Pages

Thursday, February 26, 2015

Miten suomalaiset käyttävät Instagramia (kyselyn vastaukset)

Tätähän te olette kai jo odottaneetkin: julkaisin juuri Instagram-kyselyn tulokset. Tein kyselyn tammikuun lopussa, sillä kaipasin enemmän tietoa suomalaisten Instagramin käytöstä: kuinka paljon me esimerkiksi seuraamme toisia käyttäjiä, kuinka paljon julkisuuden henkilöitä ja organisaatioita, olemmeko me innokkaita käyttämään yritykseen liittyviä #avainsanoja tai osallistumaan kilpailuihin, kuinka moni käyttää jotain Instagram-sovellusta ja mitkä ovat suosituimmat sovellukset.

Sain kyselyyn peräti 152 vastausta - enemmän kuin odotin. Kaunis kiitos kaikille vastaajille! Tilastotieteilijänä tiedän, ettei kysely täytä tieteellisen tutkimuksen vaatimuksia, mutta se antaa kuitenkin hyvän arvauksen siitä, miten suomalaiset Instagramia käyttävät. Eniten vastaajia sain omasta ikäluokastani, kolmannes vastaajista (33%) oli 30-39-vuotiaita ja seuraavaksi eniten (29%) oli 40-49-vuotiaita, mutta pienellä oveluudella sain mukaan myös paljon 20-29-vuotiaita (22%) :). Miehiä vastaajista oli 32%.

Vastaajista yli kolmannes (37%) oli käyttänyt Instagramia 1-2 vuotta,
32% alle vuoden ja
21% 2-3 vuotta.

Lähes puolet, 45% seurasi itse alle sataa tiliä ja yli puolella, 52%, oli alle sata seuraajaa. 80% vastaajista seurasi ainakin yhtä yritystiliä ja 68% vastaajista oli ainakin kerran käyttänyt yritykseen liittyvää #avainsanaa. 64% vastaajista ei ollut koskaan osallistunut Instagram-kilpailuun.

Tärkeimmät syyt, joiden vuoksi ihmiset olivat aloittaneet jonkin organisaation seuraamisen Instagramissa olivat

  • inspiraatio (43%), 
  • viihdyttävä sisältö (40%) ja 
  • tiedonsaanti yrityksestä tai sen tuotteista (37%). 

Julkisuuden henkilön suosittelun vuoksi vain 2% vastaajista oli aloittanut organisaatiotilin seuraamisen, kun taas tutun suositteluihin oli uskonut 9%. Puolet vastaajista (49%) ei käytä mitään Instagramin käyttöä helpottamaan tehdyistä sovelluksista.




Oliko tuloksissa jotain sinua yllättävää? Mitä?

Wednesday, February 25, 2015

Saman sisällön kierrättäminen eri somevälineissä

Sisällön tuottaminen useisiin somekanaviin on työlästä, siksi kannattaa hyväksikäyttää samaa sisältöä monessa eri paikassa. Esimerkin avulla kerron, miten sitä voi tehdä käytännössä.

Luin viikonloppuna pari viikkoa vanhaa lehteä, jossa SPR:n viestintäpäällikkö kommentoi somen hyötyjä. Koska haluan koulutusmatskuihini elävää sisältöä, tein kommentista maanantaina myös koulutuskalvon.

Otin kalvosta kuvan ja jaoin sen Twitterissä:

Latasin saman kuvan myös LinkedIn:iin ja pinnasin LinkedIn-päivitykseni Pinterestiin ja otin ruutukauppauksen pinnauksesta Instagramiin:
A photo posted by Johanna Janhonen (@jjanhone) on

Nyt tämä sama kuva on esillä täällä blogissa ja kohta se päätyy myös Facebookiin ja Google+:aan, kun niihin tulee linkki tähän blogikirjoitukseen. SlideShareen kalvo päätyy sitten, kun jaan sinne jonkin esityksen, jossa tuota uutta kalvoa käytän.

Saitko tästä uusia ideoita siihen, miten sinä voit kierrättää omia sisältöjäsi netissä? Jos sait, jaa bloggausta eteenpäin parhaaksi katsomallasi tavalla ;).

