Friday, January 29, 2016

Mikä #CMADFI:ssa oli parasta?

CMADFI-yleisöä 25.1.2016 Jyväskylässä
Kuva: Karri Anttila (CC-BY-SA)
Maanantaina oli kauan odotettu päivä, viides Suomessa järjestetetty CMAD-tapahtuma. Olimme tällä kertaa Jyväskylän yliopiston vieraina, mikä toi minulle kotikenttäetua - kerrankin minun ei tarvinnut matkustaa. Tuttu paikka tai se, että kyseessä oli jo viides kerta sai aikaan sen, että tällä kertaa minua ei juuri jännittänyt se, miten tapahtuma sujuu, vaikka otimmekin taas joukon uusia juttuja käyttöön.

  •  Tapahtuman alussa oli improteatteri Mielettömän Sitruunan esitys: konsultti, joka esitteli uutta yhteisöpalvelua nimeltä Facebook. Hänet ajettiin pois - hei, sähän pidät 10 vuotta vanhaa esitystä! ja tilalle tullut konsultti pyysi yleisöä antamaan määritelmän yhteisömanagerille. Sen saatuaan hän alkoi räpätä vastausta. Aloitettiin aamu tämmöisellä esityksellä siksi, että aiemmin joku on palautteessaan toivonut räväkämpää aloitusta.
  • Tapahtuman liveraportointi oli aiempaa organisoidumpaa: Lvngroomin Karri Anttila ja Laura Johansson ottivat meille valokuvia, Medita Communicationsin Tiinu Wuolio ja Reetta Mikkola livetwiittasivat @cmadfi-tilile, Linda Saukko-Rauta teki koko päivästä visuaaliset muistiinpanot ja opiskelijat, Kaisa Huttunen ja Kepa Eskelinen, tekivät Periscope-lähetyksiä päivän mittaan. Tapahtuman pääjärjestäjänä tämä oli mulle ehkä se hienoin asia, sillä mun liveraportointia hidasti moni asia, joka piti ratkaista lennossa, esim. miten saada puhujalle parkkipaikka tai spämmi pois someseinältä.
  • Tapahtuman lopuksi Valio ja Cloetta jakoivat osallistujille yllätyslahjan, paperipussiin pakatut matkaeväät, mm. kaakaota ja Tuplaa - yhteisömanagerit saivat siis päivittäisen suklaa-annoksensa. Olin itsekin pussittamassa eväitä ja voitte vain kuvitella, millaisen liukuhihnan 300 pussin tekeminen vaati
Sen sijaan, että kertoisin nyt omia ajatuksiani tapahtumasta, annankin sananvuoron nyt niille 33 osallistujalle, jotka ovat jo vastanneet palautekyselyyn (muut: teillä on vielä pari viikkoa aikaa).

Eli miksi CMAD:iin osallistuttiin ja mikä siinä oli parasta?


