Pages

Monday, October 24, 2016

Ideoitiin #cmadfi-tapahtumaa Twitter-chatissa

Kuten viime viikolla kirjoitin, CMADFI-tapahtuman suunnittelu on melkoinen himmeli ja häkkyrä. CMADFI on myös pullataikina, yhteisö, joka kasvaa ja laajenee koko ajan. Teemme tapahtumamarkkinointia (ja tapahtumaan liittyvää tiedotusta, ideointia) joka kuukausi Twitter-chatissa (joka kuukauden 4. maanantai, laita heti kalenteriin) ja keväällä aloimme järjestää samoina päivinä myös #cmadfilounas-tapaamisia. Meillä on Facebookissa Yhteisömanagerit-ryhmä, jossa kerrotaan, mitä yhdessä leipomallemme pullalle kuuluu. Se, että ihmiset ovat tutustuneet toisiinsa livelounailla on (todennäköisesti) aktivoinut ryhmän keskusteluja.

Koska viime viikolla oli paljon kaikkea CMADiin liittyvää juttua (mm. pidettiin palaveri, suunniteltiin ilmoittautumislomaketta, ohjelmaa, puhujia ja jatkoja ja julkaistiin meille uudet nettisivut), en ehtinyt mainostaa tämän päivän Twitter-chattia niin paljon kuin yleensä ja mietiskelin, saankohan sinne ketään. Yllätyin iloisesti, kun chatista tulikin yksi tähän mennessä aktiivisimpia. Saatte toki tarkistaa Storifystä, josta löytyy jo 16 chatin koosteet, olenko oikeassa, mutta siltä se tuntui. Osansa tekee varmasti se, että chatilla on vakiintunut aika, mutta luulen, että cmadfilounas on tehnyt chattiamme tunnetuksi. Kiitos vielä Jalosen Juhalle, joka lounastapaamiset viime keväänä ideoi!

Kiireideni vuoksi ehdin ideoimaan chatin kysymyksetkin vasta eilen ja aikatauluttaa vasta tänään. Aikataulutus on muuten minulle hyvin tärkeä osa Twitter-chattia, ilman sitä en pystyisi olemaan vuorovaikutuksessa ihmisten kanssa, vaan hermoilisin vain sitä, muistanko kysyä seuraavan kysymyksen ajoissa.

Lue seuraavasta koosteesta, mitä me juttelimme ja liity meidän pullapoikien ja -tyttöjen (saako niin vielä sanoa?) seuraan vaikka seuraavaan chattiin. Kooste kannattaa mielestäni katsoa Storifyssä, tänne blogiin laitan siitä tuommoisen slideshow-muotoisen koosteen, joka näyttää kyllä upotettuna kivalta, muttei näytä kaikkia sisältöjä kunnolla. Tässä siis linkki.

Monday, October 17, 2016

#CMADFI 2017 - teemat ja ohjelmarunko

Olemme onnistuneet rakentamaan CMADFI-tapahtumasta melkoisen häkkyrän. Syksyisin teemme yhteisömanagerikyselyn (#cmkysely), jossa tutkitaan yhteisömanagerin työtä. Kolmatta kertaa tehtävään kyselyyn on tullut nyt 43 vastausta, joten kunhan saamme vielä 7 vastaajaa liikkeelle, voin kertoa tuloksista edellisvuosien tapaan.

Kyselyssä ihmiset kertovat myös aiheista, joista he haluavat CMADFI-tapahtumassa kuulla. Kerroin näistä aiheista Facebook-ryhmässämme, jossa ihmiset pääsivät hiomaan aiheita eteenpäin. Lopullinen aiheiden määrittely tehtiin pari viikkoa sitten CMADFI-suunnittelupalaverissa Hangoutissa. Ja nämä aiheet laitoin uuteen äänestykseen, joka päättyi eilen. Puolentoista viikon ajan saimme liikkeelle 91 vastaajaa, jotka kertoivat suosikkinsa 24 eri aiheesta. Kiitos kaikille äänestäneille!

