Pages

Monday, December 22, 2014

Vuoden luetuimmat Piilotettu aarre -bloggaukset

Hei!

Kiitos sinulle tästä vuodesta, blogini lukija, bloggaajakollega tai yritykseni ystävä. Lupasin joulukuulle erityisen paljon videoita, ja onhan niitä jo 9 julkaistukin, mutta paljon jäi vielä julkaisematta, hyvä juttu, onpahan sitten ensi vuodellekin uusia juttuja :).

Monena vuotena olen julkaissut listan vuoden luetuimmista blogikirjoituksista, joten tässä se tulee taas:

1. Miten LinkedIn:ssä kurkitaan salaa muiden profiileja (julkaistu 03/2013) LinkedIn on ollut kovassa nosteessa tämänkin vuoden, kiitos lukuisten työnhakijoiden, ja ilmeisesti vinkkien kurkkiminen kilpailijoiden profiileista on hyvin suosittu harrastus.

2. 18 tapaa saada Twitter-seuraajia (julkaistu 08/2013). Näitä ohjeita muuten käytettiin hiljattain, kun kaksi twiittaajaa kisasi siitä, kumpi saa ensiksi 500 seuraajaa. Erikoista kisassa oli se, että he yrittivät tehdä kaiken juuri päinvastoin kuin ohjeissa :).

3. Miten lanseerata blogi onnistuneesti, case @finjonna  (julkaistu 10/2013). Tämä on aika hauska bloggaus,sillä kun +Jonna Hurmerinta aloitti viime vuonna bloginsa, haistoin heti, että siitä tulee menestys ja siksi haastattelin häntä tuoreeltaan blogiini. Tänä vuonna Jo(ha)nnan blogi noteerattiinkin jo Cisionin top-10 markkinointiblogien joukossa. :) Tänä vuonna teinkin haastattelut sitten YouTubeen, ja suosituimmaksi nousi (ei kovinkaan yllättäen) Jonne Aaron :).

4. Twitter vs Facebook vertailu (julkaistu 8/2013) nousi listalle varmaan siksi, että Twitterin suosio on koko ajan nousussa ja yhä useampi organisaatio sinne menee. Twitterin noususta kertoo sekin, että vetämieni Twitter-työpajojen määrä on noussut, viimeksi pidin sellaisen viime viikolla Jämsän kaupungille.

5. Ketä hyväksyt LinkedIn-verkostoosi ja LinkedIn työnhaussa -koulutus (julkaistu 2/2014) kertoo toisesta suosikkikoulutusaiheestani, LinkedIn:stä. Hyvä, että organisaatiot ovat heränneet senkin tärkeyteen :).

6. Suomen suosituimmat nettisivut ja some-palvelut huhtikuussa 2013 (julkaistu 04/2013). Olen noin 2 vuoden ajan kerännyt kuukausittain dataa Alexasta siitä, millä sivuilla suomalaiset eniten aikaansa viettävät. Koska tuo viime vuoden bloggaus on yhä noin korkealla, tarkoittaako se sitä, että minun kannattaisi blogata muutoksista joko kuukausi? Koska asia siis kiinnostaa, katso tästä mikä tilanne on nyt:


Suomi some 2014 from Johanna Janhonen

7. LinkedIn Suomessa ja käyntikortit somessa (julkaistu 04/2012!) eli jälleen LinkedIn-aiheinen bloggaus. Kirjoitus on todella ikivihreä, sehän täyttää ensi keväällä jo kolme vuotta! Tämä olkoon sinulle merkiksi: blogisisällöillä on erittäin pitkä häntä ja siksi niihin kannattaa panostaa enemmän kuin vaikka lähes kertakäyttöisiin Facebook-sisältöihin.

8. Prezi-ohjeet by Outi Lammi (julkaistu 5/2013). Ennen vanhaan minulla oli tapana nostaa tänne hyviä SlideShare-esityksiä, nyt kerään niitä ehkä enemmän erilaisiin Pinterest-tauluihini. Tykkään myös kovasti ryhmätaulustamme, jonne keräämme yhdessä some-aiheisia blogikirjoituksia. +Outi Lammilla on edelleen hyviä esityksiä esitysgragiikasta, vaikken niitä täällä ole jakanutkaan, katso vaikka tämä:



9. Instagram-koulutus eli miten suomalaiset markkinoivat itseään Instassa (julkaistu 6/2014) kertoo myös uudesta some-palvelusta, johon minulta haetaan apua. Tuossa postauksessa oleva SlideShare-esitys oli muuten 4. katsotuin SlideShare-esitykseni tänä vuonna (pitäisiköhän top10-esityksistäkin tehdä oma postaus...).Täytyy myöntää, että olen jäänyt Instaan koukkuun itsekin. Jaan siellä merirosvoja ja heidän piilotettuja aarteitaan, mielenkiintoisia juttuja, joita bongaan lehdistä ja muualta ja markkinoin siellä mm. CMADFI-tapahtumaa. Se on myös todella helppo tapa ylläpitää cmad.fi-sivuja, ks http://cmad.fi/instagram. +Hanna Takalavinkistä aloin postata Insta-kuvia myös +Piilotettu aarre Twitter-tilille, sillä kaipasin nettisivujeni Twitter-laatikkoon uutta visuaalista sisältöä.

Sopivien hashtagien avulla tämä kuva meni siis sekä Twitteriin että CMADFI:n sivulle:


A photo posted by Johanna Janhonen (@jjanhone) on


10. Mikä osoite kannattaa laittaa LinkedIn:iin (julkaistu 08/2013) kertoo minulle selkeästi siitä, että minun pitäisi kirjoittaa enemmän tämän tyylistä sisältöä: Miten tehdään sitä ja tätä somessa. Ja kyllähän minä kirjoitankin, kunhan aika vaan antaa periksi. Tänä vuonna hiljensin blogini tahtia YouTube-videoideni kustannuksella. Joululoman aikana täytyy pohtia, millaisen julkaisutahdin ensi vuodelle valitsen. Saa kommentoida ja toivoa vaikka aiheitakin :).

