Pages

Wednesday, November 28, 2012

Somen tietoähky kuriin, osa 7: äänekkäiden hiljentäminen Facebookissa

Viime viikolla kerroin, miten LinkedIn-kontaktien päivityksiä voi piilottaa, joten on luonteva kertoa, miten sama tehdään Facebookissa. Siellä vaihtoehtoja on paljon enemmän, ehkäpä LinkedIn alkaa joskus tulevaisuudessa tarjota myös samantapaisia vaihtoehtoja.

Piilotat Facebook-kaverisi päivitykset esim. painamalla jonkun päivityksen kohdalla kohdasta Hide, jolloin ko. päivitys menee piiloon ja voit valita miten muut saman henkilön päivitykset näkyvät. Saman voit tehdä myös käymällä hänen profiilissaan ja painamalla Friends-kohdasta, jolloin saat esiin asetukset.

(Käytän Facebookia itse englanniksi, koska usein päivitykset tulevat ensin englanninkielisiin profiileihin. Toiseksi ymmärrän termejä paremmin englanniksi, kuin suomeksi käännettyinä)


Läheisiltä ihmisiltä haluat ehkä saada kaikki päivitykset (All updates), vieraammilta riittää ehkä vain tärkeimmät päivitykset (Only Important). Jos et itse harrasta Facebook-pelaamista, sinua ei varmaan muidenkaan pelaamiset kiinnosta, joten saat ne yhdellä valinnalla pois virrastasi. Jos kaverisi taas jakaa paljon suosikkimusiikkiansa ja videoita, ja sinä et jaa hänen musiikkimakuaan, voit piilottaa myös tällaiset päivitykset itseltäsi. Voit myös piilottaa kaikki kaverisi päivitykset valitsemalla Unsubscribe. Mutta kysynpähän vaan: jos et halua saada kaveriltasi mitään päivityksiä, miksi haluat ylipäätään pitää häntä kaverinasi? Kannattaisi ehkä poistaa hänet kokonaan kavereistasi...

Sinulla on siis mahdollisuus rakentaa Facebook-kavereidesi tuottamasta virrasta enemmän itseäsi kiinnostava. Jos sinulla on paljon Facebook-kavereita, asetusten kohdalleen laittamiseen menee toki aikaa, mutta lopputulos ehkä korvaa käytetyn ajan: et missaa tärkeitä päivityksiä, mutta vältät mielestäsi tyhjänpäiväiset jutut.

Friday, November 23, 2012

CMADFI-ohjelma alkaa olla kasassa

Päivitin toissapäivänä nettiin CMADFI-tapahtuman ohjelmaa, joka on melko vakuuttava!

Kurkataanpa sitä tarkemmin:

10.00-10.15 Tilaisuuden avaus
10.15-10.45 Antti Isokangas: Sisällöntuottajasta mielipidejohtajaksi, päälava (keynote)
10.45-11.30 Case-puheenvuorot 1 (kolme vartin esitystä), päälava
  • Maarit Riikonen / Markkinointitoimisto Farkas Oy: Case Aarikka
  • Marko Suomi / Konecranes: Community managerina yrityksen sisäisessä globaalissa virtuaalitiimissä
  • Janne Ruohisto / Intunex Oy: Parvia ja pelimekaniikka – mikä saa ihmiset tekemään yhteistyötä ja auttamaan toinen toisiaan?
11.30-12.30 Taskulounas eli verkostoitumista ennalta sovituista teemoista
12.30-14.00 Pienryhmäsessiot 1 eri saleissa (Esimerkkejä perinteisistä ja sosiaalisen median verkostoista – kuinka tehdä perinteisistä verkostoista sosiaalista mediaa hyödyntäviä) – kaikki osallistujat kuulevat kaikki pienryhmäsessiot, mutta keskustelun vauhdittamiseksi porukka jaetaan kahtia

  • Kari A. Hintikka (AVO2-hanke): verkoston rakenteet ja roolit (45 min)
  • NN (OSKE) (45 min)
14.00-15.30 Pienryhmäsessiot 2 eri saleissa (Uusia ideoita, some- pohjaisia sovelluksia ja toimintatapoja verkostojen hallintaan ja kehittämiseen)
  • Jukka Huhtamäki (TTY): Visuaalista analytiikkaa verkko-/verkostofasilitaattoreiden työn tueksi (45 min)
  • Juha Krapinoja: Yammer työyhteisön sisäisenä verkostona (45 min)
15.30-16.00 Kahvitauko
16.00-17.00 Case-puheenvuorot 2 (neljä vartin esitystä), päälava
17.00-17.30 Keynote / Mika Tolvanen, Community managerointia Ylessä
17.30-18.00 Verkostoitumista eri teemoista/näkökulmista, opitaan lisää, mietitään ja tehdään yhdessä

Tämän jälkeen houkuttelin tuttavaani mukaan ja hän pyysi rehellistä mielipidettäni, onko tilaisuus tarkoitettu vain "aloittelijoille" vai saavatko kokeneetkin some-asiantuntijatkin tapahtumasta jotain irti. Hämmästyin kysymystä sen verran, että jaanpa nyt sitten rehellisen vastaukseni muillekin.

