Pages

Wednesday, March 23, 2011

Tweettaustesi perusteella sopisit kelkkaamme!

Johanna Janhonen - Tweettaustesi perusteella sopisit kelkkaamme!
Ota yhteyttä.
www.alammehuiput.com

Näin minua lähestyttiin maanantaina googlatessani itseäni. Olin aiemmin samana päivänä huomannut, että Protomo-aikana tekemämme sivu nousi yllättävän korkealle tuloksissa (miksihän?). Se oli pieni järkytys, sillä olin toivonut, että Piilotetun aarteen sivut löytyisivät minun nimelläni. Onneksi muistin vielä Weeblyn tunnarit ja pääsin lisäämään sivulle tuoreet linkit jäljilleni.

Iltapäivällä kokeilin uudestaan olisiko muutoksia jo tapahtunut ja yllätyin perin pohjin tuosta suorasta lähestymisestä.

Tässä oli siis käytetty käänteisesti hyväksi tätä ideaa:



Mielenkiintoista eikö totta? Kun klikkasin linkkiä löysin suoran puhuttelun:





"Viimeinen pisara" töihin kosiskelussa oli tämä esitäytetty erohakemus nykyiselle työnantajalleni, arvostan kyllä tämmöistä huumoria:

Nämä paikat jäivät nyt kyllä hakematta, sillä viihdyn liian hyvin nykyisessä asemassani, mutta saa minua silti jatkossakin kosiskella, ehkä sinulla on houkuttelevampi tarjous. ;)

Olen jo aiemmin koulutuksissani vitsaillut, ettei minun jatkossa tarvitse hakea töitä, vaan LinkedIn tekee sen puolestani. Kun klikkailen siellä Jobs-osiota, LinkedIn osaa jo nyt suositella minulle sopivia töitä. Parhaimmillaan työpaikan on laittanut auki kakkostason kontaktini ja yhteinen tuttumme on jo minua suositellut. Eli seuraavassa vaiheessa LinkedIn haistelee nämä potentiaaliset paikat, ja lähettää hakijalle paitsi linkin profiiliini, myös saatteen, "että tämä ja tämä tuttavasi suosittelee tähän paikkaan Johannaa siitä ja tästä syystä". :)

Sitä päivää odotellessa mietiskelen sitä, kuinka moni on tuon saman ilmoituksen löytänyt ja millä perusteella meidät tweettaajat on listalle valittu.

Sunday, March 20, 2011

Miten tehdä kotisivut yritykselle?

Piilotettu aarre joutui pitkään pärjäämään tämän Blogger-blogin kylkeen kyhätyllä bit.ly-osoitteella, mutta viime kuussa sain tehtyä oikeat sivut. Ja muille tumpeloille kerron nyt miten se kävi :).

Blogialustalle ne nytkin on tehty: käytin WordPressiä. Jo joulukuussa Trimedian miekkoset auttoivat minua asentamaan WP:n (kiitos!) omalle domainilleni, jonka olin tilannut webhotelli.fi-palvelusta, jota minulle oli suositeltu. Webbihotellista sain myös sähköpostiosoitteen, jonka otin heti käyttöön. Koska minua on siunattu mieheni suht harvinaisella sukunimellä, jota esim. hotelleissa ei osata kirjoittaa oikein, jätin sähköpostiosoitteestani sukunimen suosiolla pois (johanna@piilotettuaarre.fi). :)

Heti alkuun tulee valinnan vaikeus, laajasta valikoimasta nappasin lopulta teeman nimeltä Twordder, joka löytyi kaiketi kuvauksensa Twitter-hakusanalla:
"Twitter inspired theme. Twordder is more of a framework than just a theme. You choose your layout, colors and background image. Features Include: Custom Background, Sidebar, Text, Links,and Sidebar Border Colors, Automatically pull color palettes from ColourLovers.com, Custom Background Image, Custom Logo, Custom Page Width, Left or Right Sidebar, Customize Sidebar Width, Rounded Corners in Firefox, Safari, and iPhone, Drop Down Menu Support, Facebook Connect Support, Threaded Comments, Gravatar Support, Microformats, Sticky-Post Class Support. Widgetized Blog Header, Footer and Page Sidebar. Theme by johndturner.com "

Sivu oli siis nopeasti pystyssä, mutta sisällön kanssa aloin jahkailla - sivuistahan piti saada minun ja yritykseni näköiset, ja toimialani mukaisesti some-palveluita piti käyttää sivuilla paljon.