Ja nyt toivotan sinulle oikein hyvää joulua! Nähdään täällä taas ensi vuonna!


Monday, December 15, 2014

Miksi Instagram kiinnostaa enemmän kuin Facebook?

Johanna Hurmerinta pikabloggasi tänään siitä, mistä löytää mielenkiintoista dataa.

Matkiminen on paras tapa imarrella, joten minä pikabloggaan nyt siitä, miksi organisaatiot ovat kiinnostuneempia Instagramista kuin Facebookista.

Oulun kaupungin suosituin Facebook-päivitys marraskuussa 2014:





ja suosituin Instagram-kuva samalta ajanjaksolta:


A photo posted by Oulun kaupunki (@cityofoulu) on

Seuraajia Oulun kaupungilla on Instagramissa 1400 ja tykkääjiä Facebookissa 10 300. Menkää siis tekin Instagramiin niin kauan kuin se on vielä ilmaista.

Ugh, olen puhunut.

Friday, December 12, 2014

Oulun yliopistossa jaettiin avaimia YouTubeen


Noin vuosi sitten kehittelin uuden tuotteen: Somen avaimet. Yksi sen tavoitteista oli kouluttaa asiakkaideni lisäksi myös minua itseäni ja siksi kutsuin Suomen parhaat asiantuntijat pitäään Piilotetun aarteen kautta YouTube-koulutuksia. Tähän mennessä koulutuksia on pidetty kolme. Kaksi koulutuksista olivat avoimia, tämän viikon maanantaina vedimme koulutuksen ensimmäistä kertaa yhdelle organisaatiolle räätälöitynä. Oulun yliopisto tilasi koulutuksen opiskelijalähettiläilleen, mutta toki koulutuksessa oli mukana myös työntekijöitä. 
Kokeus oli molemmin puolin, niin asiakkaan kuin meidän toteuttajienkin mielestä hyvin onnistunut, sillä tällä tavalla asiakas saa koulutuksesta eniten irti. Esimerkiksi +Toni Nummela saattoi nyt kaivaa YouTube-dataa nimenomaan yliopistojen näkökulmasta - nyt oululaiset tietävät, millaisia juttuja YouTubessa kannattaa tehdä yliopistona.

Myös +Eetu Pesonen ja +Kaitsu Walfrid Rinkinen saattoivat kertoa oman näkemyksensä ja kokemuksensa siitä, mikä toimii nuoreen yleisöön tai mitä hyvää esimerkiksi tutkimuspuolella on jo tehty.

Jännityksellä jäänkin odottamaan Oulun yliopiston seuraavia liikkeittä YouTubessa. :)

Kurkkaa oheisesta Storify-koosteesta päivän aikataulu ja sisältö, parhaita paloja koulutuksen annista, tekemämme video ja paljon paljon muuta.


Pyydä sinäkin tarjous YouTube-koulutuksesta tai ilmoittaudu 20.tammikuuta Kirkkonummella pidettävään koulutukseen!

Tuesday, December 2, 2014

Eroavatko suomalaiset tubettajat muista?

Tänä vuonna olen opetellut YouTuben käyttöä ja kulttuuria monella tavalla: aloitin jälleen aktiivisen tubettamisen, avasin oman vlogin ja tietysti järjestämieni Somen avaimet: YouTube-koulutusten kautta.

Seuraavan kerran järjestämme sen muuten jo ensi viikolla, ensimmäistä kertaa yhdelle organisaatiolle räätälöitynä tilauskoulutuksena. Sellaisia tehdään varmasti jatkossa lisääkin, sillä silloin organisaatio saa siitä eniten irti.

Elokuussa tutustumiseni suomalaiseen Tube-skeneen jatkuin Tubeconissa, jossa tein myös muutamia videoita ja haastatteluita. Tubeconissa oli paikalla luonnollisesti myös YouTube itse, kertomassa partnerisopimuksestaan. Nappasin haastatteluuni Victorin (sukunimeä en muista, sillä hänellä ei ollut käyntikortteja mukana, mutta ehkä joku teistä tunnistaa hänet?). Hän kertoi mm. siitä, miten suomalaiset eroavat muista YouTuben käyttäjinä ja  miten YouTuben avulla voi tienata.


Jos sinua kiinnostaa ymmärtää enemmän YouTubesta, tutustu Somen avaimet: YouTube-koulutukseemme tai pyydä minulta koulutustarjous.

Monday, December 1, 2014

Joulukuu on videokuu: vinkki somekonsultille

Joku teistä on ehkä huomannut, että YouTube-kanavani on elänyt viime viikot hiljaiseloa. Olen tässä huomannut, että videoiden julkaisuun menee yllättävän paljon aikaa (vaikka videot olisikin jo kuvattu) ja siksi olen kerännyt voimia joulukuuhun: annan teille joululahjaksi paljon paljon videoita :). En lupaa ihan joulukalenteria (sillä sellaiset minulla pyörivät jo Mini treasures wikissä ja Instagram-tililläni), vaan tavallista enemmän videoita.

Videokuun aloittaa +Charlie Southwell, joka jakaa vinkkejä minulle ja muille johdon konsulteille siitä, miten meidän pitäisi somea työssämme käyttää: sisällöntuotannon sijaan pitäisi keskittyä enemmän tutkimaan sitä, miten asiakkaat ja heidän toimialansa somessa näkyvät.


Ostatko ajatuksen?