Tuesday, February 17, 2015

Kuka meidän yhteisen tietosanakirjan tekee?

Ainoa edelleen päivittyvä suomenkielinen yleistietosanakirja löytyy netistä: Wikipedia. Vanhat tietosanakirjat on jo ajat sitten heitetty roskiin ja kierrätykseen, mistä minä olen niitä pelastanut - askartelukäyttöön. Mutta nyt vähän harmittaa, sillä 1960-luvun tietosanakirjoista löytyy paljon sellaista asiaa, josta Wikipedia ei tiedä mitään, vaikka yleiskoneesta tai sukkanauhoista. Wikipedian omissa artikkelitoiveista taas löytyy mm. yleislääkäri, ruokahissi, toivo (tunne), mallitoimisto, tekstityyppi, raharenki tai viimeiset sanat.

Aktiivisten käyttäjien määrä on siis vähentynyt radikaalisti ja näin on tapahtunut lähes kaikissa Wikipedioissa. Wikipedioiden joukossa suomenkielinen on itse asiassa aktiivisimmasta päästä, meidän ohitse aktiivisten käyttäjien määrässä menee ns. suurista kielistä vain esperanto, heprea ja viro!


Kun Wikipediaa päivitetään vapaa-ajan harrastuksena, se vaikuttaa vääjäämättä myös sen sisältöön. Harva jaksaa kirjoittaa työasioistaan ja siksi esimerkiksi populaarikulttuurista kirjoitetaan paljon enemmän kuin ns. tylsemmistä aiheista.

Jos asia kiinnostaa, kurkkaa vaikka mun eilinen Wikipedia-koulutusmatksu.



Friday, February 13, 2015

Lähetä kuvaviestejä ystäville

Instagram-kyselyni mukaan organisaatiot saavat seuraajia helpoiten jakamalla inspiroivaa (44%) ja viihdyttävää sisältöä (41%). Siksi haluan inspiroida teitä tekemään hauskoja ystävänpäivätervehdyksiä mobiiliapplikaatioiden avulla.

Latasin eilen Jollaani InstaBox-nimisen applikaation Aptoide-kaupasta, mutta kyllä tämä GooglePlaystakin löytyy. Vastaavia sovelluksia on kymmeniä muitakin, mutta tämä tuntui minusta mukavan monipuoliselta ja nyt näytänkin teille muutaman esimerkin sen käytöstä.

Ensiksi kokeilin ns. peilikuvaefektiä. Kuvassa nukke katsoo itseään peilistä, mutta olisin voinut valita myös kuvan, jossa nukke olisi kertautunut neljään kertaan.


Sen jälkeen kokeilin kollaasin tekoa. Kollaasit on helpointa tehdä valmiin pohjan avulla, tähän valitsin pohjan, johon mahtuu yhdeksän kuvaa. Kuvia olisi saanut muokatakin ja niitä olisi voinut koristella ns. tarroilla, mutta tyydyin nyt vain zoomaamaan kunkin pikkukuvan haluamaani kohtaan. Sovellus arpoi kuvien paikat, vaikka vahingossa sainkin jonkun kuvan siirtymään toiseen kohtaan. Kollaasille sai valita taustakuvan lähes sadan vaihtoehdon joukosta, kuviollisten taustojen lisäksi tarjolla oli myös yksivärisiä. Kiva loppusäväys kuvaan tuli mielestäni siitä, että noiden kuvien muodon sai vapaasti valita asteikolla neliö-ympyrä. Nukkekuvat olisivat voineet kyllä olla parempia, muovipakkaus kiiltelee ikävästi.