Ensinnäkin, community managereiden ala on Suomessa niin tuore, että oikeita konkareita meillä ei vielä ole (no ei niitä vielä maailmallakaan taida olla): ammattimaisia community managereita meillä on ollut ehkä vasta noin viisi vuotta (ja meillä on puhumassa yksi Suomen ensimmäisistä community managereista, Mika "Sippo" Tolvanen, joka aloitti YleX:n community managerina) .

Toiseksi, ala elää ja muuttuu siinä missä sosiaalinen mediakin, koko ajan pitää oppia uusia niksejä ja taitoja, ja se mikä tepsi yhteisöön viime vuonna, ei ehkä toimi enää. Community managereiden pitää siis olla valppaana koko ajan. CMADFI-tapahtumassa tuomme yhteen Suomen harvalukuiset community managerit, jotta he pääsevät vaihtamaan kokemuksiaan ja oppimaan toisiltaan. Esitykset on koottu monelta kantilta, on sekä akateemisia esityksiä että käytännön case-kertomuksia, on puhetta  organisaatioiden sisäisistä yhteisöistä mutta myös asiakasyhteisöistä. Mukana on myös monia tämän vuoden puhutuimpia tapauksia, kuten Iron Sky, Jolla ja Fröken Senja.

Osallistujilla on myös hyvä tilaisuus vaikuttaa tilaisuuden sisältöön, sillä Facebook-ryhmämme kautta voimme tehdä toivomuksia esiintyjille: voisitko puhua tästä ja kertoa tuosta. Eli jos pelkäät, että kuulet "taas ne samat jorinat samoilta ihmisiltä", tule ryhmäämme haastamaan esiintyjämme puhumaan uudesta näkökulmasta. Olemme jättäneet agendalle aikaa myös vapaamuotoiseen verkostoitumiseen ja myöhemmin jaamme ihmiset lounaspöytiin, joissa on eri puheenaiheet.

Itse olen toiminut erilaisissa harrastusyhteisössä community managerina 10 vuoden ajan (mietimme parhaillaan, miten juhlistaisimme 10-vuotiaan Nukkekotielämä-ryhmämme synttäreitä), mutta on minulla taustaa myös ammatillisista yhteisöistä mm. Nokiassa. Kokemusta siis löytyy vuosikymmenen verran, mutta CMADFI-päivän jälkeen uskon olevan paljon-paljon fiksumpi ja täynnä uusia hyviä ideoita omia yhteisöjäni varten. Odotan innolla myös sitä, että tutustun uusiin ihmisiin, jotka ovat myös kiinnostuneita yhteisöjen kanssa tehtävästä työstä. Olen nimittäin haaveillut tällaisesta community managerit yhteen kokoavasta tapahtumasta jo ainakin kolmisen vuotta. En siis suin surmin jäisi tapahtumasta pois. Tule sinäkin mukaan, harvoin sitä näin laadukasta sisältöä ilmaiseksi saa... Mukaan mahtuu vielä noin 65 henkilöä.

Thursday, November 22, 2012

Somen tietoähky kuriin, osa 6: äänekkäiden hiljentäminen LinkedIn:ssä

Okkosen Hale kysyi minulta tällä viikolla, miten äänekkäät saa hiljennettyä LinkedIn:ssä. Sen sijaan, että olisin vastannut vain hänelle, kerroin saman tien asian kaikille LinkedIn-kontakteilleni, sillä monikaan ei tiedä sitä, että ihmisiä voi hiljentää LinkedIn:ssä, minullekin asia taisi paljastua vasta kesällä.

Eräs vanha kaverini poisti minut hiljattain LinkedIn-kontakteistaan, koska minä vein hänen seinältään LinkedIn-päivityksilläni (joita voi tulla "monta kertaa päivässä") niin paljon tilaa, ettei hän enää voinut seurata omien kollegoidensa tekemisiä niin tarkasti kuin olisi halunnut. Kun asia paljastui minulle, kerroin, ettei hänen toki tarvitse poistaa minua, riittää kun pistää minut piiloon - ja nyt olemme jälleen kontakteja :).

Kannattaakin siis tarkkaan miettiä, mikä on hyvä määrä päivityksiä LinkedIn:ssä ja mistä asioista päivityksiä tekee. Kesällä tullut uudistus poisti Twitter-viestit LinkedIn:stä, mikä oli minusta erinomainen asia: minua kun ei kiinnosta lukea LinkedIn:stä esim. siitä, milloin joku kontaktini vierailee ruokakaupassa tai mitä mieltä he ovat jostain lätkämatsista.


Täyttääkseen Twitterin tuomaa tyhjiötä LinkedIn on alkanut nostaa uutiseksi mm. sitä, että tykkää jostain LinkedIn-ryhmän postauksesta tai kirjoittaa johonkin ryhmään. Jos osallistuu aktiivisesti erilaisiin ryhmiin, kontaktit saattavat kyllästyä tällaisiin päivityksiin ja piilottaa sinut kokonaan. Estääksesi sen, voit itsekin poistaa tyhjänpäiväisiä, LinkedIn:in automaattisesti luomia, päivityksiä virrastasi (klikkaa päivityksen vierestä Delete).