Friday, November 28, 2014

Suomen yliopistot Twitterissä

Kävin viime viikolla pitämässä Yliopistoviestijöille yhteisömanagerityöpajan. Suunnittelimme työpajan rakenteen etukäteen hyvin tarkasti Jyväskylän yliopiston viestijöiden kanssa. Eräs näkökulma, jota työpajassa haluttiin pohtia oli se, keitä yliopistojen yhteisöihin oikeastaan pitäisi kuulua - käytännön esimerkkinä se, kenen kanssa vaikka Twitterissä pitäisi jutella.

Tein tehtävän alustuksesta leikkimielisen kilpailun ja selvitin mikä yliopistoista on kauimpana norsunluutornista (=jota kaikki seuraavat, mutta joka ei itse seuraa ketään). Voittajaksi selviytyi Taideyliopisto, jonka palkitsin Piilotetun aarteen tyyliin merirosvokarkeilla :).



Yliopistoviestijöiden yhteiseen somepäivään tuli tällä kertaa väkeä 11 eri yliopistosta (ja muutamasta muusta yliopistoja lähellä olevista organisaatioista). Minun pitis siis käydä läpi 11 yliopistoa, mutta otin samalla vaivalla datat kaikista yliopistoista. Maanpuolustuskorkeakoulun jätin vertailusta pois, sillä heillä ei ole omaa Twitter-tiliä, vaan linkitys Puolustusvoimien Twitter-tiliin.

Tässä uudessa vertailussa on nyt mukana kaikki Suomen yliopistot. Ihan samanlaista vertailua en halunnut uudestaan tehdä, joten tässä etsitään Suomen parhaiten twiittaavaa yliopistoa. Kriteereinä on norsunluutorniehdon lisäksi aktiivinen twiittaaminen ja muiden twiittien merkitseminen suosikeiksi (parempi olisi tietysti olisi ollut mitata @replyjen määrää, mutta sellaista tietoa Twitter ei tarjoa).

 
Yliopistot twitterissä from Johanna Janhonen

Hämmentävää oli muuten huomata, että minun seuraajamääräni (joka ylitti hiljattain 3000 seuraajan rajapyykin) ohi menee vain 3 yliopistoa. Hus-hus siis - käykäähän nyt seuraamassa edes omia yliopistojanne - annetaan yliopistoille se huomio, minkä ne ansaitsevat!

Etsi omat suosikkisi tekemältäni Twitter-listalta, josta löytyy kaikki Suomen yliopistot.

Friday, November 21, 2014

#BusinessStudio Jyväskylän yliopistolla

Osallistuin eilen Jyväskylän yliopistolla järjestettyyn tilaisuuteen, jonka nimi oli "BusinessStudio: Markkinoinnin uudet kanavat". Professori Heikki Karjaluodon johtamaan paneeliin oli kutsuttu JSBE:n tutkija Heini Lipiäinen, Valtran markkinoija Matti Tiitinen, Mediataivaan toimitusjohtaja Tatu Könönen ja Keskisuomalaisesta Kirsi Hakaniemi.

Kattaus oli mielenkiintoinen ja liveraportoin parhaita paloja Twitteriin. Jälkikäteen kuitenkin havahduin siihen, että aktiivisia twiittaajia oli suuresta osallistujamäärästä (ja twiittaajille rakkaasta markkinointiaiheesta) huolimatta aika vähän.

Mistä tämä sitten johtui ja mitä olisi voitu tehdä toisin?


Illan #häsä oli kyllä hienosti esillä liitutaululla, mutta koska tilaisuudessa ei jaettu eikä esitetty minkäänlaista materiaalia, eikä tilaisuudessa ollut ns. virallista liveraportoijaa, oli kaikki puheen (ja tilaisuuden nettisivuesittelyn) varassa. Pelkästä puheesta oleellisia juttuja on vaikeampi nostaa twiitteihin (osa esiintyjistähän optimoi nykyään materiaalinsa niin, että niistä löytyy valmiiksi someen tarkoitettuja asioita: bit.ly-linkkejä, nasevia väitteitä tai hyvin visuaalista sisältöä) ja tämä konkretisoitui eilen. Ehkä myös #häsä olisi voinut olla helpompi tai nasevampi, 3 ässää peräkkäin saattoi olla jollekin liikaa? ;)

Vieruskaverini Jaana Nyströmin kanssa kaipasimme esim. panelistien Twitter-handleja esille, nekin olisi voitu taululle kirjoittaa. Kaivelimmekin sitten Jaanan kanssa itse panelistien nimet, mikä ei ollutkaan niin helppoa, sillä Kirsin nimeä ei ollut nettisivulla (hän tuli paikalle Mikko Kovalaisen tilalle) ja Matti Tiitisellä oli Twitterissä 4 kokonimikaimaa.

Mutta sitten niitä poimintoja:

Heini mainitsi tutkimuksesta, jonka mukaanvain 10% keskisuomalaisista pk-yrityksistä käyttää digimarkkinointia. Pelkän puheen varassa toimiessani minulta meni ohi se, mihin kysymykseen yritykset olivat vastanneet: siihen käyttävätkö he ylipäätään digitaalista markkinointia (esim. nettisivuja) vai ovatko he siinä hyviä. Kaksi aivan eri asiaa. Suomalaiseen vaatimattomuuteen kuuluu kai vähätellä omaa osaamista, joten vain 10% pk-yrityksistä uskalsi kehua digitystään?
Aiheesta voi lukea lisää Heinin väikkäristä:

Tähän asti Valtra on ollut tukevasti AGCO-konsernin markkinoinnin sylissä, mutta uuden tuotelanseerauksen myötä he ovat kuulemma ottaneet itselleen enemmän tilaa myös Twitterissä. Ulkomailla onkin kuulemma jo ihmetelty Valtran rohkeaa asennetta, jossa halutaan näyttää suomalaisten hulluutta.