Etusivulta löytyy:
-Thinglink-palvelussa käsitelty kuva, johon on "piilotettu" yritykseeni ja minuun liittyviä linkkejä
-SlideShare-palveluun lisätty yritykseni esittely
-linkki yritykseni LinkedIn-profiiliin
-sivupalkissa linkit minun ja Piilotetun aarteen Twitter-virtoihin ja Piilotetun aarteen Facebook-badge
Sisältösivuilta löytyy paitsi tekstiä, tarinoita ja linkkejä some-palveluihin, myös:
-jokunen upotettu Flickr-kuva
-suosituksiani LinkedInistä
-linkkejä referenssieni some-palveluihin
-lisää SlideShare-esityksiä
-lainaus Wikipediasta
-Ylen tekemä YouTube-video
Sisältösivujen sivupalkki on erilainen kuin pääsivulla, sieltä löytyy seuraavat vimpaimet: RSS-virran avulla päivittyvät linkit uusimpiin blogiteksteihini (siis tässä ja Hidden treasure 2.0 -blogissa) sekä Yahoo Avatar -banneri, jossa nettipersoonani vaihtaa maisemaa ja vaatetta mm. vuodenaikojen mukaan.

"Konepellin alle" on piilotetu vielä Google Analytics-verkkoanalyysipalvelu, jonka avulla voin tarkkailla sivujeni käyttöä: tiedän nyt mm. että
-sivujani on katseltu enimmäkseen Suomessa (muutaman kerran Euroopassa)
-59% selasi sivujani Firefoxilla, toiseksi suosituin oli IE (16%)
-yleisin googlaus-termi, jolla sivuille päädyttiin oli "piilotettu aarre"
-etusivujen jälkeen suosituin sivu on Yhteystiedot
-uskollisia kävijöitä löytyy jo yllättävän paljon
-ensi viikon myyntitapaamiseeni on näköjään varustauduttu kyseisessä yrityksessä
-ministeriössä x joku tutki sivujani kokonaisen 20 minuutin ajan :)
Tiedätkös sinä vastaavat asiat omilta sivuiltasi?

Sivut eivät ole tietenkään vielä valmiit, mutta somea on jo kiitettävän paljon sinne viljelty. Lopuksi haluan vielä kiittää Jankkilan Kirsiä, joka pyynnöstäni kritisoi sivuani. Lisää kritiikkiä olisi kiva saada, jotta voin kehittää sivujani edelleen. Varsinkin vinkit WP-vimpaimista olisivat tarpeen.

Toivottavasti tästä tarinasta oli apua jollekin kotisivujensa kanssa pähkäilevälle - itse olisin ainakin joulukuussa tämmöistä kaivannut.

Tuesday, March 15, 2011

Crowdsourcing #somakoulutus #soma4 by @tuija

Yle järjestää some-koulutuksia soma-nimellä. Tässä Tuijan materiaali, jonka hän juuri jakoi talkoistamisesta. :)


Thursday, March 10, 2011

Mitä opettajan tulisi tietää tekijänoikeudesta by @tarmotoikkanen

Vielä en ole nähnyt tätä kirjaa, mutta enköhän sen vielä käsiini hanki. Someen liittyy oleellisena osana tekijän oikeudet, mitä saa jakaa netissä ja mitä ei? Tai mitä saa käyttää opetuksessa?

Miten sosiaalista mediaa voi hyödyntää organisaatioiden viestinnässä? by @mikkomann

Nam mikä esitys, hyvää työtä Mikko, selkeitä kalvoja ja hauskoja kuviakin :).

