Pages

Thursday, May 31, 2012

Uudelleenkäytön tulevaisuus seminaaria liveraportoimassa

Viime viikolla olin liveraportoimassa asiakkaani Kierrätysverkon Uudelleenkäytön tulevaisuus -seminaaria Sitralla Helsingissä.

Iltapäiväseminaarissa olivat puhumassa

Harri Välimäki, toimitusjohtaja, Kierrätysverkko Oy: Uudelleenkäytön uusi aikakausi 
Arto O. Salonen, KT, kestävän kehityksen tutkija: Nykyinen kulutuskeskeisyys ja hyvinvointi
Vesa-Matti Lahti, Sitran johtava asiantuntija: Jakamistalous
Tony Tavi, Suomen Yhteiskunnallisten yrittäjien yhdistysen hallitusjäsen: Yhteiskunnallinen yrittäjyys – inhimillinen liiketoimintamalli

Mitä liveraportointi sitten käytännössä tarkoitti?

Kaikki kiinnostuneet eivät mahtuneet seminaariin, joten heille haluttiin tarjota mahdollisuus osallistua etänä. Raportoinnin avulla tietoisuus seminaarin asioista levisi osallistujien verkostoille. Kierrätysverkolla on enemmän tykkääjiä Facebookissa kuin seuraajia Twitterissä, siksi seminaariraportoin ensi sijassa Facebookiin. Twitterissäkin keskustelua syntyi, ja siitä tein Storify-koosteen: Ahaa, tarinasta tuli niin pitkä, ettei se näkynyt kokonaan, katso loput Storifyssa.

Liveraportointi oli rankempaa kuin muistin, sillä se, että raportoi jotain itselle ja omalle verkostolle on ihan eri asia kuin se, että raportoi asiasta kiinnostuineille kaiken mahdollisen. Mutta mielenkiintoista se oli, varsinkin kun aihe on lähellä omaakin sydäntä. :)

Videohaastattelu: Maria Rajakallio kertoo Haussa.fi-palvelusta

Ja tässä vielä viimeinen osa videohaastattelustani. Tällä kertaa Maria kertoo Haussa.fi-palvelusta. Projektipäällikkö Maria Rajakallio kertoo 2011 aloitetusta Haussa.fi-palvelusta, joka pilotoi Tampereen TE-toimiston ja Pirkanmaan ELY-keskuksen Nuorten neuvonta- ja ohjauspalveluiden kehittämistä sosiaalisen median avulla.

Kysyn Marialta videossa mm. ovatko ihmiset rohkeita videoiden tekoon. Nokiassa työskennellessäni ihastuin some-palveluista ensin wikeihin, sitten blogeihin ja kolmanneksi videoihin.

Tein kaksi aika suosittua videota intranettiin (työkaluina oma kännykkä ja Microsoftin MovieMaker):
-Ensimmäisessä haastattelin seitsemää kolleegaani siitä, mikä heitä työssä motivoi.
-Toisen videon kuvasin erään projektin aloitustyöpajassa. Projektin tarkoitus oli integroida Symbianin ihmiset Nokiaan.

Minulla oli hyvät kokemukset näistä videoista, videoiden teko oli tosi hauskaa. Mutta aikaa siihen meni, monen pätkän yhdistely leikkaa-liimaa-tyyliin kaatoi ohjelman vähän väliä ja muutaman minuutin pätkän koostaminen isommasta aineistosta kaipasi kiteytystä ja oleellisen etsimistä.

Ehkäpä siksi olenkin pitänyt taukoa videoiden kanssa (nukkekotivideoita olen muutaman tehnyt), mutta Vimention-haastattelun jälkeen innostuin taas. Nyt olen oppinut, että kannattaa jo kuvausvaiheessa pätkiä sisältö, ettei editointiin tuhraudu aikaa. YouTubessa on myös kätevä muokata videoita, siellä on tarjolla jos jonkinlaista efektiä :).

Joten varoitan jo etukäteen, saatan ensi kerralla haastatella juuri sinua!

Wednesday, May 30, 2012

Videohaastattelu: työnhakija somessa a la Maria Rajakallio

Jatkoa eiliseen - tällä kertaa Maria kertoo siitä, miten työnhakijan kannattaa sosiaalista mediaa käyttää.
Mitäs pidit Marian neuvoista?

Tuesday, May 29, 2012

Videohaastattelu: some rekrytoinnissa a la Maria Rajakallio

Viime viikolla kävin Haussa.fi-hankkeen ohjausryhmän kokouksessa, minkä jälkeen kyselin projektipäällikkö Maria Rajakalliolta, miten hänen mielestään sosiaalista mediaa pitäisi käyttää rekrytoinnissa.

Oletko Marian kanssa samaa mieltä?

Tuesday, May 15, 2012

Sometime2012 kokosi taas Suomen some-hörhöt

Viikonloppuna osallistuin kolmatta kertaa Sometime-tapahtumaan. Kyseessä on yhteisöllisesti järjestetty tapahtuma, jonka tärkein tavoite on tuoda yhteen Twitteristä ja muualta somesta tutut naamat verkostoitumaan ja jakamaan kuulumisia. Aiemmista kerroista poiketen tilaisuus järjestettiin nyt Helsingin keskustassa Aivokuntokeskus Briimissä ja sillä oli uusi alanimi: KISS - Kivaa Ilman Suurta Säätöä.