AGCO:n tavoin myös Keskisuomalainen on ottanut haltuun videomaailmaa ja sen tekemillä videouutisilla onkin ollut aiempaa helpompaa antaa kasvot toimittajille (vrt nimi paperijutun alussa). Toimittajien brändäämiseen kannattaa satsata, sanoi Kirsi, sillä hyviä toimittajia seurataan kyllä. Heikki Karjaluoto arvuutteli panelisteilla myös sitä, milloin paperilehdet lakkaavat ilmestymästä. Kirsi ei suostunut aika-arvaustaan antamaan, mutta kertoi kuitenkin, että mobiililaitteista tulee jo 40% verkkosivujen lukijoista.


Mutta ehkä paperilehdet eivät kuitenkaan kokonaan häviä, niistä voisi tulla luksustuotteita, joista ollaan valmiita maksamaan!
Heikki toi puheeksi myös pankkin tulevaisuuden: siirtyvätkö kaikki pankkipalvelut, esim. asuntolainaneuvottelut verkkoon? Heini toppuutteli, etteivät ihmiset ole vielä valmiita käymään ns kovia neuvotteluita etänä. Myös Matti oli sitä mieltä, että tärkeitä myyntineuvotteluita ei vielä voi hoitaa etäpalavereilla. Verkkopalavereilla voi kuitenkin hoitaa jo paljon asioita, totesi Tatu ja paljasti sitten, mitä Meditaivas on tutkimassa:


Heikki haastoi lopuksi kysymällä, onko digi tärkeämpää uusasiakashankinnassa vai vanhojen asiakassuhteiden hoidossa. Tähän paneeli ei mielestäni osannut vastata yksimielisesti: verkko on tärkeä molemmissa. Jaana taas muistutti vierestäni siitä, että osa kanta-asiakkaista on niin tärkeitä, ettei heitä ole varaa unohtaa verkossa:
Kaiken kaikkiaan tilaisuus oli oikein mukava, joten yhdyn Marian twiittiin
ja toivon lisää vastaavia tapahtumia. Kiitos!

Thursday, November 20, 2014

CMADFI-huumaa ja yhteisömanagerin työtä

CMADFI-asioista en ole aikoihin tässä blogissa kertonut, joten tuuletanpa huippuhetkiämme vähän. :) Koordinoin tätä yhteisöllisesti järjestettävää tapahtumaa nyt jo neljättä kertaa.

Facebook-ryhmässä kysyimme pitkin syksyä ihmisten toiveita siitä, millaisia esityksiä he tällä kertaa haluavat. Äänestyksen jälkeen aloin kontaktoida esiintyjiä ja miettiä heidän kanssaan hyviä otsikoita. Ohjelma julkaistiin 27. lokakuuta:

Seuraavalla viikolla käynnistimme ilmoittautumisen. Edellisellä kerralla 200 paikkaa meni kahdessa päivässä, joten odotin jännityksellä miten paljon aikaa asiaan tällä kertaa menisi.
Viestiä jaettiin innokkaasti monilla eri foorumeilla ilmoittautumisen alettua - kiitos kaikille!

Paikka numero 240 meni vain 3 tuntia 22 minuttia ilmoittautumisen alettua. Salissa on tilaa 250 ihmiselle, mutta viimeiset 10 paikkaa varaamme mahdollisille uusille kahvituntisponsoreille (jos siis haluat mukaan, ryhdy sponsoriksi), tilaa on vielä 5 taholle.

Ilmoittautumisvauhti oli siis todella huimaa! Markkinointi & Mainonta ja Etelä-Suomen Sanomat julkaisivat aiheeseen liittyvän uutisen.

LAMK ja erityisesti Aino Pokela ovat olleet aktiivisesti mukana järjestelyissä. Aino teki meille näppärän ilmoittautumislomakkeen Lyyti-palvelulla sekä Twitter-listan, josta osallistujat löytyvät.

Eikä vielä kannata luopua toivosta, jos haluat mukaan, liity vaan jonon jatkoksi!

CMADFI-tapahtumassa aion itse kertoa edellisessä CMADFI-tohinassa syntyneen yhteisömanagerikyselyn vastauksista. Tällä viikolla annoin siitä jo esimakua Yliopistoviestijien some-päivässä, pidempi esitys tulee Lahteen. Mutta raporttia pääsette jo lukemaan täältä:

Esimerksi tällaisia tietoja siitä löytyy:

Tästä on hyvä jatkaa, kiitos kaikille mielenkiinnosta ja osallistumisestanne tapahtuman toteutumiseen! Jos Slush on startup-yritysten taivas, niin olkoon CMADFI sitä Suomen yhteisömanagereille. :)

Saturday, November 15, 2014

LinkedIn ja "mandatory security update"

Ihmiset valittavat usein minulle, että he saavat LinkedIn:in kautta kummallisia viestejä. Tällaiset epäilyttävät viestit eivät ole LinkedIn:ltä, vaan joltain taholta, joka käyttää hyväkseen LinkedIn:in nimeä, eikä näihin viesteihin kannata kiinnittää mitään huomiota. Saan itsekin välillä LinkedIn-kutsuja osoitteeseen, johon en ole LinkedIn-viestejä tilannut, enkä näihin viesteihin siksi reagoi.