Sivulla 5 viitataan 1-19-80-sääntöön, itse käytän mieluummin lukuja 1-9-90: 1 prosenttia ihmisistä tuottaa aktiivisesti sisältöä, 9 % kommentoi tai päivittää satunnaisesti ja 90 % tyytyy enimmäkseen lukemiseen. Luvut tietysti vaihtelevat eri some-palveluiden välillä, mutta nyrkkisääntönä tämä on hyvä muistaa: blogilla on paljon enemmän lukijoita, kuin mitä kommentit antavat ymmärtää.

Sivulla 31 on havainnollinen kaavio siitä, millaista sisältöä eräs ravintola Facebook-sivulleen laittaa, tekeepä mieli lainata ideaa :).

Thursday, March 3, 2011

Facebook ja paikat

Koulutin siis eilen toistamiseen uutta Organisaatio @ Facebook -settiäni. Kolmen tunnin koulutuksessa näkökulma on puhtaasti organisaation feisbuukkailussa ja käsittelimme mm. seuraavia asioita:

-Facebookin asema sosiaalisessa mediassa
-Yleistä Facebookista (mm. käsitteet)
-Facebook-tutkimuksia ja –ohjeita
-Facebook-sivun muutokset ja uudet mahdollisuudet (tässä vaiheessa demoiltiin ja laitettiin yritysten sivut kuntoon, kävimme läpi asetukset ja statistiikat)
-Sivujen käytön mahdollisuuksia ja haasteita
-Facebook-säännöt

Puhuimme myös resurssoinnista. Paikalla oli ihmisiä 5 yrityksestä, joissa Facebookia ylläpiti 2-10 ihmistä. Eräs yrityksistä ei ollut vielä Facebookia avannut, sillä se ei ollut keksinyt mihin sitä käyttäisi, vaikka he muuten ovatkin sosiaalisessa mediassa hyvin mukana. Hyvä, niin sitä pitääkin, Facebook ei sovi kaikille, eikä kaikkiin tarkoituksiin!

Juuri ennen koulutusta huomasin (Facebookista, mistäs muualta;), että Facebook oli lanseerannut Paikat-palvelun. Tämän huomasi myös yksi yrityksistä, joka vähän järkyttyneenä huomasi, että heidän toimipaikkansa oli jo laitettu palveluun. Mitä noille paikoille sitten pitäisi tehdä? Minun neuvoni oli, että ne kannattaa "vallata" eli ottaa organisaation nimiin, jotta saa käsiinsä itseä koskevat tiedot.

Koulutuksen jälkeen seikkailin ympäri Helsingin keskustaa ja kokeilin Places-toimintoakin HTC-puhelimellani. Tältä se näytti:

Kovin suosituksi palvelu ei ole ensimmäisen kahden vuorokauden aikana käynyt, sillä noin 185 Facebook-kaveristani(* vain 9 on sitä käyttänyt.

(* = 185 kaveria on aika vähän verrattuna hörhö-kavereihini, mutta olen yrittänyt pitää Facebookia yksityisenä paikkana, Twitterissä taas verkostoidun herkemmin, siellä minulla on noin 770 kontaktia.

Sosiaalinen B2B-media - mikä toimii ja mikä ei?

Eilen järjestettiin mielenkiintoinen seminaari B2B-yritysten someilusta. Aihe olisi tietysti kiinnostanut minua mm. SOITA-projektin kannalta, mutta valitettavasti en päässyt paikalle - olin itse pitämässä Organisaatio @ Facebook -koulutusta, jossa keskityttiin viime aikaisiin muutoksiin.

No mutta takaisin asiaan. Seminaarissa oli mukana mm. Zipipop, joka tapojensa mukaisesti jakoi materiaalinsa SlideSharessa. Eli tässäpä Immon:


ja Helenen kalvot:
Sosiaalinen media ja B2B-yritykset
View more presentations from Zipipop