Miten äänekkäitä kontakteja sitten hiljennetään? Koska Jaana Nyström tuossa minun postauksen alla pyysi anteeksi omaa aktiivisuuttaan, otan esimerkiksi hänet. Eli LinkedIn:in etusivulla valitsin Jaanan viimeisimmän päivityksen, jolloin näkyviin tulee Hide-valinta. Kun klikkaan siitä, kaikki Jaanan  päivitykset jäävät jatkossa näkymättä minulta.


Toistaiseksi en kuitenkaan ole piilottanut ketään kontakteistani, joten peruutan piilotuksen nopeasti valitsemalla Undo:
Kiva tavata taas Jaana :).

Siitä, että joutuu piilotetuksi ei kannata hermostua. Kuvitellaanpa vaikka esimerkki, että joku tuttavani on verkostoitunut 400 lakimiehen ja minun kanssani. Hän seuraa ahkerasti oman alansa uutisointia ja jakaa verkostolleen parhaimpia tärppejä, vaikkapa vain 10 päivässä. Minun työtäni ko. uutiset eivät juuri kosketa, joten lopulta laitan hänet piiloon. LinkedIn:in kautta voimme kuitenkin helposti saavuttaa toisemme silloin (InMailien avulla), kun haluamme viestitellä toisillemme, tai tutkia toistemme profiileja tai kontakteja silloin, kun esimerkiksi ne lakiasiat tulevat minulle ajankohtaiseksi tai some-asiat hänelle.

Friday, November 16, 2012

Somen tietoähky kuriin, osa 5: Facebook-mainonta

Viimeksi bloggasin Facebookin sosiaalisista mainoksista ja siitä miten niistä pääsee eroon. Isoksi yllätyksekseni kyseinen postaus on noussut jo blogini kaikkien aikojen neljänneksi luetuimmaksi.

Ehkäpä Nörttitytöillä tai Brasilian Facebookilla on jotain tekemistä asian kanssa, kiitokset heille... :)

Ko. postausta myös ihmeteltiin: mite voin purra asiakkaitteni kättä ja neuvoa heidän asiakkailleen miten päästä eroon mainoksista? Helposti: minun some-filosofiani ja koulutukseni eivät perustu maksettujen mainosten käyttöön. Ensinnäkin me kaikki näemme niin paljon mainoksia päivässä, että osaamme aika sujuvasti suodattaa ne pois näkyvistämme, toiseksi me emme edes usko niihin (vain 14% ihmisistä uskoo mainoksiin). Sen sijaan 78% ihmisistä uskoo vertaisverkostoihin, joihin kuuluu mm. ystäviä, työkavereita, Facebook-kavereita, bloggaajia, Suomi24-foorumilaisia jne. Voimme siis uskoa myös ihmisiin, joita emme ole koskaan tavanneet, jos he kirjoituksillaan ansaitsevat luottamuksemme. Ja hyvin helposti myös haistamme palaneen käryä, jos joku yrittäjä väärentää itselleen positiivisia arvosteluja (en siis suosittele sitä kenellekään - piilomarkkinointi on oikeasti laitonta).

Bloggauksen jälkeen tein henkilökohtaisen Facebook-kavereilleni suunnatun kamppiksen. Yhden illan ajan kerroin heille nimillä tagaten, että hei S, sinä mainostat seinälläni Shelliä ja sinä P taas Soneraa. Osalle kavereistani mainostaminen on ihan ok, osa taas vaihtoi mainosasetuksensa kampanjan seurauksena. Sain siis vähennettyä minulle näytettyjen mainosten määrää pikkuisen, mutta ihan aukotonta tämä ei ole, kertoi Nettitehostimen Janne Ansaharju Twitterissä:


Nämä Facebookin sosiaaliset mainokset ovat tosi uusi juttu, maksettuja statuspäivityksiä sai alkaa tehdä alkusyksystä ja nyt näyttää siltä, että suomalaiset firmat ovat joukolla lähteneet niitä kokeilemaan. Mainoksia voi suunnata joko omille faneille tai faneille ja heidän kavereilleen. Jälkimmäisessä tapauksessa päivitykseen tulee mukaan myös kaverin tiedot, jolloin fanin kaveri saattaa ihmetellä: Miksi ihmeessä kaverini Kaisa tykkää Keksifirman Naksu "Jouluksi iso kasa vehnäherkkuja" -kampanjasta? Jos kerran Kaisa siitä pitää, niin ehkä minunkin pitää perehtyä tarkemmin? Kun paljastuu, ettei Kaisa ole kampanjasta kuullutkaan fanin kaveri tuntee itsensä huijatuksi, eikä se ole ehkä mainostajankaan etujen mukaista...