Sain eilen "LinkedIn":ltä ihan oikeaan osoitteeseen viestin, jossa sanottiin, että tililläni on tapahtunut viime aikoina jotain kummallista ja siksi tilini joutuu pakolliseen tietoturvapäivitykseen:

Due to suspicious Irregular activities detected on your LinkedIn account, your account has been subjected to a mandatory security update.
CLICK HERE to secure your LinkedIn account.
LinkedIn Support  

Viesti oli pelottava, mutta en halunnut reagoida siihenkään ennenkuin tutkin mistä on kyse. Tarkemmin tutkittuani huomasin, että tuo viestin linkki menee johonkin kummalliseen osoitteeseen, alflu.cl ei "oikein" kuulosta osoitteelta, jota LinkedIn voisi käyttää. Myöskään LinkedIn:n blogissa ei puhuta asiasta. 

Kaksi päivää sitten Jane Anderson oli kirjoittanut samasta asiasta LinkedIn:in tukifoorumille. Harmi, ettei LinkedIn:llä ole aikaa vastata tällaisiin viesteihin ja kertoa, että kyseessä on huijaus.

Jos sinä siis saat tällaisen viestin, älä mene lankaan!
 

LinkedIn on antanut tällaisten tietojenkalasteluviestien suhteen ohjeita:

  • Please use caution when clicking or opening emails, seemingly from sites you trust.
  • Fraudsters try to mimic legitimate emails, but they often make mistakes like typos or include information that's not relevant to you. Be suspicious of emails that include names you don't recognize.
  • Keep in mind that a site like LinkedIn would never ask you to open an email attachment or install a software update.
  • If you get an email that seems suspicious or is from a person or company you don't know, we advise you not to open any attachments or click any links.
  • Before clicking on a link in an email, move your cursor over the link to verify that they direct to the appropriate site.

Tuesday, November 11, 2014

Terveiset Some opiskelijoiden työnhaussa -luennolta

"Opiskeiljoiden työnhaku somen avulla" -teema jatkuu: kävin eilen pitämässä aiheesta luennon Jyväskylän yliopiston opiskelijoille.

Tavallisista luennoistani tämä poikkesi siinä, etten tehnyt koulutusta varten uutta materiaalia vaan hyväksikäytin olemassaolevia matskuja. Asiakkalle räätälöidyille (ks. museosome-case, jonka taannoin blogissani avasin) koulutuksille tulee väistämättä enemmän hintaa. Pelkkiä linkkejä on vaikea esittää, jotenkinhan ne pitää myös yleisölle kerätä, joten kokosin linkit yhteen Storifyn avulla. Aika harvakseltaan Storify-esityksiä on tullut tehtyä, vaikka se näppärää onkin, hyvä muistutus itsellekin siis. Haastoin opiskelijoita myös miettimään, voisiko netti-cv:n tehdä Storifyn avulla.

Uusia kokemuksia luento tarjosi muillekin:

Niina Pitkänen, joka edusti luennolla Jyväskylän yliopistojen työelämäpalvelua (ja joka oli taannoin Twitter-työpajassani) livetwiittasi luennolta ansiokkaasti ja seurasi samalla sitä, mitä opiskelijat #rekrysome-häsälle twiittaavat. Koska tapa oli nähtävästi muillekin kuin Juholle ihan uusi, twiittejä ei ihan kauheasti tullut, vaikka paikalla olikin satakunta kuulijaa.

Muiden matskujen ohessa esittelin LinkedIn-profiilini ja kerroin, mihin asioihin siinä kannattaa kiinnittää huomiota. Tärkeimpiä asioita on kuvan ja tittelin valinta. Titteliksi ei kannata laittaa "Hesen kassa" vaan esimerkiksi "Kauppatieteiden kandidaatti, joka etsii some-markkinointigradulleen tilaajaa" (tittelit neuvon laittamaan kyllä englanniksi).

Puhuin myös siitä, että voi olla vaikea löytää tasapaino jakamisen suhteen: ei saa jakaa liian vähän, eikä liikaa vääränlaista sisältöä:



... pitää siis antaa persoonan näkyä ja miettiä, miten erottuu muista saman alan opiskelijoista / työnhakijoista. Ehkä se on mielenkiintoinen harrastus, ehkä outo huumorintaju tai mielenkiintoinen tapa ilmaista itseään?


Koulutuksessa kävin läpi vain Suomen suosituimmat some-palvelut, Alexa.com:in mukaan. Koska Alexa mittaa vain desktop-surffailua, emme saa sen avulla tietää Instagramin todellista suosiota (aika korkealla se on desktop-puolellakin). Joku opiskelija kaipasi Instagramia mukaan ja hänelle vinkkasin Sari Veikkolaisen bloggauksesta: miten Yle käytti Instaa viime kesän harkkareiden rekrytoinnissa:

Ritvaa taas mietitytti se, onko somesta todistettavaa hyötyä apurahan saamiseen:

Sari Guerney vastasi:

Sarin tapaan sanon, että oikein käytettynä somesta on apua mihin vaan, mutta olisi kiva kuulla niitä käytännön esimerkkejä, joilla vakuutamme Ritvan. Käypä siis (vaikka anonyymisti) allaolevassa kommenttiosiossa jakamassa kokemuksiasi siitä, miten some on auttanut sinua työn tai apuranan haussa!

Thursday, November 6, 2014

Suomalaiset somessa, vapaalla ja työnhaussa (sisältää 2 haastattelua)

Viime viikolla minua haastateltiin kaksi kertaa somesta.

Toiseen haastatteluun olet ehkä saattanut jo törmätä, nimittäin Seitsemän uutisten some-pätkään, jossa kerroin siitä, miten suomalaiset käyttävät somea.

Jutun jälkeen olen muuten seurannut suoria lähetyksiä aivan uudella kunnioituksella, ei se ihan helppoa ole. Nostan vielä hattuani koko MTV:n uutisporukalle (vahtimestarista ja meikkaajasta lähtien), jolla on haastatteluprosessi niin hyvin hallussa, että itse voi unohtaa turhan jännityksen.




