Friday, March 27, 2015

Arvonta Kiepaus-faneille

Perustin Kiepaus-konseptin nelisen vuotta sitten. Kierrätysverkko-asiakkaani halusi silloin saada someen enemmän keskustelua kierrätyksestä. Avasimme Kierrätysverkolle ihan omat some-palvelut, mutta jotta saisimme #kierratys-avainsanalle enemmän sisältöä esimerkiksi Twitterissä, tein Kiepauksen, joka pyörii pääosin syötteiden varassa. Sisältöä Kiepaukseen tuotan harvakseltaan itsekin, esim. Pinterestin ja Instagramin avulla. Facebookissa Kiepauksella on nyt 1081 tykkääjää, Twitterissä seuraajia on 292 ja Pinterestissä ryhmätauluamme seuraa 569 henkilöä. En ole käyttänyt rahaa Kiepauksen markkinointiin, se on kasvanut itsestään pikku hiljaa. Lue lisää Kiepauksesta kotisivultani.
Noin vuosi sitten Vera Wunderlich otti yhteyttä. Hän työskentelee BoD Suomessa, jonka  BOD (=Books on Demand) -julkaisupalvelun kautta jokainen voi julkaista oman kirjansa, joko ainoastaan omaan käyttöönsä tai kirjakauppamyyntiin. Vera ehdotti yhteistyötä. BoD:illa oli menossa kirjaprojekti Mariko Palomaan, Madam B.C.-bloggarin kanssa. Mariko piti blogissaan ideakilpailun, jonka kautta tulevaan kirjaan valittiin 10 kierrätysaiheisia tee se itse -ideaa, loput ideat tulivat Marikolta. Kirja julkaistiin juuri ISBN-tunnuksen kanssa ja sitä löytyy nyt perinteisistä kirjakaupoistakin. Autoin Kiepauksen Facebook-sivun kautta ideakilpailun markkinoinnissa ja sain siitä kiitokseksi maininnan kirjaan sekä valmiita kirjoja arvottavaksi Facebook-sivun tykkääjille. 

Kirja on nyt valmis ja minä saan oman kappaleeni ensi viikolla :). Kirjan takakannessa kirjoitetaan:

Menikö laukku huonoksi? Tuliko vaatteeseen reikä? Tympiikö tylsät kengät? Ei hätää, kaiken voi kierrättää uudeksi! Tee käsitöitä ekologisesti kierrättäen ja tilipussiasi säästäen. Bloggaaja Madam B.C. kertoo miten kustomoit kengät uniikeiksi, ompelet vaatteet uudeksi ja korjaat käyttökelvottoman tavaran käyttöön.
Opi kierrätyskäsitöiden perustekniikoita, lue kantapään kautta opittuja niksejä, tutustu blogista tuttuihin suosikkeihin ja inspiroidu täysin uusista ideoista. Mukana on myös blogissa järjestetyn ideakilpailun parhaimmistoa. Kirja soveltuu hyvin aloittelevalle käsitöiden tekijälle, mutta inspiroi varmasti myös kokeneempaa käsitöiden harrastajaa.



On siis aika laittaa pystyyn vuosi sitten lupaamani arvonta. Arvonta antaa minulle mahdollisuuden kerätä suoraa palautetta Kiepauksesta. Käytän siihen nykyään aikaa ehkä puoli tuntia kuukaudessa, joten mitään kovin isoja muutoksia en lupaa toteuttaa, mutta ehkäpä jollain on hyviä ideoita, jotka voi toteuttaa helposti ja nopeasti.

Onnea arvontaan ja kiepahtelemisiin! 
PS. Mariko pyysi minua vielä ilmoittamaan, että arvontaan saa osallistua myös ulkomailta. Kirjaan liittyvät avainsanat ovat: #itteteinjakierrätin ja #madambc .

Päivitys: Voittajat arvottu 13.4.


  1. Nina Jylhä
  2. Riitta Ojajärvi
  3. Eeva/Helsinki
  4. Johanna Virtanen
  5. Anu Lahti
Onnea voittajille, saatte toivottavasti pian kirjanne postissa!