Minulle taas kävi kampanjassani toisin päin: kävi ilmi, että toinen Soneraa mainostanut kaverini oli oikeasti osallistunut leffakisaan ja jakanut ko. tiedon myös Facebook-virrassaan. Kysessä olevaa päivitystä minulle ei kuitenkaan virrassani näytetty, mikä oli Soneran kannalta ikävää. Jos olisin nähnyt M:n kilpailupostauksen, olisin voinut rynnätä itsekin katsomaan kisaa, mutta sen sijaan minulle näytettiin maksettu päivitys, joka sai minut vain vihaiseksi siitä, miten Sonera sotkee P&M:n tiedot mainoksiinsa.

Se, että joku tuttavani sallii naamansa käytön mainoksissa, mutta ei tuota Facebookiin sisältöä, joka minun virrassani näytettäisiin, saa minut jopa harkitsemaan ko. kaverin poistamista kokonaan kaveripiiristäni - miksi tilaisin joltakulta pelkkiä mainoksia?

Voit siis vähentää näkemiesi mainosten määrää kertomalla H:lle ja O:lle, että hei, sinä olet muuten tosi usein seinälläni mainostamassa makkaraa ja laudeliinoja, ja tänään tykkäsit Nettikasinon uutuuspelistä Pikapokeri. Jos he eivät pidä siitä, mihin heidän tietojaan käytetään, voit seuraavaksi kertoa heille, että mainostajan roolista pääsee eroon muuttamalla asetuksiin "Only my friends"ien tilalle "No one".

Onnea Facebook-virran siivoukseen :).

Lisäää aiheesta:
PS. Vielä ehdit osallistua Piilotetun aarteen synttärikisaan, jossa on tarjolla some-konsultointia, vaikka Facebookiin liittyen :).

Thursday, November 8, 2012

Facebookin sosiaaliset mainokset ja niiden esto

Eilen laskeskelin m.facebook.com-virrastani, että noin 20% jutuista oli maksettua mainosta. Kaverini mainostivat nimillään seuraavia firmoja tai juttuja:
  • Aura-juusto
  • Paulig
  • Stockmann
  • Rautia
  • Tulos
  • Microsoft
  • Sonera
  • Nutraajat
  • hyvää työtä
  • Arabia
  • Celia-kirjasto
  • Valkee 
Maksettujen mainosten lisäksi muutamat kaverit mainostivat oma-aloitteisesti joitain muita firmoja.

Valitse "No one" jos et halua näkyä mainoksissa.
Viidesosa mobiilisisällöstä tuntui minusta jo aika paljolta ja aloin miettiä, mainostetaanko minunkin nimelläni juttuja. Aikojen alussa olen sen nimittäin kieltänyt ja nyt piti käydä tarkistamassa asetukset. Aika monen mutkan takana ne olivatkin, mutta näyttää siltä, ettei minua edelleenkään käytetä mainoksissa. Olen kai hankala Facebook-käyttäjä, kun en tykkää siitä, että nimelläni mainostetaan tyhjänpäiväisiä kilpailuja. Jos sinä olet yhtä rajoittunut, muuta omat asetuksesi.

En oikein jaksa uskoa, että kaverini P ja M ovat oikeasti innostuneet tästä Soneran kilpailusta. Jos he sen sijaan kehuisivat Soneran asikaspalvelun nopeutta päivityksessään, voisin hyvinkin harkita operaattorin vaihtoa...
Mainostan kyllä mielelläni firmoja silloin kun siihen on aihetta. Esimerkiksi viikon aikana olen mainostanut Facebookin status-päivityksessä Pandan jouluherkkuja, Pinterestissä Fazerin marmeladeja ja yhdelle kaverille nettisivufirmaksi Trimediaa. Verkostojen suositukset toimivat parhaiten silloin, kun ne ovat aitoja.

Kuulin muuten eilen huhun siitä, että Facebook harkitsee 50 dollarin kuukausimaksua yrityksille. Vastikkeeksi he saisivat tällaisia juttuja:

* Prominent listing in Facebook Search and local directory
* Ability to respond to people who comment or post on your Page using private messages
* Ability to change the name of your Page and protect against others creating a Page about your business
* Access to email and chat support for help with your Page at any time
* Set up groups on your Page to help manage the conversations you have with your customers

Wednesday, November 7, 2012

Piilotetun aarteen 2v-synttärihulina alkaa

Vähän huulipunaa juhlan kunniaksi
Piilotettu aarre täyttää perjantaina 9.11.2012 kaksi vuotta - se on päivä, jolloin sai nimen Hidden treasure - Piilotettu aarre. Keväällä osallistuin paikallisten yrittäjien tukemaan oppisopimuskoulutukseen, jossa oli keskiössä sosiaalisen median käyttö markkinoinnissa. Työkalut sinänsä olivat hyvin tuttuja, mutta markkinointinäkökulmasta sain uusia ajatuksia ja aloin miettiä tarkemmin mm. yritysilmettäni. Pistin kotisivuni ja muut verkkokotini uusiksi (kiitos minut haastaneen Okkosen Halen, Trimedian ja RedanRedanin) ja päätin, että suomeksi puhun Piilotetusta aarteesta, englanniksi Hidden treasuresta, eli pitkä nimirimpsu saa jäädä lähinnä virallisiin papereihin.

