Pages

Sunday, February 20, 2011

Miksi ihmiset lakkaavat tykkäämästä Facebook-sivuista


Toinen bloggaus WebProNews-sivun innoittamana Facebook-virheistä (kiitos muuten Rautasilta & Inflow, joiden Facebook-sivuilta linkit löysin).

Eli äskeiseen virhelistaan jatkoa: syitä siihen, miksi ihmiset ovat lopettaneet jostain yrityssivusta tykkäämisen:

-44% ei tykännyt liian tiheästä päivityksestä
-43% halusi tehdä tilaa tärkeämmille päivityksille ja siivosi seinältään pois markkinointiviestintää tuottavat sivut
-38% sanoi että sisällöstä tuli tylsää (toistoa)
-26% oli alkanut tykätä jonkun kampanjan takia ja kun se loppui, loppui tykkääminenkin
-24% ei pitänyt etuja tarpeeksi hyvinä
-19% lakkasi tykkäämästä, koska aihe ei alunperinkään ollut kiinnostavaa
-17% piti sivun tyyliä liian lörpöttelevänä, ei keskitytty varsinaiseen aiheeseen
-14% haluaa itse etsiä tarvitsemansa tiedot sen sijaan että yritys viestii hänelle
-12% lakkasi tykkäämästä omien olosuhteiden muututtua (esim. muutto, työpaikan vaihtaminen, perhesuhteet)

Yrityksen 10 pahinta Facebook-virhettä

Socialbakers bloggasi pahimmista Facebook-virheistä, joten referoinpa ne teillekin.

1. Liian paljon päivityksiä
Se, mikä on liian paljon riippuu vähän tapauksesta, mediayhtiöt voivat päivittää useammin (jopa 6-12 kertaa päivässä) kuin brändit, joille suositellaan yhtä päivitystä- jos on tekeillä jotain erityistä määrä voi nousta 2-3 päivässä.

2. Sama päivitys moneen kertaan
Tämäkin on spämmäämistä. Jos haluat hehkuttaa jotain asiaa monta kertaa, keksi jokaiselle kerralle joku uusi koukku.

3. Peräkkäiset päivitykset
Jos sivulle tulee kaksi päivitystä päivässä, niitä ei kannata tehdä kahden minuutin välein.

4. Fanien kanssa väitteleminen
Surullisen kuuluisa esimerkki tästä on Nestlén Kitkat-tapaus.

5. Negatiivisten kommenttien poistaminen
Ihmisten kommentteja ei saa poistella ns. huomaamatta. Tee mieluummin selvät säännöt siitä, mitä sivuilla saa ja ei saa tehdä ja toimi sitten niiden mukaan. Negatiivisten kommenttien jättäminen sivulle kertoo yrityksen avoimuudesta ja suvaitsevaisuudesta.

6. Ainoana sisältönä linkit omalle sivulle
Facebook-sivujen tehtävä voi olla saada liikennettä omille sivuillesi, mutta vain itsestä puhuminen on aika tylsää. Jaa myös uutisia toimialaltasi, kuvia ja status päivityksiä. Älä unohda huumoriakaan.

7. Päivitykset ilman selityksiä
Laittaessasi sivullesi linkin, valokuvan tai videon liitä mukaan myös selitys - miksi sen jaoit.

8. Faneille vastaamatta jättäminen
Tämä on virheistä pahin. Jos menet mukaan kaksisuuntaisen vuorovaikutuksen sallivaan areenaan, pidä huoli että toimit sen ehdoilla. Jos et vastaa faneillesi, he lakkaavat ennenpitkään puhumasta sinulle.

9. Liian hitaasti vastaaminen
Facebookissa odotetaan nopeata reagointia, joten pyri siihen, että keskimääräinen vastausaika on alle 6 tuntia.

10. Välilehtien käyttämättä jättäminen

Yhteisöllinen media työyhteisön kehittämisen tukena

@PauliinaMakela - kiitos hyvästä esityksestä. *


*jos ihmettelet miksi viljelen blogiteksteissä @- ja #-merkkejä, niin teen sen siksi, että bloggaukset menisivät Twitterissä oikeille paikoille. Blogitekstin alkuhan näkyy twiitissä.

Friday, February 18, 2011

Suomalaiset verkossa by Yle

Tänään julkaistu tutkimus, pitääpä tutkia kohta itsekin kunhan työnteolta kerkiän. :)
Yle esitys ppt
View more presentations from Yle.fi.

Perjantain kevennys: Android-slangi


Olen noin viikon verran käyttänyt uutta puhelinta, HTC Desire Z:aa, jossa on kosketusnäyttö sekä QWERTY-näppäimet. Se on ensimmäinen Android-puhelimeni ja myös ensimmäinen ei-nokialainen kännykkäni 15 vuoteen...

Luurissa on vallan mainioita ominaisuuksia, mutta ihan ilman vieroitusoireitakaan en ole päässyt.