Käytännössä se tarkoitti mm. sitä, ettei tilaisuudella ollut etukäteen kovin tarkkaan lukkoon lyötyä agendaa. Olin lupautunut vetämään kaksi sessiota, toisen community managereille, toisen some-tutkijoille, mutta koska community managereiden ensimmäinen sessio venähti, pidimme sen kahteen kertaan Mäkelän Pauliinan kanssa. Olemme kumpikin työryhmässä, joka suunnittelee seuraavaa CMAD:ia (Community Manager Appreciation Day), jota vietämme ensi tammikuun 4. maanantaina ja nyt kyselimme kollegoiltamme, mitä he haluaisivat tapahtumassa kuulla tai tehdä. Herkullisia keskusteluja meillä jo olikin, toivon että keskustelu jatkuu verkossa LinkedIn-ryhmässämme "CMF Community Managers in Finland". Joitakin toiveita tapahtumalle:
  • mikä on community managerin vastuu yhteisön tuottamasta sisällöstä (juridisesti)
  • yhteisön säännöt ja viestien arkistointi
SMAT-porukan kanssa jutteli Oskari Niitamo, joten odottelen raporttia keskusteluista SMAT-ryhmäämme. :) Kiva olisi kuulla myös muista sessioista: suuri blogikeskustelu, työn johtaminen ja koulunmuutos ainakin olivat tapetilla.



Paikan päälle mahtui noin 120 henkeä ja reilut 100 pääsi lopulta paikalle. Kaukaisin vieras taisi olla Amsterdamista piipahtanut Twitter-kirjan kirjoittanut Maija Haavisto. Hänen kalamaljapuheenvuoronsa kertoi siitä, miten Hollannissa "kaikki" ovat Twitterissä: ihmiset ja yritykset. Hollantilaiseen kulttuuriin kuuluu mielipiteiden ilmaisu, koulussa opetetaan, että opettajan kanssa saa (ja pitää?) olla eri mieltä, muuten ei tule keskustelua. Niinpä Twitteriä käytetään mielipiteiden ilmaisuun, ei siihen, että raportoitaisiin niinkään omia tekemisiä. Hollannin Twitter-kulttuuriin kuuluu myös aktiivinen #uskallakysyä-kanava, jossa voi kysyä ihan mitä vaan: ravintolasuosituksia tai apua tietokoneongelmiin. Tuollaisen kanavan toisin mielelläni Suomeenkin, ja Twitterissä asiaa jo palloteltiinkin. Olisiko hyvä tagi #kysymitavaan tai #kysyvaan?

Paikan seinälle nostettiin #sometime2012-twiitit ja pian hämmästyimme: Amerikan teinit valtasivat tagin käyttöönsä ja alkoivat kertoa, mitä aikovat tänä vuonna tehdä. Saimme siis aikaan globaalisti trendaavan topicin, ei hassumpaa :).  Siksi jouduimme ottamaan käyttöön toisenkin tagin: #somebriim (emme uskaltaneet ottaa käyttöön #sometimekiss:iä, sillä emme halunneet yllyttää teinejä haaveilemaan suudelmista ;).

Päivästä jäi käteen myös seuraavia juttuja:
  • Ilkka Pirttimaan sokeille suunnittelema Blindsquare-sovellus, joka auttaa sokeita löytämään tapahtuman keskiöön (Tuijan bloggaus) ja koodaamista opetteleville suunnattu codecasting -demopäivä
  • "Rakkaus ja tieto lisääntyvät, kun niitä jaetaan."
  • Janne Ruohiston tarina pankinjohtajista, jotka olivat noviiseja somessa mutta ymmärsivät että, jotta siellä menestyy, pitää antaa tilaa (käyttää somea) ja kiitosta (siitä että on yrittänyt käyttää)
  • "Wiki tekee työn läpinäkyväksi, mietitään, voiko työkaverin tekstiä korjata"
  • Juha Krapinoja kertoi perustamastaan suomalaisten Yammer-ylläpitäjien yhteisöstä, joka sijaitsee jossain Yammer Customer Networkissa ja Yammeria vastaavasta Tibbr-palvelusta, johon oli juuri tutustunut
Päivä päättyi yhteiskuvaan


 ja flashmobiin, nyt foliohattu ja naurujooga-teemalla.



Kiitos järjestäjille, kiitos osallistujille, ensi vuonna taas tavataan! :)

Lue myös muita Sometime-bloggauksia:
Anne Rongas
Eija Kalliala

Tuesday, May 8, 2012

Pörssiyhtiöt somessa, tuore vertailu

Huomenna Nettikahvilla puhutaan mm. infograafeista, joten lämmitellään aihetta vähän. Alla infograafi, joka kertoo siitä, miten suomalaiset suuryritykset somettavat ja mitkä niistä pärjäävät parhaiten missäkin asiassa.


Nokia on ykkösenä some-välineissä, mutta YouTubessa paras oli UPM. Myös Sonera, OP-Pohjola ja Wärtsilä pärjäsivät siellä Nokiaa paremmin. Nordealta, Fennialta ja Elisalta sujuu parhaiten Facebookkailu, Finnair, Veikkaus ja Fazer taas ovat parhaimmillaan Twitterissä. LinkedIn:ssä pärjäävät KONE, Valio ja Konecranes.

Monday, May 7, 2012

Miten nettiviestintää mitataan by Dimar

Osallistuin hiljattain Dimarin kahteen webbiseminaariin ja kun virkistin muistiani ja kävin matskuja läpi, löysin myös tämän Aarnen tekemän matskun nettimarkkinoinnin mittaamisesta. Harmikseni en ole kuullut tätä esitystä, mutta kyllä siitä jotain saa irti myös lukemalla.

Nappasin kalvoista mm. lyhenteen SMM, somen monitorointi.