Wednesday, March 25, 2015

Biisonimafian Kaitsu toivoo rehellisyyttä videoihin

Somen avaimet -haastattelusarja jatkuu ja ääneen pääsee Kaitsu Walfrid Rinkinen, joka on tuttu paitsi YouTubesta myös ihan perinteisestä tv:stä. Biisonimafian perustaja on tällä hetkellä lähdössä Lappiin tekemään uutta leffaa, jonka kulisseihin voi kurkata vaikka Instagramissa. Ensimmäinen Billy's -leffa Koeaika julkastiin puoli vuotta sitten ja se on saanut jo huimat 332.000 katselukertaa. Aika hyvin "pitsamainokselta" :).

Hei Kaitsu! Aloimme suunnitella ensimmäistä YouTube-koulutustamme vuosi sitten. Mikä on muuttunut SuomiTubessa eniten viimeisen vuoden aikana?

Firmoja on enemmän tekemässä. Tubettajien kanssa läpivietyjä projekteja on valmiina ja tulokset ovat olleet käsin kosketeltavia osassa caseissa. Tiedetään enemmän, mikä toimii ja miksi. 

Niin, olet mukana mm. Duudsoneiden ja Justimus Filmsin kanssa Töttöröö-verkostossa. Oletko sinä tehnyt videoita tai muuta yhteistyötä joidenkin matkailuorganisaatioiden kanssa?

Tommonen tehtiin Vuokatin Freestylehallille, kun se avas ovensa. Pyysivät uudestaankin käymäään ;D 



Kun itse suunnittelet matkoja, miten hyödynnät YouTubea?

Katson kitespotteja videoilta. Niistä näkee mitä siellä niin, kun voi oikeesti tehdä. Valokuvat saadaan aina näyttää liian hyvältä.. 

Vai kitespotteja... Piti tarkistaa Googlesta ja Wikipediasta, että kyse on leijalautailusta. Mikä on oma suosikkisi matkailuaiheisista kanavista?

Visit Finland Suomessa. Mutta yleensä kyllä katon harrastajien videoita, ne on rehelisempiä.

Eli organisaatioidenkin kannattaisi pyrkiä rehellisyyteen ja aitouteen... Tuben avaimia on jaettu jo kolme kertaa. Mitä sinä itse olet niistä saanut?

Kontakteja ja dataa Tonilta, fiilistä kentältä. 

Lyhyesti virsi kaunis, onnea leffan kuvauksiin Kaitsu! :) Tavataan toukokuussa Satulinnassa YouTube-koulutuksessa, jossa puhumme lisää vaikka siitä, miten organisaatiot voivat tehdä aidompia ja puhuttelevampia videoita.

Somen avaimet: YouTube-koulutus 
Aihe: Matkailu ja tapahtumat YouTubessa 
Aika: 24.4.–15.5.2015 
Koulutuspäivä: 8.5.2015 
Hinta: 595 € + alv 
Sijainti: Satulinna, Hirvensalmi 
Ilmoittaudu: Tästä

Friday, March 20, 2015

Mitä hyötyä LinkedIn:stä on eläkeläiselle?