Viimeinen kuva on oma suosikkini. Siinä piti ensin valita jokin muoto. Perusmuotojen (ympyrä, neliö, sydän, muna, kolmio...) lisäksi oli tarjolla paljon todella hienoja muotoja, kuten naisen profiili, puu, vaahteran lehti ja niin edelleen. Niiden kanssa tulen varmasti leikkimään myöhemmin. Taustakuvista valitsin ystävänpäivään sopivasti sydämet, sama muotohan toistuu myös varsinaisessa kuvassa, jossa merirosvo-assistenttini poseeraa Ikean sydäntyynyn kanssa. :)


Oikein hyvää ystävänpäivää kaikille blogini ystäville! :)

Thursday, February 12, 2015

80 Insta-appsia ja muita Instagram-vinkkejä

Terveiset Laureasta, jossa kävin maanantaina kouluttamassa digitaalisen markkinoinnin opiskelijoita. Tykkään kovasti näistä vähän julkisemmista asiakkaista, sillä siinä missä yhdelle yritykselle räätälöidyn koulutuksen materiaali on salaista (sisältäähän se usein kilpailja-analyysiä tai niksejä, joilla organisaatio saa kilpailjaetua), näitä julkisempia voin jakaa vapaammin. Niinpä päästän teidät nyt kurkistamaan, mistä me maanantaina puhuimme.

Matskusta sain jo Twitterissä mm. tällaisen palautteen:




Laurea instagram ote from Johanna Janhonen

Kalvoissa mainitsen tuoreen selvitykseni Instagramin käytöstä. Kysely poiki heti perään myös toisen kyselyn, jossa kyselen ihmisten eniten käyttämistä Instagram-sovelluksista. Vastattuasi siihen näet mitä muut ovat vastanneet - ehkä löydät yli 80 vaihtoehdon joukosta uuden suosikkisi?

Monday, February 2, 2015

Miten saada Instagram-seuraajia

Kun johonkin palveluun mennään, ensimmäinen kysymys on: miten saan seuraajia? Sisällöntuotantoa itsessään ei pidetä arvokkaana, jos kukaan ei sisältöön törmää. Poimin parhaat vinkit Instagram-seuraajien saamiseen Iltalehden, MTV:n ja City-lehden ja Vauva-palstan vinkeistä.

Vinkit Instagramin aloitukseen

  • Ensinnäkin, jos haluat saada paljon seuraajia, perusta julkinen tili. Yksityisten tilien sisältöä ei näe, ja siksi kovinkaan moni ei tule pyytäneeksi lupaa siihen, voisiko seurata niitä.
  • Kirjoita sitten itsestäsi mielenkiintoinen kuvaus ja kerro, millaisia kuvia sinulta on lupa odottaa. Kuvaatko usein esimerkiksi kotikuntaasi, harrastustasi, lemmikkejäsi, työtäsi? Kerro tästä kuvaustekstissä.

Vinkit Instagram-valokuviin

  • Ala ottaa kuvia ja tarkkaile samalla minkä tyyliset kuvasi saavat eniten reaktioita ja lisää sitten jatkossa enemmän samantyyppisiä kuvia. Siis esimerkiksi "vähemmän shoppailukuvia ja enemmän koiranpentuja" tai "enemmän muffinsseja ja vähemmän kahvikuppeja".
  • Ota kauniita kuvia ja käytä aikaa niiden käsittelyyn. Mieti kuvakulmat ja valitse sopivat filtterit. Tutustu Instagramin käyttöä tukeviin sovelluksiin.
  • Mieti itsellesi sopiva julkaisutahti? Postaa säännöllisesti, mutta älä liikaa. Jos olet ottanut paljon kuvia, joita haluat jakaa, tee niistä kuvakollaaseja tai lähetä niitä vaikka kuvan kahden päivävauhdilla. Otin viime kesän asuntomessuilla paljon kuvia, mutta sen sijaan että olisin jakanut 40 kuvaa kerralla jaoin niitä noin kuukauden ajan. Samalla kävin katsomassa muiden asuntomessukävijöiden kuvia, tykkäsin parhaimmista ja sain siten sekä uusia seurattavia että seuraajia. Samoin toimin myös Lontoon matkakuvien kanssa.
A video posted by Johanna Janhonen (@jjanhone) on
  • Jos kuvasi liittyy toiseen Instagram-tiliin, merkitse se kuvaan.
  • Ota selfie silloin tällöin. Itse harrastan selfie-kuvia hyvin harvoin, mutta yllättäen juuri ne nousivat viime vuoden tykätyimmiksi kuviksi.
A video posted by Johanna Janhonen (@jjanhone) on