Yritykseni nimeä kehutaan usein, sitä pidetään paitsi helposti muistettavana, myös mielenkiintoa herättävänä. Mitä Piilotettu aarre sitten tarkoittaa? Nimi tulee alunperin Hidden treasure -blogista, jonka perustin Nokian intranettiin. Blogeissahan on se hankaluus, että nimi pitää päättää ennenkuin siihen pääsee kirjoittamaan. Joten etsiessäni nimeä tutkin muiden blogeja. Muut olivat nimenneet blogejaan nimensä (esim. OPK´s blog) tai organisaationsa mukaan. Minä en ollut tarpeeksi tunnettu mainostaakseni blogia omalla nimelläni ja tiesin myös sen, etteivät organisaatiot kauan Nokialla vanhene. Siksi innostuin tarinallisista nimistä, joista parhaiten mieleeni on jäänyt Liisa Ihmemaahan viittaava Red Pill. Mietin siis, mikä tarina liittyisi tuleviin juttuihini. Ideani oli kerätä blogiini talteen löytämiäni tiedonmuruja sosiaalisen median palveluiden käytöstä ja auttaa ihmisiä säilyttämään tietojaan niin, että mahdollisimman moni sen löytäisi. Nokiassa kun vaihtoehtoja riitti, oli intranet-sivuja, LotusNotes-tietokantoja, wikejä, verkkolevyjä - ja tietysti kaikkien omat tursuilevat sähköpostilaatikot. Joskus kun sattumalta törmäsi vaikka hyviin ohjeisiin, tuntui siltä, kuin olisi löytänyt hyvin piilotetun aarteen. Päätin siis alkaa kerätä talteen näitä piilotettuja aarteita ja tehdä blogistani paikan, josta löytyisi vastauksia erilaisiin sosiaalisen median palveluihin liittyviin ongelmiin kuin myös uusia ideoita niiden käytöstä.

Keväällä 2009 siirsin blogini internetiin Hidden treasure 2.0 -nimellä (2.0 viittaa paitsi siihen, että kyseessä oli toinen samanniminen blogini myös web2.0:aan, termiin, jota käytettiin ennen "sosiaalista mediaa"). Kun aloin blogata suomeksi, oli luontevaa kääntää blogin nimi suomeksi ("kätketyn" aarteen hylkäsin ääkkösten takia). 

Ehkäpä monipuolisuus, ajoittainen hassuttelu ja osallistuminen erilaisiin keskusteluihin selittävät, miksi henkilökohtainen Twitter- tilini on paljon suositumpi kuin yritykseni tili
Pari vuotta sitten mietin nimeä uudelle yritykselleni. Monet toiminimet on nimetty omistajansa mukaan, mutta halusin tehdä selvän eron itseni ja yritykseni välille. Minähän en ole yhtä kuin yritykseni, olen paljon enemmän (esim. äiti, vaimo, tutkija, nukkekotiharrastaja, Kiepauttaja, Nörttityttö). Niinpä esimerksi Twitterissä Johanna Janhonen voi puhua asiasta kuin asiasta siinä missä Piilotettu aarre keskittyy sosiaaliseen mediaan työkäytössä. Samaan tapaan käytän myös Facebookia, yritän pitää enimmän osan someen liittyvistä päivityksistäni Piilotetussa aarteessa ja jättää kaverini rauhaan "ylenmääräiseltä markkinointiviestinnältä". Sen sijaan LinkedIn:ssä käytän enemmän omaa profiiliani kuin yritykseni profiilia - onhan sillä huomattavasti enemmän seuraajia ja ammatillisessa verkostossa on luontevaa jakaa työhön liittyviä kuulumisia

Some-alkuiset firman nimet päätin myös unohtaa, niitä oli jo silloin niin monta, etten halunnus siihen joukkoon hukkua (sen jälkeen näitä some-firmoja on tullut vain lisää. Menevätköhän nimet ihmisiltä sekaisin ja he lähestyvätkin vahingossa väärää yritystä?). Piti siis keksiä joku oma nimi ja nimi löytyikin sitten lopulta aika läheltä - blogistani. Jo ennen yrityksen perustamista Piilotettu aarre -haulla löytyi paljon sosiaaliseen mediaan liittyvää sisältöä, mitä kannatti tietysti hyödyntää :).

Tänä päivänä Piilotettu aarre viittaa pitkälti samaan kuin alunperinkin: internet ja ihmisten työympäristöt ovat täynnä löytäjäänsä odottavaa tietoa. Ja paljon tietoa on piilotettu paikkoihin, josta muut eivät sitä ei voi löytää: ihmisten päihin ja sähköposteihin. Piilotettu aarre auttaa tekemään tiedosta löydettävämpää tuomalla organisaation sisäiseen käyttöön esimerkiksi wikejä, opettamalla ihmisiä löytämään netistä oman alansa mielipidevaikuttajia ja kuraattoreita tai houkuttelemalla organisaation sivulle ihmisiä sosiaalisen median avulla. Piilotettuja aarteita ovat myös yhteisöt, jotka voivat auttaa organisaatiota parantamaan toimintaansa -joko vapaaehtoisesti tai tiedostamattaan.