Seuraavat puheenaiheet olisivat siis tätä tietoa tulossa tapahtumaan:
Somenhallintaohjelmat 52%
Valokuvat viestinnässä, mikä toimii, mikä ei 48%
Someanalytiikan hyödyntäminen toiminnanohjauksessa 48%
Mikä motivoi yhteisön jäseniä 47%
Yrityksen sisäisen yhteisön kannustava hallinta 46%
Selviytymistarina, jossa jokin yhteisö on selättänyt jonkin kaikille tutun ongelman 44%
Yhteisön palkitseminen, mikä toimii, mikä ei ja miten säilyttää yhdenvertaisuus? 40%

Osa näistä puheenaiheista saattaa vielä päästä mukaan:
Se riippuu mm. siitä, mistä aiheista sponsorimme päättävät puhua (he voivat valita aiheensa kaikkien 24 aiheen joukosta)
Eri striimaustapojen vertailu 39%
Yhteisöllinen sisällöntuotanto, videot 39%
Mielipidevaikuttajien käyttö yhteisöllisyyden rakentamisessa 36%
Yhteisöllisyys muutosjohtamisessa 35%
Miten manageerata yhteisöä otona, hyvin pienin resurssein 34%
Työntekijälähettilyys 34%
Tekijänoikeudet 33%
Yhteisöllinen sisällöntuotanto, kuvat 32%
Miten yhteisön kokoa kasvatetaan 32%
Yhteisöllinen sisällöntuotanto, tekstit 30%
Social selling 29%
Sisällöntuotantoon vaikuttavat lait 28%
Yhteisölliset toimitilat 22%
Käsin piirretty kuvitus viestinnässä 20%
Yhteisön voima uuden yrityksen syntymisessä 14%
Yhteisön säännöt 13%
Wikipedia-yhteisön kirjoittamattomat ja kirjoitetut säännöt ja käytännöt 7%

Ohjelmarunko alkaa siis pikkuhiljaa rakentua: 

8.00-9.00 Kansainvälinen Google+ hangout aiheena somen hallintapalvelut, vetäjänä Sani Leino

9.00-10.00 Ilmoittautuminen

10.00 Tervetuloa ja päivän ohjelma - NN, Tampereen yliopisto
10.10 Miten CMADFI2017 syntyi? NN
10.30 Yhteisömanagerikyselyn 2016 tulokset, Johanna Janhonen
10.50 Tampereen yliopiston puhuja
11.10 Case: Somenhallintaohjelmat
11.30 Digisyke-puheenvuoro
11.45 Case: Valokuvat viestinnässä, mikä toimii, mikä ei
12.00 Liideri-puheenvuoro
12.15 Case: Someanalytiikan hyödyntäminen toiminnanohjauksessa

12.30 - 13.30 LOUNAS

13.30 Sponsori 4
13.50 Case: Mikä motivoi yhteisön jäseniä
14.00 Sponsori 5
14.20 Kahvituntisponsoreiden esittelyt - 2 min / sponsori

14.50-15.50 Kahvitunti

15.50 Case: Yrityksen sisäisen yhteisön kannustava hallinta
16.05 Case: Selviytymistarina, jossa jokin yhteisö on selättänyt jonkin kaikille tutun ongelman
16.20 Case: Yhteisön palkitseminen, mikä toimii, mikä ei ja miten säilyttää yhdenvertaisuus?
16.45 (40 min) Paneelissa yhteenveto päivästä, mukana sponsoreiden edustajat ja NN, MM/Medita Communication
17.25 Järjestäjien kiitokset ja ohjeet jatkoista
17.30 Siirtyminen busseihin/jatkoille

Seuraavaksi alamme miettiä yhdessä sitä, ketkä olisivat hyviä puhujia mistäkin aiheesta. Tätä keskustelua käydään CMADFI-tapahtumien suunnitteluryhmässä Facebookissa sekä ensi maanantain Twitter-chatissa klo 14-15. Tule ja kanna kortesi tähänkin kekoon!

Thursday, October 13, 2016

Suomen paras museovideo!

Terveisiä Suomen kansallismuseosta! Pidin siellä eilen YouTube-koulutuksen museoille. Museot (ja kunnat & seurakunnat) ovat asiakkaina siitä hauskoja, että heillä ei ole kauheasti liikesalaisuuksia, vaan voin jakaa heille pitämiäni somekoulutuksia somessa. Toista se on yritysten kanssa: jos teen heille kilpailijakartoituksen, niin eihän siitä parane niille kilpailijoille kertoa!

Räätälöin koulutukseni kohderyhmälle ja teen siinä ison työn: esimerkiksi eilistä koulutusta varten kävin läpi kaikki suomalaisten museoiden YouTube-kanavat, jotka löysin. Mielenkiintoisimmat videot kokosin Museosome-soittolistalle (katso toki myös Kirkkosome- ja Kuntasome -soittolistat). Ja nyt haluan julistaa puolueellisen tutkimukseni voittajan.