Vinkit vuorovaikutukseen Instagramissa

  • Kun kirjaudut Instagramiin Facebook-tunnuksellasi, Facebook-kaverisi huomaavat, että olet liittynyt palveluun ja saat seuraajia sitä kautta. Kun jaat Instagram-kuviasi silloin tällöin myös muihin käyttämiisi some-palveluihin, saat seuraajia sieltäkin. Älä kuitenkaan jaa kaikkia kuviasi joka paikkaan.
  • Mitä enemmän seuraat itse, sitä enemmän sinua seurataan. Etsi seurattavia esimerkiksi seuraajiesi seurattavista, sinua kiinnostavilta avainsanoista ja Instagramin omista ehdotuksista.
  • Tykkää muiden kuvista ja jätä myös kommentteja. Joku ehkä kiinnostuu kuvistasi ja alkaa seurata sinua takaisin.
  • Ole hauska ja huumorintajuinen eli ota hauskoja kuvia, käytä hauskoja kuvatekstejä ja kommentoi muiden kuvia hauskasti.

#hashtag-vinkit

  • Kuvaile kuvaa ja liitä #-merkki tärkeimpien sanojen eteen. Älä kuitenkaan laita risuaitaa jokaisen sanan eteen, #vaikka #jotkut #saattavat #niin #tehdäkin.
  • Käytä englanninkielisiä hashtageja, niin voit saada seuraajia muistakin maista. Mutta mieti vielä: jos Instagram-tavoitteesi liittyy pelkästään suomenkielisiin ihmisiin, mitä hyötyä sinulle on ulkomaalaisista seuraajista?
  • "Käytä jokaisessa kuvapostauksessa [hashtagina] omaa Instagram-nimimerkkiäsi. Näin julkaisuistasi kiinnostuneet käyttäjät löytävät kuvasi nopeasti. Kuten muissakin avainsanoissa, liitä nimimerkkisi eteen #-merkki." Tämä oli aika kummallinen vinkki, sillä käyttäjät löytävät kaikki kuvasi nopeasti klikkaamalla nimimerkkiäsi. Mutta välillä on ihan hyvä käyttää "henkilökohtaisia" hashtageja, joita muut eivät ole käyttäneet, itselläni tällaisia ovat esimerkiksi #jjanhone, #johannajanhonen, #piilotettuaarre. Jos järjestät tapahtumia, mieti ja kommunikoi etukäteen niihin liittyvä #häsä, esim #cmadfi.
  • Tee paikannimistä avainsanoja tyyliin #london #londres #lontoo #lontoossa
  • Merkitse avainsanoiksi myös sovellukset ja tuotteet. Esimerkiksi "mulla oli maittava #lounas #laukaanhovi #lievestuore, janon vei #cocacola ja kuvan otti #jolla"
  • Kokeile myös suosituimpia hastageja, esimerkiksi #selfie #love ja #me. Vaikka niiden käyttäminen voi vaikuttaa hyvältä idealta, todellisuudessa kuvat hukkuvat nopeasti muiden joukkoon. #jesuischarlie-häsää käyttämällä sain kyllä nopeasti tykkäyksiä, mutta uusia seuraajia ajankohtaisilla aiheilla ei ehkä saa.

Loppusanat

Instagramia voi käyttää myös omaksi ilokseen, jakaakseen pieniä paloja omasta elämästään tuttavilleen ja samoista asioista kiinnostuneille, kaikkien ei suinkaan tarvitse tavoitella suuria seuraajamääriä. Minulle Instagram on paitsi noiden palojen jakamista myös tilaisuus oppia ja seurata ajankohtaisia asioita. Nyt haluan oppia lisää suomalaisten instagrammailusta ja siksi tein torstaina siihen liittyvän kyselyn, joka paljastanee sen, miten yritykset saavat seuraajia. Tällä hetkellä vastaajia on jo yli sata, joten yhteenvedosta tekemisestä tulee hyvin mielenkiintoista. :) Jos alla oleva lomake ei toimi sinulla, voit vastata kyselyyn myös täällä.