Se toinen haastattelu jäi varmaan monelta bongaamatta: minulta nimittäin kyseltiin myös vinkkejä toimittajaopiskelijoiden ammatilliseen someiluun.


Varsinaiseen juttuun Turun ammattikorkeakoulun Tutka Pro -lehdessä kaikki vastaukseni eivät mahtuneet, joten uudelleenkäytän vastaukseni nyt. Kiitos Niina Velin hyvistä kysymyksistä!

***

1. Missä vaiheessa uraansa käyttäjän kannattaa mielestäsi liittyä Linkediin? Kannattaako se tehdä jo opiskelijana, jolloin työn laatu ei välttämättä ole vielä kovin hyvää, vai vasta valmistumisen jälkeen? 

LinkedIn:iin kannattaa liittyä heti! Mitä pidempään siellä olet, sitä suuremman verkoston ehdit rakentaa ja sitä kauemmin ehdit perehtyä palveluun ja sen kulttuuriin. Kesätyöntekijänä voit verkostoitua työkavereidesi kanssa ja saada heiltä jopa suosituksia, joiden avulla harjoittelupaikkoja ja oikeita töitä on helpompi hakea.

Myös opiskelukavereiden kanssa kannattaa verkostoitua jo opiskeluaikana, ei vasta sitten, kun he ovat saaneet jonkin hyvän työpaikan. Ja kuka estää opiskelijoita kehumasta toisiaan? Jos siis olet tehnyt ison projektin jollain porukalla, voit ihan hyvin antaa positiivista palautetta tiimillesi, se ei ole keneltäkään pois. Katteettomia suosituksia sen sijaan ei kannata antaa, olethan antamassa niitä omilla kasvoillasi.

Opiskelijan kannattaa harkita myös LinkedIn:in omistaman SlideShare-palvelun käyttöä. Sinne voi ladata parhaimmat opinnäytetyöt ja visuaalisen cv:n - sekä tietysti alkaa seurata siellä oman alan vaikuttajia niin Suomessa kuin ulkomaillakin. SlideSharesta löytää uusimman tiedon asiasta kuin asiasta, joten se auttaa myös uusien asioiden oppimisessa.

Muitakin mielenkiintoisia palveluita kannattaa harkita sen mukaan, mikä itsestä tuntuu luontevimmalta: linkkien keräilyä Pinterestiin, opintopäiväkirja blogiin tai vlogiin, kuvapäiväkirja Instagramiin tai verkostoitumista ja ajatustenvaihtoa Twitterissä, Google+:ssa tai Facebookissa? Muista kuitenkin, ettei joka paikkaan tarvitse revetä.

2. Minkälaisen merkityksen näet somella olevan nykypäivän työelämässä, erityisesti rekrytointivaiheessa? 

Jo viitisen vuotta sitten erään globaalin korporaation HR-päällikkö totesi, että jos hakija ei ole LinkedIn:ssä, häntä ei ole olemassa. Tämä ajatusmaailma on juurtumassa myös Suomessa.

 3. Luuletko, että mitä vähemmän työnhakijalta löytyy ns. internetjalanjälkeä, sen epätodennäköisemmin hänet palkataan työhön verrattuna hakijoihin, joilla sitä löytyy paljon? 

Tietysti sosiaalisessa mediassa jaetulla sisällöllä, ei määrällä, on suurin merkitys. Eli jos jaat paljon epäilyttävää materiaalia, todennäköisyytesi tulla palkatuksi pienenee. Toisaalta ne, jotka eivät jaa itsestään mitään, voidaan tulkita mustiksi aukoiksi - mitähän salattavaa tuolla ihmisellä on.. On siis turvallisempaa valita ihminen, joka kertoo avoimesti osaamisestaan ja on jo valmiiksi verkostoitunut yrityksen kannalta oleellisten ihmisten kanssa. 

4. Millaiseksi luulet somen merkityksen työnhaussa muuttuvan tulevaisuudessa? 

Joskus olen vitsaillut sillä, että kohta ihmisten ei tarvitse enää itse hakea töitä, vaan erilaiset palvelut löytävät ja luokittelevat heidät, heidän osaamisensa, kokemuksensa ja suosituksensa ja suosittelevat heitä näiden tietojen perusteella avoimiin työpaikkoihin. Kovin kaukana tästä ei olla, sillä LinkedIn osaa suositella ihmisille heidän profiiliaan vastaavia työpaikkailmoituksia ja headhuntterit tekevät sieltä hakuja, joiden pohjalta ihmisiin otetaan yhteyttä.

***

Haastattelun jälkeen sain kimmokkeen tehdä omasta SlideShare-cv:stäni entistä pidempi ja visuaalisempi. Tällainen siitä tuli:



Tuesday, October 28, 2014

Mielikuvituksellista Instagramin käyttöä

Suomalaiset ovat innostuneet Instagramista, mutta useimmiten sen käyttöä voisi vielä hurjasti parantaa. Hiljattain törmäsin (tai minut törmäytettiin) kuitenkin aika mielikuvitukselliseen instailuun: helsinkiläinen parturi-kampaamo Blackout on toteuttanut Instagramiin mobiilisivuston. Sivustoa voi toki katsella tietokoneellakin, mutta koska Instagram on mobiilisovellus, sivusto ei desktop-versiona pääse oikeuksiinsa.

Kännykässä se sen sijaan näyttää tällaiselta:


A photo posted by Johanna Janhonen (@jjanhone) on

Monen kuvan alareunassa lukee Tap to see more ja kun tällaista kuvaa sitten klikkaa, huomaa, että kuviin on tägätty muita Instagram-tilejä. Esimerkiksi hiustenhoitotuotteilla ja hiustenpidennyksillä on omat tilinsä.