Sain niin hauskan kysymyksen, että haluan vastata siihen blogissani. Toivotaan, että vastauksesta on hyötyä muillekin, jotka miettivät sitä, kannattaako eläkepäivillä liittyä LinkedIn:iin. Palvelua voi kuvailla termillä "työkavereiden Facebook", eli monilla on LinkedIn:ssä enemmän kontakteja kuin Facebookissa, jonne otetaan vain läheisemmät tutut. LinkedIn:iä pidetään myös paikkana ylläpitää netti-CV:tä, eli jos ei aio tehdä enää töitä, ei tarvitse CV:tä ja LinkedIn:iä? Ehkä ei, ehkä tarvitseekin, eli otetaanpas ensin varsinainen kysymys:
"Haluan kysyä neuvoa koska olen täysin ymmärtämätön, mikä "Linkedln" on. Sain seuraavanlaisen pyynnön: Olen ollut kahdesti Barbadoksella majoittuneena samassa huoneistossa. Nyt tämä omistaja "talonmies" NN pyytää minua ilmeisesti kirjautumaan Linkedln:iin ja että "suosittelisin" eli jakaisin ko. majoitusyrityksen tietoa, sitäkö se tarkoittaisi? - Jos kirjaudun "Linkedln":iin, mihin se velvoittaa minua? - Joudunko "paiskimaan töitä" eläkepäivinäni? Sitä en missään nimessä halua! - Tuleeko minulle kuluja, laskuja tms.? - Edellyttääkö se minulta jotain muuta, kuin esim. ko. majoituksen tuttavilleni markkinoimista? Mainitsin jo hänelle, että Facebookissa olen kertonut erinomaisesta kokemuksesta heidän majoituksessaan."
Ensinnäkin, LinkedIn on ilmainen palvelu, eikä sen käyttö edellytä varsinaisesti mitään. Kysyjälle vastaukseksi, että jos haluat suositella tätä huoneistoa, niin se on ihan sinun oma asiasi, missä välineessä sitä teet. Jos et käytä LinkedIn:iä, eikä sinulla ole aikomus kerätä sinne verkostoja, niin vähän turhahan siellä on ketään suositellakaan. Mutta  asiaa kannattaa harkita, jos keksit muita syitä liittyä LinkedIn:iin. Niitä voisivat olla:

  • haluat seurata entisten työkavereiden/sukulaisten/tuttavien uraliikkeitä ja muita töihin liittyviä kuulumisia
  • haluat seurata tuttujen/mielenkiintoisten yritysten tiedottelua
  • haluat auttaa tuttaviasi työnhaussa suositusten tai verkostojesi avulla
  • haluat suositella ammattilaisia tai yrityksiä
  • haluat kysyä neuvoa verkostoiltasi (tarvitsen hyvää lakimiestä aiheesta x)
  • haluat, että vanhat työkaverisi löytävät sinut helposti ja voivat olla sinuun yhteyksissä
  • haluat pysyä kärryillä jostain mielenkiintoisesta ilmiöstä, LinkedIn:ssä on paljon keskusteluryhmiä ja LinkedIn:in Pulse -nettilehdessä on päivittäin mielenkiintoista luettavaa.
LinkedIn:stä tulee paljon tiedotteita sähköpostiin, mutta voit vähentää niiden määrää kohdasta Account & Settings - Privacy & Settings - Communications. 

Toivottavasti vastaus auttoi! :) 

Monday, March 16, 2015

Toni Nummela haaveilee matkoista YouTuben avulla

Somen avaimet: YouTube -aiheinen sarjani jatkuu, kun ääneen pääsee tänään Toni Nummela, mies mm. SuomiTube-laskurin takaa. Kun aloin suunnitella YouTube-aiheista koulutusta, oli selvää, että halusin hänet mukaan, sillä hänellä on paitsi ainutlaatuista tietoa SuomiTubesta myös erittäin mukava tyyli esittää tietoa.

Hei Toni! Aloimme suunnitella ensimmäistä YouTube-koulutustamme vuosi sitten. Mikä on muuttunut SuomiTubessa eniten viimeisen vuoden aikana?

Kyllä suurin muutos on ollut YouTuben esiinmarssi sekä suuren yleisön tietoisuuteen että markkinointimaailmaan. Olen myös ilahtuneena seurannut kuinka pelivideoiden tekijät ovat lähteneet tubettamaan entistä yhteisöllisemmin tämän vuoden alusta alkaen. 

Olet kaivanut SuomiTubesta dataa koulutuksiamme varten ja pian pääset tonkimaan tarkemmin matkailuaiheisia videoita ja kanavia. Mitä odotat löytäväsi?