  • Sopi aikatauluun/budjettiin. 
  • Halusin tulla kattomaan mikä se on ja mitä sieltä vois oppia. Ja mukaan tarttuikin muutama hyvä juttu.
  • Pysyäkseni kärryillä Hyviä esityksiä. 
  • Olisin saanut tunnelmasta enemmän irti, jos olisin päässyt paikan päälle kuten kolmena aiempana vuonna. Toinen kokous ja flunssa pidättelivät. 
  • Kuulla samanmielisten näkemyksiä 
  • Monipuoliset esiintyjät 
  • Hain uusia ideoita omaan työhön. 
  • halusin lisäymmärrystä kollegoiden työnkuvasta ja vahvistusta omaan identiteettiin Piti tulla paikan päälle mutta en sitten päässytkään. 
  • Monipuolinen anti, aikataulu piti suht hyvin, tekniikka toimi ja ääni kuului hyvin. 
  • Kahvitauko ja verkostoituminen 
  • Hyvät esitykset ja kahvitauon juttuhetki 
  • Haluan seurata oman ammattialan kehittymistä. Parasta tapahtumassa on tavata muita yhteisömanagereita ja vaihtaa kuulumisia. 
  • Olin puhujana. Parasta oli rohkea ja ylpeä nörtti-ilmapiiri. 
  • Halusin verkostoitua ja oppia uutta. Itselleni hyödyllisimpiä olivat tiedon vaikuttavuuteen sekä sisältöön ja sen esittämiseen liittyvät preset (Luoma-aho, Jokiniitty, Gylling, Kemiläinen). 
  • Aiheet kiinnostivat. Parasta olivat esitykset ja ihmisten tapaaminen ja kiva, rento tunnelma. Käytännön kokemusten jakaminen. Uudet tuulet. Virkeät puhujat. Tuttujen ihmisten tapaaminen ja edelleenkin ensimmäisiä/ainoita tapahtumia, jossa puhutaan sosiaalisen median yhteisöistä muutoinkin kuin ihmettelevään sävyyn, taivastellen tai euronkuvat silmissä. 
  • Minglaus muiden community managereiden kanssa, ajantasalla pysyminen. 
  • Tästä on jo tullut perinne. Ja mukana myös aktiivisesti valmisteluissa ja "järjestäjänä". Parasta tietty kaikki ne mukavat ja hyödylliset kohtaamiset. 
  • Yksi osa työnkuvaani on yhteisömanagerina toimiminen. Osallistuin, koska halusin kuulla alan tuoreimmat asiat ja uudet näkökulmat. 
  • Parasta olivat työntekijälähettilyyteen liittyvät esitykset, sillä se on omassa organisaatiossa tällä hetkellä pinnalla. 
  • Ihmisten kohtaaminen, muutamat pienyrittäjää inspiroivat puhujat. 
  • Tulin kuulemaan erityisesti muiden kokemuksia ja tapaamaan naamoja.Listalla myös pari kiinnostavaa puhujaa. Nämä olivat myös parasta. Samalla myös vähän etäisyyttä omaan arkeen. 
  • Verkostoituminen alan ihmisten kanssa. 
  • Parasta napakat, hyvin valitut puheenvuorot 
  • Ohjelmassa useampia puheenvuoroja, jotka osuvat ajan hermoon oman työni kannalta Naamakkain tapaaminen. 
  • Yhteinen pöhinä, jota ei yksin pysty luomaan. 
  • Olen vasta tullut alalle, joten satuin törmäämään tietoa etsiessäni tapahtumaan blogissa. Tulin, koska halusin saada yleisesti ideoita ja ajatuksia omaan työhöni ja tapaamaan ammattilaisia. Parasta olivat Gyllingin ja Simosen puheenvuorot, jotka olivat havainnollisia ja informatiivisia. Kävin myös ruokatunnilla erinomaisia keskusteluja, jotka laajensivat omaa horisonttiani. 
  • Tapaamiset, kiinnostavat alustukset 
  • Etsin uusia ideoita työtäni varten. Parasta olivat inspiroivat puheenvuorot (kuten Vilma Luoma-Aho).
  • Oppiakseni uutta. Parasta käytännön esimerkit. Tuttavien tapaaminen sekä mielenkiintoiset puheenvuorot. Asiaa riitti!


Monday, January 18, 2016

Viikko aikaa #CMADFI:in - vähän visuaalista tapahtumamarkkinointia ennakkoon

Enää viikko CMAD:iin - kääk. Meillä oli perjantaina hangout-palaveri, jossa Timo Rainio (DigiSyke-hankkeesta, joka on yksi CMADFI:n pääyhteistyökumppaneista tänä ja myös ENSI vuonna) ja Juha Jalonen (joka toimii taas bussi-isäntänä Tampereen bussissa) päästivät suustaan ihmettelyn: tapahtuma on ihan kohta ja Johanna on vain niin rauhallinen. No olenko? Viime yönä tekemättömät työt ainakin alkoivat painaa, CMAD:iin kun liittyy vielä niin monta asiaa, jotka pitää hoitaa. Sitten ajattelin antaa itselleni armoa: ei kai kukaan tosissaan odota, että vapaaehtoisvoimin toteutettu tapahtuma vastaa järjestetlyiltään tapahtumia, joita useat työntekijät hoitavat kuukausien ajan? Teen asiat niin hyvin kuin muilta kiireiltäni ehdin ja se toivottavasti riittää. Ja yritän myös nauttia tapahtumasta - ja tehdä sen puitteissa hauskoja asioita. Yksi hauska juttu keksittiin muuten Marja Keräsen ja Vesa Holmin kanssa vasta hangoutin jälkeen, ja odotan nyt innolla miten te sen otatte vastaan.