Viime vuonna järjestin ensimmäisen syntymäpäivän kunniaksi kilpailun. Sain kilpailusta hyvää palautetta (etenkin voittajalta;), joten päätin tänäkin vuonna järjestää sellaisen.

Viime vuoden voittaja oli Satu Konsti Jyväskylän seurakunnasta ja hänen voittamansa palkintotunti käytettiin syyskuussa 2012 osana kolmen tunnin Facebook-koulutusta, jossa olivat Sadun lisäksi mukana seurakunnan lehden, Henki&Elämän tekijät.
“Johanna opasti joukkomme somen äärelle tosi taitavasti ja kiinnostavasti. Aloittelijat pysyivät hyvin kärryillä, mutta edistyneimmätkin saivat lisäeväitä osaamiseensa. Peruspaketin pohjalta muhistelemme kuulemaamme ja kehittelemme lisää uusia käyttömahdolllisuuksia. Kotvan kuluttua pidämme varsinaisen työpajapäivän, jolloin laitamme jalostuneet ideat käytäntöön. Tuskin maltan odottaa!”
Marjo Rönnkvist, viestintäpäällikkö, Jyväskylän seurakunta
Eli piakkoin jatkamme Jyväskylän seurakunnan kanssa työpajapäivän merkeissä, jota myös minä odotan innolla :).

 Joten käypä osallistumassa hetimiten uuteen kilpailuuni - ehkä juuri sinua onnistaa tällä kerralla!

Tuesday, November 6, 2012

Lukijoiden kootut kommentit Facebook-muutoksista

Jaoin Facebook-dataa
Viime viikolla kirjoittamani kuvaus Facebookin EdgeRank-muutoksista nousi nopeasti blogini kaikkien aikojen luetuimmaksi jutuksi ja sain siitä paljon palautetta ympäri somea.Vähän harmittaa, että blogeissa aloitetut keskustelut hajaantuvat nykyään niin moneen paikkaan, etteivät lukijat saa koko kuvaa keskustelusta, joten siksi kokoan kommentit yhteen ja vastaan osaan niistä.

Koska en jaksa kysellä kommentoijilta saanko julkaista heidän nimensä täällä (sillä osa kommenteista on salaisissa ryhmissä), muutan samantien kaikki anonyymeiksi ja tunnistamattomiksi.


Avoimuuttani kiitettiin:"Ei ole paljon luettu postaus syyttä. Kiitokset casen jakamisesta." "Hyvä kirjoitus. Mahtavaa että käytät analytiikkaa seuratessasi tehoa. Harva osaa noin tehdä eikä kouluissakaan opeteta." "Mielenkiintoista vertailua!" "Kiitos Johanna, olitpa tarkkaan analysoinut." "Tykkään aiheen nostamisesta esiin ja kirjoituksestasi."

Olen koulutukseltani tilastotieteilijä ja Nokiassa tein vuosikausia töitä erilaisten prosessien mittaamisen parissa, joten analysointi on luonnollinen osa toimintaani - kun sille vaan on aikaa. Se, että minulla on globaali oppimisympäristö, Mini treasures wiki, jonka community managerina opettelen sosiaalisen median palveluiden käyttöä tuhansien käyttäjien aktivoimiseksi, antaa minulle mahdollisuuden jakaa kokemuksiani mm. koulutuksissani. MTW ei ole (vielä vähään aikaan) varsinainen tulonlähteeni, vaan osa ammattitaidon ylläpitämistä - oman yritykseni tietoja tai asiakkaideni onnistumisia en sen sijaan niin tarkasti halua levitellä, liikesalaisuutensa kullakin ;). Mutta olisin kyllä todella innoissani, jos tällaisia tietoja enemmän avoimesti jaettaisiin - siitähän tämä julkinen keskustelu lähti liikkeelle, että Dangerous Minds jakoi omat tietonsa.


Facebookia kritisoitiin:"En pidä siitä, miten FB toimii tai katsoo voivansa toimia" "Minua harmittaa se, että tämä koskee myös yksityishenkilöitä. Minulle on ihan ok, että Facebook tekee rahaa, mutta tuntuu väärältä, että yksityishenkilöiden viestejä ja kaverisuhteita pantataan ellei maksa ja varmista, että kaikki kaverit näkevät viestit. Se on mielestäni vastoin Facebookin alkuperäistä toimintalogiikkaa, joka perustui kavereiden väliseen kommunikointiin. Tiedostan toki, että Facebook saa ihan itse määrittää toimintansa." "Ihmisille ei ole avattu sitä, että mikäli ei maksa jostain palvelusta, ei ole asiakas vaan tuote. Facebookin ansaintalogiikka on myydä käyttäjiä (ja heihin liittyvää dataa) asiakkailleen, ei tarjota käyttäjille palvelua. Nämä uudistukset kertovatkin minusta siitä, ettei Facebook tuota riittävästi ja rahaa palvelun pyörittämiseen haetaan uusilla tavoilla." "Voin vain kuvitella kuinka paljon Facebookin varaan rakentaneita ärsyttää tämä uusin käänne, että päivitykset saavuttavat vain rahalla kaikki fanit! Etenkin pienyrittäjien ja yleishyödyllisten toimijoiden kannalta todella harmillista. Liika ahneus voi kostautua Facebookille."  "Olen varma, että ajan kanssa maksuton versio karsitaan todella riisutuksi versioksi ja rahalla sitten saa enemmän."