Yksi ärsyttävimmistä jutuista on ennakoiva tekstinsyöttö, jota en saa millään pois päältä (kai sen jotenkin saa, joten kertokaa vaan mistä), mikä aiheuttaa harmaita hiuksia. Eilen avauduin tilanteesta Facebookissa ja sain kaverini melkein hysteerisiksi. Eli ehkäpä tässä on teillekin sopiva perjantaikevennys :).
Menettää hermoja androidiin automaattisen tekstinarvaukseen - vaikka käytän qwertyä se kuvittelee tietävänsä mua paremmin mitä tarkoitan. Enkä ole löytänyt mistä ominaisuuden saa disabloitua. Äetsä. Ehkä siis teen tästä uuden tavaramerkkini, uuden slangi jota mobinetissä käytän.
12 hours ago · Friends Only · ·

    • Johanna Janhonen Mut toisaalta tää voi olla kaukaakin : löydän uusia voimaansa kuten Äetsä. Ja te saatte eteen entistä arvoituksellisesti päivityksiä. Alanko jo kuulostaa google käännöksistä? ;) mitä jos jään koukkuun tähän salaiseen? Ehkä mä oon vielä niin teini että oon salaisen tarpeessa kuten Kaiman eilen kertoi: nuorilla on oma Twitter-kieli.
      12 hours ago · ·

    • Johanna Janhonen Ja entä jos mä etenkin tästä ilmiön ;). Jos sinulla on siis joku sana-arpajaisominaisuus käytössä niin vastaa tähän viestiin korjaamatta sanoja, haluun kattoa ymmärrätkö teitä.
      12 hours ago ·

    • Johanna Janhonen Varsinkinkin ne voima/kirosana kiinnostaa: voi virtuaalisesti perille saatava mikä ominaisuus :P
      12 hours ago ·

    • Johanna Janhonen Häh sainio taas lisää Äyräpää: virtuaalisesti perille saatava!
  • (kaverien kommentit sensuroitu)
Mutta nyt siis tiedätte miten tämä somehörhö kiroilee vastedes: voi äetsä, voi äyräpää ja voi virtuaalisesti perille saatava :). Mutta toivotaan ettei niitä tänään tarvita :).

Wednesday, February 16, 2011

Demo bloggailusta


Terveisiä Eurajoelta - katsomme täällä miten Bloggeri toimii. :)

Monday, February 7, 2011

Muiden tietojen jakaminen somessa

Kuinkahan moni tietää ja muistaa, että on kiellettyä
"oikeudettomasti joukkotiedotusvälinettä käyttämällä tai muuten toimittamalla lukuisten ihmisten saataville esittää toisen yksityiselämästä tieto, vihjaus tai kuva siten, että teko on omiaan aiheuttamaan vahinkoa tai kärsimystä loukatulle taikka häneen kohdistuvaa halveksuntaa".
Katso lisää esim. Wikipediasta.

Facebook esimerkiksi on täynnä valokuvia, jotka voivat aiheuttaa kärsimystä valokuvatuille. Toisten jakamien linkkienkin edelleenjakaminen (share-toiminnolla) voi paljastaa ihmisestä tietoa, jota hän ei haluaisi tuhansille ihmisille kertoa. Ja voihan ihmiselle koitua vahinkoa siitäkin, että joku hänen tuttavansa paljastaa tämän sijaintitiedon jossain somepalvelussa...

Somea kunnille by @jerer

Kunnat ovat tärkeä ryhmä asiakkaideni joukossa. Ensi viikolla koulutan taas erään kunnan, joten on aika päivittää materiaalini - se kun menee jo viikossa joltain osin vanhaksi ;). SlideSharesta löytyi tämmöinen matsku, johon en ole ennen törmännyt, joten annetaan Rinteen Jeren kertoa (kaksi vuotta vanhalla matskullaan!) mihin kunta voisi somea käyttää. Mitäs sinä ehdottaisit?


ps. Nyt on meneillään Sosiaalisen median viikko, smw, jota vietetään metropoleissa ympäri maailmaa. Jos satut olemaan tuppu-Suomessa kuten minäkin, pääset kurkistelemaan tapahtumia täältä.

Friday, February 4, 2011

Tule meille töihin - ilmaiseksi

Hehe, jatketaan rekrytointiteemalla. ;)

Ennen vanhaan, silloin kun olin opiskelija Tampereen yliopistossa, luin usein Voima-lehteä, joka poikkesi muista lehdistä asenteensa ansiosta. Täällä pohjoisessa en ole siihen juuri törmännyt, mutta eilen vieraillessani Aalto-yliopistolla vanha tuttava tarttui taas kainalooni.

Siinä oli mielenkiintoinen juttu crowdsourcingista, talkoistamisesta tai joukkoistamisesta. Sitähän minäkin osaltaan tutkin, joten muutama pointti jutusta.