Tällaisen sivuston luomiseen on mennyt aikaa ja kun siihen törmää (useimmiten varmaan siten, että Blackout on käynyt tykkäämässä kuvastasi) reaktio on VAU! Hienoa, että Suomestakin löytyy mielikuvitusta ja rohkeutta kokeilla jotain uutta! Idea sivustoon on varmaankin saatu ulkomailta, muistaakseni Ikea käytti aiemmin vastaavaa kikkaa.

Blackoutin inspiroimana olen itsekin alkanut tehdä Instagramiin erilaisia kuvasarjoja, joiden avulla vanhatkin kuvat voi ryhmitellä uudelleen yhteen.


Kuva, jonka Johanna Janhonen (@jjanhone) julkaisi laitteella

Oletko sinä törmännyt mielikuvitukselliseen instailuun?

Thursday, October 23, 2014

Mitä konkreettista hyötyä Twitter tuo asiantuntijan työhön

Ensi viikolla olen menossa Tulevaisuusfoorumiin vetämään kaksi Twitter-työpajaa, joissa keskitytään siihen, mitä hyötyä asiantuntija saa Twitteristä jokapäiväiseen työhönsä.

Tunnin työpaja, puhumattakaan omista briiffeistäni, on ajallisesti hyvin lyhyt, mutta halusin silti uudistaa Twitter-matskujani ja kyselin siksi tiistaina, millaista ammatillista hyötyä seuraajilleni on Twitteristä viime aikoina ollut. Sain niin paljon hyviä vastauksia, että päätin tehdä vastauksista ihan oman esityksensä. Ensi viikon esitykseen kun en saa kaikkia esimerkkejä mahtumaan, mutta jatkossa minun on helppo tästä esimerkkivalikoimasta poimia kuhunkin tilanteeseen parhaiten sopivat.



Jos olet siis vielä vastustanut Twitterin kutsua, ehkäpä löydät vastauksista uusia ajatuksia.

Thursday, October 16, 2014

Anna palautetta nettisivuistani - voita sometunti!

Eilen ja tänään olen pistänyt uusiksi Somen avaimet: YouTube -sivua. Onneksi olen saanut lähelleni ihmisiä, jotka uskaltavat antaa kunnon palautetta ja niin sivujen mitta on kutistunut noin 50%, mitä et ehkä uskoisi, sillä sivu on vieläkin aika pitkä. ;) Tiivistämistä joudun kyllä säännöllisesti harjoittelemaan some-kolumnissani, jossa merkkimäärät ovat hyvin tiukat. Ehkä pitäisi siis asettaa itselle joku merkkimääräraja myös nettisivuille? Mikähän se voisi olla?

Viime viikon some-kolumnissa käsittelin muuten somen maksullisia ominaisuuksia, Elloa ja LinkedIn:iä, joko kävit sen lukemassa?

Mutta nyt pyydän teiltä lisää palautetta nettisivuista. Osan palautteen antajista myös palkitsen, sillä Piilotetun aarteen 4-syntymäpäivän kunniaksi arvon 9. marraskuuta 4 voittajalle 1 tunnin some-paketin.

Yritykseni synttäreitä pääsen muuten juhlimaan jo ensi viikolla, kun Jykesin kustantama Yrityksen (ja erehdyksen) kautta -kirja julkaistaan. Siinä on mukana myös minun ja Piilotetun aarteen tarina:

Loading
Mun #yritystarina on mukana #yrityksenkautta -kirjassa, julkkarit ensi viikolla :)


Jos satut voittamaan Aarrejahtikisassa, voit käyttää palkinnon vaikkapa some-koulutukseen. Reilu viikko sitten kävin pitämässä ETRY:lle tällaisen yleiskatsauksen somesta:


Etrysome eli somekoulutus Etryn jäsenforumissa from Johanna Janhonen

Loppukuusta jatkamme ETRY:n jäsenten kanssa Wikipedia-koulutuksella.

Wikipediasta puheenollen kävin tänään Wikimedia Suomen blogissa haastamassa kaikki maailman Wikipediat miettimään sitä, kannattaako meidän ottaa oppia Ruotsin Wikipediasta.

Mutta nyt, hus Aarrejahtiin! :)

Friday, October 10, 2014

Suomen paras YouTube-koulutus!

Oletteko kuulleet määritelmää, jonka mukaan yhteisömanageri on onnistunut siinä vaiheessa, kun hänelle leivotaan kakku? Mulle on leivottu pari (tietenkin miniatyyrikokoista eli nukkekotiin sopivaa) kakkua, mutta eilen sain sellaisen "kakun", että haluan antaa siitä teillekin palan. Tai ei tätä ihan mulle leivottu, vaan koko meidän Somen avaimet: YouTube- koulutuksen porukalle.

Videokakku on siis kuvattu tämän viikon koulutuksessa ja tähtikouluttajani (joita +Kari Merikanto vertaa videossaan Star Wars -hahmoihin) kertovat, millaisia videoita YouTubeen ei kannata laittaa. Otahan opiksesi!



Seuraavan kerran tämä porukka on YouTube-vinkkejä jakamassa tammikuun 20. päivä.

Wednesday, October 8, 2014

Mitä tapahtui toisessa Somen avaimet: YouTube -koulutuksessa

Heips!

Olen viime aikoina heilutellut näitä Somen ja YouTuben avaimia teidän nenänne edessänne niin paljon, että nyt täytyy kertoa, miten meidän eilinen koulutus hotelli Aavarannassa sujui.

Klikkaile siis läpi alla oleva stoori, johon laitoin mm. twiittejä, Instagram-kuvia, YouTube-videoita sekä eilisen koulutuksen avausmatskuni. Löydät saman jutun tietysti myös Storifystä.