Odotan löytäväni sekä onnistumisia että epäonnistumisia. Tietenkään emme pääse ulkopuolelta näkemään millaisia tuloksia videoiden avulla lopulta on saavutettu, mutta datasta irtoaa kyllä paljon muutakin hyödyllistä. On välillä myös mukavaa pureutua tietyn aiheen kanaviin ja videoihin. Odotan datasta nousevan paljon kohdennetumpia esimerkkejä, jotka eivät välttämättä erotu, kun tarkastellaan YouTubea isona massana. 

Massasta puheenollet, tässä on yksi Somen avaimissakin tutkittu kuva: millaisia erilaisia yhteisöjä suomalaiset YouTube-kanavat keskenään muodostavat.




Kun itse suunnittelet matkoja, miten hyödynnät YouTubea? Mikä on oma suosikkisi matkailuaiheisista kanavista? 

Itse olen vuoristorata- ja huvipuistofriikki. Yksi YouTube-lempikanavistani on Theme Park Review, jonka avulla pääsen kurkistamaan millaisia huvipuistoja ja laitteita maailmalta löytyy. Videoita on katsottu myös koko perheen voimin. Videoiden ansiosta listoillemme on kertynyt jo useampiakin matkakohteita, joissa vierailemme kunhan lapset vielä vähän varttuvat. Päästään nauttimaan niistä sitten koko porukka. 



Ohessa on mainitsemasi kanavan katsotuin video, jota on katsottu jo yli 13 miljoonaa kertaa, vaikka se onkin aika pitkä, lähes 14 minuuttia. Koulutuksissamme kysytään aina, kannattaako tehdä lyhyitä vai pitkiä videoita ja siihen vastaatte, että riippuu tilanteesta, pitkäkin video voi toimia ja tässä oli siitä mainio esimerkki :).

Tuben avaimia on nyt jaettu jo kolme kertaa. Mitä sinä itse olet niistä saanut?

Antoisinta on tehdä työtä osaavan porukan kanssa ja päästä kiinni käytännön haasteisiin. Jokainen koulutus on vienyt tietysti myös omaa osaamista eteenpäin. Koulutusten ansiosta olen saanut uusia kiinnostavia tuttavuuksia ja toisaalta taas päässyt kehittämään erilaisia ratkaisuja esimerkiksi datan kaivamiseen. Ne olisi jääneet tekemättä ilman konkreettista tarvetta.

Millaisen vinkin annat matkailuyrittäjälle tai -tiedottajalle, joka vielä harkitsee YouTuben käyttöönottoa? 

Ainakin kannattaa tulla tähän koulutukseen eikä jäädä enää epäröimään. Tieto- ja taitoarsenaalini on käytettävissäsi koko kolmen viikon avainreissun ajan.

Kiitos haastattelusta Toni, jutellaan lisää aiheesta Satulinnassa 8.5.2015!

Kiitos kiitos, siellä nähdään! Somen avaimet: YouTube-koulutus 
Aihe: Matkailu ja tapahtumat YouTubessa 
Aika: 24.4.–15.5.2015 
Koulutuspäivä: 8.5.2015 
Hinta: 595 € + alv 
Sijainti: Satulinna, Hirvensalmi 
Ilmoittaudu: Tästä

Thursday, March 12, 2015

Videot välittävät hotellin fiilistä paremmin kuin kuvat

Tällä kertaa haastattelen blogissani asiakastani Markku Savijärveä, joka vaikuttaa Next Hotels Finland Oy:n johdossa. Tutustuin Markkuun jokunen vuosi sitten Somen kyselytuntien merkeissä ja sen jälkeen olen seurannut ihaillen hänen sometustaan mm. Facebookissa. Minusta taas on tullut Markun asiakas, sillä olen järjestänyt Somen avaimet-koulutuksia Next-hotelleissa Hirvihaarassa ja Aavarannassa, toukokuussa 2015 taas tutustumme tv:stä tuttuun Satulinnaan.Odotan innolla, sillä Next-hotelleissa pienillä yksityiskohdilla tehdään suuria vaikutuksia, katsokaapa vaikka Eetun video Hirvihaarasta.