Toinen hauska juttu oli perjantainen snäppäys tapahtumapaikalta. Se ei ole suinkaan mikään mestariteos, kuten eivät snäpit yleensäkään, mutta ajoi saamani palautteen mukaan hyvin asiansa: ihmiset, jotka eivät koskaan ole käyneet Jyväskylän yliopiston Agorassa osaavat videon (snäppistoorin) jälkeen suunnistaa empimättä infotiskille, saliin tai lähimpään vessaan, tietävät millaiset sähköpistokkeet heitä odottavat, kuinka paljon ständeille on tilaa ja mitä lounas maksaa (ottakaa muuten raha-rahaa mukaan, kortilla maksamiseen kun menee paljon enemmän aikaa).



Tänään taas olen esimerkiksi päivittänyt ohjelma-sivulle tulevia esityksiä: h-hetkellä kaikki on jo valmiina verkossa, eikä kuulijoille tarvitse luvata: saatte matskut joskus ensi viikolla. Osa matskuista tulee sinne kokonaisuudessaan varmaan jo tällä viikolla.

Aloitin myös uuden sarjan, jonka toivon mukaan ehdin saada valmiiksi ennen tapahtumaa: puhujien esittelyn somessa. Esittelyillä saadaan toivon mukaan tavoitettua uusia ihmisiä, jotka kuulevat CMADFI:sta. Ehkä osa innostuu ilmoittautumaan (viime hetken peruutusten vuoksi tapahtumassa on nyt tilaa) tai ainakin seuraamaan tapahtumaa etänä (mikä ei vaadi ennakkoilmoittautumista, striimi on kaikkien katsottavissa).

Ja tässä kolme ekaa puhujaa:

Ensimmäiset kolme #cmadfi-esiintyjää uunista ulos - mielenkiintoisia puhujia luvassa taas 
Posted by CMAD Finland on Sunday, January 17, 2016


Kuvat löytyvät Facebookin ja Twitterin lisäksi myös Instagramista #cmadfi-häsältä.

Tapahtuman visuaalinen seinäkin (siis ns. viestiseinä) toimii jo, saimme jälleen käyttöömme Zoomph:n kansainvälisen Community Manager Hangoutin kautta (johon osallistumme jo kolmatta kertaa). Sen oikeassa reunassa juoksee leaderboard, ja mukavaa on, että suomalaisia tilejäkin siellä jo vilahtelee. :)

Monday, January 11, 2016

Somegurut Twitterissä

Sain kuulla, että eräs kirjoittamani twiitti voidaan tulkita tavalla, jota en ollut alkuunkaan tarkoittanut, joten halusin avata asiaa.

Twitter-vuosien aikana olemme monesti porukalla hämmästelleet
a) Twitter-kouluttajia, jotka ovat twiitanneet muutamia kertoja tai
b) Twitter-kouluttajia, joilla on vain muutamia seuraajia
c) mainostoimistoja, jotka mainostavat olevansa Twitterissä, vaikkeivät ole vielä kertaakaan twiitanneet

Bongasin perjantaina samaan sarjaan kuuluvan Twitter-tilin, jenkkiläisen tyypin, joka mainostaa itseään "Social Media Managerina". Hän oli ilmeisesti juuri perustanut Twitter-tilin, sillä tilillä oli vain 20 seuraajaa. Ja mitä hän teki - alkoi seuraamaan mua, joka en ole ikinä hänestä kuullutkaan. Ja kuka itseään kunnioittava "Social Media Manager" avaa Twitter-tilin vasta tammikuussa 2016, eikö kaikkien somekonsulttien olisi pitänyt tehdä jo vuosia sitten? Tuosta Johnista tekee epäilyttävän myös se, ettei hän käytä Twitterin tarjoamaa linkkipaikkaa, jossa hän voisi todistaa olevansa someguru jossain muussa palvelussa - nyt hänen asiantuntemuksestaan pitäisi vakuuttua vain muutamien twiittien perusteella.


Vuosien varrella mua on alkaneet seurata sadat ulkolaiset someasiantuntijat, joilla on itsellään tuhansia, jopa kymmeniä tai satoja tuhansia seuraajia. He seuraavat minua, jotta minä huomaisin heidät ja alkaisin seurata heitä - sen jälkeen he sitten voivatkin unfollata minut ja seurata taas uusia ihmisiä, kunnes heillä on kasassa niin paljon seuraajia, kuin heidän egonsa vaatii. Seuraa, niin sinua seurataan, on yksi niistä 18 tavasta, jolla Twitterissä ja muissakin somepalveluissa saa seuraajia.