Koulutus on herättänyt jälleen niin paljon mielenkiintoa, että seuraavan kerran se järjestetään jo 20.1.2015.

Varsinaista palautetta eilisestä en ole osallistujilta vielä kerännyt, mutta eilen kuulin mm. tämmöisiä lausahduksia:

"En ole pitkään aikaan odottanut mitään koulutusta niin innolla kuin tätä."
"Suomessa some-koulutuksissa puhutaan liian usein niistä perusasoista, jotka jo itsekin tiedän. Nyt meni välillä jo yli ymmärryksen - ja se oli siistiä!"
"Kiitos tästä päivästä, te olette Suomen parhaimmat YouTube-kouluttajat!"

Tervetuloa siis tammikuussa mukaan oppimaan YouTubesta juuri niitä asioita, jotka kiinnostavat Sinua!

Tuesday, September 30, 2014

Huijarikutsuja liikkeellä LinkedIn:ssä

Viime viikolla sain pysäyttävän LinkedIn-kutsun, jonka lähettäjä oli "Finnairin toimitusjohtaja", "Eeva Kangas". Ennenkuin ehdin tutkimaan tarkemmin tämän ilmiselvän huijarin LinkedIn-profiilia, se oli jo ehditty sulkea. Sain siitä kuitenkin hyvän aiheen twiittiin:
ja LinkedIn-päivitykseen. Jälkimmäisessä neuvoin, että personoidussa kutsussa voisi vaikka kertoa, mistä kutsun saajan on tavannut. Kyselin myös, ovatko muut törmänneet viime aikoina suomalaisilta vaikuttaviin spämmikutsuihin ja siitä, mistä ihmiset ovat tajunneet ne spämmiksi. Vastauksia tulikin yllättävän paljon, myös oman verkostoni ulkopuolelta. Koska LinkedIn tapaa hävittää status-päivitykset bittiavaruuteen jo 2 viikon jälkeen (eikä niitä pysty enää edes omasta profiilistaan etsiä), otan vastaukset itselleni talteen.

Ehkäpä tekin saatte keskustelusta uutta mietittävää? :)

  • Jarmo LahtiJarmo Lahti Hiljattain tuli kutsu erään tunnetun ict-palvelukeskuksen CEO:lta, jota ko. keskus ei kuitenkaan tuntenut lainkaan. - Alkaisi ehkä olla tilausta toimiville digitaalisille varmenteille/henkilöllisyyden varmennusratkaisuille näissä sosiaalisen median palveluissakin.1d ago
  • Marko SuomiMarko Suomi Mulle tuli sama viesti :)
    1d ago
  • Marko Antila
    Marko Antila Sama juttu, parina päivänä on tullut näitä epäilyttäviä yhteydenottoja jo useampia.1d ago
  • Janne Pitkänen
    Janne Pitkänen Mulle tuli myös ja tänään tuli nimikkellä Senior Consultant yhdestä tutusta konsulttifirmasta - soitin kaverilleni, joka oli vasta ollut yrityksessä töissä, ei tuntenut henkilöä nimeltä ja sanoi että tuntisi aika varmasti, jos olisi kyseessä oikea työntekijä.1d ago
  • Janne Pitkänen
    Janne Pitkänen Älkää siis hyväksykö kontaktipyyntöjä, jos epäilette profiilin aitoutta. Usein feikkiprofiilit ovat jo saaneet jonkun tuttunne jymäytettyä kontaktiksi, mikä on myös hyvä syy ottaa yhteyttä tuttuihin ja kysyä kuulumisia samalla kun varmistaa asian :)1d ago
  • Janne Pitkänen
    Janne Pitkänen Ja vastaus alkuperäiseen kysymykseen: tunnen mainitun nimisen henkilön ja juju piileekin usein siinä, että feikkiprofiileihin on yhdistelty mahdollisesti tuttuja nimiä ja olemassaolevia positioita, jotta kutsut tulisivat epähuomiossa hyväksyttyä.1d ago
  • Eeva Makkonen
    Eeva Makkonen Käytän hyväksymiskriteerinä sitä, että olen itse ollut henkilön kanssa ja työni suhteen oikeasti tekemisissä. Ehkä ihan hyvä kriteeri, jos tällaista alkaa tapahtua.1d ago
  • Eeva Kangas
    Eeva Kangas Sain itsekin kaimaltani kutsun :) Niitä liikkuu nyt paljon, feikkiprofiileja siis.1d ago
  • Kalevi Virtanen
    Kalevi Virtanen Myös trolleista on varoiteltu mm. tv-uutisissa; pyrkivät porukoihin syöttääkseen Putin-propagandaa.1d ago
  • Hanna Pesanto
    Hanna Pesanto Olen saanut pari 'I love you' -linkityspyyntöä (?!?). Ne on helppo tunnistaa työhön liittymättömiksi - vaikkakin olin ennen niitä elänyt harhassa, että vain facebookissa "rakastutaan" uusiin ihmisiin ulkonäön perusteella vaikka profiilikuvana olisi huonekasvi. Varsinaisiin vääriin profiileihin en tunnista törmänneeni täällä, mutta täysin tuntemattomien ihmisten asiallisiakin linkityspyyntöjä tulee satunnaisesti... Ilman perusteluita, miksi pitäisi linkittyä. Profiilissani jo lukee, että en kuulu niihin, jotka linkittyvät "kaikkien" kanssa ja kannattaisi kutsussa perustella linkittymiselle syy. 1d ago

    • Jussi Kinnunen
      Jussi Kinnunen huijarin verkosto voi myös olla hyödyllisempi kun aitojen ihmisten.17h ago
Kiitos tähänastisista kommenteista - sana on vapaa myös blogin kommenttiosiossa :).