Pages

Thursday, July 24, 2014

Mistä nimi "Piilotettu aarre" oikein tuli?

Saamieni viestien perusteella epäilen, että tämä on kesän hiljaisin viikko, joten ajattelin skipata jokaviikkoisen bloggauksen. Sitten päätin kuitenkin mainostaa vähän vlogiani: kerroin siellä nimittäin tällä viikolla siitä, mistä nimi Hidden treasure - Piilotettu aarre on peräisin. Jos et ole tarinaan vielä aiemmin törmännyt, käy katsomassa se täältä: bit.ly/jjvlogi.

Ko. vloggaus oli järjestyksessään jo neljäs, eli nyt voin kaiketi jo tituleerata itseäni vloggaajaksikin :). Videoissa olen kokeillut kahta tyyliä: leikkaa-liimaa-otoksia (videokameralla) ja yhdellä otolla (kännykällä). Jälkimmäinen vetoaa tällä hetkellä enemmän - en halua tehdä vloggauksesta itselleni liian vaikeaa. Puhuminen ja kuvaaminen samaan aikaan on vielä vähän haastavaa - siksi puhun videoilla ehkä normaalia hitaammin, mutta ajattelen, että se vain antaa kuulijalle aikaa pohtia aihetta itsekin - tauot ovat tärkeitä.

Vlogini ja muiden uusien videoiden myötä YouTube-kanavani alkaa myös vihdoin näyttää siedettävältä. Olen nostanut erilaisia mielenkiintoisia juttuja etusivulle, viimeksi Marttojen vinkit läppärin siivoukseen. Käypä kurkkaamassa ja tilaa kanavani! Videoni toimivat kuulemma myös podcasteina, eräs vanha työkaverini oli kuunnellut niitä siivotessaan. :)

Thursday, July 17, 2014

Jonne Aaron artistina somessa

Sosiaalinen media synnyttää uusia julkkiksia, mutta myös entuudestaan julkisuuteen päässeet henkilöt käyttävät somea oman uransa edistämiseen, kuka mitenkin. Kesäkuussa Iskelmä Festivaaleilla tapaamalleni Jonne Aaronille some on etupäässä yleisön palvelua, mutta hän ihmettelee myös sitä, miten fanien käyttäytyminen keikoilla on viime aikoina muuttunut.

Kurkkaa videohaastattelustani, miten hän käyttää Facebookia ja Instagramia ja millaisen neuvon hän antaa videon katsojille.

Friday, July 11, 2014

Sometoimittajan terveiset Asuntomessuilta

Lisää messukuvia tulossa http://instagram.com/jjanhone
Asuntomessut ovat kesän yksi suurimpia tapahtumia ja tällä kertaa ne ovat hyvin lähellä minua, Jyväskylässä. Eilen pääsin tutustumaan alueeseen lehdistöpäivässä. Aluksi meillä oli tunnin tiedotustilaisuus (josta minä ainoana livetwiittasin). Teemakierrosten jälkeen meillä oli nelisen tuntia aikaa tutustua alueeseen ja tehdä siellä juttuja ja haastatteluita.

Median joukossa oli muitakin somettajia, mutta muut paikalla olleet bloggaajat olivat sisustusbloggareita. Heidän keskittyessään sisustukseen ja valokuvaamiseen minulla oli some-lasit päässäni haastateltavia etsiessäni.

Jyväskylä on uudistanut Asuntomessut-konseptia monilla tavoin, elokuussa on tulossa yötapahtuma (joka järjestetään kello 21-01), jolloin päästään ihastelemaan messualueen yövalaistusta, ollaanhan valoistaan tunnetussa Jyväskylässä. Uutta ovat myös mm. äijäparkki ja erilaiset teemareitit.
Historiaa tehtiin paitsi korkeudella, myös somella: eräällä asunnolla on ihan oma Instagram-tili! Mitenkäs Asuntomessut sitten itse somettaa? Käytössä on kolme some-kanavaa: Facebook-sivu, jossa järjestetään mm. kilpailuja, Pinterest-tili, jonne kerätään messuihin ja sisustamiseen liittyviä kuvia ja linkkejä, sekä Twitter, jota käytetään mm. tapahtumatiedotukseen. Kari Salmi kertoo oheisessa videossa someilusta tarkemmin:

 

Jaa ja seuraa muiden asuntomessukokemuksia somessa #asuntomessut-häsällä. Tervetuloa Keski-Suomeen Äijälänrannan asuntoihin tutustumaan!

Wednesday, July 2, 2014

Unelmien jäljillä: olen sometoimittaja

Kerronpa sinulle nyt salaisuuden: nuorena halusin palavasti toimittajaksi. En päässyt sisälle Tampereen yliopiston toimittajakoulutukseen, mutta luin tiedotusoppia appron verran opiskellessani siellä filosofian maisteriksi (pääaineenani tilastotiede). Suunnitelmani oli, että kun minulla on kasassa tarpeeksi opintoviikkoja, aloitan tiedotusopin sivuaineopinnot. Kun se hetki sitten koitti, minut oli jo imaistu vahvasti työelämään (ja Nokia-korporaatioon) ja asia unohtui. Jokin aika sitten havahduin ja huomasin, että unelmastani on tullut kuin varkain totta: toimin some-toimittajana omassa yrityksessäni. Minä olen media, kuten Tuomas Enbuske sanoo.

Some-toimittajana teen yritykseni sisältömarkkinointia eri some-kanaviin: bloggaan, mikrobloggaan, kuvaan, teen videoita ja niin edelleen. Lähimpänä perinteistä toimittajaa olen silloin, kun kirjoitan some-kolumneja Suur-Jyväskylän Lehteen (tämän päivän kolumnissa oli muuten aiheena se, kuka Wikipediaa johtaa).

Asiakkailleni taas tarjoan mm. liveraportointia tapahtumista sekä Wikipedia-artikkeleiden päivitystä. Olen sanonut, että Wikipedia-artikkelin luonti muistuttaa vähän gradun tekoa: jokaiseen asiaan tarvitaan lähde. Vanhojen artikkeleiden päivittäminen on vielä haastavampaa: kuvittele, että joudut jatkamaan jonkun toisen vuosia sitten aloittamaa gradua. Tai, että ko. gradua on tehnyt vuosien aikana iso joukko ihmisiä ja sinä yrität tehdä kokonaisuudesta ehjän ja selvittää, mitkä asiat artikkelissa ovat vanhentuneita ja mikä pitää yhä paikkansa.

  Viime viikolla kävin Iskelmä festivaaleilla tekemässä some-aiheisia videohaastatteluita YouTube-kanavalleni. Ensimmäiseksi haastattelin +Sinikka Långströmiä, joka  vastaa Himos Lomien markkinoinnista. Hän kertoi siitä, miten Iskelmä festivaalit käyttää Facebookia paitsi markkinointiin, myös asiakaspalveluun.

Käy siis kurkkimassa uusimmat hengentuotteeni ja kerro, ovatko sinun nuoruuden haaveesi yllättäen toteutuneet.