Raahen museon viime vuonna tehty video sisältää sellaista heittäytymistä, josta minkä tahansa asiantuntijaorganisaation sopii ottaa oppia. Biisonimafian Kaitsun mielestä parhaat videot ovat yhtäaikaa hyödyllisiä ja hauskoja ja sellainen tämä video juuri on. Se esittelee Raahen museot hauskalla tavalla ja herätti minussa suuren halun vierailla Raahessa ja nähdä livenä videossa esiintyneitä asioita ja henkilöitä.

Raahen museo jakoi Instagramissa tällaisen pätkän videon tekemisestä:

A video posted by Johanna Janhonen (@jjanhone) on

ja kun jaoin eilen kyseisen pätkän, se kommentoi jakoa näin:
"Ripaus hullua heittäytymistä tekee aina hyvää ja se tuulettaa mahdollisia ennakkokäsityksiä vaikkapa museoista kuivakoina, pölyttyneinä paikkoina, joissa aika on pysähtynyt😉"

Ja tässä sitten se varsinainen video, joka teki melkoisen vaikutuksen myös sen eilen ensimmäistä kertaa nähneisiin museoammattilaisiin.



En ollut uskoa silmiäni, kun näin, että tätä videota oli katsottu alle sata kertaa, joten annan sille nyt niin paljon buustia kuin voin. :) Anna sinäkin, jos se saa sinut hymyilemään! Museoiden ei tarvitse olla pölyttyneitä paikkoja, eikä asiantuntijoiden tarvitse ottaa itseään liian vakavasti.

PS. Jaan pätkän eilisestä YouTube-koulutuksestani myöhemmin SlideShare-tililläni. Tein koulutuspäivästäni myös ensimmäisen MyDay-videon YouTubeen. On tämä rankkaa tämä kouluttaminen, kun pitää totella omia neuvojaan ja tehdä sisällöntuotannosta nopeaa!

MUOKS:

Raahen museo kertoi minulle somessa vielä seuraavaa:

Video julkaistiin alunperin Facebook-sivullamme. Näyttöjä,jakoja,kommentteja ja tykkäyksiä on kertynyt huikea määrä :). Youtube-sivumme oli tanssivideon julkaisun aikaan alkutekijöissään, siksi FB valikoitui pääasialliseksi "levityskanavaksi". Videota katsottiin kyllä tuhansia kertoja ja se levisi todella tehokkaasti Facebookissa. YouTube-kanavan perustimme vasta tuon videon suosion jälkimainingeissa.

Huh! Minä jo luulin, että ihmisissä on jotain pahasti vialla, kun he eivät tunnista hyvää videota sellaisen nähdessään :).




Ja ei tämä loppunut vielä! Kyselyistäni innostuneena Raahen museolaiset kaivoivat arkistoistaan vielä tällaisen unohtuneen making-of-videon. On ne vaan kovia. :)

Saturday, October 8, 2016

LinkedIn-blogini ohitti Blogger-blogini

Osa tehtääväni someasiantuntijana on testata käytännössä sosiaalisen median palveluita. Pari viikkoa sitten kirjoitin tähän blogiini Tekniikan akateemisille pitämästäni työntekijälähettiläskoulutuksesta. Maanantaina jaoin saman koulutusmateriaalin LinkedInin blogialustalla Pulsessa. LinkedIn-bloggaus lähti siis takaa-ajoasemasta, mutta on nyt mennyt tämän blogin lukukertojen ohi. Blogialustana Pulse onkin Bloggeria aktiivisempi, mikä johtuu siitä, että LinkedInissä blogikirjoitus on osa suurempaa ekosysteemiä, jossa on bloggaajien lisäksi mukana myös muut LinkedInin käyttäjät. Joidenkin tutkimusten mukaanhan vain noin 4% suomalaisista bloggaa, joten tuskin luku LinkedInissäkään paljon suurempi on.

Vertailin tilannetta myös SlideSharessa. Siellä esitykseni on katsottu 551 kertaa (tilastot laahaavat vähän perässä ja näyttivät lukukerrat 531 käynnin mukaan). SlideSharenkin perusteella LinkedIn rockaa:

38%  vs 31%.

Maanantain bloggauksella on kyllä vielä kova kiriminen, ennenkuin siitä tulee luetuin Pulse-bloggaukseni, (=kesäkuussa kirjoitettu Miten somessa haetaan töitä), mutta koska sekin pärjäsi paremmin toisella viikollaan, toivoa ei ole vielä menetetty. Ehkäpä ihmiset ovat myös aktiivisempia LinkedInissä lokakuussa kuin kesällä. Testi jatkuu siis!


Voit vaikuttaa testiin kirittämällä joko Blogger-postaustani tai Pulse-bloggaustani.