Facebook on tosiaankin yritys, jonka toiminta perustuu tuottavuuteen ja liiketoiminnan kasvattamiseen. Monopoliasemassaan se voi hellposti tehdä kokeiluja siitä, mikä kannattaa parhaiten. Nyt ollaan menty aika äärilaitaan siinä, miten vähän päivityksiä ihmisille näytetään. Facebookin Interest -listat, joita sivut tarjoavat ratkaisuksi näkyvyyden kasvattamiseen eivät nekään kovin hyvin virtaan nouse (ainakaan minulla). Jos oma virta on täynnä lähinnä maksettuja päivityksiä, jotka eivät itseä kiinnosta, Facebook syö omaa koukuttavuuttaan ja ihmiset alkavat kuluttaa aikaansa muualla ja kommunikoida kavereidensa kanssa muilla tavoilla. Joten pian Facebookin on taas pakko näyttää meille enemmän mielenkiintoista sisältöä.

Facebookin toimintaa myös ymmärrettiin:"Järkevää toimintaa Facbookilta. Kun on saatu porukat ilmaiseksi mukaan, pistetään hanoja kiinni. Monelle se lisäliikenne, jonka sinänsä ansiokkaasti tilastoilla tuot esiin, on sen muutaman taalan arvoinen. Ilmaista lounasta ei ole, on vain myyjien tekemiä tutustumistarjouksia (=Facebookin toiminta tähän asti). :)"

Totta. Ja ehkä se muutama euro (4€), mitä minulta omien fanieni tavoittamiseen pyydetään on kokeilemisen arvoinen juttu. Kokeilen asiaa kenties joulukuussa, kun saan Mini treasures wikin joulukalenterin vauhtiin ja haluan mainostaa projektia.

Facebookin toimivuudesta:"Sometykkäminen alkaa mennä algoritmeihin ja niiden säätämiseen." "Haasteelliseksi tilanteen tekee se, että yritysten ja yhteisöjen on melkein mahdotonta ennustaa, miten tilanne kehittyy pitemmällä aikavälillä." "Yksilön kannalta jo EdgeRank söi serendipiteettiä, joka on mielestäni yksi somen keskeinen hienous, mutta tämä on askel vielä huonompaan. Käytän omaa henkilökohtaista Facebook-tiliäni iPadin Fb-sovelluksella, jossa valitsen aina näytettävien päivitysten asetukseksi ajan (en suosituimpia päivityksiä), mutta olen varmaan vähemmistössä." "Facebook toimii liikenteenlähteenä, mutta se ajaa palveluihin yleensä samoja ihmisiä, eli käytännössä vanhoja asiakkaita. Samalla liikenteen eteen saa tehdä aika rutkasti hommia, etenkin kun maksulliset statuspäivitykset tulivat kuvioihin. Ne ovat tuoneet Facebookista tulevaan liikenteeseen  ennustamattomuuden, eli syntyvää liikennettä on vielä vaikeampi arvioida kuin ennen. Ennen kaikki riippui sisällöstä, nykyisin kaikki riippuu sisällöstä ja siitä, milloin Facebookin mekaniikka päättää näyttää päivityksen milloin minkäkin kokoiselle ryhmälle ihmisiä."

Koulutuksissani aina toitotan, ettei ilmaisia lounaita ole, palvelut voivat loppua tai muuttua maksullisiksi, eikä sisällöntuottaminenkaan eri välineisiin ole ilmaista (yrittäjälle se maksaa ainakin omaa aikaa). Yhden kortin varaan ei kannata toimintaansa rakentaa, vaan koko ajan pitäisi pitää silmät auki sille, mitä muutoksia sosiaalisessa mediassa tapahtuu. Alkuvuonna media pöhisi kovasti Pinterestistä, minkä jälkeen olenkin ollut ihmeissäni siitä, miten koulutusteni viestintäihmiset eivät ole koskaan siitä kuulleetkaan. Tai siitä, että myös LinkedIn on edelleen osalle tuntematon suuruus.

