä (11 vastaajaa) ja koulutus (10 vastaajaa). Kun vastaajamäärät ovat vielä noin pieniä, ei vertailusta tule kovin kattavaa, joten houkutelkaapa kollegoitannekin vastaamaan.



    Eilen kävimme ehdotukset läpi syksyn ensimmäisessä CMAD-suunnittelupalaverissa ja teimme niistä uuden äänestyksen, jolla valitsemme aiheet, jotka pääsevät CMAD:ssa lavalle. Osa toiveista oli äänestystä ajatellen vähän liian yleisiä, mutta huomioimme ne muulla tavoin.
    • "Osallistava koulutus, jossa verkostoidutaan ja yhdessä keskustellaan omasta työstä yhteisömanagerina"
    Tänä vuonna CMADFI-tapahtumaan osallistui ennätysmäärä ihmisiä, 340 yhteisömanageria tai aiheesta muuten kiinnostunutta. Lappeenrantaan odotan vähän pienempää osallistujamäärää, mutta joka tapauksessa satoja ihmisiä. Sellaisella määrällä osallistavan koulutuksen järjestäminen on haasteellista, mutta CMADFI:a seuraavana päivänä järjestän Lappeenrannassa vähän pienemmälle porukalle suunnatun koulutuksen, jossa mennään paitsi syvemmälle teemoihin, kuin mitä CMAD:in vartin esityksissä on mahdollista, myös verkostoidutaan ja vertaisopitaan. Tätä voi toki tehdä myös CMAD:issa taukojen aikana sekä illalla jatkoilla.

    Ti 23.1.2017 järjestetettävän koulutuksen teema selviää vähän myöhemmin, mutta jos tällainen vertaisoppiminen kiinnostaa, varaudu jäämään Lappeenrantaan yöksi. Tänä vuonna järjestin CMADFI-tapahtumaa seuraavana päivänä "Somen avaimet: Tarinavideot" -koulutuksen yhdessä Anne Kalliomäen ja Toni Nummelan kanssa. Kyseinen koulutus on nykyisin tilauskouluts, mutta meillä on tarkoitus toteuttaa loppuvuonna Helsingissä myös avoimena koulutuksena. Koulutukseen ennakkoilmoittatuneet saavat koulutuksen hintaan 495€+alv, muille se maksaa 595€+alv.

    • "joku interaktiivinen osallistava puheenvuoro" 

    Tämä on aika pitkälti kiinni puhujista, mutta välitämme toiveen heille. Esimerkiktsi Twitter-äänestyksiä voisi käyttää palautteen saamiseen esityksen aikana ja voisin ainakin itse luvata kokeilla sellaista, kun esittelen cmkyselyn tuloksia.

    • "Caseja" "Inspiroivia case-esimerkkejä onnistumisista mutta myös epäonnistumisista. Ei pelkästään kaupallisia toimijoita." "Konkreettisia esimerkkejä yhteisömanagerin arjesta" "somevinkit :D" "Miten tee työni helpommaksi hallita" "kohderyhmänä eri ikäiset eläkeläiset ja keski-ikäiset naiset" "Vieläkö puhutaan somesta vai onko se jo osa viestintää/markkinointia? Eli mitä some-viestintä tänään oikeasti on?"

    Kuten seuraavasta kyselystä huomaa, yritimme painottaa otsikoissa käytännönläheisyttä ja aitoja esimerkkejä. Toivomme, että esityksiin sisältyy niin ideoita, somevinkkejä kuin työnhallintavinkkejä, että niissä puhutaan eri ikäisistä kohderyhmistä. Ehkäpä jossain puheenvuorossa puhutaan myös siitä, mitä someviestintä käytännössä on ja miten se sidotaan muuhun viestintään.

    Ensimmäisen 20 tunnin aikana olemme saaneet 61 vastausta, joten näyttää siltä, että viime vuoden ennätys rikotaan. Silloin saimme 10 päivän aikana liikkeelle 91 vastaajaa. Ruksipa siis heti tältä listalta omat suosikkisi:
     

    Kiitos ja kumarrus!