Hei Markku! Osallistuit Somen avaimet: YouTube-koulutukseemme toukokuussa 2014. Miten se muutti suhtautumistasi YouTubeen?

Tajusin, että liikkuva kuva on paljon tehokkaampi kuin still-kuva. Tottakai kannattaa katsoa YouTubea, kun on menossa jonnekin!

Millaisia videoita olet itse tehnyt YouTubeen? Poikkeavatko ne muiden matkailuorganisaatioiden videoista? Mikä on suosikkivideosi ja millaista palautetta olette saaneet asiakkailtanne?

Olen yrittänyt toteuttaa kurssilla opittua. Tarkoittaa, että clipit on lyhyitä, joissa jaetaan informaatiota sekä fiilistä. Mielestäni matkailuala ei hyödynnä kylliksi liikkuvan kuvan käyttöä. Kynnyksen ylittäminen on tunnetusti vaikeaa. Ei riitä rohkeus toteuttaa tällaisia vähän rosoisia juttuja, esim. Satulinnan outside Gastro:



Olet osallistunut Tuben avaimet -koulutuksiin jo kaksi kertaa. Mitä sinä olet saanut niistä irti?

Koko Some-maailma on niin uutta, että eri alojen kokemukset sekä asiantuntijoiden kuuleminen auttaa valtavasti eteenpäin. Koulutukset ovat olleet konkreettisia tiedonsaantitapahtumia.

Millaisen vinkin annat matkailuyrittäjälle tai -tiedottajalle, joka vielä harkitsee YouTuben käyttöönottoa? -

Jos ei ole rohkea ei voi olla innovatiivinen! Pitää uskaltaa ottaa riskejä.

Kiitos haastattelusta Markku, toivottavasti tavataan taas toukokuussa Satulinnassa!
Somen avaimet: YouTube-koulutus 
Aihe: Matkailu ja tapahtumat YouTubessa 
Aika: 24.4.–15.5.2015 
Koulutuspäivä: 8.5.2015 
Hinta: 595 € + alv 
Sijainti: Satulinna, Hirvensalmi 
Ilmoittaudu: Tästä

Tuesday, March 10, 2015

Facebook-termit tutuksi somen kyselytunneilla

Reilu viikko sitten olin Kouvolan kaupungilla vastaamassa työntekijöiden some-aiheisiin kysymyksiin Somen kyselytuntien puitteissa. Tuote on siitä jännittävä, etten etukäteen osaa aavistaa mistä kyselytuntien aikana lopulta puhumme.

Tällä kertaa minua yllätti se, miten paljon puhuimme Facebookista. Facebookin termit eivät oikeasti ole kovin yksinkertaisia, niistä puhutaan jatkuvasti mediassakin miten sattuu tyyliin: "Liittykää Facebook-ryhmäämme (po. Facebook-sivulle)" tai "fanittakaa meitä (fanit korvattiin tykkääjillä jo vuosia sitten)". Tai sitten jotain ihan muuta:

On siis syytä kerrata ja avata Facebook-termejä!


Facebook-profiili tai Facebook-tili: jokaisella ihmisellä saa olla vain yksi profiili, ja jokaista profiilia saa ylläpitää vain yksi ihminen. Vaikka Facebook on pullollaan esimerkiksi nuokkareitten profiileja, ei organisaatiolla saa olla profiilia. Profiililla voi olla ns. lyhytosoite, minulla tietenkin facebook.com/jjanhone.

Facebook-kaveri: ihminen, jonka kaveripyynnön olet hyväksynyt tai joka on hyväksynyt sinun pyyntösi. Kavereita voi järjestellä listoihin, jolloin voit hallita sitä, millaisia asioita sukulaisesi/työkaverisi/koulukaverisi jne sinusta näkevät. Osa listoista on ns. älykkäitä (Smart list), eli jos lisäät kaverisi sellaiselle, häneltä voidaan esimerkiksi kysyä, haluaako hänkin päivittää tietoihinsa saman työnantajan kuin sinulla. Älykkäät listat on merkitty salama-ikonilla.