Voima tuomitsi joukkoistamisen riistoksi: yritysten haluun saada ilmaista työvoimaa tyyliin Nokia:
Yritys ilmoitti vastikään irtisanovansa Suomessa 500 henkilöä, pääasiassa tuotekehityksestä. Tuotekehitys on yksi osa-alue, jolla Nokia pyrkii hyödyntämään crowdsourcingia.
tai Vallila:
Vallila Interior, joka ylläpitää nettikauppaa bonbonkakku.com. Sivustolle voi kuka tahansa ladata oman kangasdesigninsa. Käyttäjät äänestävät, ja suosituimmista tulee osa nettikaupan valikoimaa. Rahaa suunnittelija ei työstään saa. Sivulla kerrotaan, että Vallila haluaa tarjota uusille kyvyille kansainvälistä huomiota ja maksuttoman keinon oman brändin rakentamiseen.

Juttu loppuu näin:
Tai ehkä tällainen nurina on vain turhaa kyynisyyttä? Ehkä pitäisi oppia ajattelemaan niin kuin Nokian crowdsourcing-johtaja, joka sanoi Talouselämän haastattelussa: ”Ihmisiä motivoi mahdollisuus parantaa maailmaa.”

Ja minä jatkan siitä - mikä saa ihmiset tekemään ilmaista työtä yritysten tai yhteisöjen eteen? Eräs näkemys asiaan on saksalaisella KDE open source -yhteisön aktiivilla Lydia Pintscherillä, jonka tapasin kesällä AKademy-seminaarissa Tampereella. Community managerin roolissa Lydia oli löytänyt seuraavat syyt osallistumiseen:

eli mm. seuraavia syitä:








* ryhmään kuuluminen, ystävät. Olet mitä omistat tai seura tekee kaltaisekseen. Tuotteista (esim. auto, kännykkä, farkut, suklaa, olut, jugurtti) on tullut tärkeä osa identiteettiä ja niin rakkaita, että niitä halutaan mainostaa ja parantaa.

* oppiminen, opiskelu. Usein on tullut yllätyksiä, kun jonkun "vaikean" Wikipedia-artikkelin taustalta löytyy joku asiasta kiinnostunut koululainen. Toivoisinkin, että opettajat teettäisivät oppilaillaan entistä enemmän "hyödyllisiä" oppimistehtäviä - sen sijaan, että oppilaat kopioisivat Wikipedia-artikkeleita, heille annettaisiinkin tehtävä luoda niitä :). Kässänmaikat patistavat oppilaitaan Suuren Käsityölehden Nuori suunnittelija -kilpailuun. Kuukausittain lehdessä esitellään yhden nuoren suunnittelema asukokonaisuus, lehti saa tuoreita ja nuoria puhuttelevia ohjeita ja voittaja palkinnon, naamansa lehteen ja parasta kaikesta, kaavat vaatteeseen, jonka itselleen haluaa.

* maine, CV. Paitsi että menestyminen idea- tai suunnittelukilpailuissa näyttää hyvältä CV:ssä, se tuo myös palkintoja (esim. Tuomas Mettänen nettosi 5 000€ Sonera10-kilpailussa ideallaan paikannukseen perustuvasta jaetusta muistilistasta), näkyvyyttä ja verkostoitumismahdollisuuksia.

* virheiden korjaaminen. Tämä on yksi syy miksi päivitän Wikipediaa: virheiden näkeminen ärsyttää niin paljon, että ne on pakko korjata. Samalla tavalla käännösvirheitä huomatessani ilmoitan niistä yrityksille (mutta vain jos se on tehty helpoksi ja vain jos huomaan, että palautettani kuunnellaan).

Lydian kattavaan listaan lisään vielä motiivin järjestellä tietoa. Se on ehkä tärkein syy siihen, miksi ylläpidän maailman suurinta nukkekoteihin keskittynyttä wikiä. Aiheeseen liittyvää tietoa on niin paljon, että kirjanmerkit eivät riitä tiedon hallitsemiseen, tarvitaan wiki, jota kaikki asiasta kiinnostuneet voivat päivittää.

Olisi hauska kuulla mikä sinua motivoi osallistumaan erilaisiin (netti)talkoisiin.

Rekrytoitointia somessa by @zipipop

En malta olla jakamatta tätä rakkaan kilpailijani Zipipopin rekryilmoitusta. He ovat hienosti oivaltaneet, että myös työnantaja kannattaa brändätä ja jos kerran haetaan some-asiantuntijaa, niin eikös häntä kannata hakea nimenomaan somessa. Tämä ilmoitus leviää tällä hetkellä kovaa vauhtia pitkin LinkedIniä, Twitteriä ja Facebookia, tykkäämisten ja jakamisten kautta, niinkuin tarkoitus olikin. Ja jos hyvin käy, SlideShare nostaa esityksen etusivulleen, jolloin se saa vielä enemmän huomiota.

Miten teidän yritys rekryää?