Toki on olemassa paljon somea työssään käyttäviä ihmisiä, jotka eivät juuri twiittaa enkä sano, että edes kaikkien somekonsulttien pitäisi olla Twitterissä. En myöskään arvioi ihmisten osaamista heidän Twitter-tiliensä perusteella - elleivät he sitten satu olemaan siellä myymässä Twitter-koulutuksiaan.

Ugh, olen puhunut.

Monday, January 4, 2016

Miten saada hyvä somevuosi?

Viime viikko oli pitkiin aikoihin ensimmäinen, jolloin en blogannut, yritin näet lomailla, vaikkei se kovin hyvin onnistunutkaan: CMADFI-tapahtumasta piti näet lähettää lehdistötiedote
ja CMADFi-Twitter-kuukausichatin rytmistä oli pidettävä kiinni. Tapahtumahan järjestetään ihan pian, 25.1. Kunhan tästä hulinakuukaudesta taas selviän, ehdin toivon mukaan lomailla vähän lisää.

Järjestin kuitenkin itselleni viime vuoteen verrattuna vähän enemmän vapaa-aikaa, sillä luovuin yhdestä aikasyöpöstä tehtävästä, Wikimedia Suomi ry:n hallituksen sihteerin paikasta. Hallituksessa toki jatkan, mutta pienemmässä roolissa, tiedottajana. Hallituksemme piti viime vuonna peräti 15 hallituskokousta, 2 kevätkokousta, 1 syyskokouksen, palavereja Wikimedia-säätiön kanssa ja joitakin epävirallisia palavereja. Sihteerinä olin vastuussa siitä, että meillä on agendat ja pöytäkirjat palavereista, joten palaverien lisäksi myös tuohon "paperityöhön" meni paljon aikaa. Lisäksi aloin loppuvuonna kirjoittaa yhdistyksen uutiskirjeet, sitä jatkan tänä vuonnakin, joten jos sinulla on Wikimediaan/Wikipediaan liittyviä uutisia, ota yhteyttä!

Aiemmista vuosista poiketen en myöskään tehnyt postausta viime vuoden suosituimista bloggauksista, joten korjataanpa virhe nyt. :)

Viime vuoden luetuimmat bloggaukset:
  1. Miten saada Instagram-seuraajia (02/2015)
  2. Miten LinkedIn:ssä kurskitaan salaa toisten profiileja (03/2013)
  3. Miten perustaa Twitter-tili ja valita hyvä tunnus (08/2014)
  4. Hävitetään digitaaliset oppimisympäristöt, esimerkiksi Ekapeli! (05/2015) 
  5. Instagram-etiketti - kuinka repostata oikein (04/2015)
  6. 18 tapaa saada Twitter-seuraajia (08/2013)
  7. Suomen suosituimmat nettisivut, tammikuu 2014 vs tammikuu 2015 (01/2015)
  8. Ketä hyväksyt LinkedIn-verkostoosi ja LinkedIn työnhaussa-koulutus (02/2014)
  9. Miten lanseerataan blogi onnistuneesti, case Johanna Hurmerinta (10/2013)
  10. Muuramen lukio somettaa, rehtori Aki Puustinen kertoo miten (01/2015)
Miten-sanalla saan paljon lukijoita, mistä sain siitä aiheen tähän bloggaukseen ;).

Viime viikolla meillä oli siis jo 7. CMADFI-Twitter-chatti. Puhuimme chatissa siitä, mitkä palvelut ovat nousussa ja mitkä laskussa. Kerroin, että Tilastokeskuksen mukaan ihmiset lukevat aiempaa vähemmän blogeja ja Miia Kososen kanssa ihmettelimme asian syytä. Oma kokemus ei tätä seikkaa muuten vahvista, vaan tässä blogissa vierailtiin 41% useammin kuin edellisenä vuotena ja lukijoitakin oli 40% enemmän. Blogikirjoituksia oli lähes sama määrä (78) kuin viime vuonnakin (76), eli vähintään yksi postaus viikossa, välillä useampi. Se mikä on pienentynyt on kerralla luettujen bloggausten määrä (-5%) ja blogissa kerrallaan vietty aika (-18%) - ihmisistä on tullut nopeampia lukijoita tai ihan vain hätäisempiä - vai kirjoitinkohan vain lyhyempiä juttuja? Viime vuoteen verrattuna menestyin muuten paremmin suosittujen bloggausten kirjoittamisessa, sillä nyt tänä vuonna kirjoitettuja juttuja oli top-10:ssä puolet, viime vuonna niitä oli vain 3.