Mitä sitten Facebookin tilalle?"Puistattaa miten innokkaasti yrityksille vain luukutetaan Facebook-koulutusta. Pieniä käy sääliksi, pahoin pelkään etteivät kaikki kouluttajat tuo esille miten muut sisältökanavat voisivat tukea nettinäkyvyyttä."  "Ilmassa on pieniä indikaatioita siitä, että blogit olisivat jollain tasolla tulossa takaisin. Tämä tosin vaatii sisällöllisesti jo aika suuri panostuksia ja toisaalta äärimmäisen hyvää kohdistustaitoa, mikäli puhutaan kaupallisesta toiminnasta." "Olen ruvennut miettimään, että alan pikkuhiljaa siirtyä pois Facebookista, en kokonaan, vaan niin, että tiedotan omista tekemisistäni esimerkiksi Twitterin, blogin tai Tumblerin kautta" "Kuinka paljon lähiaikoina tapahtuu siirtymää Facebookista muualle (esim. Google+:aan) näiden rahastusasioiden takia? Vai onko Facebook osannut koukuttaa ihmiset niin, että siirtyminen muualle on vaikeaa?" "Tuleeko tämä kaikki Facebookin töppäily vauhdittamaan Diasporaan ja/tai Google+:aan siirtymistä? Diaspora kerää koko ajan kannattajia/käyttäjiä ja kriittisen massan siirryttyä Diasporaan, alkaa lumipalloefekti pyöriä. Googlekin yritttää päästä monopoliasemaan somen suhteen, muttei tule onnistumaan pitkällä aikavälillä" "Minä käyttäisin ennemmin jotain muuta maksullista, avoimempaa ja mainoksetonta palvelua, mutta epäilen että enemmistö ihmisistä on tottunut nykyiseen "maksuttomuuteen" ja sosiaalisuus jäisi tuollaisessa palvelussa vähäisen käyttäjämäärän vuoksi pieneksi." "Jos sinä valitset Pinterestin, mitäköhän ne tekevät, joille visuaalisuus ei ole niin tärkeää. Tarkoittaakohan sinun ja muidenkin havainnot Facebookista, että vihdoin muutkin palvelut alkavat olla Suomessa varteenotettavia? Pinterest - kyllä! Google+ - ehkä? Mitä muita?"


Elämme mielenkiintoisia aikoja ja olisi hauska nähdä jonkun haastajan nousevan Facebookia vastaan. Pinterest toimii tosiaan hyvin minulla, kun tavoittelen amerikkalaisia nukkekotiharrastajia. Diasporasta innostuin minäkin pari vuotta sitten, mutta petyin paitsi siihen, miten vähän käyttäjiä sinne tuli, myös siihen, miten vain tietylle porukalle jakamani jutut levisivätkin Googlen tietoisuuteen. Luottamuksen voi menettää vain kerran, ja siksi en Diasporaan kaipaa.

Käytin vuosikausia syötteenlukijoita mm. mielenkiintoisia blogeja seuratakseni, mutta sosiaalinen media, Facebook ja Twitter saivat minut hylkäämään syötteet. Nyt näyttää siltä, että palaan syötteisiin voidakseni ihan itse, ilman mitään algoritmeja, päättää siitä, millaista sisältöä haluan eteeni kannettavan. Ja Twitterhän minua edelleen palvelee niin kuin pitääkin, eli suosittelen sitä serendipiteettiä ja mielenkiintoista tietoa haluavalle.

Olen myös tietoisesti tänä syksynä alkanut panostaa aikaani blogiin, tämä on se paikka, jossa tuon eniten esille osaamistani ja lähiaikoina kerron teille tavoista, jolla pysytte parhaiten kyydissäni. 

Ja nyt, jos saan pyytää: jos mieleenne tulee kommentteja tästä jutusta, voisitteko ystävällisesti jättää ne tähän blogiin :). Sallin anonyymitkin kommentit, joten teidän ei tarvitse edes kirjautua palveluun kommentin jättääksenne.

CMAD kokoaa yhteen Suomen community managerit jo toistamiseen

Eilinen oli hauska päivä: avasimme CMAD:in, Community Manager Appreciation Dayn ilmoittautumisen ja paljastimme samalla myös osan esiintyjistämme.

Ensimmäinen keynote-puhujamme on Antti Isokangas, joka puhuu aiheesta Sisällöntuottajasta mielipidejohtajaksi. Maarit Riikonen jakaa Aarikka-casen, Jukka Huhtamäki käsittelee verkossa toimivien verkostofasilitaattoreiden apuvälineitä ja aiheeseen liittyviä menetelmiä ja Juha Krapinoja puolestaa kertoo Yammer-kokemuksiaan. Lähiaikoina lisäämme sivuillemme lisää mielenkiintoisia puhujia - päivästä tulee hieno!

Me järjestäjätiimissä jaoimme linkkiä eri puolella somea (mm. Facebook-sivuilla ja -ryhmissä, LinkedIn-päivityksissä ja ryhmissä, Twitterissä, Google+:ssa, Sometussa, sosiaalinenmedia.org:ssa) onnistuneesti osallistujien kanssa: yli kuudesosa paikoista meni ensimmäisen päivän aikana. Tapahtuma on tarkoitettu vain nopeille, älä siis jää rannalle, vaan ilmoittaudu jo tänään!

Äsken loin meille myös LinkedIn-eventin epävirallista tapahtumaviestintää varten: eventtien avulla osallistujat pääsevät helposti viestimään omille verkostoilleen osallistumisestaan.