Facebook-seuraaja: ihminen, joka seuraa (eli on tilannut) profiilisi julkset päivityksesi. Jos mietit onko sinulla seuraajia, kurkkaa osoitteeseen https://www.facebook.com/omalyhytosoitteesi/followers

Facebook-sivu: Facebook-sivuja voivat perustaa itselleen niin ihmiset, organisaatiot kuin yhteisötkin. Sivu kannattaa perustaa henkilöprofiilin kautta ja ylläpitäjiksi liitetään kunkin ylläpitäjän henkilökohtainen Facebook-profiili. Facebook-sivusta tykätään, eli sivusta tykänneet ihmiset (tai toiset sivut) ovat tykkääjiä. Kouvolan kaupungin virallinen Facebook-sivu

Facebook-paikkasivu: Ihmiset voivat loggautua eli kirjautua johonkin paikkaan ja samalla he voivat luoda uuden paikan. Jos organisaatiolle on tehty paikkasivu, se on voinut yhdistää paikkasivun omaan sivuunsa. Eräs Kouvola-paikkasivu

Facebook-yhteisösivu: Facebookin huomattua että ihmisiä kiinnostaa aihe x, se on perustanut aiheeseen liittyvän sivun, johon varsinainen sisältö tulee Wikipediasta ja julkisista päivityksistä. Kouvolassa etsimme yhteisösivua ja löysimme Kari Hotakaiselle omistetun. Etsimistä vaikeutti se, että Facebookissa on yhteisöjen perustamia Facebook-sivuja ;).

Facebook-ryhmä: julkinen (Open), puolijulkinen (Closed) tai salainen (Secret) ryhmä, jossa ihmiset pääsevät keskustelemaan jostain aiheesta tai sen vierestä. Ryhmät perustetaan profiilien kautta, ei sivujen kautta. Kouvola-aiheisia ryhmiä

Facebook-tapahtumat eli eventsit: tapahtumille omistettuja sivuja, joissa voidaan tehdä tapahtumaan liittyvää tiedotusta, saada palautetta osallistujilta ja vaikka hoitaa ilmoittautuminenkin sivun valintojen kautta. Tapahtuman voi perustaa profiilin tai Facbeook-sivun kautta. Parhaiten tapahtumiin saa ihmisiä, kun niihin kutsutaan omia kavereita henkilökohtaisten profiilien kautta. Kouvola-aiheisia tapahtumia

Facebook-algoritmi tai Facebook-page rank tai edge rank määrittelee sen, mitä ihmiset Facebook-virrassaan (eli Facebookin Home- eli kotisivullaan) näkevät.


No, ei kai ole enää mikään ihme, jos uudet Facebook-käyttäjät tarvitsevat hieman apua palvelun haltuunottoon?

Katso tästä mistä muusta me Kouvolassa juttelimme. Parhaan Storify-elämyksen koosteelle saat täältä.


Pyydä tarjous Somen kyselytunneista!

Monday, March 2, 2015

UMK näytti tapahtumanjärjestäjille mallia instailuun

CMAD:in yhteydessä tehdyssä Yhteisömanagerikyselyssä joku vastaajista kehui Yleä - olisivatpa meidänkin asiantuntijamme yhtä aktiivisia somessa. Yle on ollut pitkään somen käytön edelläkävijä Suomessa ja on sitä edelleen.

Viikonloppuna seurasin Uuden musiikin kilpailujen finaalia ja ihastelin sitä, miten tapahtuma näkyi Instagramissa. Innostuin keräämään kuvat talteen inspiroimaan isojen ja pienempien tapahtumien järjestäjiä. Miten te Instagramia tapahtumissanne hyödynnätte?

PS. Kannattaa muuten katsoa tekemäni Storify-kooste Storifyssä, sillä tuo alla oleva slideshow-moodi ei tee sille oikeutta.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...