Ehkäpä Tilastokeskuksen kyselyn tuloksen selittää se, etteivät ihmiset
a) tajua lukevansa juttuja blogista (luin sen jostain "netistä") tai
b) ajattele, että yksikin blogin lukukerta riittää (blogejahan luetaan kuin jatkosarjaa, eli säännöllisesti)

Lue lisää siitä, mitä chatissa juttelimme tämän vuoden kohokohdista, uusista palveluista ja tapahtumamarkkinoinnista.


Twitter-chatit näyttävät muuten lisääntyvän, Sonera kutsui minut ensi perjantaina tällaiseen:


Ja mitenkö sitten saadaan se otsikossa luvattu hyvä somevuosi?
  1. Järjestä itsellesi aikaa tärkeisiin asioihin, onko jotain, josta voit jo luopua tai vähentää siihen käyttämääsi aikaa? Jos sinulla on jokin päivitysrutiini (esim. bloggaus kerran viikossa, kuva kerran päivässä, Facebook-postaus päivässä,3 twiittiä aamussa, 1 LinkedIn-päivitys viikossa), tarkastele asiaa erilaisten lukujen valossa ja harkitse uudelleen, kannattaako siihen vielä käyttää aikaa (esim. Tilastokeskus sanoo, ettei blogeja lueta enää niin paljon, mutta oman blogisi luvut kertovat, että sinun blogiasi luetaan yhä).
  2. Sisällöntuotantoon menee paljon aikaa, joten kannattaa pitää huoli siitä, että sisältö on helposti kierrätettävää. Teen esimerkiksi Instagramiin kuvia, joista osan kierrätän muissa somepalveluissa uusin kuvatekstein, jolloin nekin, jotka ovat kuvan jo Instassa nähneet voivat saada siitä jotain uutta irti. Instagram-kuvitusta voi käyttää myös blogin kuvittamiseen (ja päinvastoin: bloggausten markkinointiin), mutta voihan niitä käyttää vaikka esitysmateriaaleihinkin. Viime kuussa tein kierrätysmielessä somemaatuskan, otapa selvää, mitä sen sisällä on.
  3. Pidä huoli siitä, että sinulla on jotain tarjottavaa myös uutiskirjeesi lukijoille. Aloin viime vuonna jakaa somevinkkejä MailChimpin avulla noin kerran kuussa. Joulukuussa kerroin esimerkiksi joululahjaomenoista ja somepalapeleistä. Tilaa oma kirjeesi nyt!
  4. Pidä huoli siitä, että sinulla on tarpeeksi offline-aikaa, se, että on somessa 24/7 voi olla kuluttavaa. Haasta mielikuvitustasi, opettele jotain uutta, lue jotain, mitä et yleensä lue, ajeattele asioita uudesta näkökulmasta. Ehkä bongaat jonkin uuden ilmiön, jonka voit tuoda Suomeen (esim. CMAD-teemapäivä, Twitter-chatit, #mustaperjantai, mysteerihuoneet). 
  5. Käy läpi suosituimmat kuvasi, postauksesi, päivityksesi ja tuota lisää vastaavanlaista sisältöä. Voit oppia myös kilpailijoidesi listoista tai kysyä lukijoiltasi/verkostoltasi, millaista sisältöä he sinulta odottavat. Sinä tarvitset somestrategian!
Suosituimmat Insta-kuvani:

ja Piilotetun aarteen suosituimmat kuvat:

A photo posted by Piilotettu aarre (@piilotettuaarre) on

Päivitän muuten piakkoin Instagram-kyselyni tuloksia, sillä vastauksia on tullut paljon lisää sitten viime kevään, jolloin vastaukset ensi kertaa julkaisin.


Tuloksia käyn läpi mm. Talentumilla kahden päivän avoimessa Instagram-koulutuksessa. Jos haluat tilata vastaavan koulutuksen räätälöitynä teillekin, ota yhteyttä! Pidän muuten vuoden ekan somekoulutuksen joukolle asiantuntijoita, jotka haluavat oppia markkinoimaan osaamistaan ja työtään mm. Instagramin avulla.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...